|

Hivatalos: a Super Tucano nyerte az Amerikai Légierő tenderét

Az átlagos amerikai katonai repülőgép- és helikopter-tenderekhez képest, kevés felhajtással zajlott a LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance – Könnyű Csapásmérő és Fegyveres Felderítő), vagy, ahogy utóbb hívták, a LAS (Light Air Support – Könnyű Légi Támogató) projekt az Egyesült Államokban. Mint ismeretes, a program az iraki és afganisztáni tapasztalatok alapján született. Az aszimmetrikus hadviselés jelentette kihívások leküzdésére, a Pentagon igényt jelentett be egy olcsón üzemben tartható, könnyű, ám mégis strapabíró, felfegyverezhető és precíziós csapásmérésre is képes repülőgépre, ami a harcoló alakulatok közvetlen légi támogatását (CAS) láthatja el, illetve a célterület fölött tartózkodva pontos helyzetképet adhat a lentieknek.

Immáron több hivatalos forrás is megerősítette, hogy mostanra sikerült kiválasztani a pályázók közül a legoptimálisabbat. Egy ideje már csak két igazi rivális maradt, a Hawker Beechcraft AT-6B és az Embraer A-29 Super Tucano. Az alapos tesztek és kiválasztási procedúra után, december 30-án a USAF bejelentette: a brazil cég, és annak államokbeli partnere, a Sierra Nevada Corporation (SNC) vitték el a fődíjat. Ami egyébként nem pontosan az, mint amire eredetileg, a tender elején számítani lehetett, de még így is komoly bevételt jelent a két vállalatnak.

Eren Ozmen, az SNC elnöke, valamint Luiz Carlos Aguiar, az Embraer védelmi-biztonsági részlegének vezérigazgatója december 30-án ismertették a nyilvánossággal, hogy az Amerikai Egyesült Államok Légiereje az A-29 Super Tucano könnyű támadó és felderítő repülőgépet választotta az AT-6B-vel szemben. A két fővállalkozó, valamint közel 70 kisebb beszállítójuk egyelőre 20 példány legyártásáról írt alá fix áras szerződés a USAF illetékeseivel, mégpedig 355 millió dollárért. Ezt a későbbiekben további megrendelések követhetik, bár az igények egyelőre nem akkorák, mint a tender kiírásakor.

A-29 Super Tucano landol kiépítetlen repülőtérre ,

Ugyebár a LAAR-t/LAS-t az hívta életre, hogy a földi csapatok közvetlen légi támogatását sokszor olyan típusoknak kellett megoldania, amiket korántsem erre terveztek. Mára már nem újdonság, de az iraki és afganisztáni missziók kezdetén-közepén még meglepő volt, ha F-16 vagy F-15 vadászbombázók, netán B-1B vagy B-52 stratégiai bombázók dobtak precíziós vezérlésű tölteteket néhány fős afgán/iraki lázadók nyakába. Az ebből fakadó költségek csökkentésére, illetve optimalizálására találták ki azt Washingtonban, hogy ismét előveszik a „könnyű, olcsó, légcsavaros” konstrukciót, ami egyszer már előfordult Vietnamban.

Időközben azonban az Amerikai Egyesült Államok, és szövetségesei kivonultak Irakból, amivel a teljesítendő CAS bevetések száma is exponenciálisan csökkent. Igaz ez még annak ellenére is, hogy Afganisztánban továbbra is folyik a (furcsa)háború. Ez az oka annak, hogy az Embraer és az SNC egyelőre csak 20 A-29-et kell, hogy legyártson. Pedig mindent megtettek annak érdekében, hogy szükség esetén gyorsan előállítsanak nagyobb mennyiséget: számtalan helyi beszállítóval kötöttek szerződést, és felhúztak több létesítményt is (nemrég készült el egy Jacksonvilleben, itt végzik majd a végszerelést).

