|

Elpazarolt ajándék – Mendemonda az Ex-NDK helikopterekről

Mostanában kiemelt figyelmet kapott az a kicsivel több, mint egy tucat Mi-24-es harcihelikopter, mely jelenleg a Solar Kft. tulajdonában van és szétszerelési folyamat alatt áll. Cikkünkben röviden áttekintjük honnan is jöttek ezek a helikopterek, és milyen út vezetett odáig, hogy a nagy értékű harcihelikopterekből – használat nélkül – szemétkupac lett.

A történet alapjául szolgál az egykori Német Demokratikus Köztársaság majd később Luftwaffe Mi-24-es helikopteres állománya. Ugyanis, ahogy hazánk is, odakint is ezt a típusú szovjet harcihelikoptert állították rendszerbe.

Odakint, 1978-tól kezdődően 54 darab Mi-24-es került hadrendben két bázison, az egyik a Kampfhubschrauber-Geschwader 3 (KHG-3) (Harchelikopter Ezred) , mely a Cottbus-i, a másik pedig a KHG-5, amely a Basepohl-i repülőtéren állomásozott.

Az alakulatok a ’80-as években hasonlóan a magyarországi alakulatokhoz a hadrendi számuk mellé egy alakulat nevet vettek fel. A KHG 3 esetében ez a „Ferdinand von Schill”, a KHG-5 esetében pedig az “Adolf von Lützow” lett.

2

Németország újraegyesítése 1990-ben nem befolyásolta a helikopteres alakulatok működését, csupán felségjelzésük és hadrendi számuk változott a később Magyarországra érkezett gépeken is látható 96+xx számokra. A gépek a NDK-tulajdonából a Luftwaffe tulajdonába kerültek.

Ettől függetlenül azonban egyértelművé vált, hogy ennyi helikopter fenntartása, és alkatrészellátása, valamint a közös üzemeltetés a nyugati technikákkal hosszú távon nem megvalósítható, így hamarosan elkezdődött a Mi-24-esek kivonása és az alakulatok felszámolása.

Az átszervezéseket követően a kivont gépek közül több múzeumba került, jó néhány darabról pedig ajándékozási szándékukat fejezték ki Magyarország irányába.

Összesen 20 helikoptert ajánlottak fel, ezek kiválasztásakor alapvető feltétel volt, hogy a legfiatalabb és legtöbb repülhető órával rendelkező gépek kerüljenek hozzánk.

A gépek átvétele a fent említett két helikopterbázison történt meg, majd vasúton érkeztek a helikopterek hazánkba szétszerelt állapotban, 1995 szeptemberében, a következő lista szerint:

Mi-24D

Darabszám

Magyar lajstrom

Gyártási szám

Repül

NDK lajstrom

Luftwaffe
lajstrom

Jelenlegi tartózkodási helye

1.

B4001

Nem

403

96+20

Solar Kft.

2.

B4071

Nem

417

96+24

Solar Kft.

3.

B4072

Nem

418

96+25

Solar Kft.

4.

110156

Nem

523

96+11

Solar Kft.

5.

110157

Nem

396

96+02

Solar Kft.

6.

110160

Nem

424 / 427

96+04

Solar Kft.

7.

110161

Nem

433

96+05

Solar Kft.

8.

110162

Nem

434

96+27

Solar Kft.

9.

110164

Nem

447

96+28

Solar Kft.

10.

110165

Nem

497

96+07

Solar Kft.

11.

110168

Nem

496

96+32

Zánka

12.

110172

Nem

522

96+10

Solar Kft.

13.

340275

Nem

532

96+36

Szolnok

14.

730212

Nem

540

96+18

Solar Kft.

 

Mi-24P

Darabszám

Magyar lajstrom

Gyártási szám

Repül

NDK lajstrom

Luftwaffe
lajstrom

Jelenlegi tartózkodási helye

1.

340331

Nem

358

96+41

Szolnok

2.

340332

Nem

361

96+42

Szolnok

3.

340334

Nem

415

96+44

Szolnok

4.

335

340335

Már nem

422

96+45

Szolnok

5.

336

340336

Már nem

439

96+46

Szolnok

6.

340338

Nem

444

96+48

Szolnok

 

Végül tehát 14 darab Mi-24D és 6 darab Mi-24P érkezett. Bár első körben igazán jóindulatú „üzletnek” tűnt az ajándékozás, jobban szemügyre véve kiderül, hogy azért sózták ránk a technikát, mert Németországnak csak a gondot és költséget jelentette volna a tárolásuk illetve a NATO elvárások szerinti hatástalanításuk.

Elviekben persze nekünk ez megérte volna, azonban a döntéshozók nem számoltak a nagyjavítások költségével, valamint azzal sem, hogy a gépek dokumentációi nem voltak rendben. Így hiába a bennük lévő üzemidő tartalék igen komoly átvizsgálásokra és alkatrészekre lett volna szükség a rendszerbe állításhoz.

Eleinte nagy lelkesedéssel megpróbálták kihozni a helikopterekből, amit csak lehet…

A napjainkban látott végeredmény pedig már a kezdetekig visszavezethető, a dokumentációk problémáját leszámítva is.

