Mármint ugye az anno az angoloktól beszerzett, de hatékonnyá ezidáig sem vált Victoria-osztályú tengeralattjáróikkal. Legutóbb tavaly nyár elején a RIMPAC 2012 kapcsán jelentkeztünk hírrel ezen tengeralattjárókról. Nos időközben kiderült, hogy az akkori, 2013-ra datált kanadai remények még nem teljesen realizálódtak.
A hajóosztállyal kapcsolatos bénázás felelevenítésére ajánljuk két korábbi hírünket, de jelen hírünk szempontjából a lényeg tömören annyi, hogy a 2011-re bevethető tengeralattjáró nélkül maradt Kanada a 2012-2013 közti időszakra 3 egység bevethető állapotba hozását tervezte be. (Legalábbis ilyen hivatalos nyilatkozatok láttak napvilágot az elmúlt cirka 2 évben – már amikor épp nem a problémás és nem hatékonyan működő tengeralattjáró flotta kivonásáról, netán helyettük atom-tengeralattjárók beszerzéséről ment a pletyka.)
De mi most kanyarodjunk vissza az említett 3 aktív egységre. Ezek egyike a 2000-ben hadrendbe állított HMCS Victoria, mely 2005 – 2012 között szárazdokkban töltötte az éveket. A Victoriának eredetileg 2009-ben kellett volna visszatérnie az aktív szolgálatba, de újbóli vízbe tételére csak 2011-ben került sor. Ezt követően 2012 folyamán azért már mozgalmasabb éve volt, lévén az év tavaszán az Mk 48 torpedó integrálását volt hivatott tesztelni. Másrészt az egyetlen bevethető kanadai tengeralattjáróként neki jutott osztályrészül a RIMPAC 2012 hadgyakorlaton való megjelenés is – ahol egy Mk 48 torpedóval a habok alá küldte az amerikaik egy már kivont, USNS Concord nevezetű ellátóhajóját.
OK, egy tengó tehát kipipálva, marad még kettő. Ismert, hogy az HMCS Corner Brook-al 2011-ben zátonynak ütköztek kiiktatva ezzel az akkori egyetlen aktív kanadai tengeralattjárót. Említett egység pedig csak valamikor 2015-2016 között várható vissza aktív szolgálatba, így nem nehéz kisakkozni, hogy az HMCS Windsor és az HMCS Chicoutimi amiknek idén vissza kéne térniük szolgálatba.
Nos az HMCS Windsor egyébként a tavalyi év végén vissza is tért – meg nem is. Hogy ezt hogyan csinálták a juharlevelesék? Nos valahogy sikerült összehozniuk, hogy a 209 millió dolláros felújításon átesett Windsor két diesel generátora közül azóta kihullott az egyik, lévén a kapcsolódó Paxman Valenta 16RP diesel erőforrás cserélendővé degradálódott. Ennélfogva az így csak 1 generátorral gazdálkodó HMCS Windsorra korlátozásokat voltak kénytelenek bevezetni, alapvetően a partközeli régióra korlátozva ezzel. Emiatt amúgy vissza is kellett mondani egy, az USA déli partjai menti szereplést. (Pedig már biztos fenték a fogukat a U.S Navy-nél egy halk, nem is olyan könnyű ellenfélre.)
Végül mi a helyzet a HMCS Chicoutimi esetében? Nos, elképzelhető, hogy az idén visszatér az aktív szolgálatba, de ez egyelőre nem biztos. Ahogy az sem, hogy ezt teljes értékű tengeralattjáróként fogja tenni. Ezt egyesek arra alapozzák, hogy 2011 őszén olyan nem hivatalos információk kerültek ki, miszerint a Chicoutimi egyes rendszerei átkerültek a Victoria-ba annak felújítása során. Hogy a tűzesete miatt a legrövidebb idő aktív szolgálatban töltött Chicoutimi-val kapcsolatos ezen hírek helytállóak-e, az majd idővel kiderül.
Mindenesetre az immáron biztosnak tűnik, hogy ha a Chicoutimi késve, vagy csak kiképzésre alkalmas állapotban is tér vissza, Kanada akkor is elérheti, hogy végre mind a nyugati, mind a keleti partján legyen bevethető, frissen felújított tengeralattjárója. Persze ehhez előbb keríteniük kell egy diesel erőforrást a Windsor számára. No meg gyúrni arra, hogy azon 4, illetve 6 év alatt, míg elérkezik a Victoria és a Windsor soron következő 2 éves nagyjavítása (Extended Docking Work Period), addigra bevethető legyen egy újabb tengeralattjáró – legyen az a Corner Brook, avagy a Chicoutimi.
Ugynez ki hogy a kovetkezo generacios fregatt ( ANZAC class levaltasa ) sot az uj tengo kifejlesztesere a BAE ceggel fogunk osszeboruni a dolgok jelenegi allasa szerint.
A freagatt meg okes de a tengo hogy jon ide azt nem tudom , ha csak nem az amerikai leanyvallalatok altal.
Hülyék ezek. Gazdag ország, oszt fillérbasznak.