|

HTKA Hírhalom 2013. 22. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 22. hét

Szergej Sojgu orosz védelmi miniszter kétnapos látogatást tett Finnországba, ahol helyi kollégája, Carl Haglund kísérte. A vizit során Sojgu több ízben is hangoztatta, hogy Oroszország szeretne a jövőben szorosabb kapcsolatokat kiépíteni a finnekkel katonai téren, aminek keretében újfent sor kerülhetne haditechnikai eszközök eladására. Egy Helsinkiben adott közös sajtótájékoztatójukon elhangzott: ezt az első, védelmi miniszteri szintű kapcsolatfelvételt remélhetőleg a közeljövőben követik majd a haderő alsóbb szintjein történő kontaktok is, illetve Sojgu megerősítette, hogy Oroszország „örömmel segíti a finn fegyveres erők modernizációját, ennek érdekében katonai szakértőink több tanácskozást is lefolytatnak.”
Finnország a Szovjetunió létezésének idején nagyobb mennyiségű haditechnikai eszközt, például MiG-21 vadászrepülőgépeket, azok fegyverzetét, Mi-8 helikoptereket, szárazföldi járműveket és kézifegyvereket is vásárolt Moszkvától, ám jó ideje már csak nyugati partnerekkel üzletel.

Június 4-től 7-ig az orosz Északi Flotta és a Norvég Haditengerészet közös hadgyakorlatot tart a Barents-tengeren – közölte sajtótájékoztató keretében május 30-án az Északi Flotta szóvivője. Vagyim Serga szerint az oroszok Il-38 repülőgépekkel, Mi-8 helikopterekkel és az SB 523 vontatóhajóval járul hozzá a Barents 2013 elnevezésű gyakorlathoz. Az elsődleges cél a két ország kutató-mentő erői közötti interoperabilitás tesztelése és fejlesztése, főként a bajba jutott hajók, lezuhant repülőgépek személyzeteinek mentésében, illetve a tengeri szennyezések, olajfoltok felkutatásában és kezelésében. A Barents gyakorlatot 1995 óta minden évben megtartják, a parancsnokságot pedig rotációs rendszerben adják át egymásnak. A sor idén az orosz félre került.

106 millió dollár értékű megrendelést kapott a Raytheon Company a Paveway II precíziós vezérlésű bombákra egy eddig ismeretlen, nemzetközi ügyféltől. A csomag tartalmaz Paveway II kitteket 500 fontos GBU-12 és 250 fontos GBU-58 szabadesésű bombák számára, amiket így már precíziósan lehet célba vezetni.

Az Orosz Védelmi Minisztérium 6 Berijev Be-200 kétéltű repülőgép vásárlásáról kötött szerződést a Beriev Aircraft Company-val, közölte az orosz egyesített repülőgépgyártó koncorcium, az UAC (United Aircraft Corporation). A szerződés 268 millió dollárt hoz a vállalat számlájára, a megegyezés szerint az első két leszállítandó példány Be-200ChS verziójú, míg a fennmaradó 4 Be-200PS változat a tűzoltórendszer nélkül. A vállalat elmondása szerint a minisztérium további 8 gépre opcionális igényt jelentett be. Az Orosz Haderőnek ez az első rendelése a Be-200 típusból.

Berjev Be-200 'mászik' ki a partra.

Berjev Be-200 ‘mászik’ ki a partra ,

Május 26-án egy oroszországi út során megrepedt a cseh államfőt és kíséretét szállító Airbus A319 pilótfülkéjének szélvédője. A pilóták egy esetleges fehéroroszországi kényszerleszállást fontolgattak, ám végül úgy döntöttek hogy csökkentett magasságon és sebességen, de az eredeti terv szerint elrepülnek Moszkvába. Az eset után felmerült, hogy az állami vezetés számára új repülőgépeket kell vásárolni, ám arra egyelőre nem áll rendelkezésre megfelelő pénzmag.

Új helikoptereket rendelt a Japán Nemzeti Rendőrség. Az Eurocopterral kötött szerződés értelmében a gyártó két könnyű EC135, egy közepes kategóriába eső EC155 és egy szintén az utóbbi kategóriába tartozó AS365 forgószárnyast szállít a japánoknak, kiöregedő légi flottájuk leváltására. Az EC155 Hyogo-ba, az AS365 Hirosimába, a két EC135 pedig Oszakába és Fukuokába kerül.

