|

Vita az indiai kiképzőgép-beszerzés körül

Mint ismeretes, az Indiai Légierő (IAF) folyamatos modernizációval, típusbeszerzéssel próbál a világ egyik legütőképesebb légiereje maradni, ezt részben saját iparára támaszkodva teszi. Most azonban az egyik jelentős beszerzés körül támadt nézet eltérés a HAL (Hindustan Aeronautics Ltd.) és az IAF között.

A vita lényegében a svájci Pilatus PC-7 MK II rendszeresítése körül van, amellyel az elavult HAL HPT-32 „Deepak” gépeket váltják majd le. Az Indiai Légierő 2011-ben határozta el, hogy 557 millió svájci frank (622.34 millió USD) értékben 75 darabot vásárolnak a PC-7 és PC-9 jegyeit is magán viselő típusból. Mára eddig körülbelül 15 példány vehetett át az indiai fél ezekből.

Forrás: Defense Update

Indiai PC-7-es még a átadás előtt svájci felségjellel és lajstrommal | Forrás: Defense Update ,

Mivel tisztában voltak, hogy a darabszám nem lesz képes teljes mértékben kiszolgálni a légierőt, így a HAL-lal ugyancsak nagyjából a Pilatus beszerzés idején kötöttek egy megállapodást 106 darab hazai fejlesztésű, könnyű kiképző gép legyártásáról. Ezt a programot HTT-40 néven vitték tovább egészen napjainkig. Mára azonban a program veszélybe került, mert az IAF erőteljesen törekedne a kiforrottabb, olcsóbb Pilatus nagyobb példányszámban történő alkalmazására.

Az indiaiak úgy számolnak 2020-ra az infláció miatt a HTT-40 költségei 40 százalékkal megugranak majd. A HAL viszont hallani sem akar a svájci cég termékének liszensz gyártásáról sem, ami egyébként a HAL egyik fő profilja. Olyannyira, hogy a fejlesztés tervezett befejezéséhez szükséges pénzt már el is különítette. Terveik szerint a HTT-40 első szűzfelszállására 2015-ben kerülhet majd sor.

Forrás: LIVE FIST

Forrás: LIVE FIST ,

A további 106 darab Pilatus beszerzése 750 millió frankba kerülne. További támadási felületet ad, hogy a Pilatus beszerzés darabonkénti ára a számítások szerint a piaci ár fölé lett szabva. Más kérdés hogy az IAF, még így is olcsóbban jöhetne ki a svájci típus darabszámának bővítésével. De még nem sikerült megegyezni a HAL vezetőivel, így jelenlegi állás szerint ugyanarra a feladatra két könnyű kiképző típus állhat majd szolgálatba, így növelve tovább a logisztikai és egyéb költségeket.