A svéd sajtóban megjelent hírek szerint Stockholm tavaly karácsony előtt pár nappal úgy határozott, hogy új csapatlégvédelmi rendszerként nem a hazai, Saab – Bofors által fejlesztett és gyártott RBS-70 újabb változatát, hanem az IRIS-T föld-levegő változatát (IRIS-T SLM) rendszeresítik a közeljövőben. A gyalogosan hordozható légvédelmi rendszerek (MANPADS) kategóriájában egyik legelterjedtebb RBS-70 több évtizede áll szolgálatban Svédországban, a Saab pedig 2011-ben mutatta be legújabb verzióját, amit RBS-70 Next Generation néven dobtak piacra. A svéd hadiipari nagyvállalat természetesen roppant elégedetlen, mivel a kormány nyilvános közbeszerzési eljárás nélkül választotta ki a többségében német fejlesztésű eszközt, ők viszont szeretnék, ha ezt visszavonnák, és normális keretek között versenybe szállhatnának a megrendelésért.
Ulf Hellberg, az RBS-70 gyártásáért és továbbfejlesztéséért 2000 óta felelős Saab Bofors Dynamics alelnöke és üzletfejlesztési igazgatója szerint igaz ugyan, hogy az IRIS-T SLM fejlesztésében a Saab is részt vállal (egészen pontosan 18%-os részesedésük van az IRIS-T projektből, ami nem véletlen, hiszen a levegő-levegő változatot a JAS-39 fedélzetére is integrálták), ám az RBS-70 teljes egészében svéd termék. Mindennek a tetejében szerinte az egész ügy nagyon átláthatatlan és elhamarkodott, ráadásul semmilyen információ nem látott napvilágot arról, hogy az IRIS-T SLM-et milyen feltételekkel, milyen mennyiségben és mikor állíthatja szolgálatba Svédország. Utóbbira egyébként lehet következtetni, a jelenleg alkalmazott svéd RBS-70-esek üzemideje ugyanis – svéd források szerint – körülbelül 2016-ig tart. Sőt, bennfentesek még a csomag árát is tudni vélik, ami nagyjából 1 milliárd svéd korona (cirka 145 millió USD) körül mozog majd.
Korábban megjelent hírek szerint az IRIS-T SLM-et több paraméterében is jobbnak vélték a svéd szakértők, mint az RBS-70 NG-t, például hatótávolságában és manőverező-képességében – ami nem meglepő, hiszen IRIS-T SL nagyobb hatótávolságú változata (a kisebb az SLS), utóbbi előnyét pedig a tolóerő-vektorálásnak köszönheti. A fő fejlesztő, a Diehl reklámanyaga szerint legkorábban 2014-ben várható, hogy az IRIS-T SLM bevethető lesz, ami lényegében meg is felel Svédországnak, hiszen addig bőven elegendőek a jelenlegi MANPADS-képességek. Konkrétumok hiányában azonban egyelőre ennél többet nem mondhatunk, azon kívül persze, hogy a Saab minden bizonnyal nem fogja ennyiben hagyni a dolgot, és minden eszközzel azon lesz, hogy aláássa a döntést.
hmmm…
följebb ragoztátok, F-14 eket? Hogy felcuccolva, járőrsebességről /1000km/h?/ 12 másodperc alatt fenn voltak 2400 km/órán?
hmm…. ééééérrrdekes:)