|

Anglia: mégis 2 aktív repülőgép-hordozó lesz?

Philip Hammond védelmi miniszter a közelmúltban a Konzervatív Párt egy gyűlésén arról beszélt, hogy javasolni fogja, hogy a jelenlegi, 1 aktív / 1 tartalék repülőgép-hordozós felállás helyett térjenek át a 2 aktív hordozós modellre.

Mint olvasóink talán emlékeznek rá a 2010-es Strategic Defence and Security Review alapján a jelenlegi menetrend az, hogy bár mindkét Queen Elizabeth-osztályú repülőgép-hordozó megépül, de csak az egyik lesz aktív állományú. A leendő HMS Prince of Wales tartalékállományt erősítené, onnét csak akkor kerülne aktív állományba, ha az ilyen-olyan okok miatt hosszabb időre kieső HMS Queen Elizabeth-et kellene átmenetileg helyettesítenie, vagy ha a Royal Navy átáll a 2 hordozós modellre.

Jellegéből adódóan ezen kérdés újratárgyalása a 2015-ös SDSR témái között szerepel, ám az alapján, hogy már most pedzegetésre kerül a változtatás kérdése úgy tűnik, hogy lenne arra támogatás, hogy az Egyesült Királyság 1 repülőgép-hordozóval minden esetben és azonnal képviseltetni tudja magát a világ bármely pontján. (Ehhez minimálisan 2 aktív állományú hordozó szükségeltetik.)

Hammond védelmi miniszter azon álláspontjáról beszélt, hogy véleménye szerint támogatni kéne a 2 aktív hordozós modellt, már csak azért is, mert a programba eddig beleölt irdatlan összegekhez képest a 2. hordozó éves 70 millió fontos (~24,6 milliárd forint) költsége szinte semmiség. Természetesen nem ment el amellett, hogy ez esetben ezt a 70 millió fontot más területek megnyirbálásából kellene előteremteni. Kitért arra, hogy ez a döntésekről szól: mit adjanak fel annak érdekében, hogy olyasvalamit megvalósítsanak, amit muszáj megtenni. (1 hordozó mindig bevethető legyen.)

Az HMS Queen Elizabeth egy július elejei légifelvételen. A repülőgép-hordozó történethez nagyon sok mindent hozzátevő angoloknak ezen hajóosztállyal hosszú szünet után megint lesz tisztességes méretű, bár végül mégsem CATOBAR (katapultos) hordozójuk. Más kérdés, hogy milyen szappanopera és költségnövekedések árán. A cirka 70 000 tonnás Queen Elizabeth hosszban nagyjából 50 méterrel, vízkiszorításban cirka 30 000 tonnával marad el az amerikai szuperhordozók mögött. A fedélzet szélessége nagyjából megegyezik a két hajóosztály esetében. | Fotó: Aircraft Carrier Alliance

Az HMS Queen Elizabeth egy július elejei légifelvételen. A repülőgép-hordozó történethez nagyon sok mindent hozzátevő angoloknak ezen hajóosztállyal hosszú szünet után megint lesz tisztességes méretű, bár végül mégsem CATOBAR (katapultos) hordozójuk. Más kérdés, hogy milyen szappanopera és költségnövekedések árán. A cirka 70 000 tonnás Queen Elizabeth hosszban nagyjából 50 méterrel, vízkiszorításban cirka 30 000 tonnával marad el az amerikai szuperhordozók mögött. A fedélzet szélessége nagyjából megegyezik a két hajóosztály esetében. | Fotó: Aircraft Carrier Alliance ,

Aircraft Carrier Alliance">
A most szóban forgó 2. Queen Elizabeth-osztályú repülőgép-hordozó, az HMS Prince of Wales aktuális állapota. Kékkel jelölve az építés alatt álló modulok. | Forrás: Aircraft Carrier Alliance

A most szóban forgó 2. Queen Elizabeth-osztályú repülőgép-hordozó, az HMS Prince of Wales aktuális állapota. Kékkel jelölve az építés alatt álló modulok. | Forrás: Aircraft Carrier Alliance ,