A USAF nyilatkozatai viszont optimizmusra adnak okot, hiszen terveik szerint az Afgán Légierő számára is rendszeresíteni fogják a típust, és a jövő háborúira való felkészülés érdekében részükről is várható további megrendelés. A Super Tucano egyébként minden tekintetben megfelelő, hiszen világszerte eddig közel 150-et adtak el belőle, a flotta eddigi 130 000 repült órája (amiből 18 000 harci cselekmények között zajlott) alatt még nem kellett veszteséget elkönyvelniük. Tűrőképessége magas, üzemeltetési költségei jelentősen elmaradnak a sugárhajtású típusokhoz képest, ráadásul többféle konfigurációban felfegyverezhető.

79 hozzászólás “Hivatalos: a Super Tucano nyerte az Amerikai Légierő tenderét”

  1. Ezeket tartják a jövő egyik nagy fegyverének, hisz ahogy a cikk is írja, olcsóbb mint a sugárhajtóműves gépek, és jobbak a helikoptereknél is, mivel gyorsabbak es ez valamilyen szinten védelmet is jelent a fejletlenebb föld-levegő rakétákkal szemben is.

    Mondjuk az IR képe mekkora lehet??

  2. @oroszos

    Ez a múlt elfeledett fegyverei. A britek 40 éve ilyen célokra használtak pl. Strikemastert, Vietnában meg A-37 Dragonfly-t.

    @shornet24

    A mai harci helikopterek nagyrészt pont olyan csúcsmodellek, mint egy szuperszonikus harcigép. Alig olcsóbb pl. egy AH-64D Block 2, mint egy Super Hornet. A repórája sanszosan összemérhető egy F-16C gépével.

  3. Molni!
    Azért írtam hogy ezek a jövő fegyverei, mert ugye mióta a Szu összeomlott, egyre csökkentek a katonai kiadások. Ez pedig egy jó alternatívát ajánl arra hogy, hogy lehet viszonylag olcsón a levegőből, vagyis kis veszteséggel elpusztítani az ellenség földi csapatait.

    shornet24!
    Van két másik előnyük is a helikopterekkel szemben: a gyorsaság:
    Az Apache végebessége (a wikipédia szerint) 293 km/h. A Super Tuscanonak: (ez is a wiki szerint) 408km/h. Vagyis ha valahol helyzet van: pl.: Afganisztánba a tálibok megtámadnak egy támaszpontot az A-29-es hamarabb odaér, még akkor is ha költséghatékonyság szempontjából nem forgatja maximumon a motort.
    A 2. előny:nagyobb repülésimagasság. Az Ah-64-nek 6400m. A Super Tuscanónak:9140m! Ez biztonságot is jelent. Másrészről az A-29 3000m-ről ledob 5 bombát és volt tálib, nincs tálib. Az Apache szerintem támadás közben nem repül ilyen magasan.

  4. Szerintem Afganisztánban simán kiválthatják az összes jet típust, ezáltal a töredékére esnek a költségek. Plusz nem amortizálódik tovább a jet flotta, amely jó lesz a következő háborúban. A helikkel kiválóan kiegészítik egymást.

  5. Azért írtam hogy ezek a jövő fegyverei, mert ugye mióta a Szu összeomlott, egyre csökkentek a katonai kiadások. Ez pedig egy jó alternatívát ajánl arra hogy, hogy lehet viszonylag olcsón a levegőből, vagyis kis veszteséggel elpusztítani az ellenség földi csapatait.

    Abban az esetben, ha nímand az ellenfél és ninc semmiféle komoly légvédelme. Egy félkomoly AAA-vel rendelkező ellenfél darabjaira szed szét egy ilyen Tucanot.

  6. 2. előny:nagyobb repülésimagasság. Az Ah-64-nek 6400m.

    Milyen hőmérsékleten milyen fegyverzettel?

    A Super Tuscanónak:9140m! Ez biztonságot is jelent.

    Lásd fent.

