Helikopterjavító bázist hozhatnak létre Magyarországon, ahol a honvédség hadrendjébe kerülő, de a katasztrófavédelemre is alkalmas, többfunkciós katonai forgószárnyasokat tartják karban és javítják majd – közölte Benkő Tibor vezérkari főnök zártkörű szakmai tájékoztatón.
Korszerűbb, többfunkciós helikopterekre van szükségünk, amelyek nemcsak harcászati műveletek, katonai és szállító feladatok végrehajtására alkalmazhatók, hanem békeidőben, katasztrófahelyzetben képesek a polgári lakosságot menteni, de egészségügyi szállításra és terhek emelésére is használhatók. A korszerű gépek javítóbázisát pedig itthon kell megteremteni – jelentette ki a Magyar Nemzet információi szerint Benkő Tibor vezérkari főnök egy tájékoztatón, amelyet szakértőknek tartott a Honvédelmi Minisztériumban.
Mivel Hende Csaba honvédelmi miniszter nemrég úgy nyilatkozott, a katonai helikopterek ügyét 2014-ben meg kell oldani, vélhetően a javítóközpont építése már jövőre elkezdődhet.
A Magyar Honvédség helikopteres erőinek szomorú helyzetéről, a tervezett típusváltásról és áthidaló technikai megoldásokról sok szó esett az elmúlt bő két évben. A csodák ideje réges-rég lejárt, de apró, kényszerű lépések, kísérletek történnek arra, hogy a katonai képesség lelkét, az embert, a személyi állományt átmentsék egy remélhetőleg boldogabb jövőbe.
A vezérezredes a balti államok magyar vadászgépes légtérvédelméről szóló információkkal kapcsolatban hangsúlyozta: nem áll szándékunkban Szlovénia és a balti államok légvédelmét biztosítani, csak légtérrendészeti feladatokat látunk majd el. Ettől nem fog a légvédelmi rendszerünk csorbát szenvedni. Hozzátette: 2015-től a balti államok légterében a járőrözési feladatok végrehajtása nagyon jó gyakorlatot jelent számunkra. Az ezen államok feletti meglehetősen bonyolult légi közlekedési rendszer kiváló repülőharcászati tapasztalatokat fog adni, amelyek a magyar légtér védelmében is eredményesen alkalmazhatók, de szövetségi feladataink terén is hasznosak lehetnek.
Szerző: Haraszti Gyula, MNO
További részletek a Magyar Nemzet csütörtöki számában!
Kíváncsian várom a folytatást.
Volt egyszer egy PG…
Pozitívabb hozzáállást kérek :) :) A múlt elmúlt, tanuljunk belőle, építsünk újat a régi alapjaira…..
ÁMEN
A múltkori Gepárdos hír után ez egy igazán örömteli hír! Kérdés hogy ezt hogy szeretnék megvalósítani! Talán a légijármű javítót bővítik? Talán az ACE (ami most állami tulajdonban van) bővítik? ……. vagy_mi_a_fsz? :)
Szerintem pozitív a hír, jók az orosz helik , csak már eljárt ezek felett az idő !
Nem lesz itt nyugati típusra váltás. Minden jel erre felé mutat.
Örülök neki.
Ipart telepíteni mindig pozitív hozadékkal jár.
Végre valami tényleg pozitív!Teljesen mindegy ,hogy milyen típus(ok)ról is legyen szó a jövőben (keleti-nyugati). A lényeg ,hogy ne külföldön keljen javítani, felújítani! Ennek sok oka lehet : munkahely, itthon elköltött pénz ,más országoknak bérmunka nem függünk más kényétől. Ezen kívül pedig a későbbiekben , ha már jobban megy a szekér esetleg helyi összeszerelés!
Szerintem ebből se lesz semmi!
Megint semmi konkrétum. Én azért vagyok pesszimista, mert már annyi mindent akartak itt megcsinálni, de szavakon kívül semmi nem történt (persze ez nem kerül semmibe).
Phoenix hsz.-e nagyon jól összefoglalta a kérdéseimet.
Felfedeztük a kereket!
Az eddig nyilvánosságra került infók szerint csak az olaszok ajánlották fel a javítóbázis kiépítését.
A választásokig az olaszok „meggyőznek” valamennyi – hatalomra jutásra esélyes – döntéshozót, hogy az olasz ajánlat a legmegfelelőbb. A pártok megegyeznek hogy ez a jó döntés. A rendszeresítés megkezdődik. Utána pedig jön a sárdobálás hogy ki lett megvesztegetve.
