Kinek mit mond az A-12 jelölés? Akinek nem csak a Lockheed portékája ugrik be, hanem a McDonnel Douglas / General Dynamics páros sohasem realizálódott lopakodó csapásmérője is, az vélhetően tudja, hogy a programot ugyan 1991-ben elkaszálták, ám a mai napig „kísérti” az érintett feleket.
Ennek alapvetően semmi más oka nincs, mint némi zöldhasú megfizetésének / meg nem fizetésének máig tisztázatlan kérdése. A 4,8 milliárdos program törlése után ugyanis vissza kívánták venni a 2 vállalatnak korábban kiosztott dollárösszeg egy részét. Ez persze az érintett vállalatoknak nem tetszett és arra jutottak, hogy bizony nekik az az álláspontjuk, hogy a Haditengerészet jogtalanul kaszálta el a programot és így perre viszik az ügyet. Nos, ez több mint 20 évvel ezelőtt történt, a per pedig máig lezáratlan… Ugyanakkor a legfrissebb hírek szerint a közelmúltban vélhetően sikerült mindegyik érintett fél számára elfogadható megoldásra jutni, így talán lezárásra kerülhet az ügy.
A fenti bekezdésnél egy hangyányit részletesebben 2009 nyarán írtunk az ügyről, mikor is a legfelsőbb bíróság ismételten úgy döntött, hogy jogos volt a Navy 1991-es döntése, így a Boeing és a General Dynamics a kamatokat is beleszámítva immáron cirka 2,8 milliárd megfizetésére köteles.
Talán mondani sem kell, hogy az érintett vállalatok – immáron nem az első alkalommal – megfellebbezték a döntést. Az ügy pedig mostanra – megítélésünk szerint finoman szólva is – nagyon kedvező fordulatot vett számukra.
Miért is? Nos azért, mert a legújabb fejlemények alapján az egyeztető tárgyalásoknak a Kongresszus által is jóváhagyott eredménye szerint a két vállalat 198 – 198 millió dollár megfizetésére köteles csak. És ezt sem készpénzben kell teljesítenie, hanem ezt-azt ingyen kell adnia a Haditengerészet részére.
A pereskedés ideje alatt az eredetileg érintett McDonnell Douglast felvásárló Boeing nek ez 3 EA-18G Growler ellentételezés nélküli átadásába fog fájni, míg a General Dynamics az alá tartozó Bath Iron Works hajógyáron keresztül „fizet”: a 3. Zumwalt-osztályú romboló cirka 212 millió dolláros felépítményének majdnem egészét saját zsebből állja.
A hír általunk történő olvasásakor a Boeing részéről már jelezték, hogy a Kongresszus által a 2014-es védelmi költségvetéshez fűzött kiegészítés fontos eleme annak, hogy végre a Navy és az adófizetők részére kedvezően lezárulhasson ezen több mint 2 évtizedes pereskedés. (Meg nyilván számukra is kedvezően… :))
A General Dynamics nem kívánt nyilatkozni a sajtónak, ám utalt olyan tavaly őszi dokumentumokra, melyek taglalják, hogy ha a Kongresszus esetleg nem hagyja jóvá a dolgot, akkor a két óriásvállalat immáron 3 milliárd dollárral tartozik. Ezt mi úgy értékeljük, hogy a Boeinghez hasonlóan megelégedésüket, a döntés elfogadását fejezték ki a publikum felé…
A Navy részéről hivatalosan nem foglaltak állást arra hivatkozván, hogy a per még nem került lezárásra.