|

HTKA Hírhalom 2013. 27. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 27. hét

A Kanadai Királyi Légierő június 27-én vehette át első CH-47F Chinook növelt teljesítményű szállítóhelikopterét. A speciálisan a helyi igények szerint átalakított típus CH-147F jelzéssel áll szolgálatba a kontinensnyi méretű országban, a felszerelésébe beletartozik a fejlett időjárásradar, lézeres besugárzásjelző rendszer, 3 védő géppuska és az infravörös irányítású rakétákat lézerrel elvakító berendezés is. A kanadai Chinookoknak nemcsak a felszerelése különleges, hanem festése is, hiszen a megrendelt 15 példány kétszínű barna-zöld kamuflázst kap.

Az első CH-147F a megrendelt 15 példányból | Fotó: Royal Canadian Air Force

Az első CH-147F a megrendelt 15 példányból | Fotó: Royal Canadian Air Force ,

Nyilvánosságra kerültek a Francia Haderőt a „Szervál Hadműveletben” szállító kapacitásukkal kisegítő országok listája. Ugyan a légierő hamarosan megkaphatja első A400M teherszállítóit, azok a pár hónapja lezajlott mali konfliktusban még nem segíthették a hadsereg erőinek átdobását, a meglévő C-130 Hercules, C-160 Transall és KC-135FR Stratotanker gépek pedig kevésnek bizonyultak a 4000 katona és felszerelésük Afrikába szállításában. Ennek a problémának az orvoslásában segédkezett több állam légiereje is: az Amerikai Egyesült Államok a hadműveletek kezdete óta biztosított KC-135 tanker és C-17 nehéz stratégiai teherszállító gépeket. Utóbbi típusból Kanada, Nagy Britannia és Svédország is biztosított egy-egy példányt. Belgium két C-130 és két A109 Medevac feladatokra alkalmas helikoptert biztosított a francia vezetésnek, míg Dánia és Spanyolország egy-egy Herculessel szállt be a hadműveletekbe. Hollandia két KDC-10 tankert, négy C-130-as és egy DC-10-es szállítóval nyújtott segítséget, végül pedig a németek három C-160 Transall és egy A310 MRTT tankerrel vették ki a részüket a feladatokból.

Az Amerikai Kormány Ellenőrzési Hivatala arról számolt be a napokban, hogy problémák adódtak a Gerald R. Ford osztályú repülőgép-hordozók körül, és hogy a haditengerészetnek hosszútávon egyel kevesebb hordozóval kell számolnia. A bejelentés szerint az áldozat a CVN-79 John F. Kennedy lehet, de ha meg is ússza a költségvetési megszorításokat, akkor is valószínű a megépítésének két éves halasztása.

Újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett az MQ-1 Predator pilóta nélküli repülőgép programja, miután az egyik példány elsőként érte el a 20 000 repült órát. A szerencsés Predator a P107-es számú példány, mely jelenleg Afganisztánban teljesít szolgálatot a „Tartós Szabadság Hadművelet” keretein belül. A 20 000. levegőben töltött óráját is a távol-keleti ország légterében teljesítette, egy 21 órás harci bevetés közben még május 5-én.
A P107-est egyébként 2004-ben vette át az Amerikai Légierő 57. harci ezrede, majd 2008-ban került az USAF első pilóta nélküli gépekből felállított ezredéhez, a 432-esekhez. A példány egyébként repült idejének 95%-át harci küldetéseken érte el, ez is mutatja a típus nagyfokú kihasználtságát.

Lassan folyik az USAF legöregebb bombázóinak modernizálása. A B-52-esek a jövő hónaptól kezdődően kapnak új kommunikációs berendezéseket, melyek segítségével bevetés közben is műholdas kapcsolatba léphetnek a parancsnoksággal, így bármikor lehetőség nyílik a küldetés áttervezésére. Az új berendezéseknek köszönhetően a pilóták szorosabb kapcsolatban állhatnak más gépekkel, valamint a földi erőkkel is. A jelenlegi rendszerben a küldetés információit még felszállás előtt kell a fedélzeti számítógépbe bevinni, így repülés közben a pilótáknak nem áll módjukban azt jelentősen megváltoztatni.

