A U.S. Navy LCS programjáról legutóbb pár nappal az előtt írtunk, hogy az első LCS, a USS Freedom elindult első hosszúra szabott, továbbra is teszt jellegű külhoni útjára. Mint ismert lehet a USS Freedom március 1-én hajózott ki San Diego kikötőjéből, hogy a Csendes-óceánt átszelő útvonala teljesítésével, április 18-án megérkezzen Szingapúrba.
A régióban tartózkodó és a korábbi problémái miatt is kiemelt figyelmet élvező USS Freedom legutóbbi jelentős feladata a szingapúriakkal közös, július 21-25 között zajló Cooperation Afloat Readiness and Training (CARAT) gyakorlaton való részvétel lett volna. Az LCS 1 július 19-én ki is hajózott, azonban másnap, a készletek helikopteres feltöltése alatt a hajó elvesztette a meghajtását, a hajó energiaellátását biztosító 4 generátorból kettő is kiesett. A közzétett információk szerint mindezek mellett problémát fedeztek fel az ilyen esetekkor életbe lépő, a működő generátorok terhelés csökkentését hivatott folyamatban.
A Navy helyi szóvivőjének elmondása szerint a USS Freedom rövid ideig egyetlen generátorról üzemelt, ám a kiesett generátorok, majd azt követően a hajó meghajtásáért felelős rendszereinek újraindítása percekben, nem pedig órákban volt mérhető – hogy pontosan mennyi időbe, arról nem nyilatkoztak. Ugyanakkor azt nem rejtették véka alá, hogy hasonló problémákkal a csendes-óceáni átkelés során is találkoztak. A közlemény szerint a mostani eset ugyan hasonló az akkor tapasztaltakhoz, ám egyben más jellegű is. A július 20-i eset kapcsán egyelőre annyit árultak el, hogy a 2. számú generátor túlmelegedés miatt leállt, továbbá a karbantartók a 2. és 3. számú generátorok turbófeltöltőinek cseréjének szükségességét állapították meg.