|

Kínai drónok serege!

Tíz évvel ezelőtt egy pilóta nélkül felszálló, kínai MiG-21-es képe járta be a repüléssel foglakozó szaksajtót. Rögtön megjelentek a repülőgép feladatköréről a találgatások. Természetesen a nyugati szaksajtó azonnal, távirányított MiG-21-es drónok seregéről vizionált, melyek bombákkal felszerelve elsötétíthetik Tajvan egét.

A borús találgatás nem valósult meg. A pilóta nélküli J-7-es, a korai I-es változatból való volt, melyekből alig száz példányt vett át a Kínai Légierő a hetvenes évek végén. Az ezredforduló után kis mennyiségben megmaradt J-7I változatok mennyisége nem tette lehetővé a Kínaiak számára nagyobb pilótanélküli támadóerő kiépítését. A típus újabb J-7II-es változata, melyeket a nyolcvanas évek elején gyártottak, viszont még napjainkban is hadrendben áll. Így a kis mennyiségben pilótanélküli típussá átalakított J-7I-esek, melyek egyébként is a felszálláson kívül csak minimális önálló manőverezésre voltak képesek, a nyugat kínai Dingszin repülőterére kerültek, ahol a légierő helyi kiképzőközpontjának állományába üzemeltek.

A dinghszin-i kiképzőközpont gyakorló célpontjai. Leánykori nevükön MiG-15bis, MiG-21F-13-as és La-17-es.

A dinghszin-i kiképzőközpont gyakorló célpontjai. Leánykori nevükön MiG-15bis, MiG-21F-13-as és La-17-es. ,

A sivatagos környezetben felépített dinghszin-i repülőtéren, a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légierejének pilótái számára nyújtanak magas szintű képzéseket napjainkban. A sivatagi bázison az IL-76-os alapjain kialakított KJ2000-es AWACS-től, a rakétalövészetek célanyagául szolgáló reális légi célokig minden megtalálható, mely segítheti a kínai pilóták számára a magasabb szintű légi harcászat elsajátítását. A J-7I-es drónok itt, hasonlóan az USAF QF-4-eseihez, nagysebességű légi cél szerepét töltik be, együtt a MiG-15bis és a kínai gyártmányú La-17-es célanyagokkal.

A fejlesztés azonban nem állt meg. Az elmúlt tizenöt évben, a nyugati világ jelentősebb repülőiparával rendelkező országaiban sorra szálltak fel a fegyveres bevetésre tervezett pilóta nélküli repülőgépek kísérleti példányai. Mindez a kínai illetékeseket is döntésre késztette. Leggyorsabb megoldást, a meglévő repülő technika átalakítása nyújtotta. 2005-től fokozatosan kivonták a PLAAF állományából a régi szovjet MiG-19-esen alapuló J-6C és JZ-6-os hidegháborús vadászokat. A leállított J-6-osok megfelelő alapot nyújtottak Kína első felfegyverzett pilótanélküli repülőgépének kifejlesztéséhez.

Egy a sok kínai repülőgép tárolóból. A Lushan-i körzet használaton kívüli repülőterén végeláthatatlan sorban állnak az aktív hadrendből kivont, lekonzervált J-6-osok.

Egy a sok kínai repülőgép tárolóból. A Lushan-i körzet használaton kívüli repülőterén végeláthatatlan sorban állnak az aktív hadrendből kivont, lekonzervált J-6-osok. ,

A tömegesen rendelkezésre álló MiG-19-esek közül, az elmúlt három évben eddig közel kétszáz példányt alakítottak át pilóta nélküli csapásmérő repülőgéppé. A B-6-os névre keresztelt kínai UCAV-ról eltávolították a MiG-19-esek hatalmas 30 milliméteres gépágyúit a szárnytövekből, valamint a repülőgép orr részéből. Ezen kívül kiépítették a pilóta életfenntartó rendszereit és a katapultülést is.

