|

Sorozatgyártásra alkalmas az E-2D Advanced Hawkeye

A hosszúra nyúló, műszaki és pénzügyi problémákkal terhelt fejlesztési-beszerzési programok mellett, amik magukra vonják a sajtó és az érdeklődők figyelmét, azért vannak olyanok is, amik viszonylag pontosan tartják magukat a tervezetthez. Ezek közé sorolható a Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye, melyről legutóbb szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt írtunk. Mint ismeretes, a típus eddig elkészült példányait az elmúlt esztendőben a US Navy VX-1 Tesztelő és Kiértékelő százada üzemeltette és repülte, azzal a feladattal, hogy derítsék fel az esetlegesen meglévő műszaki hibákat, próbálják ki a repülőgépeket mindenféle körülmények között, valamint készítsék el az üzemeltetéshez és karbantartáshoz szükséges előírásokat, szabályokat. Nos, örömmel jelenthetjük, hogy a munka meghozta gyümölcsét: az E-2D-t sorozatgyártásra és szolgálatba állításra alkalmasnak találták.

A VX-1 alapvetően a marylandi Patuxent River támaszponton állomásozik, de az új típusok tesztelése során bejárják az egész Amerikai Egyesült Államokat. Most is így történt: az E-2D-kkel a nevadai Nellis AFB központtal zajló Red Flag hadgyakorlat idején a NAS Fallon repülőtérről felszállva részt vettek a műveletekben, valamint kipróbálták képességeiket a Point Muguban zajló Black Dart gyakorlaton is. Utóbbi egyébként a pilóta nélküli légi járművek elleni harci taktikák gyakorlását, azok továbbfejlesztését tűzte ki célul, tehát az E-2D egyik jövőbeni legfontosabb feladatára helyezi a hangsúlyt. Ezek mellett hosszabb időt töltöttek még el a nevadai sivatagban, valamint kipróbálták a típust hegyvidéki és hideg hőmérsékleti viszonyok között is, melyek során mindvégig hibátlanul teljesített – számolt be az eredményekről Gregory Harkins korvettkapitány, a VX-1 operatív parancsnoka.

E-2D landol a USS Harry S. Truman (CVN-75) repülőgép-hordozó fedélzetén | Fotó: Northrop Grumman

E-2D landol a USS Harry S. Truman (CVN-75) repülőgép-hordozó fedélzetén | Fotó: Northrop Grumman ,

Harkins szerint, a korábbi változatokhoz viszonyítva, az E-2D elsősorban a kisméretű, földháttérben haladó légi célok észlelésében és azonosításában mutat jelentős fejlődést, aminek elsősorban a Black Dart alatt vették hasznát, de mind a tengeri, mind a szárazföldi bevetések során komoly javulást tapasztaltak a lokátor és az adatfeldolgozó rendszerek működésében is.

A tervek szerint az E-2D 2015-ben érheti el a kezdeti műveleti képességet (IOC), és kezdheti meg szolgálatát a US Navy repülőgép-hordozóin. A teljes műveleti képesség stádiumába 2016-ban juthatnak, ekkorra már a megrendelt 75 E-2D jelentékeny részével készen lesz a Northrop Grumman, mely a nemzetközi piacon is reklámozza termékét, az egyik legújabb célpontjuk például India.

2 hozzászólás “Sorozatgyártásra alkalmas az E-2D Advanced Hawkeye”

  1. Tartják a tervet, hová siessenek? :) Gondolom ha nagy szükség lenne rá akkor megsürgetnék és már 2015 előtt használatba vennék. Nem akarnak E2C-t selejtezni? Olyanból 3 db jó lenne ide réskitöltőnek. =)