    Biztonságot meg nem, mert a COIN gép lényege pont az, hogy nem ilyen magasságokban repked. Ergo tökéletesen irreleváns a gép csúcsmagassága. Áttelepüléskor fog max ilyen magasságon repkedni vagy akkor, ha hosszú időtartamaú CAS őrjáratot ad és csak várakozik odafent.

  7. Na most mégis, vagy mégse, vagy mégis vagy mi van már? Az USA-ra általában nem jellemző ez az el-vissza táncolgatás, mint amit a COIN gépek kapcsán művelnek. Az ST jó választás, jelenleg egyedülálló a kategóriájában. Nagyon bírom, hogy kicsit emlékeztet a külseje egy MVH-s gépre, mondjuk az meglepő, hogy a végsebessége alacsonyabb, mint egy Mustangnak, vagy BF-109K-nak.

    Az infrája pici lehet, a turbopropnak általában kisebb, mint a turbojet/fan hajtóműveknek mivel nem maga a sugár biztosítja a tolóerő nagy részét, hanem a kihajtáson át meghajtott propeller.

  8. “2. előny:nagyobb repülésimagasság. Az Ah-64-nek 6400m.

    Milyen hőmérsékleten milyen fegyverzettel?”

    Megmondom őszintén, hogy ezt nem tudom mert a erre vonatkozóan nem találtam adatokat. De ugye melegben magasabb, fegyverzettel alacsonyabb.
    De ezeket nyilván fegyver nélkül mérték, teszten nem éles harci körülmények között. Mert szerintem mondjuk hadgyakorlaton, esetleg Afganisztán síkabb területein nem repülnek 5000m-n ha a talajhoz viszonyítjuk, de hadgyakorlaton még a tengerszinthez viszonyítva sem.

    Lehet, hogy nem ilyen magasságokon repked, de ha szükség van rá képes magasabbra is emelkedni.

    “Abban az esetben, ha nímand az ellenfél és ninc semmiféle komoly légvédelme. Egy félkomoly AAA-vel rendelkező ellenfél darabjaira szed szét egy ilyen Tucanot.”

    Hát mondjuk nem hiszem, hogy mondjuk a táliboknak olyan nagyon jó légvédelme lenne. Vagy akár Líbiába. Hogy csak a legutolsó két konfliktust említsem. Plusz szerinted a Tuscano nincs felszerelve infracsapdával vagy infravörös zavaróberendezésekkel??

  9. A COIN gépek nem arról szólnak,hogy akár csak közepes légvédelme legyen az ellenségnek így nem is elvárás velük szemben az ilyenek ellen való védelem.Olyan mintha egy hajótól azt várnánk,hogy légpárnásként a szárazföldön is tudjon mozogni.

  10. hát mondjuk igen. A radaros vagy optikai AAA-k leszedik. De molni, az Apache-okat nem?

    gyepmesterb
    Az a gond, hogyha küldeni kell a jeteket is, akkor nem jelent túl nagy megtakarítást. Úgy lenne jó, hogyha a Super Tucano-k egyedül képesek lennének elpusztítani az ellenséget.

  11. Nemtudom, hogy alap kiképző és gyakorló repülőgép szerepkörben mennyire alkalmas ez a Tucano, de ha igen akkor a jak-52 helyére eltudnám egyszer képzelni… Plusz pont lenne, hogy erősödne a földi csapásmérés képessége… Izgatottan várom erről a véleményeket!

