Az Airbus SAS (EADS) még két évvel az után is dolgozik a légiutántöltő repülőgépek teljesítményproblémáin, hogy leszállította az első példányokat a legnagyobb megrendelő, az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) számára.
KC-30A típusjellel illetett, többfeladatú légiutántöltő repülőgép már 2010 óta „kiemelt figyelmet” élvez az ausztrál védelmi beszerzések között, mondta Geoff Brown altábornagy egy londoni beszámolójában.
„Még mindig akad néhány probléma az utántöltővel, amin dolgoznunk kell”, mondta Brown. „Mindenki azt gondolja, hogy már több, mint 50 éve építünk tankereket, miért olyan nehéz egy újat építeni? A probléma az, hogy sok nehézség van.”
Ausztrália öt, az Airbus A330 utasszállítón alapuló tankergépet rendelt 2004-ben a harci és felderítő típusainak légi utántöltésére. Az Airbus 2011-ben szállította le az elsőt, de így is négy éves késésben vannak, és csőstől jönnek a problémák, főként az elektronikus vezérlésű, merevcsöves renszerrel (boom) kapcsolatban akad, mely egyébként sokkal nagyobb az üzemanyag-szállító kapacitása, mint a hajlékony csövű rendszeré.
„Még mindig nagyon sok munka van a boommal”, mondta Brown. „Ez egy vadiúj fly-by-wire rendszer, ezért sokkal több problémával kellett volna számolnunk.”
Az Airbus Military illetékesei elmondták, hogy a berendezés minősítése a végéhez közeledik, és a technológia az év végéig megkaphatja a tanúsítványt, mellyel egy „robusztus boom-képességhez” jutnak az alkalmazók.
A tesztek tovább tartottak, mivel az ausztrálok első gépe egy karbantartó ellenőrzésen vett részt, és a késés valamelyest kapcsolódik a 2011 januárjában történt boom-törés esetéhez, melynek során egy portugál Falcon is megrongálódott, mondta Brown. A második Airbus tanker, egy az Egyesült Arab Emirátusoknak szánt példány 2012 szeptemberében hagyta el egy nagy magasságú teszt során a tankolócsövét.