A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A belga honvédelmi miniszter jelenlétében az Eurocopter átadta Belgium első NH90 közepes szállítóhelikopterét. Mr Pieter de Crem Franciaországban, a gyártó Marignane-i telephelyén – ahol a helikopterek is készülnek – vette át országa számára az első új helikoptert. Az új szerzemény Beauvechain-be kerül az 1. ezredhez, ahol szállító feladatokra alkalmazzák majd.
Belgium összesen 8 példányt rendelt az európai fejlesztésű forgószárnyasból, 4 példány NH90 TTH konfigurációban kerül a hadsereghez, a fennmaradó 4 pedig a haditengerészetet erősíti majd, NH90 NFH verzióként.
—-
A közös Pápai szállítóezred felállításának dacára a NATO erői továbbra sem rendelkeznek megfelelő szállítókapacitással, ezért a szövetség vezetői úgy döntöttek, hogy meghosszabbítják az ukrán An-124-100 nehéz teherszállítók bérlésének idejét. A NATO 2006-ban kötötte meg az Antonov és a Volga-Dnyeper cégekkel a SALIS (Strategic Airlift Interim Solution) szerződést, melynek értelmében 6 példányt használ az óriás szállítógépből, évi minimum 2000 repült órával. A 14 NATO országon kívül két partnerország is csatlakozott a programhoz, Finnország és Svédország is kiveszi a részét az évi repült órából. 2006 márciusa óta a gépek 2100 alkalommal repültek a szövetség megbízásából, és ez alatt 120 000 tonna árut szállítottak a világ különböző részeire.
A jelenleg megállapodás 2014. december 31-ig bővíti ki a szerződés érvényességét.
A Pentagon 21 példánnyal bővítette az V-22 tiltrotoros gépek rendelésállományát. A szerződésmódosítás 1,4 milliárd dollárral gazdagítja a Bell-Boeing párost. Az új gyártású példányokon kívül az összeg magában foglalja 22 további helikopter gyártásának előkészítését, melyeket az októberben kezdődő 2014-es költségvetési évben rendelnek meg.
—-
Az internetre kiszivárgott egy kép a Brit Királyi Légierő első RC-135 Rivet Joint (Szegecskötés) elektronikai felderítőgépéről. A RAF 2010 márciusában rendelt 3 példányt az Egyesült Államokból a méregdrágán felújított, majd a költségvetési megszorítás áldozatául esett Nimrod MRA4 típus pótlására. Mivel az Amerikai Légierő az összes példányára hosszú távon is igényt tart, ezért a Nagy-Britanniának készülő példányokat 1964-es gyártású KC-135 Stratotanker-ek átalakításával hozzák létre.
Az új típus a légierő 51. századába kerül, ahol korábban a Nimrod R1-ek üzemeltek. Az első példányt vélhetően a következő év elején veheti át a század, hogy erre felkészüljenek, a jövőbeli személyzetek most tapasztalatszerzés érdekében az USAF 55. ezredének gépein járnak repülésre.
A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA – e Defense Security Cooperation Agency) december 21-én terjesztette a Kongresszus elé Törökország azon kérelmét, mely szerint Aim-9X Block II Sidewinder közeli-légiharc rakétákat szereznének be az államoktól a Foreing Military Sales program keretében. A lehetséges szerződés 117 éles, 6 gyakorló és 6 földi oktatási rakéta beszerzését tartalmazná a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközökkel, kiképzéssel, pótalkatrészekkel és logisztikai támogatással, mindez 140 millió zöldhasújába kerülne a török adófizetőknek.
—-
Brazíliában felkészülnek az A-Darter közeli-légiharc rakéta sorozatgyártására. Az új brazil és dél-afrikai fejlesztésű rakétával már teljesítették a tesztprogramot, ennek megfelelően hamarosan megkezdődhet a típus rendszerbe állítása. A Brazil Légierő gépein 2015-től jelenhet meg az új fegyver, az F-X2 program győztese is ezt a típust vetheti majd be a közel merészkedők ellen. A légierő parancsnoksága december 6-án kötött szerződést a Denel-el, mely a fejlesztés oroszlánrészét elvégezte. Az 1,4 millió dolláros megegyezés értelmében Sao Paulo ipari parkjában felkészülnek a rakéta gyártására, mely a San Jose dos Campos cég üzemeiben folyik majd.
Megszerezte első exportmegrendelését az orosz Ka-62, az orosz helikopterből a brazil Atlas Táxi Aéreo rendelt 7 példányt, hasonló mennyiségű opcióval. A Kamov-tól szokatlan farokrotoros masinák leszállítását várhatóan 2015 első negyedévében kezdik meg, és vélhetően 2016-ra be is fejezik.
Az Atlas Táxi Aéreo-nak már összegyűlt némi tapasztalata az orosz forgószárnyason üzemeltetése terén, lévén több Mil Mi-171A1 közepes szállítóhelikopter már korábban üzembe állítottak.
—-
Technikai hiba miatt sérült meg az Izraeli Légierő egy F-16 Fighting Falcon gépe. A vadászbombázó egy rutin kiképzőrepülésen vett részt, majd sikeresen leszállt a Ramat David légibázison, ám a baj ezután következett: a pilóta nem tudta időben megállítani a repülőgépet, így az lefutott a pályáról. Személyi sérülésre szerencsére nem került sor, a baleset okaként egy technikai hibát jelöltek meg a légierő szóvivői.
—-
Némileg módosítana a P-8A Poseidon tengeri járőrgépek beszerzésén az Amerikai Haditengerészet. Az eddigi elképzelések szerint évről évre rendelnék meg a típus új példányait, a haditengerészet azonban egy 5 évre szóló szerződést kötne a Boeing-al a típus gyártásáról, mely 2015 és 2019 között 72 gép legyártását foglalná magába. Az elképzelésük szerint a hosszútávú szerződéssel 10 százalékkal csökkenthetnék a beszerzési költségeket, ami több milliárdos beszerzésnél akár százmillió dollárokat is jelenthet.
—-