A legifjabb B-52H itt éppen a guami Andersen légibázis betonján látható - a combos felbontású fotó 2012. május 4-én készült. A Boeing sajtóanyaga szerint ezen sárkányban immáron több mint 21 500 repült óra van. | Fotó: Carlin Leslie, USAF

A legifjabb B-52H itt éppen a guami Andersen légibázis betonján látható – a combos felbontású fotó 2012. május 4-én készült. A Boeing sajtóanyaga szerint ezen sárkányban immáron több mint 21 500 repült óra van. | Fotó: Carlin Leslie, USAF ,

Az Olasz Rendőrség átvette első két AW139 könnyű helikopterét. A forgószárnyasok a Rómához közeli Pratica di Mare bázisra települnek, a leszállított két példányt a tavaly júliusban megkötött szerződés szerint további 6 követi az elkövetkezendő hónapokban.

Júliusban sem lesz várhatóan vége a koreai F-X III tendernek, miután a kormány legalább egy héttel kitolta a cégek ajánlattételének végső dátumát. A 3 pályázó, a Lockheed Martin, a Boeing és az EADS még a múlt héten is adhattak újabb ajánlatokat Dél-Koreának, és úgy tűnik ez még erre a hétre is kiterjed. A Dél-Koreai Légierő összesen 60 modern 4+/5. generációs vadászbombázó beszerzését tervezi a tender keretein belül, a gépekre és a hozzájuk tartozó felszerelésre 7,3 milliárd dollárt szánnak.

Az Amerikai Haditengerészet június 25-én sikeresen indított egy EA-18G Growler elektronikai zavarógépet az új fejlesztésű elektromágnese katapult, azaz az EMALS segítségével, így megnyitva az eszköz tesztelésének második fázisát. A próbára a korábbiakhoz hasonlóan a Patuxent River haditengerészeti bázison került sor, Marylandben.

Az EMALS első, 2011-es tesztjéről készült videó:

Ahogy két hete írtunk róla, a Boeing a júniusi céldátumot tartva megkezdte az első KC-46A összeszerelését. A további tervek arról szólnak, hogy az összeszerelést követően a prototípus 2015 első felében végezheti el szűzfelszállását, majd 2016-ban meg is kezdik a gépek leszállítását. 2017-ig 18 példányt kell átadniuk az USAF részére, ahol így a kiképzést követően megkezdhetik a több mint 50 éves KC-135 flotta leváltását. A Boeing összesen 179 példányt szállít a megrendelőnek, 2028-as határidővel.

Végrehajtotta első küldetését az Indiai Légierő vadonatúj C-17 Globemaster III-asa. A teherszállító az Andamán- és Nikbár-szigetekre juttatta el az ott állomásozó gyalogság váltó személyzetét, június 30-án. A gép 28 000 láb (8534 méter) magasságban repülte le a 4445 km-es távot.

India első C-17-esének első felszállása | Forrás: aame.in

India első C-17-esének első felszállása | Forrás: aame.in ,

Az Eurofighter cég új vezérigazgatója, Alberto Gutierrez ambiciózus tervekkel vette át a 4 vállalatot tömörítő konzorcium vezetését. A párizsi légiszalonon először a nyilvánosság elé álló vezető arról számolt be, hogy célja hogy a Typhoon Európa legsikeresebb harci gépe legyen, ehhez pedig 3 tényező szükséges: a versenyképesség fenntartása, a kampányolás és a gépben rejlő potenciál kihasználása. Számításaik szerint a piacon közel 1000 vadászgép eladása várható a következő 10 évben, ebből pedig 25%-os részesedést szeretnének elérni. Ehhez két fontos tényezőt határozott meg: a termék árának csökkentése, és a döntések mihamarabbi meghozása. A cég a Typhoont olyan országok számára kínálja mint Dél-Korea, Kuvait, Katar, Bulgária, Dánia, de egy további szaúdi megrendelésben is reménykednek.

Szintén a Typhoonhoz kapcsolódó hír, hogy Nagy Britanniában a Raytheon UK több sikeres tesztet is végrehajtott a Paveway IV kombinált GPS és lézeres irányítású bombákkal. A fegyverek jelentősen bővítenék az összeurópai „kacsa” földi célok elleni képességét, hisz ezek bármilyen időjárási körülmények között bevethetők, és egy bevetésre 6 darabot is magával vihet egy gép. A Phase 1 program során a Paveway IV és EGBU-16 fegyvereket integrálják a brit Tranche 2-es szériájú Typhoonok fedélzetére.