Néhány érdekes adat, néhány pontosítás és a félreértések tisztázása. Brazil kolléga kérdez, a Saabtól válaszolnak. Röviden, tömören ennyi. Nézzük hát bővebben!
A Gripen NG egy vadászbombázó?
Nem. A Gripen NG vagy ‘Next Generation’ egy program neve, melynek két fő célja van: egy új változattal bővíteni az egyre népszerűbb Gripen családot, valamint új technológiákat fejleszteni a jelenleg szolgálatban álló példányok számára.
A Gripen Demo és a Gripen NG egy és ugyanaz?
Nem, bár összekapcsolódnak. A Gripen NG egy program és a Gripen Demo része ennek a programnak, a demonstrátor repülőgépe. A Demo alapjául szolgáló gép (#39-803) eredetileg egy JAS-39B verziójú Gripen volt, majd „D” sztenderdre lett korszerűsítve. Most egy nagyobb átalakuláson esett át, új strukturális fejlesztéseket, új technológiákat és új koncepciókat tesztelünk rajta.
A Gripen Demo egy új típus?
Nem. Ahogy korábban említettem, a jelenlegi Gripen változatok átalakításával jönnek létre az E/F verziók. Más szóval ez a Gripen evolúciója, csupán ezúttal mélyrehatóbb átalakítást eszközöltünk.
Akkor a Gripen Demo miért nem egy prototípus?
Több okból sem. A gépen tesztelik azon új berendezéseket, szenzorokat és technológiákat, melyeket a korábbi modellek (A/B/C/D) frissítésére szánnak. Továbbá a gépet átépítették, hogy légi próbapadként funkcionáljon a következő generációs változatok számára. Minden azt mutatja, hogy a Demoval szerzett adatoknak köszönhetően nincs szükségünk prototípusra.
Lesznek külső különbségek a Gripen NG és a korábbi modellek között?
Igen, számos eltérés lesz köztük, de egyik sem túlságosan szembetűnő. A fő különbség a törzs alján lesz látható, új főfutót kapott a típus, melynek bekötési csomópontja új helyre került. Ennek köszönhetően jelentősen nőtt a belső tüzelőanyag-készlet. Az átépítés miatt a törzs alsó részén több korábban látott íves idom eltűnt, és két új felfüggesztési pont kialakítására nyílt lehetőség a korábbi egy pilon helyett. Emellett nagyobb légbeömlőket kapott a típus az erősebb hajtóműnek köszönhetően, ami miatt nagyobb átmérőjű lett a törzshátsórész is.
A strukturális változtatásoknak köszönhetően a Gripen Demo nehezebb, mint a korábbi verziók?
Természetesen igen. Az együléses verziók tömege várhatóan 200 kilogrammal lesz nagyobb az átalakítás után. Azonban az új General Electric F414G erőforrás 22%-kal magasabb tolóerővel rendelkezik, így 1800 kilogrammal több függesztménnyel szállhatunk fel.
Ahogy nőtt Gripen Demo tömege, növelték a maximális felszállótömegét is?
Ennek két fő oka van. Az első strukturális jellegű. A főfutó áthelyezésével további 960 kilogramm üzemanyag elhelyezésére van lehetőség. Továbbá az új F414G hajtómű nagyobb levegőigénye miatt növelni kellett a beömlőnyílások méretét is.
A típus hatótávolsága póttartályokkal (légi utántöltés nélkül) eléri a 4000 kilométert is. Tipikus harci konfigurációban (6 levegő-levegő rakétával és póttartályokkal) hatósugara eléri az 1300 kilométert.
A Svéd Királyi Légierő vásárol majd az új típusból?
Igen. A jelenlegi modelleket 2015-2017 környékéig üzemelnek, csupán utána lesz szükség az új verzióra. Azonban a Saab kapott egy ígéretet, hogy ha valamelyik ország rendszeresíti az új Gripent, akkor a típus hazai rendszeresítését felgyorsítják.
Off:
Egy ismerősömnek segítségre lenne szüksége:
A következő linkeken látható ruha anyagát honnan lehetne megszerezni?
http://www.bdu.com/F547038060.html
http://www.bdu.com/F521138060.html
Ha valaki tud segíteni nagyon megköszönném…
Wolfrick
arra gondolsz hogy hol lehet x négyzetméter eredeti acu anyagot venni??
mert szerintem Magyarországon csak hasonló anyagok vannak de eredeti nincs csak ruhának megvarrva
http://www.reintex.hu/ szerintem itt tudnak segíteni de nem vagyok benne biztos
dudi:
köszi!
Nem kell Magyarországon lennie, viszont az anyag kellene, nem hasonló. Nem baj, ha kész ruha (mellény), viszont pont ez a mintázat.
Wolfrick
http://www.acu.com/
http://www.blackhawk.com/