|

HTKA Hírhalom 2013. 6. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom 6. hét

Az Amerikai Haditengerészet január 31-én átvette 6. sorozatgyártású P-8A Poseidon tengeri járőrgépét, ezzel a Boeing leszállította az alacsony ütemű sorozatgyártás első szériáját. Az átadott hat példányt a Pentagon 2011 januárjában rendelte meg, azóta további 24 P-8-ra adtak le megrendelést 2011 és 2012 folyamán.

Márciusban kezdi meg állami tesztjeit a 3. Sztereguscsij-osztályú korvett, a Bojkij, nyilatkozta a Balti Flotta szóvivője, Vlagyimir Matvejev másodosztályú hajókapitány. Hozzátette még, hogy a Projekt 20380-osztály új tagja a kalinyingrádi Baltijszk kikötőjébe hajózott a további tesztek elvégzéséhez.

Projekt 20380 Bojkij | Forrás: far-maroc.forumpro.fr

Projekt 20380 Bojkij | Forrás: http://far-maroc.forumpro.fr ,

4 példánnyal bővült az Egyiptomi Légierő F-16 állománya. A vadászbombázókat, melyek a Block 52+ szériából származnak, február 3-án vehették át egy Kairóban rendezett ceremónia keretein belül.
Egyiptom 2010-ben rendelt 20 példányt a Lockheed Martin termékéből, ezzel 240 példányra növelik a Fighting Falcon-jaik számát, mellyel ők válnak Izrael után a típus legnagyobb külföldi üzemeltetőivé. A fennmaradó 16 példányt a Lockheed Martin az év végéig leszállítja.

Hamarosan újra levegőbe emelkedhet a Boieng Phantom Eye pilóta nélküli felderítője. A prototípus első repülésére még tavaly június 1-én került sor, azóta a földön töltötte napjait. A Boeing szakemberei azonban nem tétlenkedtek ez idő alatt, az első repülés tapasztalatai alapján módosítottak a repülésvezérlő rendszeren valamint a futóműveken, utóbbin az szűzrepülés végén jelentkezett sérülés végett. A második repülésre való felkészülésként az Edwards légibázison gurulási próbát végeztek február 6-án, ez során 40 csomós sebességre (74 km/h) gyorsították a prototípust.
A típus különlegessége a korábbi UAV-khoz képest, hogy folyékony hidrogén hajtású motorral üzemel, melynek egyedüli végterméke tiszta víz. A környezetbarát meghajtás ellenére képes 65 000 láb (19,8 km) magasságba emelkedni, 204 kilogrammos teherrel.

Boeing Phantom Eye

Fotó: Boeing ,

A korábbi 39 darabbal ellentétben 48 darab Iljusin Il-476 (vagy más néven Il-76-MD-90A) „nehézsúlyú” teherszállító repülőgépet rendszeresít 2020-ig az Orosz Légierő – jelentette be Vlagyimir Benediktov vezérezredes. Az éppen a hosszútávú tesztjeit végző típusból várhatóan 2014-ben megérkezni az orosz erőkhöz az első példány.

Leszállításra került az Egyesült Arab Emirátusok első A330 MRTT (multi-role tanker transport) repülőgépe, melyet az Airbus Military Madrid mellőli üzeméből repültek át a közel-keletre. A típusból 3 példányt rendelt Abu Dhabi, mindhármat Rolls-Royce Trent 700-as hajtóművekkel valamint kétosztályos elrendezésben 256 üléssel. A típus mind a hajlékony tömlőt, mind az USAF által használt merev csöves rendszert megkapja, így a Mirage 2000-9 és az F-16E/F Block 60 vadászbombázók utántöltése is lehetséges. A fennmaradó két példányt év közepéig átadja az Airbus Military.
Az A330 MRTT-re 28 megrendelés érkezett 4 országból, az Egyesült Arab Emírségek mellett Ausztrália, az Egyesült Királyság és Szaúd-Arábia is átvehette már az első példányt. A típus Indiában is győztesként került ki az új légi-utántöltők beszerzésére irányuló tenderből az Il-78-al szemben, ám megrendelés még nem született.

Egyesült Arab Emirátusok első A330 MRTT-je | Fotó: Airbus Military

Egyesült Arab Emirátusok első A330 MRTT-je | Fotó: Airbus Military ,

A Pratt & Whitney leszállította az első 10 Indiának szánt F117 erőforrást. A hajtóművek az indiai légi szállítás jövőbeli gerincét jelentő C-17-esek meghajtásáról gondoskodnak majd. A 10-ből az első 4 hajtómű már korábban elkészült, ezek az első indiai C-17 légi próbáiban vesznek részt az Edwards légibázison. Az Indiai Légierő várhatóan idén átveheti az első 5 gépét, a fennmaradó 5 leszállítására pedig jövőre kerül sor.

Az AgustaWestland a közelmúltban bejelentette, hogy több típusukkal is részt vesznek az AERO India szakkiállításon. A világ második legnagyobb népességű országának legnagyobb haditechnikai kiállítását a héten rendezték meg Bengaluru-ban a Yelahanka légibázison, 6-a és 10-e között. Az olasz-angol helikoptergyártó négy típussal jelent meg a helyszínen, ezekből volt 3 újdonság az indiaiak számára. Az első gépük az AW101, melyből 12-t rendeltek már VIP személyek szállítására. Ezen kívül bemutatták az AW109LUH könnyű katonai helikoptert, a kis hazánknak is felajánlott AW139 12-15 személy szállítására alkalmas forgószárnyast, valamint az NH90 haditengerészeti változatát. A cég nemzetközi eladásokért felelős ügyvezető igazgatója, Geoff Hoon elmondta hogy Indiát fontos és növekvő piacként tartják számon a cég számára, ezért is reklámozzák a portékáikat.

Első alkalommal került sor 4 gépes kötelékrepülésre a Joint Strike Fighter program során. A négy F-35A randevúját az Eglin légibázis fölött ejtették meg, január 31-én, az 58. vadász század hajózóinak részvételével. A feladatot nehezítette, hogy taktikai elfogást is gyakoroltak a Mexikói-öböl felett F-16-osok ellen, ám mindez remekül ment a századot magába foglaló 33. vadász ezred parancsnoka, Andy Toth ezredes elmondása alapján. A délelőtti feladatot délután megismételték, mert a hajózókon kívül az 58. karbantartó csoport is kiváló munkát végzett, és néhány órán belül újra repülésre készen álltak a vadászbombázók.
A tesztet másnap ismét végrehajtották, annyi különbséggel hogy délutáni repülésre a délelőttin részt vevő négy gép közül csak kettőt emeltek levegőbe.

4 F-35 egy kötelékben | Fotó:  Edward Schmitt, 58. vadász század

4 F-35 egy kötelékben | Fotó: Edward Schmitt, 58. vadász század ,

Fotó:  Edward Schmitt, 58. vadász század

Vajon látható lesz-e ilyen kötelék dél-koreai felségjelzéssel is? | Fotó: Edward Schmitt, 58. vadász század ,

Az Embraer és az Elbit Systems brazil leányvállalata, az AEL Systems megegyezést írt alá az Avibras elnevezésű vállalattal, hogy utóbbi beszáll a Harpia Systems nevű cégcsoportba, mely a brazil piacra tervez és gyárt pilóta nélküli repülőgépeket. Az Avibras 9%-os részesedést kap a csoportból, míg az AEL Systems 40 százalékkal részesedik, az Embraer pedig továbbra is marad a főtulajdonos az 51%-ával.