A helikopterek Veszprémbe érkeztek meg, teljes titokban, vasúton, éjjel…

530423_4197130766008_229584323_n

A gond ott kezdődött, hogy a lerakodást és a szentkirályszabadjai MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezredhez történő közúti szállítást gyorsan akarták elvégezni – az éj leple alatt – így a szabályok maradéktalan betartása nem minden esetben volt lehetséges.

Ebből kifolyólag a rakodások és vontatások, gyors összeszerelések során olyan szabad szemmel nem látható sérülések, szabálytalanságok történtek, melyek már alapból kizárták, hogy a gépek nagy része újra repüljön…

Ezt a bajt tetőzte még az ezt követő hosszadalmas szakszerűtlen tárolás is. Hiába voltak kezdeményezések a konzerválásra, időszakos karbantartási munkák elvégzésére, majd hiába kerültek az egykori orosz fedett hangárba a gépek végül állapotuk még jobban leromlott.

Még Szentkirályszabadján az elöregedő hangár tetőszerkezetének elemei a gépekre hullottak, a törődés is alább hagyott, végül az ezred többi kiszuperált helikoptere mellé kerültek a szabad ég alá.

63120_460355477334822_627568189_n

„Jelentős” lépés 2003-ban történt először az eredeti cél megvalósításában, ugyanis az azóta felszámolt Dunai Repülőgépgyárba szállították a 6 darab Mi-24P típust nagyjavítás céljából.

2004-re 2 darab helikopter nagyjavítása fejeződött be (335 és 336 magyar lajstrom szerint) a többi alkatrész hiányában repülésképtelen maradt. Egyes elbeszélések mondják azt is, hogy mivel az oroszok nem biztosítottak alkatrészt a gépekhez így a hatból kettőt sikerült összekannibalizálni.

2004 végén haderőreform keretében felszámolták a szentkirályszabadjai helikopteres alakulatot, ekkor a teljes aktív technikai állomány a jogutód szolnoki alakulathoz került.

Ami az NDK örökséget illeti, Szolnokra került a nagyjavításból visszamaradt 4db Mi-24P valamint a 96+32-es és a 96+36-os lajstromszámot viselő Mi-24D helikopter.

DSCF0135

A többi „vas” a Magyar Honvédség Mezőfalván található inkurrencia tárolójában lelt új otthonra. Itt „természetesen” szakszerű tárolásról vagy karbantartásról egyáltalán nem kellett álmodozni.

IMG_2779

Újabb aránylag értelmes lépés 2010-ben történt, Szolnokról a 96+32-es oldalszámú gépet a kecskeméti Légijármű Javitóüzembe szállították, ahol magyar festést kapott, kívülről felújították, pótolták a hiányzó alkatrészeket, majd a Zánkai Haditechnikai Parkba került kiállításra gyári szám szerinti 168-as lajstromszámmal, melyet akkor viselt volna, ha itthon rendszerbe állítják.

IMG_277933

Számításba véve a Mezőfalván tárolt gépeket, csak 2005-től számolva 2013-ig 8 évig voltak szabad ég alatt tárolva a helikopterek, összességében nézve 1995-től pedig 18 éves elhanyagolás áldozatává váltak.

Ha összehasonlítjuk őket a magyar Mi-24D helikopterekkel melyek össztechnikai üzemidő elérése miatt kerültek selejtezésre elég valószínű, hogy az Ex NDK Mi-24-esek sem repülhetnének már, mivel minden körülményt mellőzve is, túl öregek…

Persze ehhez hozzájárul a jelenlegi helyzet is, mivel a Solar Kft. volt az, aki vállalta a gépek hatástalanítását és hasznosítását, így már minden illetékesnek (akik nem finanszírozták anno a nagyjavításokat) késő bánat a helikopterek után sírni…

DSC_0084

A Kft.-hez a Mezőfalván tárolt Ex-NDK-s helikopterek kerültek, első körben ez összesen 12 darab helikoptert jelent, a fent olvasható lajstrom lista alapján. Ebből kifolyólag feltételezhető, hogy az összességében majd 40 gépet elbontó céghez a maradék 28 helikopter már a Magyarországon repült gépek közül kerül ki.

Sokan szidják most őket, de a Solar Kft. ugyan úgy dolgozik, mint bármely más profitorientált vállalkozás. Amiben haszon van azzal a lehetőséggel él. A hibásokat nem itt kell keresni de ez egy másik történet lenne…

A gépek története azonban itt nem ér véget, hiszen hozzánk is kerül belőlük egy darab…

Szerző: Balogh Ákos, LHSN.hu

8 hozzászólás “Elpazarolt ajándék – Mendemonda az Ex-NDK helikopterekről”

  1. Helló! A sajtóban megjelent találgatásokkal szemben, ez végre korrekt megemlékezés a cikk! Néhány gondolat, ami foglalkoztat:

    „Ha összehasonlítjuk őket a magyar Mi-24D helikopterekkel melyek össztechnikai üzemidő elérése miatt kerültek selejtezésre elég valószínű, hogy az Ex NDK Mi-24-esek sem repülhetnének már, mivel minden körülményt mellőzve is, túl öregek…”

    Ez az üzemidő-élettartam mindig egy képlékeny dolog. Van egyrészt egy gyári élettartam, amit 30-40 éve megállapítottak, műszaki, illetve korabeli kereskedelmi érvek alapján. Kishazánkban kevés kivétellel erre hivatkozva tömegével dobták ki a haditechnikát.

