|

HTKA Hírhalom 2013. 7. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 7. hét

Bostwanában szolgálatba állították a Pilatus PC-7 MkII propelleres kiképzőgépeket. A svájci székhelyű cég a hónap elején adta át az új masinákat, melyekkel a 90-es években beszerzett 6 PC-7-et váltják le a Bostwanai Védelmi Erőknél. A Pilatus két éve áprilisban kapott megrendelést az afrikai országból, 44 millió dollár értékben, ez tartalmazza a pótalkatrészek valamint a szokásos logisztikai támogatás árát is. A szerzeményekkel az újonc pilóták fognak repülni, mielőtt az F-5 szuperszonikus vadászbombázókra kerülnének.
Az ország PC-7 flottája az üzemeltetésük két évtizedében 28 000 órát töltött a levegőben, ezt 70 000 repülés során érték el.

Első bostwanai PC-7 | Fotó: Pilatus

Első bostwanai PC-7 | Fotó: Pilatus ,

A napokban egy iráni állami tv csatorna hozott le képeket az országban nemrégiben felállított gyártósorról, melyen az amerikai ScanEagle felderítőgép másolatát készítik. Az Iszlám Forradalmi Gárda parancsnoka, Amir Ali Hajizadeh ezredes a televíziónak beszámolt róla, hogy a gyártást egy korábban lezuhant példány alapján kezdték meg, és már szolgálatba is állították a típust.

Iráni ScanEagle gyártósor

Iráni Scan Eagle gyártósor ,

64 999 589 millió dollárért a Pentagon megrendelte az F135 hajtómű hatodik szériáját. Az összeg a következőképpen oszlik meg a 3 haderőnek között: a tengerészgyalogság 43 869 364 dollárral járul hozzá, a légierő 17 799 556, a tengerészek pedig 3,330,669 zöldhasúval veszik ki a részüket.
Az F-35 Lighting II összes variánsának meghajtásáról gondoskodó erőforrás sorozatgyártása még alacsony ütemben zajlik, és majd a repülőgépek gyártásának felfuttatása előtt pörgeti fel a Pratt & Whitney a gyártósort.

A Lockheed Martin bezsebelte a Boeing megrendelését az AH-64D/E Apache forgószárnyasok két szenzorának gyártásáért. A jelenlegi legmodernebb harci helikopter eddig legyártott példányai is a Lockheed célkereső és éjjellátó rendszerét (Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor – M-TADS/PNVS) használták, ezt a szerződést hosszabbították meg a felek. 482 rendszer legyártásáról esett szó, ez 161,7 millió dolláros bevételt jelent a Lockheed-nak.

Jelentős mérföldkőhöz közeledik az Amerikai Haditengerészet és a Northrop Grumman: ha minden a terveik szerint halad, utóbbi cég X-47B pilóta nélküli demonstrátora áprilisban vagy májusban végrehajthatja első hajófedélzeti leszállását. A leszállás helyszínéül az eredeti tervekkel ellentétben nem a gurulási tesztek helyszínéül szolgáló USS Harry S. Truman-t választották, hanem a haditengerészet legújabb hordozóját, a USS George HW Bush-t (CVN-77). Ha sikerrel végrehajtják a tesztet, azzal az X-47B lesz az első pilóta nélküli repülőgép, mely sikeresen leszállt egy repülőgép-hordozó fedélzetén.

X-47B a Harry S. Truman repülőfedélzetén | Fotó: US Navy

X-47B a Harry S. Truman repülőfedélzetén | Fotó: US Navy ,

A Northrop Grumman megkapta a szükséges pénzmagot a B-2 Spirit bombázók védelmi rendszereinek modernizálásnak folytatásához. A második fázis várhatóan 3 évig tart majd, ezalatt felújítják az aktív védelmi rendszer szoftvereit és hardvereit – új grafikus processzort kapnak a Lockheed Martin jóvoltából, valamint új antennákat az L3 Randtron vállalattól. A program végén felkészülnek a DMS (defensive management system) újabb szakaszára, mely az EMD (engineering, manufacturing and development) nevet kapta, ez várhatóan 2014 végén indul.

Sikeresen elvégezték az AGM-158 JASSM szárnyas rakéta hatodik szériájának megbízhatósági tesztjeit, ezzel megkezdődhet a fegyverek átadása. Két repülésre kerített sort a Lockheed Martin, az elsőn egy B-52-ről indították a fegyvert a utahi lőtér felett 35 000 láb (10 668 méter) magasságban, 0,71 Mach sebességgel. A második repülésre a White Sands lőtéren került sor, itt egy 25 000 lábon (7620 méter) repülő B-1B volt az indító platform, 0,85 Mach-os sebességgel. Mindkét rakéta tökéletesen leműködött, és telibe találták a célpontjaikat.

Késik a kanadai haditengerészeti helikopterek átadása, jelentette be a Sikorsky a tavalyi év végi összefoglalásban. Az USA északi szomszédja az S-92 típus haditengerészeti változatából rendelt 28 példányt CH-148 Cyclone néven. Az eredeti tervek szerint az első példányt 2013 decemberében kéne átvenniük, de a Sikorsky szerint az átadás két évet késik, így legkorábban 2015-ben vehetik át a Sea King-ek leváltására érkező forgószárnyasokat.

A General Atomics Aeronautical Systems a február 17. és 21. között zajló IDEX 2013 keretében mutatta be a Predator XP makettjét. A reklám nem véletlen, az arab térségből több megrendelést is remélnek a továbbfejlesztett képességű (többek között automatikus leszállórendszerrel is ellátott) gépre.

Az ATK vállalat 17 millió dolláros megrendelést kapott az FMS program keretében szövetséges országoknak értékesített AIM-9P Sidewinder rakétákhoz szükséges rakétahajtóművek legyártására. A hosszú ideig raktárban tárolt fegyverek meghajtórendszerének élettartama lejárt, így azokat cserélni kell alkalmazás előtt.

Három hónapos szárazföldi tesztelés után, február 10-én a USS Mesa Verde (LPD 19) fedélzetéről végrehajtotta első hajófedélzeti felszállását az RQ-21A STUAS (Small Tactical Unmanned Air System).

RQ-21A

RQ-21A ,

Közel 450 darab pilóta nélküli eszközt vesztett el Nagy-Britannia az iraki és afganisztáni hadműveletekben, köztük 9 darab Hermes 450-est és 412 darab Desert Hawk 3-ast.

Az EADS leányvállalata, a Cassidian legyártotta az 1000. célrepülőgépet. A jubileumi eszköz egy DT 45 volt, melyet az európai konzorcium Friedrichshafenben található üzemében készítettek.

Közreműködött: Phoenix