|

HTKA Hírhalom 2013. 38. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 38. hét

Elérték teljes műveleti képességüket Szingapúr F-15SG vadászbombázói, mindössze három és fél évvel az első példány átvétele után. A több mint 40 éves Sas legmodernebb verzióját szigorú teszteknek vetették alá a városállam szakértői, a légierő többi gépével együttműködve. A típus ezek során bizonyította légi és földi célok elleni képességeit, melyekkel fenntartható Szingapúr légterének biztosítása és védelme.

Szingapúri landolás F-15SG módra

Szingapúri landolás F-15SG módra ,

Szeptember 20-án végleg bezárult egy korszak a Brit Királyi Légierő történelmében, miután az utolsó még hadrendben tartott VC10 légi utántöltő teljesítette utolsó bevetését. A 101. század által repült típus ezzel 47 éves karrierje végéhez ért, a két eddig hadrendben tartott példány, a ZA147 és ZA150 sem száll már fel többé üzemanyag áttöltési céllal. A kivonással a RAF kötelékében egyetéúlen légi utántöltő típus maradt, a Lockheed TriStar tankerek, melyekből egy példány már a Falkland szigetekre települt az ott állomásozó Typhoon vadászgépek támogatásához. A VC10 természetesen nem marad váltótípus nélkül, az Airbus A330 Voyagerek pótolják majd az 1966-tól szolgáló típust, várhatóan 2014 májusától.

VC10 refuels Typhoons

A DGA-n (Directorate General of Armaments) keresztül átvette első negyedik szériás Rafale vadászbombázóját a Francia Légierő. A 60 gépet magába foglaló széria példányai már eleve az RBE2 AESA aktív fázisvezérlésű radarral készülnek, továbbá módosított rakéta-közeledés jelző rendszert valamint optikai szenzorokat kapnak. Az elsőként elkészült példány egy kétüléses B variáns, B339-es oldalszámmal. Utóbbi átvételével a Francia Légierő lett az első az „öreg kontinensen”, mely aktív fázisvezérlésű radarral ellátott vadászbombázót üzemeltet.

A negyedik széria első Rafale-ja B339-es farokkóddal | Fotó: Dassault Aviation

A negyedik széria első Rafale-ja B339-es farokkóddal | Fotó: Dassault Aviation ,

Újabb lehetséges külföldi haditechnikai üzletről tájékoztatta a Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA – Defense Security Cooperation Agency) az amerikai Kongresszust – Tunézia F-5 vadászaihoz szerezne be modernizációs csomagot, továbbá alkatrészeket, kiképzést és logisztikai támogatást, mindezt 60 millió zöldhasúért. Az észak-afrikai ország 12 F-5E/F Tiger vadászbombázóval rendelkezik, ezeket most GPS-el, egy kijelzővel a pilótafülkében, valamint további apró módosításokkal látják el, melyek után még évekig szolgálatban maradhatnak.

Kisebb mérföldkövet ünnepelhettek az Amerikai Haditengerészet és a Northrop Grumman emberei, miután az X-47B pilóta nélküli demonstrátor szeptember 18-án teljesítette 100. repülését. A program sikeres haladását mi sem jelzi jobban, minthogy a prototípus júliusban végrehajtotta első hajófedélzeti leszállását, viszont pár nappal később már sikertelenségről számolhatott be a média. Mindezek ellenére a nyári tesztsorozatot sikeresnek minősítették a programban résztvevők, a Salty Dog 502 becenevű masina összesen 16 megközelítést végzett a USS George H. W. Bush (CVN-77) fedélzetére, ebből ötször nem értek fedélzetet a kerekei, 9 touch-and-go-t hajtott végre, valamint két tényleges leszállást, és 3 katapultos felszállást.

Fotó: US Navy

Fotó: US Navy ,

Egy tucatra nőtt az Amerikai Légierő átvett C-5M Super Galaxy teherszállítóinak száma. A Lockheed Martin szeptember első felében szállította le az égi bálna 12. példányát. A cégnek további 40 C-5A felújítására van megrendelése, az utolsó gépet 2017 februárjában kell átadni a légierőnek.

Szokatlan környezetben próbálta ki B-1B-it az Amerikai Légierő. A bombázóktól az a megszokott, hogy szárazföldi célpontokat támadjanak precíziós vezérlésű bombák tucatjaival, ám a texasi Dyess légibázison állomásozó 337. tesztelő és kiértékelő század szeptember 4-én a tenger fölé vitte a „Lancereket”, több bombázó és vadászbombázó típussal együtt. A gyakorlatozás célja a taktikák kidolgozása egy esetleges tenger feletti csatához, ennek szimulálására a kiküldött B-1-es 6 bombát dobott le a 224-907 kg közötti fegyverekből, köztük egy 224 kg-os, kombinált lézer és GPS irányítású GBU-54-et.

Olaszországban rendezett hivatalos ceremónia keretében átvette első AW139 helikopterét a Svéd Tengerészeti Igazgatóság (Swedish Maritime Administration) szeptember 10-én. A kutató mentő feladatkörű típusból összesen 7 példányt szereznek be a gyártótól.

1000 repült óra fölé jutottak a Brazil Légierő EC725 Caracal helikopterei. A helyi néven H-36 jelzéssel illetett típust a légierő Falco nevű századja repüli, 2011 decembere óta, mikor is átvehették az első példányt. A légierő legmodernebb helikopteréből összesen 16 példányt állítanak szolgálatba, a típus már bizonyította is képességeit erdőtüzek elleni küzdelemben, humanitárius valamint rendőrségi feladatokban.

Az EC725 brazil változata, a H-36 Caracal | Fotó: Brazilian Air Force

Az EC725 brazil változata, a H-36 Caracal | Fotó: Brazilian Air Force ,

Hazatértek az Ausztrál Hadsereg Afganisztánban szolgáló CH-47D Chinook helikopterei. Az esemény javából búcsúztató ceremóniát rendeztek a két kint szolgáló példány és személyzetük bázisán, a kandahári légibázison. A forgószárnyasok és 10 fős személyzetük (köztük több nő) április 2-as és szeptember 4-e között 90 küldetésen vett részt, ezalatt 780 repült órát gyűjtöttek össze, 3400 utast valamint 373 tonna rakományt szállítottak több tucat előretolt bázisra Dél-Afganisztánban.

Az Amerikai Légierő és a Lockheed Martin közös erővel 2014-ben kezdené meg az F-16-osok auto-GCAS rendszerrel (automatic ground collision avoidance system – automatikus földdel ütközést elkerülő rendszer) való felszerelését. Bill Hord, a Lockheed Martin F-16-os programjának igazgatója elmondta, hogy a rendszer remélhetőleg az M6.2+ OFP (Operational Flight Programme) szoftverfrissítés részeként kerül bevezetésre, következő év elejétől kezdődően. A gépeken a módosításokat a Hill légibázison végzik el, eleinte havi 25 gépes tempóban, melyet később szeretnének 50-re felfuttatni, így az USAF egész Block 40/42/50/52 flottájának átalakításával végezhetnének jövő év végére. Az auto-GCAS-t a pilóta is aktiválhatja, mely parancsra a számítógépek kivezetik a gépet a zuhanásból, és vízszintes repülésbe állítják. A rendszertől a repülésbiztonság jelentős mértékű javulását várják.