A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Kanadai Királyi Légierő június 27-én vehette át első CH-47F Chinook növelt teljesítményű szállítóhelikopterét. A speciálisan a helyi igények szerint átalakított típus CH-147F jelzéssel áll szolgálatba a kontinensnyi méretű országban, a felszerelésébe beletartozik a fejlett időjárásradar, lézeres besugárzásjelző rendszer, 3 védő géppuska és az infravörös irányítású rakétákat lézerrel elvakító berendezés is. A kanadai Chinookoknak nemcsak a felszerelése különleges, hanem festése is, hiszen a megrendelt 15 példány kétszínű barna-zöld kamuflázst kap.
Nyilvánosságra kerültek a Francia Haderőt a „Szervál Hadműveletben” szállító kapacitásukkal kisegítő országok listája. Ugyan a légierő hamarosan megkaphatja első A400M teherszállítóit, azok a pár hónapja lezajlott mali konfliktusban még nem segíthették a hadsereg erőinek átdobását, a meglévő C-130 Hercules, C-160 Transall és KC-135FR Stratotanker gépek pedig kevésnek bizonyultak a 4000 katona és felszerelésük Afrikába szállításában. Ennek a problémának az orvoslásában segédkezett több állam légiereje is: az Amerikai Egyesült Államok a hadműveletek kezdete óta biztosított KC-135 tanker és C-17 nehéz stratégiai teherszállító gépeket. Utóbbi típusból Kanada, Nagy Britannia és Svédország is biztosított egy-egy példányt. Belgium két C-130 és két A109 Medevac feladatokra alkalmas helikoptert biztosított a francia vezetésnek, míg Dánia és Spanyolország egy-egy Herculessel szállt be a hadműveletekbe. Hollandia két KDC-10 tankert, négy C-130-as és egy DC-10-es szállítóval nyújtott segítséget, végül pedig a németek három C-160 Transall és egy A310 MRTT tankerrel vették ki a részüket a feladatokból.
—
Az Amerikai Kormány Ellenőrzési Hivatala arról számolt be a napokban, hogy problémák adódtak a Gerald R. Ford osztályú repülőgép-hordozók körül, és hogy a haditengerészetnek hosszútávon egyel kevesebb hordozóval kell számolnia. A bejelentés szerint az áldozat a CVN-79 John F. Kennedy lehet, de ha meg is ússza a költségvetési megszorításokat, akkor is valószínű a megépítésének két éves halasztása.
—
Újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett az MQ-1 Predator pilóta nélküli repülőgép programja, miután az egyik példány elsőként érte el a 20 000 repült órát. A szerencsés Predator a P107-es számú példány, mely jelenleg Afganisztánban teljesít szolgálatot a „Tartós Szabadság Hadművelet” keretein belül. A 20 000. levegőben töltött óráját is a távol-keleti ország légterében teljesítette, egy 21 órás harci bevetés közben még május 5-én.
A P107-est egyébként 2004-ben vette át az Amerikai Légierő 57. harci ezrede, majd 2008-ban került az USAF első pilóta nélküli gépekből felállított ezredéhez, a 432-esekhez. A példány egyébként repült idejének 95%-át harci küldetéseken érte el, ez is mutatja a típus nagyfokú kihasználtságát.
—
Lassan folyik az USAF legöregebb bombázóinak modernizálása. A B-52-esek a jövő hónaptól kezdődően kapnak új kommunikációs berendezéseket, melyek segítségével bevetés közben is műholdas kapcsolatba léphetnek a parancsnoksággal, így bármikor lehetőség nyílik a küldetés áttervezésére. Az új berendezéseknek köszönhetően a pilóták szorosabb kapcsolatban állhatnak más gépekkel, valamint a földi erőkkel is. A jelenlegi rendszerben a küldetés információit még felszállás előtt kell a fedélzeti számítógépbe bevinni, így repülés közben a pilótáknak nem áll módjukban azt jelentősen megváltoztatni.
