|

Tengeri üzemelésre alkalmas a Lynx Wildcat

Miután 2011. november 7-én végrehajtották vele első hajófedélzeti landolását, az AgustaWestland AW159 Lynx Wildcat helikopter alkalmassá vált rá, hogy széles körű tesztelésnek vessék alá tengeri üzemeltetés közben. Mivel a típus a Brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy – RN) egyik legfontosabb légi járműve lesz, így szükséges volt, hogy az összes lehetséges szituációban kipróbálják képességeit, illetve kivizsgálják, hogyan reagál bizonyos időjárási körülményekre. Igaz, hogy tavaly november-december folyamán már sor került néhány le- és felszállásra hadihajók fedélzetén, de a 2012 január közepe és február eleje közötti időintervallumban sokkal sűrűbb volt a menetrend.

A tesztsorozat két, egyenként tíz napos ütemre lett osztva, ezek mindegyikét az HMS Iron Duke fregatt fedélzetéről hajtotta végre az AW159. A helikoptert a Royal Navy két kijelölt pilótája vezette, akik összesen 390 esetben szálltak le a hajóra, mely eközben Dél-Anglia és Észak-Skócia partjainak közelében hajózott. A brit védelmi tárca közleménye szerint 148 esetben került sor éjszakai feladat-végrehajtásra, ebből 76 alkalommal éjjellátó eszközt is használtak a hajózók. Természetesen a fregatt fedélzetén tevékenykedő karbantartókra is nagy feladat hárult, hiszen ilyen hosszú ideig még nem kellett a helikoptert bevethető állapotban tartani tengeri üzemelés alatt. A Lynx Wildcat kiszolgálására egyébként egy 30 fős csapat települt az Iron Duke-ra.

AW159 landol az HMS Iron Duke fedélzetére |Fotó: Royal Navy ,

Minden részletre kiterjedő értékelés ugyan még nem áll rendelkezésre (és egy ideig nem is fog, ugyanis a védelmi minisztérium szóvivője szerint 2012 második felére készülnek el vele az illetékesek), ám a beszámolók alapján elmondhatjuk, hogy az AW159 alkalmas tengerészeti üzemelésre. Negatív tapasztalatokról eddig nem érkezett információ – ami nem jelenti azt, hogy nincsenek, de legalábbis nem olyan mértékűek, hogy egyből lábra keljen a hírük. A Lynx Wildcat programja eddig is viszonylag zökkenőmentesen haladt, így elvárható, hogy a továbbiakban se legyen vele komolyabb gond.

Nagy-Britannia 62 AW159 Lynx Wildcat típusú helikoptert rendelt, melyekből 34 kerül a hadsereghez és 28 a flottához. Az első operatív egység a 700W NAS (Haditengerészeti Század) lesz, várhatóan 2013 januárjától érkeznek majd ide az első Wildcatek, melyek a pilótaképzést fogják szolgálni. A következő egységet, a 702 NAS-t 2014 januárjától töltik fel. Az első haditengerészeti század, a 815 NAS 2015-től érheti el a teljes bevethetőséget. A hadsereg várhatóan már 2014-től vagánykodhat élesben a masinákkal.

16 hozzászólás “Tengeri üzemelésre alkalmas a Lynx Wildcat”

  1. Fél OFF az EC-175 gyártását is áthelyezte Kínába az eurocopter (Ez a típus az EU-ba és USA-ba szánt verzió) már lassan minden Eurocopter Kínába készül, a kínaiak már szinte az összeset gyártyák maguknak és Exportra is és hát a másik az hogy ennyierővel meg lehetne venni a Kínai típust is ami ugyan az és ugyan ott készűl csak az utca túloldalán és 1/3 al olcsóbb. (Hamarosan vége az Eurocopternek nem lessz versenyképes sajnos az ugyan azon a helyen gyártott ugyanazon ellenőrzésen és műszaki átvízsgáláson átessett egyharmaddal olcsóbb Kínai típusokkal szemben) http://news.baidu.com/n?cmd=2&class=mil&page=http%3A%2F%2Fnews.ifeng.com%2Fmil%2Fchinapic%2Fdetail_2012_02%2F22%2F12685687_0.shtml&cls=mil
    JA és végre cikkezni kezdtek újra a helikopterhordozóikról is amik építés alatt állnak 30.000-40.000 t közötti vízkiszorításúak lesznek az azért nem kevés. http://news.baidu.com/n?cmd=2&class=zhongguojq&page=http%3A%2F%2Fnews.ifeng.com%2Fmil%2F4%2Fdetail_2012_02%2F22%2F12698988_0.shtml&cls=zhongguojq
    Egy flottályuk meg a fülöpszigetek partjainál van egy 071 es is van a kötelékbe http://news.baidu.com/n?cmd=2&class=zhongguojq&page=http%3A%2F%2Fmil.news.sohu.com%2F20120222%2Fn335496824.shtml&cls=zhongguojq kicsit morcosak USA-ba

  2. szittya88:
    A profit mindenek felett, nem érted te ezt !
    Ami hátrányt nem lehet leírni a közgazdasági lexikonokban tanítottakkal Brüsszelben, az nem is létezik, nem is létezhet !

