|

HTKA Hírhalom 2012. 47. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Davis-Montham légibázison szolgálatba állt az első HC-130J Combat King II. A kutató-mentő repülőgép az 563. kutató ezred állományába került november 15-én, ahol a 60-as évek óta használt HC-130P-ket váltják társaival együtt.
Az ezred egyébként az USAF egyetlen kutató-mentő feladatokra specializált egysége, a HC-130 különböző verzióin kívül a HH-60 forgószárnyúakat üzemeltetik.

—-

3 példánnyal bővült az Amerikai Tengerészgyalogság F-35B flottja. A Lockheed Martin a tengerészgyalogosok arizonai, Yuma-i bázisán rendezett hivatalos ceremónia keretében adta át a három vadászbombázót, melyek a 121. vadász századba kerülnek, a 13. tengerészgyalogos légi csoportba.

—-

Miután október elején lezajlottak az F-35 első fegyveroldási tesztjei (JDAM és AIM-120 AMRAAM), a hónap 26. napján megkezdődhettek a fegyverintegrációs szakasz repülési próbái, egy Aim-120 légi-harc rakétával az egyik tesztpéldány belső terében. A repülés annyiban különbözött a korábbi fegyverhordozási próbáktól, hogy a rakéta rendszerei ezen alkalommal működtek, és adattovábbító rendszeren keresztül „kommunikáltak” a repülőgép berendezéseivel. Indításról persze szó sem volt, ezt erősíti meg az a tény is, hogy a fegyverből hiányzott a hajtómű, így maximum leoldhatták volna a gépről.

Egy további JSF programmal kapcsolatos tesztelés is folyik az Edwards légibázison, egy F-35A verzió segítségével megkezdték a nagy állásszögű repülési próbákat. A jelenlegi engedélyezett 20 fokos állásszöget mindössze 4 repülés alatt kiterjesztik a tervezett 50 fokosra, ami a nem vektorálható típusok között egyedi. A tesztelés persze nem áll meg 4 repülésnél, a következő hónapokban az említett értéket a típus összes konfigurációjában kipróbálják.

Dánia 9 darab MH-60R Seahawk típusú helikoptert rendelt a jelenleg szolgáló Lynx-ek leváltására, a végső csatában az AW159 Wildcat felett győzedelmeskedett. A kutató-mentésre, felderítésre és a halászok megfigyelésére használandó amerikai forgószárnyasok leszállítása 2016 és 2018 között esedékes, hivatalosan 2017-től állhatnak szolgálatba.

—-

Az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) a tervezettnél korábban vehette át a hatodik C-17 Globemaster III típusú teherszállító repülőgépét az Amberley támaszponton. A 6. példány beszerzését év elején döntötték el, a szerződés aláírására márciusban került sor, a Boeing pedig rekordidő alatt szállította le a gépet. (Valószínűleg eredetileg az USAF által megrendelt gépet kaptak meg, mivel egy C-17-es legyártása 34 hónapig tart.)

—-

Az első három sorozatgyártású A400M már a végszerelő-üzemben alakul, derült ki egy, a napokban közzétett képről. Az MSN7 és az MSN8 Franciaország, míg az MSN9 jelzésű példány Törökország számára készül. Emellett a napokban egy negyedik példány (MSN10) végszerelését is megkezdték, ezt szintén a franciák kapják majd meg. Mind a négy Atlas leszállítása 2013 során történik majd meg.

Fotó: Airbus Military ,

Újabb 3 darab Jak-130-ast adott át az Orosz Légierő számára az Irkut vállalat. Eddig összesen 9 gépet adtak át, az előző 6 példány októberben érkezett. 2015-ig 55 darab kéthajtóműves sugárhajtású kiképzőgépet gyártanak orosz megrendelésre.

—–

A közelmúltban a munkával rendesen lekötött kapacitású Szevernaja hajógyár két rövidhír erejéig is szerepelt az orosz hírek között: egyrészt a nyugati katonai körzet sajtóosztálya foglalkozott a szentpétervári hajógyárral, – pontosabban annak egyik munkájával – de a hajógyár részéről is érkezett nyilatkozat.

A haderő részéről érkezett anyagban olvashatóak szerint a 3. Sztereguscsij-osztályú korvett, a Boiky sikeresen túl van a balti-tengeri tesztjeinek első körén.

