HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Újabb 3 példánnyal bővült a thai JAS-39 Gripen flotta. A vadászbobmázók 3 napos repülés után – mely során kis hazánkban is megpihentek – , április 5-én érkeztek meg új hazájukba, a légierő 7. ezredének otthont adó Surat Thani melletti légizábisra. Az átadással immár 9 Gripenje van a Thai Királyi Légierőnek, a fennmaradó 3 gépet év végéig leszállíja a Saab.
—
4 halálos áldozatot követelő balesetre került sor Afganisztánban, mikor lezuhant egy az Amerikai Légierő által üzemeltetett MC-12W Liberty felderítőgép. A repülő április 27-én, helyi idő szerint 17:45-kor csapódott a földbe Kandahar légibázistól 177 km-re északkeletre, a személyzet mind a 4 tagja életét vesztette. Az eset okainak kivizsgálását megkezdték, NATO jelentés szerint nem tapasztatltak ellenséges tevékenységet a körzetben, így műszaki vagy pilótahibára gyanakodnak.
Újabb Block 60-as F-16-osokra kerülhet fel az Egyesült Arab Emirátusok Légierejének felségjele. Az USA nemzetvédelmi minisztere, Chuck Hagel közel-keleti útja során először az emirátusokba látogatott, ahol többek között 25 új gyártású F-16E/F Block 60 beszerzéséről tárgyalt a trónörökössel. Az arabok azt is szeretnék, ha a gépek mellé nagy hatótávolságú csapásmérő fegyvereket is kaphatnának, azonban ezek exportja korlátozás alá esik az Egyesült Államokban, így lehet hogy még a közeli szövetség ellenére sem kaphatják meg.
Az Amerikai Kongresszus 8 évvel a kérés után jóváhagyta az RQ-4 Global Hawk pilóta nélküli felderítők eladását Dél-Korea számára. 4 példányt igényelnek, azonban ezek ára jóval meghaladja a Söul által erre felállított 435 millió dollárt, a Pentagon szerint a teljes összeg akár az 1,2 millárd zöldhasút is elérheti.
—
AZ AgustaWestland átadta az Olasz Hadsereg számára az első FOC konfigurációja, azaz a teljes műveleti képességének birotkában lévő NH90 TTH helikoptert. Az hivatalos átadáshoz ceremóniát rendeztek a gyár velencei székhelyén, ahol többek között megjelent Giangiacomo Calligaris tábornok, az Olasz Hadsereg parancsnoka, valamint a Légi Fegyverkezési Igazgatóság vezetője, Francesco Langella tábornok. A szállítással 21 példányra nőtt az Olasz Hadseregben üzembe állított NH90 TTH-k száma, összesen 60 példányra van megrendelésük.
A hadsereg 5 forgószárnyasa jelenleg is Afganisztánban teljesít szolgálatot, repült idejük már elérte a 470 órát. Mindeközben az otthon szolgáló példányok is jelentős kihasználtságnak vannak kitéve, a flottavezető már átlépte a 900. repült óráját.
Nagy-Britanniában várhatóan még az év vége előtt beszerzik az első F-35 század felállításához szükséges engedélyeket. Miután ez megvan, a Main Gate 4 program keretében 2016-ban vehetik át az első 14 5. generációs vadászbombázójukat, melyekkel az első századot felállítják.
—
Annak ellenére, hogy az Orosz Légierő megrendeléseinek nagyrészét a Szuhoj gyűjtötte be az elmúlt években, a Mikojan-nál bizakodóak. Számításuk szerint még az év első felében hazai megrendelést kapnak a MiG-35 típusra, mellyel leválthatók lennének a légierőnél használt MiG-29-esek. Sergei Korotkov, a cég vezérigazgatója egy április 23-i sajtótájékoztatón arról számolt be, hogy tárgyalásban állnak az Orosz Légierővel, és reményeik szerint még az év ezen felében megszülethet a szerződés a MiG-35-ösök megrendesléséről.
Április 30-án elvégezte szűzrepülését az első OH-58F szintre modernizált Kiowa Warrior harci helikopter. Az Amerikai Hadsereg által megtervezett és kivitelezett átalakításon az OH-58D új kijelzőket kapott a pilótafülkébe és új szenzorokat a gép külsejére. A legszembetűnőbb változás hogy a korábbi variánsokkal ellentétben az optikai szenzorokat nem a rotor fölött helyezték el, hanem a forgószárnyas orra alatt.
A hadsereg összesen 321 helikoptert akar modernizálni, és jelentős megtakarítást várnak attól, hogy saját kezőleg vitelezik ki a programot.
Történelmi repülést hajtottak végre az Amerikai Tengerészgyalogság MV-22 Osprey konvertiplánjai, miután két KC-130J utántöltő géppel karöltve 6 konvertiplán átrepülte az Atlanti-óceánt, ezzel teljesítve a típus történetének leghosszabb transzatlantikus repülését. A 6 példány a New River melletti tengerészgyalogos bázisról szált fel, és meg sem állt egészen Spanyolországig, a Moron De La Frontera város melletti katonai bázisig. A 15 órás repülés során a szükséges kerozint a tengerészgyalogság 252. szállító és utántölő századának két KC-130J utántöltője biztosította.
Ha már szóba került a tiltrotoros jármű, meg kell említeni hogy a tengerészgyalogság egy új procedúra kidolgozását kezdi meg a nyáron. A tervük, hogy alkalmassá teszik az MV-22-es típust más repülőeszközök repülés közbeni utántöltésére, azaz egyes példányokat felszerelnek a légi utántöltéshez szükséges hajlékony tömlővel. A Boeing már el is készült a szükséges eszközzel, mely a raktérbe beszerelve a nyitott hátsó rámpán keresztül engedné ki a tömlőt hogy más gépek arra csatlakozhassanak. A módosítás segítené az erők gyorsabb reagálását természeti katasztrófák esetén, de akár az F-35B-k utántöltése az MV-22-esekből is sok előnnyel járhat.
Az Indonéz Hadsereg békefenntartó misszióra küldte három Mi-17V5 helikopterét Szudánba. A forgószárnyasok és a 120 fős személyi állomány egy évig tartózkodik majd az országban, szállításukat ukrán An-124 Ruslan repülőgépekkel oldják meg.
—