A B-6-osok műholdas navigációs rendszerre épülő repülés vezérlő rendszert, valamint új tűzvezető rendszert kaptak. A típus szárnyai alá négy-négy fegyverfelfüggesztő pontot építettek ki, melyekre 250 kg-os bombákat függeszthetnek. A B-6-os pontos bevetési módja nem ismert, eddig mindössze találgatások láttak napvilágot.

A késői J-6-osok a szárnytőbe is kaptak egy fegyverfelfüggesztő csomópontot. | Fotó: chinamil.com

A késői J-6-osok a szárnytőbe is kaptak egy fegyverfelfüggesztő csomópontot. | Fotó: chinamil.com ,

Az „új” kínai UCAV ugyan nem modern, de mindenképpen költséghatékony megoldást nyújt a PLAAF számára, az ellenséges légvédelem tömeges leküzdésére. A napjainkig átalakított közel kétszáz B-6-ossal, eddig öt pilótanélküli támadó repülő dandárt szereltek fel. Mind az öt B-6-ossal feltöltött repülő dandár, a Nanjing katonai körzet alárendeltségébe került, ahol két-két Szu-30MKK és JH-7A csapásmérő típussal felszerelt ezreddel együtt alkotják, a Tajvan ellen felsorakoztatott kínai támadó potenciált.

A B-6-ossal felszerelt dandárok személyzete fegyverzetfüggesztés gyakorolja. A repülőgép karbantartásán kívül, gurulópróbákat is végeznek a B-6-osokkal.

A B-6-ossal felszerelt dandárok személyzete fegyverzetfüggesztés gyakorolja. A repülőgép karbantartásán kívül, gurulópróbákat is végeznek a B-6-osokkal. ,

A pilóta nélküli támadó dandárokat egyenként 50-60 darab B-6-ossal szerelik fel. Ezeket a repülőgépeket egyelőre a szabad ég alatt tárolják, de hosszú távon terveznek, ezért például a jangtangi repülőtéren már megkezdték fedett tárolók építését.

A B-6-os project természetesen nem végleges megoldás a PLAAF számára, de tapasztalatszerzésre és a üzemeletető személyzet gyakoroltatására ideális platform.

Tervezet, a MiG-19-es egy radikálisabb átalakítására.

Tervezet, a MiG-19-es egy radikálisabb átalakítására. ,

A fejlesztés természetesen nem állt meg. Napjainkban Kínában tucatnyi UAV és UCAV repülőgép tervezése fut párhuzamosan, melyek közül várhatóan kiválasztják a B-6-os váltótípusát is. Ezek közül az egyik legesélyesebb, a nagysebességű guruló próbákon januárban túlesett Sharp Sword UCAV, mely a kínai Hongdu repülőgépgyárban készül.

A Sharp Swordról eddig megjelent egyik legjobb minőségű felvétel a hongdui betonon.

A Sharp Swordról eddig megjelent egyik legjobb minőségű felvétel a hongdui betonon. ,

A jelenleg még az orosz Klimov RD-93-as hajtómű egyik változatával repülő Sharp Sword prototípus, várhatóan képes lesz a hangsebesség átlépésére. Az amerikai X-47B-hez, illetve a francia Neuron projektekhez hasonlított kínai UCAV tervezése során, törekedtek a radar keresztmetszet és infra kisugárzás csökkentésére. A 2011-ben publikált Sharp Sword makett alapján, a típus a törzse alsó részén kialakított bombakamrákban fogja hordozni az új generációs kínai, precíziós földi célok elleni fegyverzettét.

—–
Szerző: Galcom

16 hozzászólás “Kínai drónok serege!”

