Mint ismert lehet az amúgy szép exportsikereket elkönyvelő C-27J Spartan pályafutása az Egyesült Államok Légierejénél nem alakult túl fényesen, nem úgy alakultak a dolgok, ahogy az anno meg lett álmodva a Joint Cargo Aircraft program útnak indításakor. A helyzet jelenleg nem más, mint hogy az Alenia North America üzemcsarnokából egyenesen az arizonai Boneyard felé veszik az irányt a frissen kigördülő Spartanok.
Ha pontosítani akarunk, akkor ez a zsírújan Arizonába repülés arra az 5 gépre értvényes, amiket az Alenia 2014 áprilisáig fog átadni – ezen gépek építésének leállítása már nem lett volna gazdaságos. Ugyanakkor azon 16 gépben sincs túl sok repült óra, amiket már korábban a Davis–Monthan-i géptemetőbe küldtek az amerikaiak lekonzerválásra.
A költségvetési megszorítások miatt az USAF saját bevallása szerint a C-27J luxusnak bizonyult, ez azonban nem jelenti azt, hogy a 21 megrendelt gépre elköltött pénzmagot a sivatagban akarják napoztatni: miközben a légierő a C-27J-nek szánt feladatkörök esetében át-/visszavált a számításaik szerint lényegesen olcsóbban üzemeltethető C-130-ra, addig az illetékesek azon dolgoznak, miként lehetne új gazdát találni a leállított Spartanoknak.
Hogy kik is lehetnének a vevők, azon mondjuk nem nagyon kell törniük a fejüket – inkább csak a gépeknek a 3 jelentkező közti szétosztásán. Híreink között elvileg már szerepelt, hogy az USAF által már egy jó ideje feleslegesnek ítélt gépekért az Erdészeti Szolgálat (US Forest Service ), a Parti Őrség (US Coast Guard) és a Különleges Műveleti Parancsnokság (SOCOM) is bejelentkezett.
Az erdészek 7 gépet vinnének tűzoltónak, a parti őrség 14 példányt, illetve akár a teljes 21 gépes flottát vinné SAR feladatkörre, míg a SOCOM 7-8 gépre formált igényt a C-41A (CASA C-212) gépeik cseréje végett.
Nos úgy tűnik, hogy a C-27J-vel nagy spórolást tervező parti őrség nem kapja meg a teljes flottát, hiszen a friss hírek alapján 7 gépet a SOCOM részére ítéltek oda. A parti őrség azonban még így is jelentőset spórolhat, ha a későbbiekben úgy alakul, hogy tudnak gépeket kimenteni a Boneyardból, hiszen korábbi információk szerint 14 Spartan csatasorba állításával 500-800 millió dollár körüli összeget spróüolhatnának meg. Ezt egylébként úgy érnék el, hogy az Airbus Military felé lemondanák a még nem leszállított HC-144 Ocean Sentry gépeket – melyek kapcsán amúgy idén februárban született döntés az opciós joguk érvényesítéséről.