HTKA Hírhalom 2012. 50. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

December 6-án balesetnek köszönhetően eggyel csökkent a Brazil Légierő AMX csapásmérőinek a száma. A példány elvesztésére gyakorlórepülés közben került sor, mikor is a könnyű csapásmérő földközeli repülés közben nekiütközött a Machadinho-i elektromos telep egyik 40 méter magas, magasfeszültségű vezetékeket tartó toronynak. Az ütközés után a repülőgép a telep közeli tavába zuhant, a pilótával együtt, aki a helyszínén életét vesztette.

—-

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Joint Strike Fighter (JSF) program, december 7-én teljesítették az F-35B 1000. repülését. A jelentős esemény elérésekor az Amerikai Tengerészgyalogság tesztpilótája, C. R. Clift őrnagy foglalt helyet a BF-1 jelzésű gép katapultülésében.
A F-35 rövid úton felszálló és függőlegesen leszálló variánsát a tengerészgyalogságon kívül idáig a Nagy-Britannia és Olaszország rendelte meg, mindkét állam elsősorban a repülőgép-hordozójának fedélzetére szánja a típust.

A BF-1 a típus ezredik repülését teljesíti ,

Az Amerikai Haditengerészet megkezdte az X-47B hajófedélzeti gurulópróbáit. A tesztek helyszínéül a USS Harry S. Truman (CVN-75) repülőgép-hordozó szolgál, december 9-től kezdődően. A tengerészek a hajó fedélzetén egy kis, a karukra erősített joystickkal irányítják a pilóta nélküli gépet. A joystick mellett található egy képernyő is, melyen a repülőgép kameráinak képét tudják megjeleníteni, ezzel is segítve a szűk fedélzeten a manőverezést.
A tengerészek a kis berendezéssel irányítják majd a jövő haditengerészeti pilóta nélküli gépeit a hajók fedélzeten, attól a pillanattól kezdve hogy a fékezőhorog elkapta a kábelt, addig amíg a katapultra nem álltak az indításra kész példánnyal.
A próbák célja bebizonyítani a rendszer életképességét, a repülőgép-hordozókon korábban ugyanis még soha nem üzemeltek pilóta nélküli gépek – így érthető hogy mért fordítanak erre olyan nagy figyelmet a U.S. Navy fejesei.

Megérkezett a Patuxent River haditengerészeti bázisra az ötödik F-35C, ezzel teljessé vált a légibázis Lighting II flottája, már ami az elő szériát illeti. A példányt december 11-én repülték át a gyártó Fort Worth-i telephelyéről a Washington DC mellett elterülő bázisra.
A CF-5 itt csatlakozott a többi géphez, hogy együtt folytassák a repülési teszteket, amikre nagy szükség van, mielőtt a típust átadnák a haditengerészeti repülőerők számára.

F-35C Lightning II – CF-01 ,

A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA – Defense Security Cooperation Agency) december 12-én terjesztette ki Omán kérését a Kongresszus felé, melyben a dúsgazdag ország az F-16-osai számára szeretne fegyvereket beszerezni. A keretben 27 AIM-120C-7 megnövelt hatótávolságú AMRAAM légi-harc rakéta, 162 GBU-12 Paveway II 227 kg-os lézeres irányítású bomba, 162 FMU-152 bomba gyújtószerkezet, 210 BLU-111B/B 227 kg-os bomba, valamint 32 CBU-105 kazettás bomba szerepel. A csomag értéke 117 millió zöldhasú.

—-

A DSCA egy jelentősebb fegyvervásárlási szándékról is tájékoztatta a Kongresszust, melynek keretében Izrael szerezne be csapésmérő fegyvereket légiereje számára. A közel-keleti állam nem kevesebb, mint 6900 JDAM irányítókészletet (3450 példányt az egytonnás, általános célú GBU-31-hez, 1725 darabot a szintén egy tonnás, ám bunkerromboló BLU-109 változathoz, és 1725 példányt a 227 kg-os GBU-38-hoz), 3450 Mk-84 egytonnás „buta” bombát, 1725 Mk-82, 227 kg-os bombát, 3450 GBU-39 kis átmérőjű bombát, valamint több tízezer gyújtószerkezetet az említett fegyverekhez. Az üzlet értéke 647 millió dollárra rúg.