    Innen is látszik, hogy mekkora hozzá nem értők dolgoznak ott óriási pénzekért.

  3. Szittya, ez már korábban is felmerült bennem, minek linkelsz folyamatosan kínai betűs cikkeket? Ha el tudod olvasni, az vagány, ha nem, akkor a google fordító az értelmezhetőség határát épphogy súroló eredménye nem sokat ad hozzá… A cikk formát én is javasolnám, mert a tartalom időnként kifejezetten érdekes, csak a forma nem jó.

    Doca:
    Ez nem EU-s termék, hanem EADS-os, nem egy ország dönt felőle, hanem a gyártó. Ráadásul ezt a hátrányt tökéletesen le lehet írni a lexikonban tanítottakkal, mint ahogy az elérhető előnyöket is.
    A kitelepítés célja a helyi piac kiszolgálása a helikoptert egyszerűbb ott összeszerelni ahol megveszik, mint Antonovokat bérelni Ukrajnából, hogy vigyék oda őket. Ráadásul ez javítja az esélyeiket a tendereken is nem is kicsit. Ott kell eladni, ahol vesznek, mást nagyon nem lehet tenni.

  4. Kolombusz:
    Kína 10.000-15.000 helikoptert akar beszerezni különböző állami szerveknek(hadsereg,rendőrség,tűzoltók,mentők,katasztrófavédelem stb.) pár év leforgása alatt.
    Ha nem adnának el a technológiát, akkor is megpróbálnák ellopni így is, úgy is, úgyhogy tényleg lényegtelen.
    A szállítási költséget behajózással lehet minimalizálni, nem kell mindent légi úton szállítani.

    Az EADS exportjaiba meg komoly beleszólása van szerintem az egyes tagállamoknak, ráadásul az egyes országok is komoly részvényesei a cégnek közvetetten.

    Ha le lehet tankönyvek alapján írni a hátrányokat, akkor miért engedik ?

  5. Nem hittem volna, hogy pont ennél a hírnél írom első hozzászólásomat. Már jó ideje olvasom az oldalt.
    Előre is elnézést az off ért.
    Pár napja az euronews csatornán láttam egy rövid tudósítást. Irán két hajót, 1 rombolót és egy ellátóhajót küldött Szíriába. A rombolóban nem vagyok biztos. Nem értem annyira az angolt.
    Valószínűleg nem jelent majd leküzdhetetlen akadályt egy nyugati hadihajó számára ha kitör valami csetepaté.

    Remélem a Wildcat sikeres lesz.

  6. @Magic,

    Üdv, az iráni hajó (Naghdi) bár lehet rombolónak van nevezve propaganda okokból de valójában inkább korvett méretű (azaz két számmal kisebb). A térség erőviszonya szempontjából jelentéktelen, szinte meglepő, hogy az ellátóhajót ilyen kis kísérettel kiengedték. Az egész célja valószínűleg Izrael bajszának cibálása és hírkeltés volt ilyen szempontból sikeres is volt a misszió, mert sok helyen szóvá tették:)

  7. Én is bajuszcibálásnak nevezném az iráni hajókat amik ha jól tudom jelenleg Szíriában vannak.

    Izrael egyedül is képes lenne komoly ütést bevinni az iráni atomprogramnak csupán légitámadással, de komoly veszteségeket szenvedne.
    Emellett a sikerük csak korlátozott lenne, mert véglegesen levegőből ezt a programot nem tudják törölni, ahhoz szárazföldi intervenció kellene. Egy bombázás komoly katasztrófához vezetne, mert pl. Bushehr-nél nukleáris kihullás lenne egy támadás után.
    Szárazföldi akciót indítania Izraelnek meg nagyon körülményes lenne, mert korridort kéne nyitnia Szírián és Irakon keresztül, amin a páncélosai tudnának haladni Perzsia felé, ezt viszonylag gyorsan ki is tudja alakítani és fenntartani, segédcsapatokkal a korridort bizonyos sugárban portyákkal biztosítani,tisztítani.
    Oroszok,kínaiak biztosan közbelépnének, elkezdenék az utánpótlás (páncéltörők) nagyobb mennyiségű szállítását.
    Szóval az egész iráni atommegtagadás hátterében az állhat, hogy nagyvonalúan meg merték ezt most a perzsák tenni, mert arra számítanak, hogy csak szájkaratézik Izrael és a szövetségesek.