|

HTKA Hírhalom 2013. 42. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom 42. hét

A Boeing leszállította a Kanadai Királyi Légierő 5. CH-147F Chinook forgószárnyasát. Az átadásra egy hónappal a szerződésben megírtak előtt került sor és mindössze 3 hónappal az első példány júniusi leszállítása után. A gyárnak további 10 helikopterre van megrendelése a légierőtől, ebből kettőt még idén, a fennmaradó 8-at pedig 2014 júniusig adják át.

A Northrop Grumman megbízást kapott a Francia Haditengerészet E-2C Hawkeye légtérellenőrzőinek kis mértékű modernizálására. Az átalakítás a barát-ellenség felismerő rendszert érinti, a 3 példányt az Amerikai Haditengerészet E-2D gépein is használt AN/APX-122A IFF Mode 5/Mode S leolvasó és AN/APX-123 IFF Mode 5/Mode S jeladó rendszereket kapja meg. A szerződés értéke 34,5 millió dollár.

francia E-2C

Startolás a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó fedélzetéről ,

Két hete írtunk a J-10 eddigi export megrendeléseinek hiányáról. Akkor említésre került, hogy idáig Pakisztán sem kaphatott egyetlen példányt sem a típusból, noha már 2009-ben megrendelést kötöttek 36 J-10B beszerzéséről. Független elemzők szerint most Pakisztáni részről is kérdésessé vált a beszerzés, pénzügyi okok miatt. A légierő egyik volt vadász és tesztpilótája kizártnak tartja, hogy országa az elkövetkezendő 2-3 évben új vadászgépeket szerezne be, még ha Kína bele is egyezne a modern elektronika átadásába.

J-10B prototípus

J-10B prototípus | Forrás: Secret Projects ,

Az oroszok újra kopogtatnak Brazília ajtaján az F-X2 tender kapcsán. Egy katonai delegáció nemrég a dél-amerikai országba utazott, hogy a Szu-35S újabb versenybe szállásáról tárgyaljanak, melynek mérlege a hírek szerint a Boeing felé dől. Az oroszok azzal próbálják vonzóbbá tenni portékájukat, hogy a Szu-35S mellé „extraként” felajánlották a T-50 PAK FA programban való részvételt a brazilok számára. A légierőnek nem jönne rosszul az 5. generációs típus rendszeresítése, hisz az F-X2 tender győzteséből mindössze 36 példány áll majd szolgálatba, ez pedig közel sem elég ha figyelembe vesszük az ország méreteit. A T-50 PAK FA rendszerbe állításával pedig minőségi előnybe kerülnének a szomszédokkal szemben, hisz nem valószínű, hogy bármelyik környező országban megjelennek az 5. generációs vadászbombázók a közeljövőben, ez pedig ellensúlyozhatja a mennyiségi hiányt.

F-X2 logo

Az Olasz Légierő a római légi tesztközpontjában hamarosan megkezdi a GBU-39 SDB bombák integrációját a Tornado csapásmérő fedélzetén. A jelenlegi legkisebb méretű, nyugati precíziós fegyver rendszeresítéséről idén februárban döntött az olasz kormány, hordozóplatformnak pedig a jól bevált Tornadot jelölték ki az egyelőre kis példányszámban meglévő Typhoon helyett. A hónap végén kezdődő tesztekhez szükséges repülőgépeket a Alenia Aermacchi és a légierő biztosítja, utóbbi egy vadászbombázót, míg előbbi két korábbi légi próbapadot biztosít.

Forrás: DefenceIndustryDaily

Olasz Tornado IDS | Forrás: DefenceIndustryDaily ,

Törökországban új helikopter fejlesztéséről döntöttek október 11-én. A fejlesztést a Turkish Aerospace Industries (TAI) kapta, a cél egy olyan forgószárnyas létrehozása, mely 3 fős személyzet mellett 9 utas szállítására képes, és kiválthatja a hadsereg öregedő UH-1H helikoptereit. A hadsereg mellett a rendőrség és az egészségügy is érdekelt az őj helikopterben, így lehetséges ezen feladatokra specializált verziók megrendelése is. A tervek szerint a prototípus első repülése 5 év múlva esedékes, a katonai verzió szolgálatba állásáig pedig 2022-ig kell várni.

Mérföldkőhöz érkezett az MC-12W Liberty könnyű támadógép üzemeltetése, miután az Afganisztánban szolgáló példányok átlépték a 300 000 repült órát. A harcok dúlta országban létrejövő szükség miatt kifejlesztett típus rekordsebességgel került a tervezőasztalról a harcmezőre, ehhez hasonlóra utoljára a Második Világháborúban került sor a P-51 Mustang rendszeresítésével. A típus kihasználtságát mi sem jelzi jobban, mint hogy 2012-ben a légierő összes típusa közül az MC-12W az összes felderítő bevetés 73%-át, míg az összes földi erőket támogató bevetés 24%-át teljesítette.

Fotó: USAF

Fotó: USAF ,

Oroszország hamarosan megkezdi a 2012-ben aláírt iraki fegyverszállításokat. A közel-keleti ország 4,3 milliárd dollár értékben rendelt haditechnikai eszközöket az oroszoktól, többek között 10 Mi-28NE Night Hunter harci helikoptert, melyek szállításával kezdődik meg a gigászi megrendelés leszállítása.

Spanyolország kivonta utolsó helikoptereit is Afganisztánból. A Herat légibázison állomásozó forgószárnyasok utolsó repülésére október 13-án került sor. A 2005 májusában kezdődött HELISAF elnevezést kapott hadművelet során 5910 órát töltöttek a levegőben a spanyol felségjelzésű kutató-mentő helikopterek, ez alatt 1030 sérültet menekítettek ki a harci zónából.

Egy igazán jelentős mérföldkőről is beszámolhatunk Olvasóinknak, történt ugyanis, hogy szeptemberben az F-35 Lightning II típus teljesítette 10 000. repült óráját. A JSF program már igazán sínre került, hisz ennek a mennyiségnek több mint a felét az utóbbi 11 hónapban hozták össze, míg az első 5000 órára 6 évet kellett várni. Szeptember végéig a flotta gépei 6492 alkalommal emelkedtek el a kifutótól, ez alatt 10 077 órát töltöttek a levegőben, közeledve a 12 000 órás berepülési program végéhez.

Forrás: wallpapers10.net

Forrás: wallpapers10.net ,

Oroszország a következő hónapokban befejezi a brazil Mi-35 helikopterek leszállítását. Brazília még 2008-ban rendelt 12 példányt a harci forgószárnyasból, 150 millió dollárért, melyekből eddig 9 példányt kaptak kézhez.

A Sikorsky leszállította Kolumbia első két S-70i Black Hawk helikopterét. A dél-amerikai ország az első, mely HTAWS (Helicopter Terrain Awareness and Warning System) rendszerrel felszerelve kérte „kávédarálóit”, melynek lényege, hogy 360 fokos körben pontos képet alkot a helikopter körüli terepről, ezzel biztosítva a rossz látási viszonyok között is a biztonságos földközeli repülést.

Lengyelországban összeszerelt S-70i a 2012-es farnborough-i repnap statikus során

Lengyelországban összeszerelt S-70i a 2012-es farnborough-i repnap statikus során ,