A tervek szerint decemberben befejeződő hajógyári tesztek ezen szakaszában elsősorban a meghajtás, az irányíthatóság, a navigációs és kommunikációs rendszerek tesztelésére összpontosítottak, de természetesen számos egyéb próba is zajlott – a horgony tesztelésétől a vibrációs próbákon keresztül a különféle manőverekig. Az elérhető információk szerint a Boiky még nem kapta meg a 100 mm-es hajóágyút – erre azonban hamarosan sor kerül, melyet követően újból kihajóznak a Balti-tengerre.

A Szervernaja hajógyárban azonban nem csak a Sztereguscsij-osztályú korvettekkel foglalkoznak: a Sztereguscsijok mellett ott vannak a Gorskov-osztályú fregattok is, ám a hajógyár most nem ezekkel kapcsolatban nyilatkozott, hanem a Project 18280 jelölésű felderítő / kommunikációs feladatkörű hajókról.

Mondhatjuk, hogy hajókról, mert bár jelenleg csak 1 áll építés alatt, a hajógyár közlése szerint 2013-ban sor kerül a 2. hajóegység megrendelésére is. Mindezek mellett bosszúsan kitértek arra is, hogy mivel a beszállítóik már „megint cserbenhagyták őket”, ezért nem kerülhet sor az eredeti terv kivitelezésére, nem tudják a hajógyár 100. születésnapján vízretenni a Jurij Ivanov altengernagyról elnevezett hajót. A hajó elsődleges erőforrását szállító Kolomna Motor Works késlekedése miatt erre csak jövőre kerülhet sor. (Érdekességképpen megemlítendő, hogy ezen megnevezett véállalat szállítja a Sztereguscsij hajóosztály erőforrásait is.)

A cirka 4 000 tonna vízkiszorítású Project 18280 jelölésű hajóosztály első tagjáról, a Jurij Ivanovról csak pár kép érhető el – többek között ezen, elvileg 2010 őszén készült fotó. ,

—–
Eagle, Phoenix, Tcat

143 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 47. hét”

  1. 2 év hallgatás után,újabb hírek kerultek napvilágra az új orosz repulogéphordozóról. Ezek szerint a Szent-pétervári konstruktor irodák még két éve leadták a projektet, amit Vyszockij admirális el is fogadott. De a mostani orosz hadiflotta vezetése visszakuldte a tervezoknek átdolgozásra. A felkínált projekt a szovjet Uljanovszk hordozó modernizált változata lett volna – atommeghajtásu, gozkatapultal.
    De ez a mostani vezetésnek nem felel meg, akik nagyobb hajót akarnak és elektromágneses inditással (nem szívbajosak). De 2020-ig biztos nem kezdik el építeni az új hordozót, mivel nincs rá elkulonítve pénz a modernizációs csomagban.

  2. Ez a 2020 szám nagyon bejön az oroszoknak:))
    Szinte minden második híranyagban szerepel. Valamit addig fognak rendszeresíteni, valamiből ennyit vagy annyit fognak legyártani vagy teljesen lecserélni stb. stb.
    Miért pont 2020? Miért nem 2019, vagy 2021?

  3. Sikeresen tesztel a Fehér tengeren a Szeverodvinszk. November 7-én víz alól lottek ki hajó elleni” Kalibr” rakétát, most pedig sikeresen tesztelték a víz felszínéról indított ” Kalibr” szárazfoldi célpontek elleni szuperszónikus változatát.

  4. Hátha vannak a HTKA-nak női olvasói is :)

    A Honvédség megpróbálja növelni az ismertségét a nők körében is:

    Mit tegyünk, ha megtámadnak minket az autóban?
    http://www.youtube.com/watch?v=x6Cte8gHnGE&feature=plcp

    Életmentés
    http://www.youtube.com/watch?v=G_8tK-13CbM&feature=plcp

    Vacsora egy perc alatt
    http://www.youtube.com/watch?v=BGgSHvnZpYE&feature=plcp

    Hogyan öltöznek a női katonák?
    http://www.youtube.com/watch?v=IhHeFIoXm7U&feature=plcp

    Önvédelmi mozdulatok
    http://www.youtube.com/watch?v=kb3AmAgqVTY&feature=plcp

  5. Hát ba.dmeg ez aztán megaLOL, hogy a Juhász Feri tesz fel kérdéseket. Egy rendes világban már rég a lánctalpak alá rakták volna és oda vissza ment volna át rajta minden működő harcjármű. Már alig várom Szekeres „hidegvolt” Imre levelét ez ügyben. Kettejük minisztersége alatt hihetetlen lóvékat loptak ki a honvédségtől és még van pofájuk megszólalni, na ez aztán gyönyörű.

