|

Tovább húzódik a LAS tender eredményhirdetésének időpontja

Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje még mindig nem hozta meg döntését arról, hogy melyik pályázó nyerte meg a LAS (Light Air Support – könnyű légi támogató) tendert, melynek keretében 20 darab turbopropelleres, kiképzésre és közeli légi támogatásra egyaránt használható repülőgép fog beszerzésre kerülni az Afgán Légierő részére. Az egyszer már lezárult, ám egy per miatt törölt és újraindított beszerzési programnak idén januárban kellene újból eredményt produkálnia, ám a USAF tovább halasztotta a döntést. Ennek hátterében minden bizonnyal a még mindig kialakítás alatt álló pénzügyi megszorító csomag áll, aminek pontos ismerete nélkül nehéz hosszú távon tervezni.

Embraer A-29 Super Tucano - egyszer már győzött, sikerül másodszor is? | Fotó: Embraer

Embraer A-29 Super Tucano – egyszer már győzött, sikerül másodszor is? | Fotó: Embraer ,

Egy nemrég megjelent, hivatalos nyilatkozat szerint még mindig folyamatban van a győztes gyártó kiválasztása, döntés és eredményhirdetés pedig „a következő néhány hónapban” várható, ami elég homályos fogalmazás. Mint ismeretes, a LAS tenderen két cég pályázik: a Hawker Beechcraft a T-6 Texan II-ből kifejlesztett AT-6-ost ajánlja, míg az Embraer a Sierra Nevada vállalattal összefogva az A-29 Super Tucano-val van versenyben. Utóbbit 2011-ben egyszer már kiválasztották, hogy legyen az afgán merevszárnyú csapásmérő kapacitás első fecskéje, ám miután a Beechcraft jogi úton megtámadta a döntést, a beszerzést leállították, és elkezdték kivizsgálni, igazak-e a vádak. 2012 márciusában aztán – arra hivatkozva, hogy bizonyos dokumentumok nem feleltek meg az előírásoknak – a USAF törölte a tendert, majd hamarosan újraindította.

A nagyjából 355 millió dollár értékű megrendeléssel kecsegtető (ez az összeg később, az utánrendelések miatt akár az 1 milliárd USD-t is elérheti) LAS roppant fontos Afganisztán számára, főleg azért, mert a koalíciós erők közelgő kivonulásával jelentősen lecsökken tálibok ellen bevethető légi támogató kapacitás, a 20 darab turbopropelleres csapásmérő pedig ezen a helyzeten sokat javíthat majd, illetve megalapozhatja a komolyabb típusok rendszerbe állítását.

8 hozzászólás “Tovább húzódik a LAS tender eredményhirdetésének időpontja”

  1. Én már egyszer hangot adtam itt azon véleményemnek, hogy Mo. számára nem lenne-e megfontolandó ilyen gépek beszerzése, harci helikopterek helyett. Igen, írtátok, hogy azért a heli jobb, mert többek között képes az egy helyben lebegésre. Na de kérdem, ez tényleg annyira fontos? Mert az üzemeltetése jelenlegi tudásom szerint drágább, mint a turboprop repcsinek. Ez utóbbira sztem több minden is aggatható. Kíváncsi lennék a véleményekre.

  2. Ez a kategória leginkább felkelők ellen lett kitalálva nem komoly, nehézfegyverzetű hadseregek ellen! Ezekre a gépekre halálos veszélyt jelent akár egy nehézgéppuska is ami azért még dögivel akad errefelé,viszont ideális egy afganisztán számára! Egy európai háborúban elsők között mérnek csapást a repterekre ezért a harci helikopter ami nem igényel kifutópályát megint csak előnyben van! A harci helikopter 2 személyes ami nagyságrendekkel jobb a preciziós fegyverzet alkalmazásához etc etc etc

  3. Ha ezt a kategóriát vizsgáljuk, vitathatatlan előnye a gép alapvető alacsony darabára, amit maximálisan is 14m$/darabra tesznek. Ezzel szemben egy Mangusta 43 millió. Az általam favorizált drónok is e körül mozognak. Integrálva van a Maverick, ami hazai vonatkozásban jó az AW139 Spike (Mangusta – Hellfire, TOW) rendszerével szemben (ha már pct. kerül szóba). S nyilvánvaló a nagyobb harcászati hatósugár. Most a Super Tucano-ról írtam, ami szintúgy kétszemélyes. Sidewinder aggatható rá (AIM-9L) viszont a Mangusta-n elfér a Mistral (gyanítom a levegő-levegő üzemmódhoz valamit módosítani kell(?)) Lézervezérlésű bombákat is tud használni, azonban az SDB integrációt egy ekkora gépen hiányolom.

    Amit írtatok, hátrány a „helyhez kötöttség”, sérülékenység (590km/h a max sebesség) és, hogy nincs pénz. :D