Tovább húzódik a LAS tender eredményhirdetésének időpontja

Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje még mindig nem hozta meg döntését arról, hogy melyik pályázó nyerte meg a LAS (Light Air Support – könnyű légi támogató) tendert, melynek keretében 20 darab turbopropelleres, kiképzésre és közeli légi támogatásra egyaránt használható repülőgép fog beszerzésre kerülni az Afgán Légierő részére. Az egyszer már lezárult, ám egy per miatt törölt és újraindított beszerzési programnak idén januárban kellene újból eredményt produkálnia, ám a USAF tovább halasztotta a döntést. Ennek hátterében minden bizonnyal a még mindig kialakítás alatt álló pénzügyi megszorító csomag áll, aminek pontos ismerete nélkül nehéz hosszú távon tervezni.

Embraer A-29 Super Tucano - egyszer már győzött, sikerül másodszor is? | Fotó: Embraer

Embraer A-29 Super Tucano – egyszer már győzött, sikerül másodszor is? | Fotó: Embraer ,

Egy nemrég megjelent, hivatalos nyilatkozat szerint még mindig folyamatban van a győztes gyártó kiválasztása, döntés és eredményhirdetés pedig „a következő néhány hónapban” várható, ami elég homályos fogalmazás. Mint ismeretes, a LAS tenderen két cég pályázik: a Hawker Beechcraft a T-6 Texan II-ből kifejlesztett AT-6-ost ajánlja, míg az Embraer a Sierra Nevada vállalattal összefogva az A-29 Super Tucano-val van versenyben. Utóbbit 2011-ben egyszer már kiválasztották, hogy legyen az afgán merevszárnyú csapásmérő kapacitás első fecskéje, ám miután a Beechcraft jogi úton megtámadta a döntést, a beszerzést leállították, és elkezdték kivizsgálni, igazak-e a vádak. 2012 márciusában aztán – arra hivatkozva, hogy bizonyos dokumentumok nem feleltek meg az előírásoknak – a USAF törölte a tendert, majd hamarosan újraindította.

A nagyjából 355 millió dollár értékű megrendeléssel kecsegtető (ez az összeg később, az utánrendelések miatt akár az 1 milliárd USD-t is elérheti) LAS roppant fontos Afganisztán számára, főleg azért, mert a koalíciós erők közelgő kivonulásával jelentősen lecsökken tálibok ellen bevethető légi támogató kapacitás, a 20 darab turbopropelleres csapásmérő pedig ezen a helyzeten sokat javíthat majd, illetve megalapozhatja a komolyabb típusok rendszerbe állítását.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

A C-390 nyert Dél-Koreában is

A C-390 nyert Dél-Koreában is