  6. vilmoci szerint:
    „Új RÁBA páncélozott csapatszállító a 12. oldalon:”
    Ez csak egy doboz teherautó alvázon.

    – A RÁBA H18 VZF-et Békefentartó feladatok ellátására szánják.
    – A BTR-80/A és BTR-80 váltótípusaként a RÁBA több más hazai (külföldi) céggel kutatóintézettel együttműködve fog fejleszteni kerekes páncélozott szállító harcjárművet (8×8 vagy 6×6) – ezt hallottam.

  7. jancsiga szerint:
    2012. november 26. hétfő @ 08:16
    Off Nemtudom halottaroa Jövöév eején jön 4 Uh-1 es a honvédséghez Meg szüinIk a Szonoki bazis

    danielblack szerint:
    2012. november 26. hétfő @ 12:27
    Jancsiga honnan veszed ezt a lehetetlen infót?

    jancsiga szerint:
    2012. november 26. hétfő @ 16:11
    Egy illetékestöl tudom Köze lesz az UH-1 hez

    danielblack szerint:
    2012. november 26. hétfő @ 16:17
    Jancsiga: ezek szerint összevonnák a repülő eszközöket kecskemétre? Már csak a különlegesek és vegyesek miatt is nehéz lenne elképzelni…

    jancsiga szerint:
    2012. november 26. hétfő @ 16:25
    Kb erröl lesz szó Az Uh-1 egy ideiglenes megoldásnak szánják ( Az idejglenes mivolt nem lehet tudni medig fog tartani eben az országban Lehet hogy akár évtizedekig ) Mert jövőre kipurcanak a minyok Helikopter nélkül nem lehet a honvédség Tudomásom szerint 4 db érkezik A kiszolgálok képzése folyamatban az USA ban

    MI-24 böl 2 db müködöképes

  8. jancsiga szerint:2012. november 26. hétfő @ 16:32

    Szeretem az ilyen híreket, új ötleteket adnak.

    Nem mindegy hogy kitől származik az információ. És ha megfelelő helyről származik az információ, akkor sem biztos hogy végül úgy valósul meg. Szerintem ezzel nem mondtam újat. Minél magasabban van valaki a hierarchiában, annál messzebbre lát, de csak ha érintett és be van vonva az adott dologba.

    http://dailyhumor.blog.hu/2009/11/04/vallalati_hierarchia

    (Az információ mennyisége a szarral fordítottan arányos az egyes szinteken.)

  9. Tankman:
    „LÁTHATATLAN LESZ A GRIPEN ?”
    „az újítások között van a szélsőséges körülmények között bevethető busz is ”
    Én már utaztam ilyenen … :))) (van a magyarnál szélsőségesebb körülmény :)) ?)

  10. Az a baj hogy az a bizonyos „pohár” eddig szinte üres volt . És most ahhoz képest , hogy mi változott vagy mi fog változni még mindig félig üresnek látjátok . Kíváncsi lennék hogy ilyen anyagi háttérrel még is mire számítotok? pl : nem volt semmi hazai , most van Komondor de az már nem jó nem fele meg , vagy itt a Rába , csinálja a „6×6-ost” . Láttunk valami fantázia rajzot róla , de már az is sz..r .

  11. jancsiga

    Értelek teljesen , de amíg nem volt Komondor addig az volt hogy , miért nincs valami más …. ( esetleg hazai gyártás ) . Most van és már nem jó mert nem felel meg a ” kor kihívásainak ” . Kíváncsi lennék arra , hogy amink van és még lesz is egy ” jó darabig ” (mivel nincs pénz!!!) az mennyivel alkalmasabb , biztonságosabb ? És ahogy te fogalmaztál mennyivel van az „elmúlt konfliktusok mögött” ?

