|

Gripen NG: kérdések és válaszok

Néhány érdekes adat, néhány pontosítás és a félreértések tisztázása. Brazil kolléga kérdez, a Saabtól válaszolnak. Röviden, tömören ennyi. Nézzük hát bővebben!

A Gripen NG egy vadászbombázó?

Nem. A Gripen NG vagy ‘Next Generation’ egy program neve, melynek két fő célja van: egy új változattal bővíteni az egyre népszerűbb Gripen családot, valamint új technológiákat fejleszteni a jelenleg szolgálatban álló példányok számára.

A Gripen Demo és a Gripen NG egy és ugyanaz?

Nem, bár összekapcsolódnak. A Gripen NG egy program és a Gripen Demo része ennek a programnak, a demonstrátor repülőgépe. A Demo alapjául szolgáló gép (#39-803) eredetileg egy JAS-39B verziójú Gripen volt, majd „D” sztenderdre lett korszerűsítve. Most egy nagyobb átalakuláson esett át, új strukturális fejlesztéseket, új technológiákat és új koncepciókat tesztelünk rajta.

A Gripen Demo egy új típus?

Nem. Ahogy korábban említettem, a jelenlegi Gripen változatok átalakításával jönnek létre az E/F verziók. Más szóval ez a Gripen evolúciója, csupán ezúttal mélyrehatóbb átalakítást eszközöltünk.

Akkor a Gripen Demo miért nem egy prototípus?

Több okból sem. A gépen tesztelik azon új berendezéseket, szenzorokat és technológiákat, melyeket a korábbi modellek (A/B/C/D) frissítésére szánnak. Továbbá a gépet átépítették, hogy légi próbapadként funkcionáljon a következő generációs változatok számára. Minden azt mutatja, hogy a Demoval szerzett adatoknak köszönhetően nincs szükségünk prototípusra.

Lesznek külső különbségek a Gripen NG és a korábbi modellek között?

Igen, számos eltérés lesz köztük, de egyik sem túlságosan szembetűnő. A fő különbség a törzs alján lesz látható, új főfutót kapott a típus, melynek bekötési csomópontja új helyre került. Ennek köszönhetően jelentősen nőtt a belső tüzelőanyag-készlet. Az átépítés miatt a törzs alsó részén több korábban látott íves idom eltűnt, és két új felfüggesztési pont kialakítására nyílt lehetőség a korábbi egy pilon helyett. Emellett nagyobb légbeömlőket kapott a típus az erősebb hajtóműnek köszönhetően, ami miatt nagyobb átmérőjű lett a törzshátsórész is.

A strukturális változtatásoknak köszönhetően a Gripen Demo nehezebb, mint a korábbi verziók?

Természetesen igen. Az együléses verziók tömege várhatóan 200 kilogrammal lesz nagyobb az átalakítás után. Azonban az új General Electric F414G erőforrás 22%-kal magasabb tolóerővel rendelkezik, így 1800 kilogrammal több függesztménnyel szállhatunk fel.

Ahogy nőtt Gripen Demo tömege, növelték a maximális felszállótömegét is?

Ennek két fő oka van. Az első strukturális jellegű. A főfutó áthelyezésével további 960 kilogramm üzemanyag elhelyezésére van lehetőség. Továbbá az új F414G hajtómű nagyobb levegőigénye miatt növelni kellett a beömlőnyílások méretét is.

A típus hatótávolsága póttartályokkal (légi utántöltés nélkül) eléri a 4000 kilométert is. Tipikus harci konfigurációban (6 levegő-levegő rakétával és póttartályokkal) hatósugara eléri az 1300 kilométert.

A Svéd Királyi Légierő vásárol majd az új típusból?

Igen. A jelenlegi modelleket 2015-2017 környékéig üzemelnek, csupán utána lesz szükség az új verzióra. Azonban a Saab kapott egy ígéretet, hogy ha valamelyik ország rendszeresíti az új Gripent, akkor a típus hazai rendszeresítését felgyorsítják.

4 hozzászólás “Gripen NG: kérdések és válaszok”