|

HTKA Hírhalom 2013. 30. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom 30. hét

Az NH Industries átadta a Francia Hadsereg 7. NH90 szállítóhelikopterét. A példány az 1. harci helikopter ezredhez kerül, különlegessége hogy ez a hadsereg első NH90-ese, melyet egy harci alakulat vehetett át. Az átadással ez a 153. NH90 melyet a megrendelők kézhez vehettek a program kezdete óta.

NH90 | Fotó: NH Industries

Francia NH90TTH | Fotó: NH Industries ,

Elvesztette egyik kiképzőgépét a Venezuelai Légierő. A kínai gyártású K-8W Karakorum július 26-án, pénteken vett részt kiképzőrepülésen az ország nyugati részén mikor a baleset bekövetkezett. A gépet vezető pilóta, Milenia Bolívar hadnagy sikeresen katapultált, kisebb sérülésekkel szállították kórházba. Az eset okainak kivizsgálását megkezdték.

Hongdu K-8W Karakorum

Hongdu K-8W Karakorum a FAV színeiben ,

Néhány hete írtunk róla, hogy az elsőként átadott indiai C-17 már túl is esett első éles bevetésén, most pedig már a flotta gépállományának bővüléséről számolhatunk be Olvasóinknak – a Boeing a hónap második felében adta át a második indiai színekben pompázó nehéz teherszállítót, mely rövid időn belül szolgálatba állhat. Az amerikai gyártó az év végéig további 3 C-17-est szállít le a világ második legnépesebb országának, melyeket 2014-ben további 5 példány követ, teljesítve ezzel a 10 gépes megrendelést.

Július elején kisebb mérföldkőhöz érkezett a Német Légierő Heron 1 UAS programja, miután az Afganisztánban szolgáló példányok teljesítették a 15 000. repült órájukat. A távoli ország északi részén, Mazar-e-Sharif bázison üzemelő pilóta nélküli járművek nagy segítséget nyújtanak a földi erőknek a terület állandó felügyeletével – fejlett szenzoraikkal 300 000 négyzetkilométer folyamatos megfigyelésében segít a 3 példány. A 15 000 órányi repült időt 1300 repülés alatt teljesítették, ez azt jelenti hogy a bevetések átlagos hossza 11,5 óra.

Újra levegőbe emelkedhet az utolsó repülőképes Sea Vixen. A tengerészeti vadászgép a DS Aviation tulajdonában áll hosszú évek óta, akik 2001-ben kezdték el üzemeltetni a Brit Hordozókon a 60-as években megszokott látványú vadászgépet. Az üzemeltetéssel semmi gond nem is akadt egészen tavaly áprilisig, mikor is kisebb sérülést szereztek a gépnek otthon adó Bournemouth reptér kifutópályáján. A csapat kijavította a sérült futóművet és a gép orr részét, ám úgy döntöttek, ha már egyszer a hangárban rostokol a gép, akkor végrehajtják az aktuális nagyjavítást is. A munkálatok egészen tavaszig elhúzódtak, és a befejezésüket követően az XP924-es jelölésű gép most kapta meg a Brit Polgári Légi Közlekedési Hivataltól a repülési engedélyét.

DH.110 Sea Vixen XP924 | Fotó: wikipedia.org

DH.110 Sea Vixen XP924 | Fotó: wikipedia.org ,

Amerikában megkezdték az NGJ (Next Generation Jammes – következő generációs zavarórendszer) EA-18G Growler fedélzetére történő integrációs munkáit. A feladatot a repülőgépet gyártó Boeing kapta, 17 millió dolláros szerződéssel, mely magában foglalja az integrációs munkákon felül a logisztikai támogatás kidolgozását és megszervezését is. Az NGJ úgy lett megtervezve hogy a repülőgép AN/APG-79 AESA rendszerű radarjával együttműködjön, így biztosítva minden jelenlegi típusnál jobb elektronikai zavaróképességet. A rendszerrel nemrég kezdtek el egy 22 hónapos tesztfázist, melyet egy 4 és fél éves tervezési, gyártási és fejlesztési szakasz követ, a rendszer pedig csak ezek sikeres végeztével állhat szolgálatba. Az NGJ-t beépített formában hordozza majd az EA-18G Growler, így az általa leváltott AN/ALQ-99 konténerek helyére póttartályt, vagy akár csapásmérő fegyvereket is függeszthetnek majd az éles bevetések során.
Az NGJ későbbi integrációját tervezik az F-35-ös fedélzetén is, így nincs szükség a típus elektronikai zavaró verziójára, az Amerikai Haderő összes 2020 után készülő összes Lightning II vadászbombázója megkapja majd – feltéve ha lesz megfelelő pénzmag a bevezetésére.

