|

Dél-Korea AW159 Lynx Wildcat helikoptereket rendel

Minden bizonnyal nagy az öröm az AgustaWestland háza táján, miután egyik legújabb helikopter-típusuk, az AW159 Lynx Wildcat bezsebelte első exportmegrendelését. A dél-koreai DAPA (Defense Acquisition Program Administration – Védelmi Beszerzési Programiroda) január 15-én bejelentette, hogy az európai típus győzedelmeskedett a Sikorsky MH-60R Seahawkal szemben. Az AW159 ezzel bebizonyította, hogy van helye a tengerészeti helikopterek piacán, ahol eddig kétszer is (Dániában és Ausztráliában) kiütötte a nemzetközileg jobban elismert MH-60R. Szöul döntése annyiban meglepő, hogy az amerikai típusokkal jobban szimpatizálnak, azonban tény, hogy több mint húsz éve alkalmazzák az AW159 elődjét, a Lynx Mk.99 / Super Lynx Mk. 99A helikoptert, tapasztalataik pedig kiválóak, így ez sokat nyomhatott a latba a kiválasztás során.

A DAPA közleménye szerint Dél-Korea nyolc darabot kíván vásárolni a Wildcatből, ezek közül négyet 2015-ben, ugyanennyit pedig 2016-ban vehetnek át. A szerződés teljes értéke 560 millió dollár, amibe természetesen nem csak a helikopterek ára tartozik bele, hanem a hozzájuk kapcsolódó egyéb kiegészítő rendszerek, alkatrészek, logisztikai támogatás és valószínűleg a fegyverzet is. Érdekesség, hogy az MH-60R interoperabilitás szempontjából jobbnak mutatkozott, azonban az AW159 üzemeltetési költségei kedvezőbbek, valamint teljesítmény-paramétereit és hadműveleti alkalmazhatóságát is jobbnak vélték a dél-koreai szakértők.

AW159 landol az HMS Iron Duke fedélzetére |Fotó: Royal Navy

AW159 landol az HMS Iron Duke fedélzetére |Fotó: Royal Navy ,

Dél-Korea az AW159-eseket főként fregattjairól fogja üzemeltetni, elsősorban felszíni és felszín alatti célpontok felderítésére és szükség esetén megsemmisítésére. Az egyre fokozódó észak-koreai haditengerészeti aktivitásra való tekintettel képességeiket bizonyosan hamar megmutathatják – bár reméljük, csak a felderítés terén. Emellett a helikopterek képesek kutató-mentő és alapvető járőrfeladatok elvégzésére is. A Dél-Korea által jelenleg alkalmazott Lynx-változatokhoz képest a Wildcat nagyobb hatótávolsággal és teljesítmény-tartalékkal rendelkezik, valamin fedélzeti rendszerei is fejlettebbek.

A Lynx Wildcat ezzel begyűjtötte második megrendelőjét, s egyben első export-megrendelését. Mint ismeretes, az Egyesült Királyság 62 példányt rendszeresít, ebből 34 a szárazföldi erők, 28 pedig a haditengerészet állományába fog kerülni. Az AgustaWestland reményei szerint az AW159 ettől kezdve sikeresebbnek bizonyul majd, hiszen például több közel-keleti országban (Szaúd-Arábia, Katar, Egyesült Arab Emírségek) és Malajziában is pályázik egy esetleges megrendelésre. Legnagyobb ellenfele ezeken a tendereken is az MH-60R lesz, amivel szemben viszont most már fel tud mutatni egy győzelmet.