|

Hamarosan bővebb információ érkezik a török lopakodóról

December vagy január folyamán kiválasztásra kerülhet a Saab AB vállalattal közösen kifejlesztésre kerülő ötödik generációs vadászbombázó hajtóműve.

Ahogy arról májusban már beszámoltunk, a TAI (Turkish Aerospace Industries) bemutatta a TFX jelzéssel illetett vadászbombázó lehetséges koncepcióit. A svéd Saab AB vállalattal közösen kifejlesztésre kerülő ötödik generációs vadászbombázó a C100 és C200 koncepciók koncepciók közül kerül majd ki, azonban még mindig nem dőlt el az, hogy milyen erőforrás emelheti levegőbe a megépülő gépeket. A hírek szerint európai és amerikai hajtóműgyártók közül választják ki a beszállítót. Mivel Európában csak az EuroJet EJ200 jöhet szóba, így valószínűleg hogy Amerikában a General Electric F414 hajtóműcsalád lesz az ellenfél, hisz méretben és tolóerő-kategóriában ez az amerikai típus versenghet az európai riválissal.

tfx_1-tr

A TAI tavaly nyerte el a szerződést, miszerint a svéd SAAB-bal végezik majd közösen a fejlesztést. Az eddigi tervek alapján a TFX program eredményeképp 2023-ban felszállhat az első török tervezésű és építésű vadászgép, mellyel az addigra kiöregedő F-16-osokat váltanák le 2025 és 2035 között. A gépek a tervek szerint 2060-ig maradhatnak szolgálatban.

A megvalósításhoz szükséges technológiák jelentős részét természetesen nem maguknak dolgozzák ki, hanem az F-35 helyi gyártásából emelnek át ötleteket, ez nagyban csökkentheti a program költségeit és lefolyását.

Korábban írtunk arról, hogy a törökök Dél-Korea és Indonézia közös KF-X programjába szállnak be, ám ettől most elálltak és inkább a SAAB-bal kötöttek szerződést, aminek akár magyar vonatkozása is lehet, hiszen a svédekkel közösen a HM egy nanotechnológiás radarelnyelő burkolatot fejleszt.