  12. dudi

    Valóban több értelmét látom egy Patria licenc gyártásnak. Nem is értem miért nem ezzel próbálkozunk. Ezzel megszerezhetnénk egy csomó olyan technológiai alapot amit most drága pénzen kifejlesztünk. Semmi értelmét nem látom annak ami most zajlik a magyar hadipar terén. Egy normális karabélyt nem nyögtünk még ki az utóbbi években!

  13. A Komondor a fedelzeten levo ABV eszkozkkl pontosan az a termek ami a vilagpiacon restermek es lehet vele keresni. Ilyet nagy sorozatban nem gyartanak raadasul a civil szferaban is hasznalhato. ( pl Fukushima Csernobil, Tornadok utani felmeres stb )

    Szoval ennek szerintem van ertelme .

    Azonban a PSZH hazai fejleszteset hulyesegnek tartom. Annyira olyan mertekben hianyzik a hatteripar a technologiai es tudas hatter hogy korszeru harcjarmuvet igy epiteni nem lehet. A licensz az egyetlen jarhato ut hogy valami mukodo is legyen , de bizony ugy ahogy elottem is mondtak a dolgokat az alapnal kell kezdeni mint egyenruha, szemelyes felszereles stb stb es igy indulni epitkezni felfele.

    Persze az nem annyira PR bomba ha van a katonanak egy ugyanolyan fekete de nem beazo bakancsa mint a korabbi volt .

  14. amúgy mi a baj a licenszgyártással? Jópár igencsak jó konsrukció elérhető lenne. Nekem logikusabb lépésnek tűnne mint a hazai igényekre fejleszteni, meg gyártani, nagyon kicsi piac vagyunk.

    Bár vszeg a leglogikusabb az lenne, ha a NYI leépítések miatt fölöslegessé vált pl Mardert szereznének be „1euro”ért. Bár ugye ez a lehetőség nem áll már… :(

  15. Nem hinném hogy gazdasági, inkább védelempolitikai okai vannak, hogy minél több eszközt saját magunk állítsunk elő.
    Természetesen, egy esetleges export lehetősége mindig lehetséges, de elég telített a piac, mindenféle, már bejáratott fegyverből, így ez elég valószínűtlen.

    A Komondorból, maximum néhány darab kell, a vegyi-sugár felderítőből, szerintem.
    Esetleg, a katasztrófavédőknek is szükséges lehet, páncélozatlan verzióban, bár lehet nekik van vmi nyugati autójuk erre már.
    Azért kíváncsian várom, a Rába mivel rukkol elő.

  16. Magyar fejlesztésű PSZH. Én személyesen is azt támogatnám, hogy inkább licenceben gyártsuk PSZH-t, néhágy európai példa:
    Szlovénia: VALUK (PANDUR), SVARUN (PATRIA)
    Horvátország: PATRIA
    Csehország: PANDUR-II
    Lengyelország: ROSOMAK (PATRIA)

    Nézzük a lehetséges európai választékot:
    BOXER (NSZK)
    VBCI (Franciaország)
    PATRIA AMV (Finnország)
    PIRANHA-III,-IV,-V (Svájc)
    PANDUR, PANDUR-II (Ausztria)
    IVECO FRECCIA, IVECO SUPER AV (Olaszország)
    BTR-4 (Ukrajna)
    BTR-82A, BTR-82 (Oroszország)

  17. Az első szakaszban felsoroltakkal teljesen egyetértek, de a másodikban lévőkel már nem nagyon, mégpedig az utolsó kettővel. Tényleg nem utálom az orosz technikákat, de a BTR-4 talán, a BTR-82 pedig pláne visszalépés lenne nem pedig előrelépés. Elavult technológiák, max ha belső rendvédelmi problémákra jók (főleg a BTR-82). Egyszerűen oroszék és ukránék nem tudnak olyan PSZH-t lerakni az asztalra,ami felvenné a versenyt a nyugatiakkal, jóó talán a BTR-4, de nekem még az se az igazi.

    Fogni kellene magunkat (POLITIKUSOK ÉS HM NEM KÉNE LOPNI!!)) és megvenni a Pandur 2, Patria AMV, Iveco SuperAV, vagy a VBCI licencét és abból gyártani vagy 200-400 darabot, amit a saját igényeinknek kicsit átalakítunk (neeem nem a védelem meg a fegyverzet rovására) + olyan verziókkal is megpróbálkozhatnánk mint pl aknavetős, „páncéltörős” verziók, és így részben megoldhatnánk a régóta agonizáló tüzérség és páncéltörősök gondját.