A javítás azt sok mindent takarhat, kíváncsi lennék milyen mélységig gondolkodnak, mert egy 100 órás, egy A-Check, vagy még talán C-Check is talán megoldható, de annál nagyobb azért már nem olyan egyszerű. A másik gond, hogy honnan lesz oda szakképzett munkaerő, ha ők képezik ki, akkor, viszont miből fogják megtartani, mert arra a hadseregben szokásos illetmény picit kevés.
Az ACE szerintem felejtős, jelenleg se helye, se kapacitása nincs. Attól mert állami tulajdonban van, még piaci alapokon működik, ezért arra berendezkednie, hogy időnként néhány helikoptert javítson nem éri meg neki. A KÖRŰ (nekem még az, nem tudom megjegyezni az éppen aktuális új nevét) reálisabb elképzelés, bár tudtommal Kecskemét is sok szakembert vesztett, mióta a Mercedes gyár beindult. Régóta mondom, hogy bizonyos szintű javítások elvégzésére alkalmasak, de csodákat ne várjunk, ez nem ipari nagyjavítás szintje, oda azért jelentős beruházások és jelentő számú, jól fizetett szakember kellene.
Lehetne még egy más változat, ha az állam a görög EBO-hoz hasonlóan létrehozna egy központi hadiipari vállalatot a saját szükségletei ellátására. Ebbe összevonhatná a kecskeméti javítóbázist, Nyírtelket és Gödöllőt, de ez sok pénz befektetésével járna, nem lenne nyereséges, és az itt dolgozók többsége alacsony bérű lenne.
Sajnos megint csak olyan érzésem van hogy egy vezető agyából kipattant egy szép ötlet, de nincs mögötte semmiféle hatás- és megvalósíthatósági tanulmány. Pont ezért, ez is majd, szépen elfejtődik, akár csak a többi hasonló, amit ez, és az előző kormányzatok és honvédelmi vezetők ötlöttek ki.
Ha van pozitívuma a hírnek az talán az, hogy végre rájöttek, hogy a harc- és technikai eszközöket karban kell tartani, ami az utóbbi években nem volt természetes, amire pont az egyik legjobb példa pont a honvédségi helikopterek.
TG
Ami nincs, azt könnyű szervízelni( vagy éppen nehéz, nézőpont kérdése)
Szóval előbb legyen helikopter.
ezek milyen drogon élnek?
elméletileg veszünk pár helikoptert- 100ft teszek hogy egy bizonyos „augusztusi” típusra kiírt érdekes pályázat után.
Ezek után az anyacég erre a típusra pont úgy fog itt javítóbázist létesíteni, mint a Saab a Gripennek..
Nem kelelt volna szétqrni a PG-t.
többek között…
Azt hittem nem olvastam a cikket, de mégis. Némi csalfaság már van a dologban, mivel a választások is 2014-ben lesznek és ugye ezt a kérdést a választások utánra tették. Nem rémlik, hogy sietni szoktak volna vele. Másrészt, a beszerzés – legalábbis ahogy én tudom – nem egyenlő a sarki boltba leugrom és megveszem kategóriával.
Ha valóban létesül egy ilyen intézmény, a lengyel S-70-t lehet is temetni, bár eddig is csak az álmokban létezett. Gyanítom amiatt nem forszíroznék egy ilyen létrejöttét. Ha a koncepció ama célt szolgálja, hogy a honi mellett a környező országok forgószárnyasait is tudják javítani, csak helyeselni tudok rá. A többit meg már leírták előttem.
Tisztelt Véleményező(k)! Egy kis kiigazítás a C-17-es szakértő(k)nek. Egyik végrehajtója voltam annak a harminc katonai ejtőernyősnek aki immár második alkalommal rugaszkodhatott el a C-17-es rámpájáról. A képen valóban jól látszik, hogy vidáman sétálunk a gép felé, mivel ezen állománynak ez valóban nagy lehetőség volt az együttműködésre. A másik ok a vidámságra, hogy kiváló ugróidő volt, tehát az időjárás is a kegyeibe fogadott minket. A hab a tortán pedig, hogy nem kell szorongani a gépen, és még jó magasra is megy(feladat végrehajtás függvénye :3000-8000m). A különböző feladatkörű katonáknak szüksége van az ilyesféle együttműködésre, a képességek szinten tartására és a technikák finomítására(HALO – HAHO).
És, hogy rambocucc miért nincs? Az majd a legközelebbi végrehajtáskor, mert ez csak a kezdet volt.