—-

Az Amerikai Hadsereg egy példánnyal bővíti MH-47G helikopterflottáját. A különleges alakulatok munkáját támogató forgószárnyas 34,24 millió dollárjába került a Pentagonnak, a Boeing 2015 október 31-i határidőt kapott a példány leszállítására.

Egy MH-47G átadási ceremóniája |Forrás: Wikimédia Commons ,

A lengyel PZL Swidnik leszállította a Fülöp Szigetek részére a második tételt a W-3 Sokol helikopterekből. A két példány megérkezésével 6 gépesre hízott a légierő Sokol flottája, miután a PZL Swidnik februárban már átadta az első 4 példányt.
A Fülöp Szigetek összesen 8 könnyű helikoptert légiereje számára még 2010-ben, a hozzájuk tartozó kiszolgáló berendezésekkel, pótalkatrészekkel, logisztikai támogatással valamint a kiképzéssel. Az utolsó két példány 2013 elején kerül a szigetországba.

—-

Teljessé vált a katari légierő C-17 Globemaster III flottája. A Boeing december 10-én adta át a 4., és egyben utolsó példányt az emírségek számára, akik még 2008 július 21-én rendeltek 2 darabot a világ legfejlettebb szállítógépéből. A szerződés része volt egy kétpéldányos opció, melyet azóta érvényesítettek is. A Boeing 2009-ben adta át az első két szállítógépet.
A katari C-17-esek rövid szolgálati idejük alatt már a világ sok pontján megfordultak, többek között idén Líbiában, NATO program keretében vagy 2010-ben Kenyában, humanitárius céllal.

—-

Tovább folytatódik a brazil vadászgép beszerzési szappanopera. Az ország elnöke, Dilma Rousseff múlt hét kedden jelentette ki, hogy a döntést, és a beszerzést is elhalasztják, egészen addig, amíg az ország gazdaságilag újra talpra nem áll.

Újabb fontos teszteken van túl az A400M programja, jelen állás szerint az Airbus szakemberei sikeresen letudták a típus megbízhatósági tesztjeit. A nem kis próbatételt jelentő légi próbákon az ötödikként elkészült Atlas, azaz a Grizzly 5 névre keresztelt példány vett részt. Az eredetileg az év közepére tervezett, ám a TP400-D6 hajtómű kisebb problémái miatt néhány hónappal elhalasztott légi tesztek során az A400M átlagban napi 15 órát töltött levegőben. A 26 napon át folytatott tesztek során 52-szer szállt fel a szállítógép, és összesen 300 órát töltött a levegőben, mindenféle különösebb probléma nélkül.

A400M Grizzly 5 ,

Az Iráni Forradalmi Gárda egy magas rangú parancsnoka bejelentette, hogy országa sikeresen dekódolta a nemrégiben lelőtt amerikai RQ-170 pilóta nélküli felderítőgépen talált információkat, és minden fontos adatot begyűjtöttek róla.

—-

A Pakisztáni Légierőben problémaként merült fel a repülőgépflottájuk életkora, valamint a rossz karbantartási eljárások, és ennek a két tényezőnek tudják be az elmúlt 18 hónapban elvesztett egy tucat repülőgépet. A légierő fejesei változtatni javítani szeretnék a karbantartás minőségét, valamint minél hamarabb lecserélni az elöregedett repülőgépparkot.

—-

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Indonézia újabb Rafale-okat rendelt

Indonézia újabb Rafale-okat rendelt

Befejeződött az X-32A restaurálása

Befejeződött az X-32A restaurálása

Sikeresen kihúzták a Hawaii-nál tengerbe futott P-8A Poseidont

Sikeresen kihúzták a Hawaii-nál tengerbe futott P-8A Poseidont