    De már mi is ezen annyit de annyit rágódunk, hogy az már fájdalmas:). Igen beszélnünk kell róla, de csodát mi se tehetünk (sajnos) :S. HA én valami nagy fejes lennék Magyarisztánban, akkor fognám és kivágnám a HM vezetésének a 90%-át és a HTKA-ról toboroznék embereket, mert itt 100% hozzáértőbb, haladóbb szellemű emberek vannak mint ott a drágalátos vízfejűeknél :D.

  18. Pénz nélkül te se tudnál sok mindent csinálni… A honvédségnek jelenleg az használna leginkább ha felgyújtanánk az összes repülő eszközt a gripeneken kívül, és akkor nagy nyomás lenne a kormányon , hogy támogasson egy nagy helikopter és szállító gép beszerzést.

  19. >2014 végéig maradnak a szovjet helik.

    Ez a két év majdnem kevés arra hogy kiválasszák a rendszeresítendő új típust, kiképezzék az emberek egy részét (később ők lennének az itthoni kiképzők), néhány gép megérkezzen és kialakítsák az üzemeltetési környezetet és az eljárásokat. Persze ez akkor is jó sok pénzbe kerülne, ha a gépekért csak később kellene fizetni.

  20. Szerintem nem jó, hogy egészen 2014 végéig csak 2 db Mi-24-essel számol a Honvédség. Ezek minden bizonnyal a 335 és 336 oldalszámú „P” változatok lesznek, nem értem, hogy miért mondanak le a „V” változatról és további 4 db „P” változatról …
    Véleményem szerint a 2 db Mi-24P nem jelent harcihelikopter képességet.

  21. @tankman

    Véleményem szerint a 2 db Mi-24P nem jelent harcihelikopter képességet.

    Hát képességet valóban nem nagyon jelent, de képességmegőrzésnek talán elegendő, így nem kéne kidobni a mögötte levő infrastruktúrát, pilótáknak is lenne még min repülni, stb. Gondolom a téma a szállítóhelikopterek mellett annyira nem élvez prioritást, főleg hogy pár éve már hasonló darabszámon egyensúlyoz a Honvédség.

  22. Az Air Mentor Team meddig lesz még Afganisztánban? Addig itthon is kell hogy repüljenek a típusok.

    Ennek az egésznek csak úgy van értelme ha 2014-re szolgálatba áll a váltótípus.

    (Vagy lehet hogy csak a 2014 májusi választásokig gondolkodnak és hogy be legyen tartva „a ciklus végére eggyel több bevethető helikopterünk lesz mint a ciklus elején volt” ígéret?)

  23. Lehet átcsusszant a török határon pár MANPADS…
    Ami nekem nem tetszik ebben a szituációban az a következő :
    Lehet szidni Assadot és a rendszerét, de legalább rendet tartott. Ahogy más korábbi kollégái is a környéken.
    A másik ami sokkal inkább zavar az pedig az hogy a törökök NATO 5. cikkelyre hivatkozva kérnek ezt-azt, miközben nyíltan beleavatkoznak egy másik állam belügyeibe. Ez így egyszerűen nem frankó, hogy hosszú hónapokig provokálnak egy szomszédos államot majd a NATO 5. cikkelyre hivatkoznak. Ennyi erővel Mi is nekiállhatnánk a szerbeket vagy horvátokat provokálni majd szaladhatnánk a NATO-hoz (mondjuk gyanítom hogy a szerbektől kb. a 3. eset után olyan maflást kapnánk hogy a fal adná a másikat)
    Már sokszor leírtam, meg lehet nézni az arab tavasz eseményeit hová is vezet mindez, nem véletlen hogy Izrael sem igazán örül a fejleményeknek. Nekik is inkább megfelel egy partiképes Assad Akivel lehet riogatni a népet, de kordában tartható. Ha Assad rendszere elbukik az Izrael számára sokkal komolyabb biztonsági kockázat, mert olyan szélsőségesek kerülnek hatalomra Akik még egymással is nehezen egyeznek meg.

