|

HTKA Hírhalom 2013. 50. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 50. hét

Az Elbit Systems december 3-án jelentette be, hogy leányvállalata, az Elisra Ltd. megbízást kapott az általuk gyártott Passive Airborne Warning System (PAWS-2) integrálására a Gripen fedélzetére. A rakétaközeledésre figyelmeztető rendszert hosszas tesztelés és kiértékelés után választotta a Saab vadászbombázója számára.

A Német Légierőnek talán fél évvel többet kell várnia első teljesen felszerelt A400M Atlas gépének átvételére. Az EADS ugyan az eredeti terveknek megfelelően 2014 novemberében leszállítja a Luftwaffe első új szállítógépét, annak felszerelése még nem teszi majd lehetővé katonai akciók végrehajtását, derült ki a német védelmi minisztérium szóvivőjének közleményéből. Az Airbus Military később módosítja majd a repülőgépet, így 2015 második felétől már a Németország is teljes képességű A400M birtokába kerül. Az EADS ilyen távlatból még nem tudja előrejósolni, mennyi képessége hiányában kerül majd az első példány a légierőhöz.

A Norvég Parlament jóváhagyta a kormánynak további 6 F-35A Lightning II megrendelését 4 milliárd norvég korona, azaz cirka 654,7 millió amerikai dollár értékben. A 2018-ban leszállítandó gépekkel 16-ra nőtt a Skandináv állam által idáig finanszírozott példányok száma, ám a költségtúllépések és késedelmek ezen vadászbombázók árára is rányomták a bélyegüket, az összeg ugyanis 70 százalékkal nagyobb a kezdeti becsléseknél. Ennek fényében nem is csoda, hogy a parlamentnek minden évben jóvá kell hagynia az újabb 5. generációs vadászbombázók beszerzését, melyek száma 2024-re érheti el a végleges 52-t. A kormány szerint az F-35-ösök teljes élettartamuk alatt 248 milliárd norvég koronával karcsúsítják majd az ország számláját, ez átszámolva 37 milliárd zöldhasú.

India két Cheetah helikopter átadásával támogatja a Afganisztáni Haderő újraszervezését. A Hindustan Aeonautics Limited üzemeiben készült forgószárnyas mellé kiképzőket és logisztikai támogatás is küldenek. Az indiaiak további kisebb beavatkozásokkal is segítik az afgán erők újraszerveződését, pl. katonai létesítmények fenntartásával.

HAL Cheetah

8 millió dollárba került az Amerikai Légierőnek egy nyári T-38 Talon és egy madár találkozása. A július végi repeseményre Texas felett került sor, mikor a gyakorlógép és két pilótája kiképzőrepülésen vettek részt. A madár nekiütközött a kabintetőnek, majd a törmelékei belekerültek az egyik hajtóműbe, mely ettől leállt. A pilóták belekezdtek egy fordulóba, ám ennek végén lecsökkent a sebesség és lapos dugóhúzóba került a gép. Ezután a személyzet a katapultálás mellett döntött, őket kisebb sérülésekkel szállították kórházba. A gép Sheppard légibázistól délre csapódott a földbe.

Egy darabig még a Talonon képzik a jövő pilótáit

Egy darabig még a Talonon képzik a jövő pilótáit ,

A tervezettnél jelentősebb drágább lehet az USAF új nehézbombázója. A 100 gépet felölelő beszerzésre (2010-es árfolyamon) példányonként 550 millió dollárt szán a légierő, így a végösszeg 55 milliárd zöldhasúra rúgna – és ez még csak a gépek kifejlesztésének és rendszeresítésének a költsége, az üzemeltetésről itt még szó sincs. Független elemzők azonban még nagyobb számokról beszélnek, szerintük a 100 bombázó beszerzése 81 milliárd dollárjába kerülne a légierőnek, ha 2013-as árfolyammal számolnak.
Ekkora összeg még az USAF számára is a kétszer átgondolandó kategóriába tartozik, hisz korábban megszabták, hogy az új típus darabára nem haladhatja meg az 550 millió dollárt, a 810 millió pedig ezt 47 százalékkal haladná meg.
A B-3-as elnevezésű nehézbombázó kifejlesztésének elnyerésére mindhárom hadtechnikai óriás jelentkezett, a Boeing és a Lockheed Martin közös fejlesztés mellett szavaztak, míg a Northrop Grumman egyedül vág bele a tervezési munkálatokba.

Koncepciórajz a B-3-asról

Koncepciórajz a B-3-asról ,

Úgy tűnik jó úton az Eurofighter program, az elmúlt hetekben több eseményről is beszámolhattunk a közös európai fejlesztés kapcsán (1, 2, 3). Most újabb jelentős mérföldkőhöz érkeztek a fejlesztők, az első Tranche 3-as szériájú Typhoon végrehajtotta szűzfelszállását a BAE Systems Warton-i összeszerelő üzemének kifutójáról, december 2-án. A BS116-os farokkódú együlésest a BAE tesztpilótája, Nat Makepeace emelte a levegőbe első repülésén. A gép a 40 példány egyike, melyek a jövőben a Királyi Légierőhöz kerülnek, ezen felül, további 72 kerül elosztva Németországba, Olaszországba és Spanyolországba.
Az avionikai újdonságokon felül a széria példányai másban is különböznek a korábbi változatokból, pl. megteremtették a lehetőséget az illeszkedő póttartályok felszerelésére. Az eszköz nagyban növelné a típus hatótávolságát, ám idáig csak néhány amerikai típus – F-15E és F-16C/D Block 52+, F-16I valamint az F-16+/F – használja azokat nap mint nap. A Typhoon-hoz fejlesztés alatt álló pótosokkal már le is folytatták a szélcsatorna-teszteket, így hamarosan megkezdődhetnek a repülési próbák.

Tranche 3-as Typhoon első repülése | Fotó: BAE Systems

Tranche 3-as Typhoon első repülése | Fotó: BAE Systems ,