|

Villám amortizálta le a kivik egyik NH90-esét

A napokban a helyi sajtó arról faggatta az illetékeseket, hogy van-e valami elképzelésük arról, hogy mikor és milyen javítási költségek árán állhat vissza aktív szolgálatba azon NH90-es helikopter, amit még augusztus végén hagyott rendesen helyben egy villámcsapás.

A RNZAF NH90 típusú helikioptere sziklafal előtti repülés közben

Az Új-Zélandi Védelmi Erő legmodernebb forgószárnyasa az NH90, mely az UH-1 Huey flotta váltótípusa a messzi Új-Zélandon. ,

A légierő részéről a The New Zealand Herald részére adott tegnapi válaszában arról van szó, hogy még egyik kérdésre sem tudnak konkrétumokkal válaszolni.

A pedzegetett incidensre amúgy augusztus 22-én, mintegy 4 tengeri mérföldre a Ohakea légibázistól. A helikopter az elérhető információk szerint ugyan problémamentesen vissza tudott térni a bázisra, ám mint a vizsgálatokból kiderült a villámcsapás komoly sérüléseket okozott: a védelmi minisztérium részéről adott megerősítés szerint a gép 4 fő rotorlapátja esetében komoly a kár, de a farokrotor és egyéb, meg nem nevezett szerkezeti elemek esetében van szükség javításra, vagy cserére. Az elérhető információk szerint a vizsgálatok még zajlanak, de úgy tűnik az avionika károsodás nélkül megúszta a villámcsapást.

Tehát még folyamatban van az ellenőrzési folyamat, lezárultáig a haderő részéről pedig nyilván nem akarnak találgatásokba bocsátkozni az árcédula és a határidők kapcsán. Ez persze nem akadályozta a sajtót, hogy valahonnét előkotorjon egy iparági illetőnek megnevezett anonim forrást, aki állítólagosan úgy nyilatkotzott, hogy a javítás költsége akár elérheti a 10 millió új-zélandi dolláros összeget is.

Összehasonlításként: az új-zélandiak a légierejük forgószárnyas gépparkjának modernizálásának részeként 771 millió új-zélandi dollárért rendelték meg azt a 8 NH90-est, aminek első 2 példányát 2012 tavaszán vehették át. Hivatalos források alapján ezen összegnek kicsit kevesebb, mint 2/3-a volt a gépek tényleges nyers ára, a többi a kapcsolódó szolgáltatás. Ami alapján hozzávetőlegesen gépenkénti 64 millió dolláros ár adódik ki.

Az első 2 géppel 2012 márciusában érkezett meg a Volga-Dnepr Airlines egyik An-124-ese. A gépekkel az első körös tesztek szűk egy évvel később zárultak le, az NH90-esek, még limitált használatba vétele 2013 februárjától kezdődött meg.