  24. Szerintem ez nem ilyen egyszerű sajnos. Az 56-os és 48-as hasonlat sem teljesen helytálló, mivel mind2 esetben egy ország népe lázadt az idegen befolyás ellen, míg jelen helyzetben az idegen befolyás inkább a lázadókra igaz. Az a k..va nagy szíriai ellenzék kb a fasorban sem lenne a külföldi bajkeverők nélkül. Azzal hogy az iszlám nevében külföldi harcosok szállnak be a konfliktusba, a morális alap is kérdőjelessé válik. De számomra a gyakorlati haszon is véleményes. Az hogy a törökök újra saját befolyási zónát akarnak szerezni az Ő dolguk. De az hogy mindebbe a NATO-t is belerángatnák, (tudván hogy az oroszok miatt fontosak a NATO számára) az már nem magánügy. De ha annyira a demokrácia bajnokai akkor mi is van a kurdokkal? Nekik nem jár önrendelkezés? Kicsit sarkítva olyan ez mintha a szomszéd galambokat tartana és egy menyétpárt próbálna elüldözni a padlásáról, eközben én direktben tenyészteném és folyamatosan telepíteném be Őket….

  25. Így első blikkre ez egy Ghadir osztályú tengó.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ghadir_class_submarine
    Nem egy komoly harcértékű típus de azért ott a Hormuzi szoros környékén kellemetlenkedni lehet vele.
    Jelenleg a legpotensebb cuccuk az a 3 Kilo amit az oroszoktól vettek. A saját fejlesztésű egységeik sokkal kisebb hajók. Számomra ez is azt jelzi, hogy nem igazán akarnak többet mint regionális tényező lenni.

  26. Na jó korvettnek azért elmegy. Azért minden esetre érezhető a változás az iráni hadiipar képességeit illetőleg. A felépítmény minden esetre dizájnosabb mint az előző modellek. A fórumokat lapozgatva kiderült hogy az irániak elég sok mil helikopter használnak köztük találtam egy érdekességet a Mil 171 típussal fémjelzett verziót ami elég különleges konfigurációval rendelkezett. A kabin közepén valamiféle gépfegyver volt beépítve valamint 2 külső gun poddal volt felfegyverezve ami elég kuriózum szerintem.

  27. http://polrotor.nolblog.hu/archives/2012/11/29/India_repulogep-vasarlas_es_ami_mogotte_van/

    „Ha nagyon le kellene egyszerűsíteni, akkor egy szokásos keleti blokk (Il-114, An-148) vs. nyugati blokk (C-27J, C-295) felosztás vázolható fel.”

    Az Il-114 az nem egy halott projekt, az An-148 pedig egy utasszállító? Mire gondolhatott a szerző? Talán az An-140-re?

    (Az Orosz Légierő használ An-148-at, de (VIP) személyszállítónak. )

  28. @Terminator

    Az Il-114 az nem egy halott projekt, az An-148 pedig egy utasszállító? Mire gondolhatott a szerző? Talán az An-140-re?

    Az An-148-ból van teherszállító változat – legalábbis papíron – An-178 néven. Viszont én úgy tudom, hogy az Il-114 is csak utasszállító.

    Egyébként én kicsit belemagyarázásnak érzem ezt az egészet. Ugyanígy el lehetne mondani azt is a beszerzéssel kapcsolatban, hogy India megnézi a prospektust és szimplán a neki megfelelőbb gépet választja (amelyhez talán drágább a metálfény, de 7 év garanciát adnak hozzá).

  29. „Konkrét példa a Mistral rakétakomplexum
    kérdése, mely meghatározó a légvédelmi képesség
    szempontjából. A rakéták kihordási
    ideje néhány éven belül lejár, tehát új rakétákra
    lenne szükség. Hiába a kompatibilis eszköz,
    ha nincs hozzá rakéta. És ha nincs rakéta, felesleges
    hozzá a katona. A példákat tovább
    sorolhatnánk. Elmondhatjuk, hogy e tekintetben
    az MH nehéz helyzetben van.”

    bővebben itt: (14. oldal)
    http://www.honvedelem.hu/container/files/attachments/35165/h_szle_2012-6_beliv_kicsi_oldalankent.pdf

