|

A Northrop Grumman nyerte az USAF radartenderét

A Lockheed Martin a Northrop Grumman SABR (Scalable Agile Beam Radar) elnevezésű radarját választotta ki az amerikai Falcon-flotta modernizációjához. Ugyanezt a lokátort kapják a modernizált tajvani F-16-osok is.

Az Amerikai Egyesült Államok vezetése azt tervezi, hogy 300 darab F-16-oson hajtanak végre élettartam-hosszabbítást és modernizációt, mellyel még 2025 után is szolgálatban maradhatnak. Az élettartam-hosszabbítási és korszerűsítési programot a gépek gyártója, a Lockheed Martin koordinálja, már folynak a strukturális tesztek, melyek 3 évet vesznek igénybe és 24 000 repült órának megfelelő terhelést kap az USAF flottájából kapott egyik Block 50-es verziójú Fighting Falcon.

A SABR egy Falcon orrában | Fotó: Northrop Grumman

A SABR egy Falcon orrában | Fotó: Northrop Grumman ,

A korszerűsítési program három szintből áll majd. A Block 40, 42, 50 és 52 verziójú gépek sárkányának élettartamát a SLEP (Structural service Life Extension Programme) keretében végrehajtott szerkezeti átvizsgálás után a jelenlegi 8000-ről 10 000 (de akár 12 000) repült órára is kitolhatják, függően az adott példány állapotától. A másik végrehajtandó lépcső a CAPES (Combat Avionics Programmed Extension Suite) betűjelű modernizációs program, ennek keretében egységes szintre hozzák a gépeket mind avionika, mind fegyverzet terén. A legfőbb változás a Northrop APG-77 és APG-81 típusain alapuló SABR (Scalable Agile Beam Radar) elnevezésű, aktív fázisvezérlésű (AESA) radar beszerelése lesz, de megkapják az ALQ-213 elektronikus hadviselési menedzsment rendszert, folyadékkristályos kijelzőket, Link-16-os adatátviteli rendszert és legfőképpen az egységes fegyverintegrációt lehetővé tevő szoftvereket.

Northrop Grumman SABR (Forrás)

Northrop Grumman SABR (Forrás) ,

Az első modernizációs kitnek 2017-re kell elkészülnie, de előtte egy átfogó tesztelésen kell átesnie a komponenseknek, melyek várhatóan 2014-15-től kezdődnek, először laboratóriumi körülmények között, majd 2016-tól valódi repülés közben is. Ha minden jól megy, csak ezután kötnek végleges szerződést a többi gép modernizációjára is.

A Northrop Grumman győzelmével érdekes helyzet alakult ki, mivel a Dél-koreai Légierő (ROKAF) vezetése a BAE Systems által vezetett korszerűsítést választotta, melynek keretében a SABR konkurense, a RACR (Raytheon Advanced Combat Radar) típus kerül beszerelésre. Ez azt eredményezi, hogy a többi Falcon-üzemeltető két nagy szériában megrendelt típusból választhat majd, amennyiben a gépeik élettartamának kitolása és az F-16-osok korszerűsítése mellett döntenek.