  1. Ide kell majd sávszélesség, ha ennyi gépet egyszer be akarnak majd vetni. Egyébként roppant találékony felhasználási mód, bár az üzemben tartásuk nem kevés pénzmagot igényelhet. Ami az X-47 klónt illeti, nem tudom miképp törekedtek az infra kisugárzás csökkentésére akkora kályhacsővel a végében. :D

  2. Mar miert kene ide savszelesseg ?

    A kinai partoknal a sajat GPS uk mar mukodik igy az utvonalat az idopontokkal beprogramozva azok szepen vegigrepulik es erkeznek a celterulet fele a tervezett idoben. Termeszetesen egyszerre. Mogottuk meg a masodik hullam ugyailyen gepekbol es talan csak a harmadik vagy negyedik hullam lesz az ember vezette hullam amikor a helyi legvedelem legiero mar kiadta „merget” es municiojat.

    Nem hulyeseg ez. Egy Mig-19 es 4×250 Kg os bombaval bizony tud rombolni, plane hogy elege szuk a tajvani katonai infrastruktura keresztmetszete, es nem kell feltetlen megsemmisiteni eleg akar csak egy 15-20 perces keses ahoz hogy utanna mar ne tudjak megallitani a kinai rajzast.

  3. lumperator

    Es hogyan zavarjak a GPS jeleket ? Vajon milyen teruleten kepesek erre ? Egyaltalan kepesek ra ?

    Vegyuk ugy hogy igen. Mondjuk kepesek a vedett celpontok es az akoruli 5 km es sugaru koron belul zavarni a jeleket. ( hozza teszem nem egyszeru mert a repulon levo GPS antennak csak egy resze fog azokra a muholdakra dolgozni amelyeket a foldrol zavarhatnak mig pl a gep farkaben levokre nem fog hatni a zavaras mert arnyekban lesznek. Ez azt jelenti hogy a pontossag csokken de nem szunik meg a vezerles.
    Tegyuk fel megis sikerul a totalis zavaras ( senkinek nem sikerult meg ) akkor is ott az ucso 5-10 km en az inercialis navrendszer ami megteszi a magaet.

    Nem csodalkoznek ha hirtelen a tajvaniak kifejlesztenenek egy Iron Dome hoz hasonlo rendszert. Persze az izraelieknek semmi koze nem lenne hozza ;-)

  4. Tajvan és Kínának több a közös ellensége mint hinnétek. A kínai az egy nép, csak két kormány, annál erősebb a nacionalizmusuk, hogy egymás seregeit verjék laposra egy harmadik helyett. Hamarabb fogunk látni közös kínai-tajvani megfegyelmezést valaki ellen, mint egy ilyen szci-fit. Tajvan is a kínai exportból él már meg vígan, teljes gazdasági függőségben vannak.

  5. Pár hete tajvani halászhajóra lőttek a fülöp-szigetekiek, egy tajvani halász meghalt, ráadásul nem fülöp-szigeteki vizeken történt az eset.
    http://galamus.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=212411:elhuzodo-diplomaciai-valsag-tajvan-es-a-fueloep-szigetek-koezoett&catid=77:kuelfoeldi-hirek&Itemid=114

    Könnyebben el tudok képzelni egy közös tajvani-kínai flotta felvonulást a körzetbe, mint egy egymás elleni hadjáratot.

  6. „Es hogyan zavarjak a GPS jeleket ? Vajon milyen teruleten kepesek erre ? Egyaltalan kepesek ra ?”

    a gps jeleket egyszerű zavarni, mert nagyon gyengék. Amit írsz, egyáltalán nem könnyű dolog, hacsak nem város méretű dolgokat kell eltalálni.

    Ezek arra lehetnek jók, amit a cikk is ír, a légvédelem telítésére. Előreküldesz harminc ilyen vackot és mögöttük osonsz a valódi csapásmérőkkel.

  7. Vannak kínai ismerőseim. Azt tudom hogy az általad felsorolt nemzeteket sok kínai nem szereti. De nagy általánosságba véve Japánt gyűlölik. De azt tényleg. Minden 5. szavukban Japánt szidják…Tajvan Kína összeborulás teljesen elképzelhető, még is csak egy nemzet. A kérdés az hogy Japán, Korea, Fülöp, Vietnam közt lesz-e valami szövetség. Kuruc, Ausztráliában nem félnek a kínai terjeszkedésről? Ha ezek az országok Ausztráliával és az USAval összeállnának akkor vajon mi lesz a kínai válasz?

