|

Öreg Herculesek számára kínál modernizációs csomagot az Elbit

Az „öreg” jelző ez esetben szó szerint értendő, ugyanis a Lockheed Martin C-130H típusú verziójáról van szó, ami már diplomatikusan fogalmazva sem nevezhető mai gyereknek. Eme vén igásló számára kínál az Elbit Systems nem pusztán új pilótafülke-berendezéseket, hanem sok egyéb, ma már alapfelszereltségnek tekinthető eszközt.

A csomag a C-Suite nevet kapta, amely tervezése folyamán a taktikai felhasználást részesíti előnyben, amely biztosítja az alacsony magasságú bevetések végrehajtásához a megfelelő feltételeket. A beépített érzékelők és rendszereknek köszönhetően a pilóták képesek megtekinteni a valós idejű repülési adatokat a szemmagasságú kijelzőn, a pilótafülke képernyőjén vagy a sisak kijelzőjére vetítve. Utóbbi az Elbit véleménye szerint a biztonság fokozása mellett a gyorsabb döntést is szolgálja a szükséges esetben. A csomag kulcselemét a Northrop Grumman APN-241 típusú terepkövető radarja képezi, amely rendelkezik földközelség jelző és figyelmeztető rendszerrel, valamint gyenge/éjszaki fényviszonyok közötti látást segítő (EVS) és mesterséges képmegjelenítő funkcióval (SVS – Synthetic Vision System), ami 3 dimenziós képet készít a környezetről és azt az egyik kijelzőn jeleníti meg. A biztonságos földközeli repülést a valós idejű képmegjelenítés mellett a digitális, terepmagasságot tartalmazó adatbázis szolgálja, mely által így semmilyen környezeti viszony nem korlátozza a bevethetőséget, tekintet nélkül a természet, avagy az ember által emelt mesterséges objektumok magasságára – jegyezte meg Gil Russo, az Elbit repülőgépipari részlegének vezetője.

Forrás: Elbit Systems

Forrás: Elbit Systems ,

Az Elbit azonban a fenti csomag mellett egy megrendelést a típussal kapcsolatban biztosan magáénak tudhat, ugyanis elnyerte az izraeli védelmi minisztérium által a légierő C-130H gépeire kiírt modernizációs szerződést. A megrendelés a típus élettartamának meghosszabbítása mellett (és a fenti csomaghoz kapcsolódóan) kiterjed a kismagasságú, éjszakai, valamint kedvezőtlen időjárási viszonyok közötti alkalmazásra is. A cél megvalósítása érdekében a pilótafülkéből kikerülnek az analóg műszerek, mely megbízhatatlanságuk mellett már komoly költségeket igényeltek a karbantartáskor, ám az elmúlt negyven év aktív üzemelés után érthető is. A 12 gép jelenleg taktikai szállító/légiutántöltő feladatkörben ténykedik, a program menetrendjéről a gyártó nem közölt információt.

Az Elbit számára nem idegen egy ilyen megbízás, ugyanis 2011-ben a románok részéről zsebeltek be a típusra vonatkozó modernizálást 18,6 millió dollár értékben, majd egy évvel később pedig a koreai Herkik fiatalításán dolgozhattak 62 millió dollárért a KAI (Korean Aerospace Industries) közreműködésével.

Szerző: Luperator