  30. Még több nőt a seregbe… :)))
    Nem tartom szerencsésnek a nők alkalmazását a seregben. Persze kivételek vannak, de ahogy én láttam a tevékenységüket… hát a nagy többséget max adminisztratív beosztásban alkalmaznám. A másik oldalon láttam géppuskást is aki nagyon kajak volt, de az meg már nem is Nő hanem asszonyállat kategória :)))
    A konkrét példához : megnézném mikor futógörgőt vagy láncot szerel a kislány…
    Az nagyon kár hogy a Kubok kikopnak, szerintem a továbbiakban is egy Kub kategóriájú+valódi MANPADS eszköz kellene és nem ez a mutáns Mistral ami a kettő közt van.

  31. Érdemes lenne a csehekkel és a lengyelekkel tárgyalni Kub modernizációról. Habár ha rajtam múlna én a mobil csapatlégvédelmet is Rába alvázra pakolnám :-)

    http://www.armyrecognition.com/idet_2011_daily_news_actualites_pictures_video/mbda_and_retia_present_a_new_upgrade_version_of_the_russian_made_sa-6_gainful_at_idet_2011_1005112.html

    http://www.armyrecognition.com/images/stories/east_europe/poland/exhibition/mspo_2008/pictures_gallery/Rim-7_Sparrow_anti-aircraft_missile_2K12_Kub_Sa-6_MSPO_2008_002.jpg

  32. Szia Luthero !
    „-Az is érdekes , hogy a t-72-en van reaktív páncél és a parancsnoki nyíláson pajzs.”

    – Sajnos a hetvenkettesen csak üres kazetták vannak (robbanótöltet nélkül).
    Annak idején (1997) a Honvédség 3 db T-72M1 „üres-kazettás” harckocsit kapott.
    Hasonló megoldást fejlesztettek ki Gödöllőn is, de az ellátásra nem volt pénz.
    Hirtelen ezt a fotót találtam a guglin a gödöllői modernizációról:
    http://makettinfo.hu/upload/201105/1286747_09718_T72_CURRUS.jpg

  33. Érdekes,mert én Tatán járva úgy hallottam megvannak az éles reaktív kazetták és csak gyakorláshoz van az üres. Amit viszont személyesen is láttam hogy nem egy hk-ról le voltak vagdosva a felfogatáshoz szükséges fülek. ( A rossz nyelvek szerint valami hombárfejű vezér utasítása volt mondván balesetveszélyes )

  34. GrGLy szerint: 2012. november 30. péntek @ 06:33

    Ez az IL-114 azért is furcsa, mert nem rég volt egy táblázat belinkelve (amelyet most nem találok) az Orosz Légierő 2020-as gépállományáról és abban nem volt Il-114, ha jól emlékszem. Az utasszállító változatból pedig eddig kevesebb mint 10 épült 17 év alatt. Ráadásul az IL-114 az An-140-nel egy méretkategória és az oroszok az utóbbit választották rendszeresítésre és annak fejlesztik mindenféle változatát.
    A leváltandó Hawker Siddeley HS 748M Avro is kb ekkora.

    https://htka.hu/2011/07/08/uj-szallitogep-az-antonovtol/

    Az An-178 az már egy kicsit nagyobb és nem tűnik valószínűnek ez mellett: http://en.wikipedia.org/wiki/UAC/HAL_Il-214
    http://hal-india.com/futureproducts/products.asp

    Ami még furcsa: nem említenek határidőket az Hawker Siddeley HS 748M Avro leváltásával kapcsolatban. Nem lehet tudni hogy kész gép kell nekik vagy van idő fejlesztgetni.

  35. Chinese WZ-10 attack helicopter test firing anti-tank guided missiles (ATGM) and unguided rockets during a traning mission.

    http://chinesemilitaryreview.blogspot.ro/2012/11/chinese-wz-10-attack-helicopter-in.html

    Concept model of the Sino-Waverider being displayed at the Beijing Aviation Museum which seems similar to the American X-51 WaveRider unmanned scramjet hypersonic demonstration aircraft.

    http://chinesemilitaryreview.blogspot.ro/2012/11/sino-waverider-at-beijing-aviation.html

    http://www.air-attack.com/news/article/4918/11-30-2012-Largest-B-1-modification-in-history-set-to-begin.html