|

Peru május végén megrendeli maradék MiG-29-eseinek modernizációját

Folytatja légierejének fejlesztését Peru, miután – legalábbis minden jel erre utal – sikerült összegyűjteni elegendő pénzt a maradék 11 MiG-29Sz modernizációjára, amit a RAC MiG vállalat végezhet el Oroszországban. Mint ismeretes, Lima még 1996-ban kötött szerződést Fehéroroszországgal 18 Sz (avagy a 9-13-as verzió) és 2 UB változatú MiG-29 vadászrepülőgép megvásárlásáról, amiket 1998-ban – a veszteségek pótlására – három, ex-orosz SzE-vel egészítettek ki. Ezek közül jelenleg még 19 példány bevethető, sőt, egy 2008-as szerződés értelmében nyolcat már modernizáltak SzMP/UBP szabványra – a jelzés az SzMT-ből fakad, melynek rendszereit a perui gépek is megkapták, illetve üzemidő-hosszabbítást is végrehajtottak rajtuk, így 2025-ig őrizhetik Peru légterét.

Utóbbi munkálatok 2012-ben zárultak le, ám a folyamat nem volt zökkenőmentes, hiszen Peru csak több részletben tudta kifizetni értük az árat. Sokáig éppen ezért kérdéses volt, hogy mikor kerülhet sor a maradék gépek modernizációjára, főleg, mivel közben más beszerzési programok is folyamatban vannak. Május 20-án azonban a RIA Novosti hírügynökség nyilvánosságra hozta Konstantin Birjulinnak, az orosz FSMTC (Szövetségi Katonai-Műszaki Együttműködési Szolgálat – Federal Military-Technical Cooperation Service) alelnökének bejelentését, aki szerint május végén a két állam között megszületik majd a szerződés a perui MiG-29-esek modernizációjáról. S bár azt nem tette hozzá, hogy ez hány gépet érint, valamint, hogy melyik vállalat és milyen értékben fogja elvégezni a munkát, a korábbi történések alapján lehet következtetni mindezekre.

Perui MiG-29SzE

Perui MiG-29SzE ,

Természetesen lehetséges, hogy Lima nem kívánja mind a 11, még megmaradt Sz és SzE gépet modernizálni, és csak egy kisebb flottát tart majd fent a típusból, a többit pedig alkatrészforrás gyanánt kivonják. Ez már csak azért is logikus lenne, mivel jelentős költségeket takaríthatnának meg általa, a pénzt pedig más, fontosabb programokra – mint például a harckocsi- vagy helikopter-beszerzések – fordíthatnák. Arról nem is beszélve, hogy Peru egy teljesen új, modern vadászbombázó beszerzését is tervezi, ami a MiG-29 váltótípusa is lesz. Erre a címre egyébként a 29-es utódja, a MiG-35 is pályázik, ráadásul eséllyel, mivel a perui-orosz katonai kapcsolatok 2006 óta rendkívül szorosak, amit több beszerzés is jelzett az utóbbi években.

5 hozzászólás “Peru május végén megrendeli maradék MiG-29-eseinek modernizációját”

  1. „a perui-orosz katonai kapcsolatok 2006 óta rendkívül szorosak, amit több beszerzés is jelzett az utóbbi években.”
    Hogyne lennének, hiszen a tábornokok tobbsége még a SZU-ban tanult és sokan oroszfeleséget vittek haza Peruba.

  2. T. boki!
    Amit leírtál, az Magyarországra is igaz volt, az orosz feleségekkel együtt!
    A magyar MIG-ek azonban – kevés kivételtől eltekintve – mégis szétrohadtak!!!
    Talán nem csak a „szoros” kapcsolatok hiánya miatt…!!!

  3. Hello, némi pontosítás.

    A Beloruszoktól vásárolt MiG-29-esek, nem Sz változatok. Ezek széria 9.13-asok, melyeknek nincs betűkódja a szám után. Egyes régi források tévesen egyként kezelik a 9.13-ast és a MiG-29Sz-t, de ez két különböző típus.

    Később az oroszoktól nem a veszteségek pótlására vásároltak további gépeket, hanem az eredeti szerződés szerint, az Oroszok csak akkor mentek bele a Belorusz üzletbe, ha ők is eladhattak további gépeket Peru számára. Ekkor került további három MiG-29-es Peruba, melyek eredetileg már valóban 9.13Sz-ek voltak, illetve ekkor 9.13SzE mint export példányok lettek leszállítva.

    Ez utóbbiak képesek voltak már az R-77 légiharc rakéták bevetésére.

  4. „Emek megjegyzését még azzal egészíteném ki, hogy véleményem szerint az csak egy mítosz, hogy nagyméretű légierőt bárki “airstrip” filozófiával üzemeltessen”

    Manapság valóban mítosz. A VSz idején viszont valóság volt. Hazánkban akkoriban nyolc olyan füves-polgári repülőtér volt, melyeken állandó katonai jelenlét volt. Ezeken a repülőtereknek volt saját ipari vágánya és üzemanyag tárolói. Ilyen szempontból hasonló képességgel bírtak mint a betonos repülőterek, csak kisebb kapacitással. Ezek a füves repülőterek egyébként csatornázottak voltak és némelyik éjszakai fényrendszerrel is fel volt szerelve.

    Hogy ezek száma sok vagy kevés ez relatív, de megduplázta a telepítési lehetőségeket!

    Ugyanekkor a szintén VSz tag Lengyelek 25 hasonló képességű, de országúton kialakított pályával rendelkeztek.

  5. Nálunk egyébként is elég lenne azt a pár autópályának nevezett aszfaltcsíkot megszórni néhány kilométerenként aztán lőttek a lehetőségnek. Nem lehetne nagy fejtörést okozni egy támadónak sem, na vajon hol szállnak le a Gripenjeink, ahol üzemanyagot, fegyverzetet vételeznek ? M5, M6, M3, M1 ? Nem sok olyan hely van ahol ezt meg lehetne tenni.
    Bár, az igen érdekes történet volt a közelmúltból, hogy pl. a beloruszok csináltak egy ilyen gyakorlatot. Mondjuk anno többször jártam a Szu-ban és az autóutak, pályák, minimum a dupla szélességgel bírtak a mieinkhez képest. És úgy tűnt a burkolat is strapabíróbb, bár a minőséget sok helyen néha rapszodikusnak és elméletinek lehetett tekinteni.