    Pedig az 1978 és 1984 között export gyártott Mi-24D típust még több országban üzemeltetik napjainkban is, ha igény és akarat van hozzá.

    Dél-Amerikában:
    Peruban az orosz 810. csítai repülőgép javító üzem műszaki támogatásával repülik a saját és ex. nicaraguai Mi-24D gépeket.

    Közel-keleten:
    Szíria is repüli a Mi-24D-t. A belháború előtt három századnyi gépük állt hadrendben, az orosz 150. repülőgép javító üzem támogatásával.

    Ázsiában:
    Repüli a Mi-24D-t még India is, a legutóbbi Iron Fist gyakorlaton szép fotók készültek a típusról.

    Afrikában:
    A legutóbbi harcokig a Maliban is repülték az ex. Bulgár Mi-24D-et.

    Európában:
    A lengyelek is kaptak utánunk ex. NDK Mi-24D-t. Ezeket a mai napig üzemeltetik! Sőt az Irakba kitelepített lengyel harci helikopteres egység állománya egy kivétellel, teljesen ex NDK-s MI-24D-kből állt.

    Szóval, ha van igény és egy kis akarat, akkor ezek a gépek ma is repülhetőek lennének, ahogy a magyar példányok is.
    http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=9&t=45631

    UI:
    „Németország újraegyesítése 1990-ben nem befolyásolta a helikopteres alakulatok működését” Kivétel nélkül MIND megszűnt 1990-ben! A típusok egy szűk részét (Mi-8/Mi-2) aktiválták újra más alakulatban, más személyzettel, jóval később.

  2. Az üzemidő hoszabbításhoz igény és akarat helyett 3 dolog szükséges:

    1, rendszeres és dokumentált karbantartás – ami hiányzott !
    2, alkatrész ellátás – hiányzott !
    3, a háborúhoz szükséges 3 dolog /PÉNZ/ – talán sose volt !

    És ha ezek meglettek volna, akkor még jött volna a legfontosabb kérdés:
    Vajon megéri-e…???

    Hát ennyi! Pontosabban erre jött rá a politika: “Szóba se álljunk az oroszokkal!”
    És jelenleg is a politika dönt:
    Helikopter beszerzés elhalasztva, mert kell a pénz a Felcsúti stadionra…!!!

  3. desertfox:
    Tisztában vagyok vele, de a vezető felelőssége az is, hogy milyen kvalitású szakemberekkel veszi magát körül!
    Rossz tanácsokból nem lehet helyes döntést kialakítani.
    Holland cégnél dolgoztam kamionon évekig. Amíg Jan van De Laar volt az irányítóm ment minden flottul, de amikortól magyar lett akkortól káosz!
    Tehát a háttérnek kell rendben lenni ahhoz, hogy kerek történetet kapjunk és tüske nélkül.

  4. T. Desertfox!
    Látom, Te csak kibővítetett esti mesét nézel és mélymagyar oldalakat olvasol. Hát ezekből nehéz tájékozódni!

    A 90-es és az ezredfordulós években az orosz “komcsi” szitokszó volt /sokak számára ma is az/! Nem véletlen, hogy “nem volt” alkatrész az exszovjet technikához!

    A mai politikusok már rohannak fühöz-fához, csak hogy pénzhez jussanak /pl. stadionépítésre/.
    De már késő! A volt szovjet haditechnika ma a környezetvédők álma: Fa nő és madarak fészkelnek benne!

    Köszönd a komcsizó mélymagyar politikusaidnak…!!!

  5. T. Desertfox!
    Egy tanyasi /Felcsúti/ és 2 másik stadion fogja helyrehozni az építőipart…??? Ha elhiszed ezt a marhaságot, annyi eszed sincs, mint annak az agyatlan politikusnak, aki kitalálta!

    Sajnos a volt NDK-s helikopterek hűen mutatják a mai magyar állapotokat…!!! Rajtuk lemérheted, hogy Magyarország milyen “jól” teljesít…!!!

    Szerintem jobban jársz, ha visszamész a mélymagyar oldaladra, és a párttársaidnak prédikálsz a csodás sikerekről…!!! Mert az MNB hiteleiből csak közülük, és csak leghűségesebbek fognak részesülni! Micsda véletlen…!!!

  6. @ fip7:
    Ha EU-s előírás az más, akkor biztos betartják…
    Hiszen amikor csak tudnak, betartanak.

    Zotyek:
    Szép dolog, hogy félted a hazát, de mit gondolsz, mennyi idő kell egy JAS-39-nek, hogy a Baltikumból hazarepüljön?
    Tekintve, hogy kettő eleve készültségben van…
    A Honvédséget már rég leszerelték.
    Kb. ötezer fő harcoló.
    Tudod te, hogy a droidhadsereg mekkora?

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.