A horvát védelmi tárca a napokban újfent megerősítette, hogy egyelőre nem kívánnak új vadászbombázó-típust beszerezni, mivel ahhoz nem áll rendelkezésre megfelelő anyagi háttér. Ezzel egyetemben a meglévő MiG-21-esek közül hét példányt vetnek alá üzemidő-hosszabbításnak, valamint további öt darabot szeretnének beszerezni a típusból, amikkel együtt ki tudnának állítani egy megfelelő bevethetőségi arányt produkáló repülőszázadot. A horvát 21-esek sorsának alakulásáról egy korábbi írásunkban már részletesen foglalkoztunk, melyben szerepelt, hogy a két legesélyesebb cég a munka elvégzésére a román Aerostar és az ukrán Ukrspecexport. Nos, a horvát defender.hr online haditechnikai magazin információi szerint a döntés megszületett, aminek eredményeként múlt hét pénteken Ante Kotromanović védelmi miniszter az ukránokkal írta alá az ominózus szerződést.
A munkálatokat az odesszai Odesaviaremservis gyárban fogják elvégezni, melynek szakembergárdája eddig már nagy tapasztalatra tett szert a MiG-21-esek modernizációjában és üzemidő-hosszabbításában. Ők végezték többet között Jemen 28 MiG-21bis repülőgépének korszerűsítését is, melyek közül Szanaa csak 20-at vett át, így nyolc példány azóta is Odesszában várja sorsa jobbra fordulását. Ezek közül ötöt a horvát igényeknek megfelelően átalakítanak, hogy megfeleljenek a nyugati repülésbiztonsági előírásoknak, illetve a többi horvát 21-essel egyező szintre modernizálnak, így teljes értékű tagjai lehetnek a flottának. Horvátország így összesen négy UMD és nyolc bis változatú MiG-21-est mondhat majd magáénak. Arról, hogy pontosan mennyi ideig tartanak majd a munkálatok, illetve, hogy milyen egyéb követelményeket támasztott Zágráb, egyelőre nincs információ, azt viszont a korábbi ajánlatból és friss sajtóértesülésekből tudni lehet, hogy körülbelül 15 millió euróba kerül majd a 12 21-es megfiatalítása a horvát államnak.

A fotó 2010-ben készült, az Odesszában vásárlóra váró ex. algériai MiG-21bis-ekről, melyeket Jemen számára nagyjavítottak. A gépek története érdekes. Ukrajnába érkezésük után közvetlenül Etióp festéssel álcázták eredeti jelzéseiket, amíg az üzem udvarán várakoztak. Az átfestés azért is érthetetlen, mert a jemeni üzletet az ENSZ fegyverzet ellenőrző bizottságának bejelentették, tehát nem volt titok. | Forrás: defender.hr ,
Az ukránok győzelmének egyik oka az általuk kínált kedvezőbb ár, de sokat nyomott a latba az a tény, hogy a kijelölt horvát szakértők, akik a döntés előkészítésében vettek részt, kivétel nélkül negatívan nyilatkoztak az Aerostarral kapcsolatban. Mint ismeretes, 2003-ban a románok végezték a horvát MiG-21-esek modernizációját, amivel déli szomszédunk légierejénél nagyon nem voltak elégedettek: az újonnan integrált fedélzeti rendszerek, kommunikációs eszközök gyakorta meghibásodtak, az RP-22-es lokátorral és az R-25-ös hajtóművel egyetemben, melyek szervizelésére nem volt felkészülve az Aerostar. Sőt, annak ellenére, hogy ígéretet tettek annak gördülékenységére, a logisztikai ellátás is akadozott, ami sok esetben vezetett a bevethetőség romlásához.
Ezzel egyébként letörtek a svédek reményei is, akik régóta próbálják eladni a JAS-39 Gripent Horvátországnak. Arról, hogy mégis mikor kerülhet sor a 21-esek tényleges cseréjére, egyelőre nem lehet érdemben nyilatkozni, hiszen a következő 5-10 évben biztosan maradnak a MiG-ek.