|

Illeszkedő póttartályt a Hornetre!

Az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének vezetése minél előbb illeszkedő póttartályokkal kívánja ellátni a Boeing F/A-18E/F Super Hornet típusú vadászbombázót.

Közismert tény, hogy bár a sokoldalú típus (szinte) mindenben kielégíti a vele szemben támasztott követelményeket, a US Navy részéről némileg keveslik a Super Hornetek és Growlerek hatótávolságát. Ezt póttartályokkal szokták némileg kiküszöbölni, azonban ezek amellett, hogy felfüggesztő pontokat foglalnak el a fegyverek elől, még meglehetősen nagy légellenállással rendelkeznek. A problémára az illeszkedő póttartály (CFT – Conformal Fuel Tank) jelenti a gyógyírt, amely alkalmazása az USAF-nál már bevált az F-15E Strike Eagle és F-16 Fighting Falcon esetében, ezért a tengerészek is mielőbb meg kívánják lépni a rendszeresítését.

F/A-18F Super Hornet with CFT

Ipari források szerint a nyár folyamán kezdhetik meg a Boeing F/A-18E/F Super Hornet és EA-18G Growler számára kifejlesztett illeszkedő póttartályok repülési tesztjeit.

A Super Hornetek jelenlegi üzemanyag-kapacitása 16 400 liter tanker konfigurációban. Ebből 4 darab 1800 literes és egy 1200 literes, utántöltőrendszerrel ellátott póttartály, a többi a gép 8000 literes belső üzemanyag-készlete (F/A-18E verzió esetén). Amennyiben a CFT-ket is felszerelik, további (darabonkénti) közel 1000 literes kapacitás áll rendelkezésre.

F/A-18 Super Hornet International Road Map alias Silent Hornet

Eddig öt típus számára fejlesztettek illeszkedő póttartályt; az F-15E Strike Eagle CFT-inek kapacitása 3213.8 liter, az F-16 Fighting Falcon számára készítettek 1703.4 liter naftát bírnak befogadni, a Dassault Rafale két darab 1150 literes CFT-vel büszkélkedhet, a Eurofighter Typhoon számára 1500 literes egységek jutottak, míg a tajvani F-CK-1 Ching-Kuo CFT-inek kapacitása nem ismert.

9 hozzászólás “Illeszkedő póttartályt a Hornetre!”

  1. J-10-as szélcsatorna makettjén is tesztelték már a CFT-t:

    http://3.bp.blogspot.com/_ej5kQwZWlzM/TVEp1MFKRMI/AAAAAAAABlQ/nbaDap5z_xs/s1600/Chinese_J-10_Fighter_With_Conformal_Fuel_Tanks_CFT.jpg

    http://2.bp.blogspot.com/_ej5kQwZWlzM/TVEp5IAqvyI/AAAAAAAABlU/rhMjLqeoXic/s1600/Chinese_J-10_Fighter_With_Conformal_Fuel_Tanks_CFT_.jpg

    Brazil F-5-ösön:
    http://i3.6.cn/cvbnm/92/8d/e2/15bfc4e134e75facb94aa22e1c21c9ee.jpg

    Eurofighter:
    http://3.bp.blogspot.com/_o_no4M2xEPY/TVKD5T41eJI/AAAAAAAAMhI/UETtRfxYLi4/s1600/DSC07265-748628.JPG

    Rafale:
    http://www.b-domke.de/AviationImages/Miscdet/Images/3971.jpg

  2. Aztán lehet, hogy a Boeing kért meg pár admirálist, hogy hirtelen jelentkező igényükkel promotálják ezt a CFT-t a Super Hornetre. Ez a megoldás először két éve, az azóta elbukott MMRCA tender erdeményhirdetése előtt nem sokkal, szinte a finishben lett bedobva, a Silent Hornet projekthez. Nem kellett senkinek, de a Boeing ennél csak több fantáziát lát, mivel nem csak a további hatótávnövelés lehet az előnye, de bizonyos hatósugárig felszabadíthat pár pilont is.

  3. Jó reggelt! :) Az SzMT gerinctartálya miért nem CFT? Azt tudom, hogy sokat ront a gép manőverezőképességén, míg egy vérbeli CFT nem befolyásolja jelentősen a gépe műrepülhetőségét, sőt, inkább plusz felhajtóerőt termel, de van más oka is?

    fip7
    Pedig vezettünk is :(