Tesztelték az I-Mastert egy DA42MPP fedélzetén

Sikeresen teljesítette a szükséges teszteket egy Diamond DA42MPP Guardian repülőgép fedélzetén a Thales I-Master radarrendszer. Az egy héten át tartó projekthez az osztrák Diamond Aircraft Industries bécsújhelyi központja szolgált kiindulási pontként, innen szállt fel a Thales saját fejlesztésű felderítő rendszerével felszerelt Guardian, amivel többféle repülési profil mellett próbálták ki az I-Master képességeit. Amennyiben a két fél együttműködése a jövőben is hasonlóan gördülékeny lesz, mint most, illetve megfelelően tudják reklámozni terméküket, a DA42MPP jó eséllyel indulhat a világpiacon, mint olcsón és könnyen üzemeltethető, könnyű felderítő repülőgép, alternatívát nyújtva azon országok számára, melyek nem tudják megfizetni a felső- vagy középkategóriás típusokat.

Koncepcióját tekintve az I-Master rendszerrel felszerelt DA42MPP (Multi Purpose Platform – Többfunkciós Platform) repülőgép az amerikai E-8 JSTARS-hoz hasonlítható: feladata a földi célok felderítése, azonosítása, megfigyelése, követése. Természetesen a Guardian névre keresztelt típust inkább félkatonai (rendőrségi, belbiztonsági, határőrizeti, katasztrófavédelmi) feladatokra szánják, de megfelelő önvédelmi rendszerekkel felszerelve beilleszthető lehet az aszimmetrikus hadviselés rendszerébe. A két hajtóműves repülőgépre egyébként könnyen integrálható szinte bármilyen, megfelelő mérettartományba eső felderítő berendezés, a DA42MPP-t kifejezetten ebből a célból hozta létre a Diamond. Az I-Master rendszerrel felszerelve, kétfős személyzettel 7-9 órás bevetéseket repülhet, kedvező fogyasztási paraméterek mellett, minden időjárási körülmények között.

A DA42MPP törzse alatt az I-Master radardómja, a gép orrában pedig az EO/IR rendszerek kupolája - utóbbi alapfelszereltsége a repülőgépnek | Fotó: Thales

A DA42MPP | Fotó: Thales ,

A Thales az I-Master fejlesztését 2004-ben kezdte meg. A cél kifejezetten az volt, hogy létrehozzanak egy több komponensből álló, modern, viszonylag olcsón hozzáférhető, de megfelelő minőségű felderítő rendszert, amit könnyű repülőgépekre, helikopterekre és UAV-kre is integrálhatnak anélkül, hogy azok repülési jellemzőit komoly mértékben rontanák. A célt, mint a mostani tesztek is rávilágítottak, sikerült elérni, hiszen az I-Master alig 30 kg, és méretét tekintve sem túl nagy (a radardóm kb. 40 cm). Két fő részét a szintetikus apertúrájú radar és a GMTI (Ground Moving Target Indicator) képezi – utóbbi feladata a földi célok detektálása és követése, akár mozgás közben is. Ezek kívül felszerelték egy forgatható toronnyal, amiben elektro-optikai/infravörös kamerák kaptak helyet. Az információkat széles sávú, biztonságos adatátviteli rendszeren keresztül akár élőben is megoszthatja a parancsnoki központtal.

A Thales közleménye szerint a lefelé néző radar SAR-üzemmódban 30 kilométeres körzetben képes bármilyen célpont felderítésére, a kapott kép felbontása 3 métertől 30 centiméterig terjed. GMTI-módban ez 20 km-re csökken, azonban ez még mindig bőven megfelel ebben a kategóriában.
A DA42MPP mellett a közeljövőben további platformokon is ki kívánják próbálni az I-Mastert, ennek eredményeként február óta folyik az integráció és tesztelés a Schiebel S-100 Camcopterrel.

Forrás: Thales

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

WUHU-CETC TA-20: új kínai kiképzőgép

WUHU-CETC TA-20: új kínai kiképzőgép

HTKA Hírhalom 2018. 41. hét

HTKA Hírhalom 2018. 41. hét

HTKA Hírhalom 2016. 22. hét

HTKA Hírhalom 2016. 22. hét

HTKA Hírhalom 2014. 22. hét

HTKA Hírhalom 2014. 22. hét