HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Boeing leszállította a Kanadai Királyi Légierő 5. CH-147F Chinook forgószárnyasát. Az átadásra egy hónappal a szerződésben megírtak előtt került sor és mindössze 3 hónappal az első példány júniusi leszállítása után. A gyárnak további 10 helikopterre van megrendelése a légierőtől, ebből kettőt még idén, a fennmaradó 8-at pedig 2014 júniusig adják át.
—
A Northrop Grumman megbízást kapott a Francia Haditengerészet E-2C Hawkeye légtérellenőrzőinek kis mértékű modernizálására. Az átalakítás a barát-ellenség felismerő rendszert érinti, a 3 példányt az Amerikai Haditengerészet E-2D gépein is használt AN/APX-122A IFF Mode 5/Mode S leolvasó és AN/APX-123 IFF Mode 5/Mode S jeladó rendszereket kapja meg. A szerződés értéke 34,5 millió dollár.
Két hete írtunk a J-10 eddigi export megrendeléseinek hiányáról. Akkor említésre került, hogy idáig Pakisztán sem kaphatott egyetlen példányt sem a típusból, noha már 2009-ben megrendelést kötöttek 36 J-10B beszerzéséről. Független elemzők szerint most Pakisztáni részről is kérdésessé vált a beszerzés, pénzügyi okok miatt. A légierő egyik volt vadász és tesztpilótája kizártnak tartja, hogy országa az elkövetkezendő 2-3 évben új vadászgépeket szerezne be, még ha Kína bele is egyezne a modern elektronika átadásába.
Az oroszok újra kopogtatnak Brazília ajtaján az F-X2 tender kapcsán. Egy katonai delegáció nemrég a dél-amerikai országba utazott, hogy a Szu-35S újabb versenybe szállásáról tárgyaljanak, melynek mérlege a hírek szerint a Boeing felé dől. Az oroszok azzal próbálják vonzóbbá tenni portékájukat, hogy a Szu-35S mellé „extraként” felajánlották a T-50 PAK FA programban való részvételt a brazilok számára. A légierőnek nem jönne rosszul az 5. generációs típus rendszeresítése, hisz az F-X2 tender győzteséből mindössze 36 példány áll majd szolgálatba, ez pedig közel sem elég ha figyelembe vesszük az ország méreteit. A T-50 PAK FA rendszerbe állításával pedig minőségi előnybe kerülnének a szomszédokkal szemben, hisz nem valószínű, hogy bármelyik környező országban megjelennek az 5. generációs vadászbombázók a közeljövőben, ez pedig ellensúlyozhatja a mennyiségi hiányt.
Az Olasz Légierő a római légi tesztközpontjában hamarosan megkezdi a GBU-39 SDB bombák integrációját a Tornado csapásmérő fedélzetén. A jelenlegi legkisebb méretű, nyugati precíziós fegyver rendszeresítéséről idén februárban döntött az olasz kormány, hordozóplatformnak pedig a jól bevált Tornadot jelölték ki az egyelőre kis példányszámban meglévő Typhoon helyett. A hónap végén kezdődő tesztekhez szükséges repülőgépeket a Alenia Aermacchi és a légierő biztosítja, utóbbi egy vadászbombázót, míg előbbi két korábbi légi próbapadot biztosít.
Törökországban új helikopter fejlesztéséről döntöttek október 11-én. A fejlesztést a Turkish Aerospace Industries (TAI) kapta, a cél egy olyan forgószárnyas létrehozása, mely 3 fős személyzet mellett 9 utas szállítására képes, és kiválthatja a hadsereg öregedő UH-1H helikoptereit. A hadsereg mellett a rendőrség és az egészségügy is érdekelt az őj helikopterben, így lehetséges ezen feladatokra specializált verziók megrendelése is. A tervek szerint a prototípus első repülése 5 év múlva esedékes, a katonai verzió szolgálatba állásáig pedig 2022-ig kell várni.
—
Mérföldkőhöz érkezett az MC-12W Liberty könnyű támadógép üzemeltetése, miután az Afganisztánban szolgáló példányok átlépték a 300 000 repült órát. A harcok dúlta országban létrejövő szükség miatt kifejlesztett típus rekordsebességgel került a tervezőasztalról a harcmezőre, ehhez hasonlóra utoljára a Második Világháborúban került sor a P-51 Mustang rendszeresítésével. A típus kihasználtságát mi sem jelzi jobban, mint hogy 2012-ben a légierő összes típusa közül az MC-12W az összes felderítő bevetés 73%-át, míg az összes földi erőket támogató bevetés 24%-át teljesítette.
Oroszország hamarosan megkezdi a 2012-ben aláírt iraki fegyverszállításokat. A közel-keleti ország 4,3 milliárd dollár értékben rendelt haditechnikai eszközöket az oroszoktól, többek között 10 Mi-28NE Night Hunter harci helikoptert, melyek szállításával kezdődik meg a gigászi megrendelés leszállítása.
—
Spanyolország kivonta utolsó helikoptereit is Afganisztánból. A Herat légibázison állomásozó forgószárnyasok utolsó repülésére október 13-án került sor. A 2005 májusában kezdődött HELISAF elnevezést kapott hadművelet során 5910 órát töltöttek a levegőben a spanyol felségjelzésű kutató-mentő helikopterek, ez alatt 1030 sérültet menekítettek ki a harci zónából.
—
Egy igazán jelentős mérföldkőről is beszámolhatunk Olvasóinknak, történt ugyanis, hogy szeptemberben az F-35 Lightning II típus teljesítette 10 000. repült óráját. A JSF program már igazán sínre került, hisz ennek a mennyiségnek több mint a felét az utóbbi 11 hónapban hozták össze, míg az első 5000 órára 6 évet kellett várni. Szeptember végéig a flotta gépei 6492 alkalommal emelkedtek el a kifutótól, ez alatt 10 077 órát töltöttek a levegőben, közeledve a 12 000 órás berepülési program végéhez.
Oroszország a következő hónapokban befejezi a brazil Mi-35 helikopterek leszállítását. Brazília még 2008-ban rendelt 12 példányt a harci forgószárnyasból, 150 millió dollárért, melyekből eddig 9 példányt kaptak kézhez.
—
A Sikorsky leszállította Kolumbia első két S-70i Black Hawk helikopterét. A dél-amerikai ország az első, mely HTAWS (Helicopter Terrain Awareness and Warning System) rendszerrel felszerelve kérte „kávédarálóit”, melynek lényege, hogy 360 fokos körben pontos képet alkot a helikopter körüli terepről, ezzel biztosítva a rossz látási viszonyok között is a biztonságos földközeli repülést.