A Pentagon egy újabb C-130J-30 Super Herculesre adott le megrendelést a Lockheed Martinnál. A teherszállító az Izraeli Légierő részére készül, a gépet 2015 december 30-ig kell leszállítania a gyártónak.

Jelentősebb mérföldkőhöz érkezett a Sikorsky és az MH-60 helikopter program: a gyártó leszállította az Amerikai Haditengerészet számára a tengerészeti forgószárnyas 400. példányát. A mennyiség tartalmazza mindkét variáns átadott példányait, a következőképpen megosztva: 166 darab készült az MH-60R „Romeo” felszíni, és felszín alatti harcra specializált variánsból, valamint 234 az MH-60S „Sierra” a hajók egymás, valamint a szárazföld közötti szállítási feladatokat lebonyolító változatból. A június 24-én átadott 400. példány is az utóbbi szériából került ki.
A „Sierra” 2002-ben állt a haditengerészet szolgálatába, a Sikorsky pedig 2015-ig folytatja a típus hazai piacra gyártását, akkora kell elkészülniük a 275. példánnyal. A „Romeo” 2006-tól áll a tengerészek rendelkezésére, gyártása egészen 2017-ig kitolódik, a Sikorsky akkor szállítja le az utolsóként megrendelt 291. példányt. A helikopterek ezt követően még közel két évtizedig szolgálatban maradnak, leváltásukat csak a 2030-as évek második felében tervezi a haditengerészet.

U.S. Navy MH-60R géppár

U.S. Navy MH60R „Romeo” Seahawk géppár a Csendes-óceán térségében 2010 márciusában, Lockheed Martin és Raytheon fegyverzettel – Hellfire és Mk 54 torpedó képében | Fotó: Lockheed Martin ,

A Holland Kormány újabb ajánlatot kapott a Saab-tól a Gripen legújabb verziójára. Mint köztudott, Hollandiában nincsenek teljes egészében megelégedve a Joint Strike Fighter program költségtúllépéseivel és az időpontok egyre későbbre tolásával, így fontolóra veszik más típusok rendszeresítését. Ugyan Hollandia már több mint egymilliárd dollárt invesztált az 5. generációs programba, ezentúl két gépre megrendelésük is van, nem tudják biztosra venni az F-35 rendszeresítését. Pontosan ez az amiben a Saab-nál reménykednek, ezért újabb, még csábítóbb ajánlatot tettek a kormánynak, hátha megelégelik a problémákat – ha Hollandia a Gripen mellett teszi le a voksát, és a gyártó késik a szállítással, pénzdíjat fizetnek a késedelmek miatt.

Szintén a Saab-hoz köthető hír, hogy több svájci vállalattal is új szerződéseket kötöttek. Összesen 37 megegyezésre került sor, ebből 12 új partnerek bevonásával történt. A Saab célja tovább bővíteni kapcsolatait az alpesi országban, elsősorban annak franciául beszélő vidékein – jelenleg a helyi beszállítóik 15% található ezeken területeken, ezt szeretnék folyamatosan bővíteni 30%-ra.

Felújítottak az Észt Légierő R44-es könnyű helikoptereit. A munkálatokat a Rebtech végezte, az Amari melletti katonai bázison. A 4 forgószárnyas pilótafülkéjének világítását éjjellátó kompatibilissé tették, valamint megújították a típusalkalmassági bizonyítványukat.