Ausztrália minden eddiginél nagyobb védelmi szektoros programja, nevezetesen a 6 svéd eredetű Collins-osztályú tengeralattjáró utódosztályának megalkotása kapcsán az elmúlt években sok mindent lehetett olvasni. Mint ismert lehet a SEA 1000 programban az alábbi 4 lehetőség került megjelölésre:
- egy már rendelkezésre álló típus módosítások nélküli beszerzése
- egy már rendelkezésre álló típus ausztrál igények figyelembevételével történő módosítása
- egy már meglévő típus továbbfejlesztése
- egy teljesen új tengeralattjáró tervezése
Idén májusra a lehetőségeket két vonalra szűkítették az ausztrál illetékesek:
- egy már meglévő típus továbbfejlesztése
- egy teljesen új tengeralattjáró tervezése
Látható, hogy bent maradt a szempontjukból legrizikósabb lehetőség, a teljesen új, hazai tervezésű tengeralattjáró. A másik lehetőség kapcsán megemlítendő, hogy természetesen nincs elvetve a svédek által a Västergötland-osztály megnagyobbításával létrehozott Collins-osztály továbbfejlesztése.
Az korábban is egyértelmű volt, hogy az ausztráloknak segítségre lesz szükségük, főleg, ha teljesen önerőből létrehozandó tengeralattjárót akarnak, lévén ahhoz nincs elegendő tervezői tapasztalatuk. Ellenben mondjuk az ausztrálokkal a Collins-ok kapcsán szoros kapcsolat ápoló svédeknek nagyon is van…
Még a lehetőségek idei leszűkítése előtt, 2012 májusában az ausztrálok fel is vették a kapcsolatot a svédek tengeralattjáró vonalas fejlesztéseit végző Kockums AB-vel, a Collins-osztály továbbfejlesztési lehetőségeinek tanulmányozása, illetve előkészítésének ügyében.
Ennek kapcsán azonban előzetesen szükséges volt, hogy a svéd állam jóváhagyja a tengeralattjáró fejlesztéssel és építéssel kapcsolatos svéd szellemi tulajdonok ausztrálok általi felhasználását arra az esetre, ha az ausztrálok a Collins-osztály továbbfejlesztése mellett döntenek.
Ezen kis hírünk ezen folyamathoz kapcsolódik, lévén Stephen Smith ausztrál védelmi miniszter közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy intenzív előkészítő tárgyalások után a két fél megállapodott a szóban forgó szellemi tulajdonok felhasználásáról, mely véleménye szerint kikövezi az utat a svéd szerepvállalásnak az új ausztrál tengeralattjárókban.