  12. Ezek a gépek tipikus “gazdag ember” gépek. Először kinyírni a légvédelmet, légierőt, megszerezni a korlátlan légi uralmat, minimálisra csökkenteni a MANPAD-veszélyt és akkor jöhet a Tucano…. Afganisztánban és olyan helyen, ahol max kalasnyikovval lőnek, ott kiváló segítség a gyalogságnak. Nekünk minek? Mivel szerezzük meg a légi uralmat? A pár db Griffel? Kiképzőnek meg “qvadrága”…nekünk…

  13. Nekünk egyszerűbb lenne a Gumigyárba beruházni…
    Csinálnánk 150 db GumiGripent, 500 db GumiLeopard2-t, 1500 db GumiBTR-t, 200 db GuMI-24-est, 100 db GuMI-171-est, Gumitüzérséget……
    és belehajszoltuk a szomszédokat egy megnyerhettetlen fegyverkezésbe + bekerülünk a Jane’s-be, mint a legjobban fegyverkező NATO-tagállam….
    Na…ezt kőne csinálni….

  14. Olvasva azokat a sorokat, hogy NEKÜNK is kellene Tucano, Neked mi jut eszedbe kedves oroszos? Sem szükségünk, sem pénzünk nincs rá. Az amiknak viszont – bizonyos helyzetekben – jó lehet. Ranyek kommentjében szereplő GumiSzuhoj nagyon zsír… Igaz, Gumigripen kevesebb gumiból kijönne, mert csak 1 hajtóműves :)

  15. Asszimetrikus hadviselésre találták ki, mégpedig annak, aki a levegőt uralja.
    Namost a MH nem biztos hogy valaha is kerülhet ebbe a pozícióba. Persze egy alacsony intenzitású háborúban ezek is olcsóbbak mint a Gripenek, de selytésem szerint ezekre sem lenne semmi aggatva.

  16. Kedves Danielblack…
    Miből gondolod, hogy akár a JAK, akár a MI-24 szerepét átvehetné? A JAK alapfokú kiképzőgép, ennél magasabb szintre Kanadában kerülnek a srácok…, ami drága, de még mindig olcsóbb, mint X számú Tucano rendszeresítése. A Mi-24 esetében kérlek, olvasd el Molni kommentjét. Egyszerűen itt nincs rá szükség…..

  17. Éppen ezért kérdeztem rá, hogy a tucano megállna-e a helyét alapfokú kiképző repülőként, és a kapott válaszokból kiderült, hogy igen… A mi-24 esek elsődleges feladata pedig a földi támogatás-csapásmérés és a szállító helik védelmezése… Az elsőre szerintem nem alkalmatlanabb a tucano mint a mi-24… Habár a minyó egyértelműen jobban páncélozott…

  18. Én nagyon támogatom amit Molni írt az L-39/59/stb hazai alkalmazásáról vagyis nem alkalmazásáról.

    De ilyen gépeknek szerintem van létjogosultságuk bármelyik légierőben.
    Alkalmasak: alap kiképzésre, korlátozott felderítésre, korlátozott földi támogatásra, új harceljárások alapszintű begyakorlására; békeidőben: térképészeti feladatokra, határ ellenőrzésre, stb.

    Persze sok mindenre nem…

  19. Ezzel az erővel az AN-26-osainkból is lehetne AcN-26-ost csinálni. Az egyetlen megmaradt tarackunkat beépítjük balra, plusz egy hajtóművet jobbra és kész a ANCSAlafinta-26…

    Aztán amikor elsütik az egész gépet 5 méterrel odébb dobja :D Inkább a két finn minyóra kéne felhegeszteni egy-egy BTR tornyot előre, meg a seggébe bepakolni a T-72-es tornyát, milyen CAS gép lenne már, az AC-130 elbújhatna :D

  20. Régen én is mindig helyeseltem az ,,alcát a honvédségnek” ötleteket, de anno Molni meggyőzött, hogy tényleg egy hülyeség lenne, inkább a gripeneket kell kihasználnunk, de ez a tucano szerintem jó ötlet!

  21. Jesszusom….. Komolyan vették az ANCSAlafintát…. Hol a jogdíjam?

    Vesd fel az ötletet a kormánynak, hogy csinálják meg háromszoros áron, de lánctalpakkal, szerintem vevők lennének rá. És kérd tőlük a jogdíjadat :D

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.