Eurocopter EC135 P2i

Eurocopter EC135 P2i ,

A Northrop Grumman 26 millió dollárt kapott a Német Kormánytól az államfő két Airbus A319 repülőgépének lézeres rakétaelhárító rendszerrel való felszerelésére. A LAIRCM (Large Aircraft Infrared Counter-Measure) már sikeresen üzemel az USAF C-17-esein, valamint kisebb verzióját integrálják a CV-22 Osprey, MC-130J Commando II és MH-53E Super Stalion fedélzetére. A Northrop Grumman 2016 március 31-i határidővel dolgozik.

A Saab némileg módosított a brazil FX-2 vadászgép beszerzési tenderre nyújtott pályázatán. A bejelentés szerint a svéd vállalat a légierő új vadásztípusán felül biztosítaná a haditengerészet kiöregedő A-4 Skyhawk flottájának váltótípusát is. Utóbbit a JAS-39 Gripen egyelőre csak fantáziarajzokon létező, Sea Gripen elnevezésű haditengerészeti változatával képzelték el. Nem nehéz párhuzamot vonni a tenderre pályázó konkurens cégek ajánlataival, ugyanis a Boeing F/A-18E/F Super Hornet és a Dassault Rafale (M) mindenféle további fejlesztés nélkül alkalmas hajófedélzeti üzemre, Brazília pedig minden valószínűség szerint egy típussal szeretné leváltani a légierő F-5EM és Mirage 20000, valamint a haditengerészet A-4 Skyhawk gépeit. Ennek a „feltételnek” próbál most eleget tenni a Saab, ám a többi pályázóval ellentétben az ő hajófedélzeti gépükre még egy megrendelés esetén is hosszú – és ami még fontosabb, dollár milliókba kerülő – fejlesztés vár. Ennek ellenére a Saab már nekiállt a fejlesztésnek, jelenleg egy kétüléses Gripen D-vel tesztelik hogy a verzió milyen mértékben teljesíti a különleges feltételeket, és milyen módosításokra van szükség.

A hajófedélzetre szánt Gripen orrán is ott csücsül majd az IRST

A hajófedélzetre szánt Gripen orrán is ott csücsül majd az IRST ,

Az olasz Alenia Aermacchi és a kandai DRS Technologies Canada Ltd. (TCL) kooperációban készülnek a Kanadai Királyi Légierő merevszárnyú kutató-mentő repülőgép beszerzésére kiírt pályázatára. A „Spartan Team” a C-27J Spartannal, az Alenia népszerű könnyű szállítógépével indul a tenderen, melyet a TCL alakít át a kanadai elvárásoknak megelelően, valamint a győzelmük esetén utóbbi vállalat biztosítani a gépek logisztikai támogatását is.

A nézők egyik kedvence, a Spartan | Fotó: HTKA.hu - Spawn

A nézők egyik kedvence, a Spartan | Fotó: HTKA.hu – Spawn ,

Ismerős hang zavarta fel május 24-én, pénteken a Mansfield-i légi nemzeti gárda repülőterét, mikor megérkezett az első két C-130H szállítógépük. A Herculesek érkezésében még semmi különös nem lenne, az mindennapi látvány az amerikai bázisok életében, ám ez most más: a 2013-as, a légierőt érintő szerkezeti átalakítások után a bázison állomásozó 179. szállító ezred állományába kerülnek a most érkezett C-130-asok, 6 másik példánnyal együtt. A szállítógépek Légi Nemzeti Gárda alaszkai állomásáról érkeznek, ám az utolsó csak 2016 júniusában kerül át végleg új lakhelyére. Az új gépek ellenére az ezred repülőállománya mindössze 4 géppel bővül, az eddig használt C-27J Spartan gépeiket ugyanis leállítják. A C-130-asok érkezése azonban nagy felüdülést hoz a város életébe, mert a megnövekedett kiszolgálásigény miatt további 200 munkahely termett a bázison, amit ha nem is a helyiek tölthetnek be, az ideköltözők akkor is a városban fogják költeni a pénzüket.