|

A francia média kereszttüzében a SAAB brazil győzeleme

Nincsenek hírek afelől, hogy a Dassault mennyire viselte szívén az F-X2 tender elbukását (az indiai gigamegrendelés után valószínűleg egész könnyen), ám a gall sajtó úgy néz ki kiemelt figyelmet fordít a történtek nyomon követésére. Jóllehet, Franciaországban biztosra vették a Rafale másodszori győzelmét is, az eddig is fordulatokban bővelkedő vadászgép-tender utolsó meglepetése a két deltaszárnyas konkurens gyártóit érhette.

December 26-i számában a Les Echos két cikkben elemezte a SAAB és a brazil állam közötti, 36 vadászrepülőgép beszerzésére irányuló ügylet következményeit. Ezek között van ama feltételezés, hogy Stockholm és Brazíliaváros között a részletek tisztázása még egy-két évet igénybe vesz, valamint a SAAB hátterének megvilágítása is, amelyből kiemelik, hogy a Gripen-programot a jelen szerződés menti meg (utalva leginkább az E/F verzió fejlesztésére) és, hogy a 4.5 milliárd dollár értékű üzlet ellenére a svéd gyártó 150-250 alkalmazottat kénytelen elbocsátani. A gyártósorok fennmaradásáért küzdő nyugat-európai repülőgép konstruktőrök esetében nem ritka példa ez, nem elfelejtve az amerikai óriások törekvéseit a közelmúltban. (Nyilván keserű a pirula franciák számára, de ha ez igaz, elgondolkodtató, hogy a svájci, svéd és brazil megrendelések ellenére is inog a Gripen-program és leépítéseket kell végrehajtani…)

GripenNGBrasil-610x290

E tény megvilágítása mellett megvizsgálták, hogy a latin-amerikai repülőgép-ipar mit is nyerhet az üzlettel. A Gripen E/F verzióinak gyártása (a sárkány 80 százaléka a braziloknál készül majd) mellett az EMBRAER a teljes gyártási dokumentációba betekintést nyerhet, amely – a brazil vállalat várakozásai szerint – egy napon a saját gép fejlesztését, gyártását és értékesítését hozhatja el. S, hogy a helyi gyártás mennyit hozhat? A Les Echos által megkérdezett üzleti szakember szerint ez hozzávetőleg 10 milliárdos növekedést pumpálhat a brazil gazdaságba. (Hozzá kell tenni, hogy ez a technológiai transzfer lényege, mely a brazil tender alapkövetelménye volt, így ezt elég furcsa, hogy a svédek szemére vetik…) Ezen felül a védelmi szektorban szeretnének növekedést elérni, mely a jelenlegi 20 százalékkal hozzávetőleg 1.2 milliárd dollárt tesz ki a bevételekben.

Fotó: Saab

Fotó: Saab ,

Ahogy a svájciak esetében, úgy a braziloknál is felmerült használt Gripenek bérlése az új gyártású gépek érkezéséig. Mivel az eddig szolgálatban álló (és réskitöltő szerepre rendszeresített) Mirage 2000-eseknek lejárt az üzemideje (és a napokban nyugdíjazásra kerültek), a váltótípus érkezéséig csupán a Northrop F-5EM/FM típusú vadászok védik majd Brazília légterét. A kapacitáscsökkenés pont rosszkor jött, mivel a 2016-os olimpia alatt fokozott felügyeletet kellene biztosítania a Brazil Légierőnek.

A probléma orvoslására először használt F-16-osok beszerzését tervezték, de a Gripen győzelmével a svédek is felajánlották régebbi gépek bérleti lehetőségét is. A hírek szerint 6-12 darab C/D verziójú Gripen bérléséről tárgyalnak a skandináv féllel, mely logikus lépés lenne, hisz a 2016-os olimpiát őrző C/D verziók után ténylegesen az E/F variáns viseli majd az ország felségjelét, így a pilóták és műszakiak is hamarabb megismerkedhetnének az északi deltaszárnyúval.