|

Átadta az első modernizált CN-235 MPA-t a Török Parti Őrségnek a Thales

A Thales átadta az elsőt a Török Parti Őrség által megrendelt három, CASA CN-235 MPA tengerészeti járőrgépből, amiket felszereltek az AMASCOS (Airborne Maritime Situation & Control System) rendszercsomaggal, ami komoly képességbővítést jelent a repülőgépek és üzemeltetőjük számára. Törökország a MELTEM II projekt keretében rendelte meg az AMASCOS integrálását 10 ATR 72-500 ASW/ASuW MPA, kilenc CN-235 ASW/ASuW MPA (felszíni és felszín alatti célpontok elleni tevékenységre is képes MPA-változatok) és három CN-235 MPA repülőgépére – előbbiek a Haditengerészet, utóbbiak a Parti Őrség állományában üzemelnek, némileg különböző feladatkörben. A többféle felderítő, kommunikációs és adatátviteli rendszert tömörítő csomag révén a két haderőnem a világ egyik legmodernebb tengerészeti járőrgép-flottáját tudhatja magáénak.

A CN-235 MPA-t, melyet innentől az Izmir légitámaszponton üzemeltetnek majd, a Turkish Aerospace Industry (TAI) Ankarában található telephelyén adta át a megrendelőnek Pierre Eric Pommellet, a Thales Group alelnöke. Az átvető szerepében a török belügyminiszter, İdris Naim Şahin mondott köszönetet a projektben résztvevő összes cégnek, kiemelve a Thales, mint fővállalkozó szerepét. „Olyan repülőgép birtokába jutottunk általuk, mellyel katonáink akár a partjainktól 190 kilométerre lévő vizeket is ellenőrizhetik.” – mondta beszédében Şahin.

A Török Parti Őrség egyik CN-235 MPA-ja

A Török Parti Őrség egyik CN-235 MPA-ja ,

A dolog érdekessége abban rejlik, hogy Törökország az AMASCOS első megrendelője, így a mindennapi gyakorlatban először náluk derül ki, mire is képes igazán. A rendszercsomag főbb összetevői:
• kommunikációs alrendszer (UHF/VHF/HF rádió, Link 11, 16 és 22 adatátviteli csatornák)
• 360 fokban elforgatható, X-sávban (2,5–3,75 cm hullámhossz, 8–12 GHz frekvencia) működő radar légi és vízi célok felderítésére és azonosítására
• barát-idegen azonosító
• automatikus önazonosító rendszer
• COMINT és ELINT szenzorok
• 16-64 szonárbója, egyidejű adatbegyűjtési lehetőséggel
• FLIR és televíziós felderítő rendszer,
• fejlett önvédelmi eszközök (infracsapda és dipólszóró, radarbesugárzás-jelző, rakétaközeledés-jelző)
• mágnesanomália-detektor
• STANAG 4283 NATO-szabványnak megfelelő adatrögzítő, repülés közbeni visszajátszási lehetőséggel.

Az adatokat a fedélzeten elhelyezett, színes, digitális kijelzőkkel ellátott munkaállomásokkal jeleníthetik meg, dolgozhatják fel és továbbíthatják az operátorok. Ezen kívül a rendszer részét képezi a földi bevetéstervező és –kiértékelő központ, ahová a gépek adatai letölthetők, így segítve a további feladatokra való felkészülést és a kiképzést.