HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
November 17-én kezdődő, nagyszabású Dubai Airshow 2013 során az orosz állami fegyverexportőr, a Rosoboronexport delegációjának vezetője, Mihail Zavaj a napokban elejtett egy érdekes információmorzsát: a RIA Novosti hírügynökségnek nyilatkozva megemlítette, hogy Jordánia részéről felmerült az igény orosz fegyverek és haditechnikai eszközök, konkrétan páncéltörő rakéták és helikopterek helyi gyártására. Sok konkrétum az ügyben egyelőre nincs, talán majd az expó kapcsán, ám annyit mégis tudni lehet, hogy Jordánia a Kornet-E páncéltörő rakétát szíves-örömest gyártásba venné, amennyiben Oroszország erre rábólint.
—
A texasi székhelyű Bell Helicopter Textron Inc. 8,2 millió dolláros szerződést kapott az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériumától három darab Bell 407 helikopter leszállítására, melyeket a Northrop Grumman segítségével MQ-8C Fire Scout pilóta nélküli forgószárnyas légi eszközzé alakítanak majd át.
—
November 5-től 13-ig került sor a USS Fort Worth (LCS 3) egyik újabb tesztsorozatára, melynek során először került sor az MQ-8B Fire Scout UAV fel- és leszállására a hajóról, mely ezáltal bizonyította, hogy képes a pilóta nélküli helikopterrel közösen feladatokat végrehajtani. Az MQ-8B és nagyobb testvére, az MQ-8C a jövőben az LCS-osztályú hajók állandó kísérői lesznek. Érdekesség, hogy a HSM-35 „The Mad Hatters” légi különítmény, mely jövő évtől a Fort Worth fedélzetén települ majd, a US Navy első olyan légi egysége lesz, melyben vegyesen lesznek megtalálhatók hagyományos, és pilóta nélküli helikopterek, konkrétan SH-60R-ek és Fire Scout-ok.
—
Egyre inkább úgy tűnik, végre stabil sínen van az Joint Strike Fighter program. A Lockheed Martin Fort Worth-i összeszerelő üzeméből nemrég gurult ki a 100. példány, a gyárnak emellett már aláírt szerződés van a 6. és 7. alacsony ütemű sorozatgyártású széria leszállítására. Az F-35B számára írt Block 2B szoftver tesztelés ugyan egy hónapos késésben van, ám ez az éve elején a verzióra elrendelt repülési tilalomnak tudható be. A késés ellenére a F-35 fegyverrendszeri projektjének vezetője, Paul Overstreet százados elmondta, a tengerészgyalogságnál bíznak abban, hogy 2015 végére elérhetik a kezdeti műveleti képességet. Utánuk a légierő következik, náluk 2016 a kitűzött dátum, míg a repülőgép-hordozókon 2018-ban kezdhetik el az 5. generációs típus üzemeltetését.
Érdekes tesztre kerítettek sort a minap a Northrop Grumman szakemberei: demonstrálták a kisebb méretű UAV-k azon képességét, mely szerint alkalmasak egyre kifinomultabb elektronikai rendszerek hordozására és alkalmazására. A kísérlet alanya a cég profiljába tökéletesen illeszkedő, csupaszárny Bat pilóta nélküli gép, melyre az APR-39 besugárzásjelző és radarzavaró rendszert szerelték fel. Az általában forgószárnyasokon használt berendezés energiaigényét ezúttal az UAS-nek kellett biztosítania. A teszt eredményeiről nem hoztak nyilvánosságra adatokat.
—
Az Ontario-tóba zuhant az Amerikai Légi Nemzeti Gárda egyik MQ-9 Reaper pilóta nélküli gépe múlt hét kedden, helyi idő szerint déután 1-kor. A 174. ezred állományába tartozó UAV a hadsereg Wheeler Sack repteréről szállt fel gyakorló repülésre, mindenféle függesztmény nélkül. A balesetben senki sem sérült meg.
—
November 6-án Zhang Jigao, a J-10 vezető tervezőjének helyettese először beszélt a nyilvánosság előtt a J-10B fejlesztéseiről az AVIC gyár tesztközpontjában. Elmondása szerint az új verzió átfogó képességfejlesztésen esett át, ez többek között érintette az aerodinamikát, az avionikai rendszereket, valamint a karbantartás egyszerűsítését.
Zhang Jigao emellett rámutatott a jelenlegi generációs besorolás hiányosságaira is, hisz a mai világban nagyon alacsony az esélye egy egy-az-egy elleni légiharc kialakulásának, így szerinte a 4,5. generációs besorolás, melybe a J-10B is beletartozik, értelmezhetetlen.
—
Az Amerikai Haditengerészet november 5-én újabb mérföldkövet ünnepelhetett, ezúttal a Raytheon társaságában – a fegyvergyártó vállalat átadta a BGM-109 Tomahawk Block IV-es verziójának 3000. példányát. A csapásmérő robotrepülőgép a US Navy egységein kívül a Brit Királyi Haditengerészet tengeralattjáróin is megtalálható.
A Spanyol Légierő oktató központja, a General Air Academy átvette első éltartam hosszabbításon átesett C-101-esét. Az E.25-31 oldalszámú kiképzőgép a Logistics Command (MALOG) keze alatt újult meg. Az átalakítás 17 módosítást tartalmazott, ezeknek köszönhetően további 1800 órát tölthet a levegőben, a teljes éltartamot így 6000 órára megnyújtva.
A Rosoboronexport leszállította Irak első 4 Mi-35 harci helikopterét. A gigászi, 4,2 milliárd dolláros fegyverbeszerzés részeként megrendelt Mi-35-ösök november 7-én, csütörtökön kerültek a közel-keleti államba. A RIA Novosztyi hírügynökség információi szerint a gyártó év végéig 40 forgószárnyast ad át a megrendelőnek, vegyesen a Mi-35 és Mi-28NE típusokból.
—
November 10-én ismét vízre szállt a X-47B pilóta nélküli repülőeszköz, hogy újabb üzemeltetési tesztekre kerítsenek sort. A helyszínt a USS Theodore Roosevelt (CVN 71) repülőgép-hordozó biztosította, több „touch and go” manővert, fel és leszállást is végrehajtottak, hogy teszteljék a repülőgép fedélzetére integrált legújabb rendszereket. Az egy napos próbák során semmilyen probléma nem adódott a géppel.
—
7 Bell 429-es helikopterrel nőtt a Török Nemzeti Rendőrség flottája. A Bell Helicopter-nek összesen 15 példány leszállítására van szerződése, a forgószárnyasokat rendészeti feladatokra, köztük felderítés, személyszállítás és földi műveletek támogatására szerezik be.
—
Az NH Industries átadta az Olasz Haditengerészet első NH90 NFH Step B helikopterét. Az 5. helikopteres század állományába kerülő forgószárnyas a haditengerészet Sarzana-Luni bázisáról üzemel majd. Az NH90 NFH Step B típusból – mely levegő-föld rakéták és Marte MK/2S torpedók bevetésére is alkalmas -, 46 példányt rendelt Olaszország, 10, az NH90 másik variánsából származó helikopterrel együtt.
A most átadott példány egyébként nem az első NH90 az Olasz Haditengerészet kötelékében, hisz korábban már kaptak 5 NH90 NFH Step A konfigurációjú forgószárnyast, melyeket most felhúznak a Step B szintre.