Örömteli nap volt május 29-e az Olasz Haditengerészet számára, ugyanis ekkor került sor az első FREMM fregattjuk átadására La Speziában. Az F590 hadrendi számú, Carlo Bergamini névre keresztelt hajót 2006-ban kezdték el építeni, vízre bocsájtására pedig 2011. július 16-án került sor. A projektet az olaszok Franciaországgal közösen folytatják le, ennek megfelelően felügyeletét az OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d’ARmement), az európai államközi haditechnikai fejlesztési programokat koordináló szervezet végzi. Az átadási ceremóniát a legmagasabb szintű figyelem kísérte állami és ipari szinten is, ami jól jelzi annak fontosságát az Olasz Haditengerészet számára.
A FREMM (FRÉgate Multi-Mission) többfeladatú fregattokat kifejezetten az olasz és francia igényeknek megfelelően tervezték, de a világ bármely pontján megállnák helyüket, ennek megfelelően a gyártók reménykednek exportsikerükben is (eddig Marokkó rendelt egy példányt). A hajók több változatban készülhetnek, az olasz és a francia verziók között is találunk több eltérést, főleg az alrendszerek és a fegyverzet terén. Az Olasz Haditengerészet hat General Purpose és négy ASW (tengeralattjárók ellen specializált) FREMM-re tart igényt, a most átadott F590 előbbi kategóriába sorolható, ez általános feladatokra használható. A franciák kilenc ASW mellett két FREDA kódnevű légvédelmi fregattot rendelt, Marokkó egy szem FREMM-je pedig ASW verziójú lesz.
A General Purpose verzió sajátossága például az EMPAR passzív elektronikus sugáreltérítésű radarrendszer, az Otobreda 127/64 hajóágyú Vulcano precíziós lőszerekkel, valamint a két méterrel hosszabb hajótest. A 27 csomós sebességre képes, 200 fős legénységgel üzemelő hajók fedélzetén két helikoptert (két NH90 vagy egy-egy NH90 és EH101) lehet tárolni, a francia fregattokon viszont csak egyet – ez többek között a megnövelt hajótestnek köszönhető.
A Carlo Bergamini átadására három hónappal a tervezett időpont előtt került sor, ami meglepő annak fényében, hogy az elmúlt három évben volt, hogy egy évnyi késést gyűjtöttek be a tesztelési folyamatban, amit végül sikerült behozni. Főleg a hajótest meghosszabbítása volt komoly feladat, amit ráadásul nem sokkal a munkálatok befejezése előtt rendelt meg az Olasz Haditengerészet, hogy a nagyobb EH101 helikoptereket is kiszolgálhassák a FREMM-ekről. Mostanra viszont mindennel elkészültek, és miután végrehajtották a szükséges teszthajózásokat, végre átadhatták az F590-et. A következő olasz FREMM, az F591 Virginio Fasan ASW változatú lesz, átadása jövő januárban várható.
100 éve ez még csatahajó lett volna. A 2 méter hosszabbítás meg elég macerás. Komoly sebeségvesztéshez, vagy üza többletfogyasztáshoz vezethet.