  8. „Kuruc, Ausztráliában nem félnek a kínai terjeszkedésről? Ha ezek az országok Ausztráliával és az USAval összeállnának akkor vajon mi lesz a kínai válasz?”

    No itt egy vart es egy erdekes dolog tortent csak az elmult egy honapban.

    Tekintettel arra hogy az itteni baloldali kormany az elmult negy eves tenykedesevel hatalmas adossagot halmozott fel igy a sereg strategiai fejlesztesi tervet ami „feher konyv” neven ismert es teljesen nyilt publikus dolog, no azt elore bejelentve „atdolgozasra, a nemzetkozi helyzetre valaszul aktualizalasra” visszavontak. Roviden „hat ez nem fog menni megszoritasok lesznek es farigcsalni fogunk belole egy kicsit”

    Ki is jott az uj feherkonyv es dobbenetre semmi nem volt benne farigcsalva sot amit az elmult ket evben mint koltsegvetesi megszoritas miatt elvettek azt most visszaadtak egy az egyben !!!!

    A kinaiak alapvetoen fontos es nevesitett elemei a feher konyvnek es kerek perec ki van jelentve hogy miattuk kell generacios fejlodesen keresztul mennie a seregnek .. Ez nem csak technikai fejlodest de letszamban valo gyarapodast es uj kepessegeket is jelent.

    Megmaradt a 12 uj tengeralattjaro a jelenlegi 6 helyett.
    jon 12 db F-18 E/F Growler a meglevo 24 sime E/F melle. Az F-35 sok ugyen ket evvel ellettek tolva 2018 ra de a muszakiak es a pilcsik kepzese valtozatlan. Valoszinuleg itt a 100 db os mennyisegbol amugy vagva lesz. En olyan 60-80 db os F-35 os flottara tippelek ami egyelore eleg.

    a legi utantolto kapacitas mar meg van a 6 db E-7A val pedig a AEW&C kapacitas. A szarazfoldieknel a harckocsizokat kicsit visszafogtak mert cca 20 M1 est lekonzervaltak de cserebe kaptak uj lovegeket tuzersegi radarokat uj szallitoeszkozoket stb stb.

    Osszessegeben a hadero fejlodik mennyisegileg es technikailag egyarant. Meglepoen gyorsan ( de nem nekem ) es nyiltan valaszul a kinai es a terseg fegyverkezesere.

    Elkezdtek a kozvelemenyt etetni azzal hogy Perth allando jelleggel egy CVBG egyseg kikotoje is lehet. Csak ugy beledobtak a koztudatba es szondazzak az embereket, majd mikor igy ugy de kezdenek elcsitulni a hullamok akkor ujra es ujra hogy beepuljon az emberekbe.

    Szoval zajlanak az esemenyek.

  9. ” Egy Mig-19 es 4×250 Kg os bombaval ”
    Szárnyanként.
    Minek nekik UCAV? Kínai van elég.
    Mit kaptam én a pofámra itt sok éve, amikor ezt említettem. Rá kell szabadítani az amik anyahajójára 100 MiG-19est, mindegyiken egy 1000 kilós bombával, és csak odaér hat.

  10. „Valóban elméletileg egyszerű zavarni, de tudtommal a GPS vezérelte fegyvereken a vevő nagrészt árnyékolt, csak egy az ég velé ”
    Vesznek az autótolvaj nagykerben 2000 ilyen zavarót. A szakember nyilatkozata szerint 30 000 Ft. Ángróban biztos kapnak kedvezményt is. Amúgy is tuti tajvani. Berakják egy nagy rakétába, és kilövik a kötelék fölé.