Az Olasz Rendőrség átvette első két AW139 könnyű helikopterét. A forgószárnyasok a Rómához közeli Pratica di Mare bázisra települnek, a leszállított két példányt a tavaly júliusban megkötött szerződés szerint további 6 követi az elkövetkezendő hónapokban.
—
Júliusban sem lesz várhatóan vége a koreai F-X III tendernek, miután a kormány legalább egy héttel kitolta a cégek ajánlattételének végső dátumát. A 3 pályázó, a Lockheed Martin, a Boeing és az EADS még a múlt héten is adhattak újabb ajánlatokat Dél-Koreának, és úgy tűnik ez még erre a hétre is kiterjed. A Dél-Koreai Légierő összesen 60 modern 4+/5. generációs vadászbombázó beszerzését tervezi a tender keretein belül, a gépekre és a hozzájuk tartozó felszerelésre 7,3 milliárd dollárt szánnak.
—
Az Amerikai Haditengerészet június 25-én sikeresen indított egy EA-18G Growler elektronikai zavarógépet az új fejlesztésű elektromágnese katapult, azaz az EMALS segítségével, így megnyitva az eszköz tesztelésének második fázisát. A próbára a korábbiakhoz hasonlóan a Patuxent River haditengerészeti bázison került sor, Marylandben.
Az EMALS első, 2011-es tesztjéről készült videó:
Ahogy két hete írtunk róla, a Boeing a júniusi céldátumot tartva megkezdte az első KC-46A összeszerelését. A további tervek arról szólnak, hogy az összeszerelést követően a prototípus 2015 első felében végezheti el szűzfelszállását, majd 2016-ban meg is kezdik a gépek leszállítását. 2017-ig 18 példányt kell átadniuk az USAF részére, ahol így a kiképzést követően megkezdhetik a több mint 50 éves KC-135 flotta leváltását. A Boeing összesen 179 példányt szállít a megrendelőnek, 2028-as határidővel.
—
Végrehajtotta első küldetését az Indiai Légierő vadonatúj C-17 Globemaster III-asa. A teherszállító az Andamán- és Nikbár-szigetekre juttatta el az ott állomásozó gyalogság váltó személyzetét, június 30-án. A gép 28 000 láb (8534 méter) magasságban repülte le a 4445 km-es távot.
Az Eurofighter cég új vezérigazgatója, Alberto Gutierrez ambiciózus tervekkel vette át a 4 vállalatot tömörítő konzorcium vezetését. A párizsi légiszalonon először a nyilvánosság elé álló vezető arról számolt be, hogy célja hogy a Typhoon Európa legsikeresebb harci gépe legyen, ehhez pedig 3 tényező szükséges: a versenyképesség fenntartása, a kampányolás és a gépben rejlő potenciál kihasználása. Számításaik szerint a piacon közel 1000 vadászgép eladása várható a következő 10 évben, ebből pedig 25%-os részesedést szeretnének elérni. Ehhez két fontos tényezőt határozott meg: a termék árának csökkentése, és a döntések mihamarabbi meghozása. A cég a Typhoont olyan országok számára kínálja mint Dél-Korea, Kuvait, Katar, Bulgária, Dánia, de egy további szaúdi megrendelésben is reménykednek.
—
Szintén a Typhoonhoz kapcsolódó hír, hogy Nagy Britanniában a Raytheon UK több sikeres tesztet is végrehajtott a Paveway IV kombinált GPS és lézeres irányítású bombákkal. A fegyverek jelentősen bővítenék az összeurópai „kacsa” földi célok elleni képességét, hisz ezek bármilyen időjárási körülmények között bevethetők, és egy bevetésre 6 darabot is magával vihet egy gép. A Phase 1 program során a Paveway IV és EGBU-16 fegyvereket integrálják a brit Tranche 2-es szériájú Typhoonok fedélzetére.
—