|

Végrehajtotta szűzfelszállását az MQ-4C Triton

Idén februárban számoltunk be róla, hogy a Northrop Grumman reményei szerint az MQ-4C Triton haditengerészeti pilóta nélküli járőrgép még idén áprilisban elvégezheti első tesztrepülését. Mivel jelenleg már május havában járunk, így nyilvánvalóan ez a remény nem teljesült be, május 22-én azonban végre-valahára levegőbe emelkedhetett a Global Hawk egyenes ági leszármazottjának tekinthető Triton. Az Amerikai Haditengerészet és a Northrop Grumman szakembereiből álló csapat által irányított gép a kaliforniai Palmdale közelében, zárt légtérben hajtotta végre első, mintegy 80 perces repülését, mely során 6100 méter magasba emelkedett, és az alapvető repülésvezérlő rendszereket tesztelték rajta, teljes sikerrel.

A 14,5 méter hosszú, 40 méteres szárnyfesztávolságú MQ-4C, melyet a BAMS (Broad Area Maritime Surveillance) program keretében fejlesztettek ki, ezzel megkezdte berepülési programját. Ez egyben jó reklám is a típusnak, amiért több ország is érdeklődik, többek között India és Ausztrália. Jelenleg két példány áll rendelkezésre a Tritonból, egy harmadik pedig a gyártás végfázisában van. A Northrop Grumman ezekkel kezdheti meg az SDD-fázis (System Development and Demonstration – Rendszerfejlesztés és Demonstráció) újabb fejezetét, mely már a légi teszteket is magába foglalja. A cég még 2008-ban nyerte el a US Navy 1,16 milliárd dollár értékű megrendelését a Triton SDD-fázisának lefolytatásáról, melyet 89 hónap, azaz kicsit több, mint hét év alatt kell lebonyolítaniuk. A cég jelen állás szerint egész jól tartja a határidőket, mivel a haditengerészet 2015-ben szeretné csak elkezdeni a csapatpróbákat.

thumb_tritoninflight3_1

Az MQ-4C ugyan az MQ-4B Global Hawk leszármazottja, ám mégis sok mindenben különbözik attól, lévén haditengerészeti feladatkörre szánják. Ellátták többek között jégtelenítő és jegesedést gátló rendszerrel, valamint megnövelték a villámcsapások és madárral való ütközések elleni védelmet. Ez többek között a szárny és a sárkány megerősítését jelentette, de például a korrózióvédelemre is nagyobb hangsúlyt helyeztek, hiszen a partvidékek feletti járőrözések során előfordul majd, hogy kis magasságba ereszkednek az MQ-4C-k, hogy azonosítsák a különféle hajókat. Ehhez egyébként integráltak fedélzetére egy automatikus azonosító rendszert, mely a hajók transzponderei alapján képes azok bemérésére és követésére, nagyobb távolságokból is. Ezen kívül a törzs középső részének alján található lokátorával 360 fokban képes érzékelni az óceánon haladó egységeket, illetve az alacsonyan repülő légi járműveket, amiket közelebb érve nagy felbontású elektrooptikai/infravörös kamerarendszerével is követhet.

Jelenleg mind a haditengerészet, mind a Northrop Grumman roppant elégedett a Tritonnal, és pozitívan tekintenek a jövőbe. Ez a hozzáállás főleg utóbbi részéről indokolt, hiszen sem a Global Hawk, sem annak egyéb változatai nem produkálnak túl jó eredményeket mostanában, az MQ-4C-projekt viszont megmentheti a típuscsaládot, és szép summát hozhat a cég konyhájára.

One Response to “Végrehajtotta szűzfelszállását az MQ-4C Triton”

  1. ha már UAV

    Addig nem rendelhető el dróncsapás, amíg „csaknem bizonyossággal” meg nem állapítható, hogy annak nem lesznek polgári áldozatai – ezt mondta csütörtökön Barack Obama amerikai elnök a washingtoni Nemzeti Védelmi Egyetemen.

    Obama nem sokkal a felszólalása előtt jóváhagyta a terrorelhárításra vonatkozó új elnöki irányelveket, amelyek egyebek között leszögezik, hogy az Egyesült Államok akkor nem alkalmaz halált okozó erőt, ha a terrorizmussal gyanúsított személyek elfogása lehetséges.

    Az új útmutatás szerint ezentúl amerikai részről csakis akkor alkalmaznak megsemmisítő csapást, ha amerikaiak elleni támadást kell megakadályozni, de azt is kizárólag akkor, ha az elfogás nem megvalósítható és a veszély elhárításának nincs egyéb ésszerű alternatívája.

    tényleg, elnököm, te kinek az oldalán állsz?