HTKA Hírhalom 2012. 43. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az Elbit Systems kapta a megbízást az AH-64E Longbow Apache Block III harci helikopterek fedélzeti számítógépének újratervezésére. A Boeing 17,5 millió dollárt szán a legfontosabb fedélzeti komputer újratervezésére, hogy az a jövőben is képes legyen együtt dolgozni a később beépítésre kerülő rendszerekkel, berendezésekkel. Az Elbit Systems 5 évet kapott a munka kivitelezésére, mely a tervezés mellett magában foglalja a számítógép integrálását az Apache fedélzetére.

—-

Szemfüles olvasóink talán már észrevették, hogy az előző hírben a Longbow Apache Block III típusjelzésében az eddig szereplő „D” betű helyén egy „E”, mint „Echo” állt. Az új megnevezés nem tévedés, a US Army AH-64E Longbow Apache néven állítja szolgálatba a harci helikopter legújabb verzióját. A hadsereg a régebbi „Indiánok” leváltására 690 példány beszerzését tervezi az új változatból, amely szerintük annyival jobb képességeket birtokol mint a Block I és Block II verziók, hogy megérdemli az új elnevezést: az új hajtásláncnak, a T700-GE-701D hajtóműnek és a kompozitból készült rotornak köszönhetően javultak a repülési képességek, de a maximális sebesség is 25 csomóval (46 km/h) nőtt, a nyitott architektúrájú avionikának köszönhetően pedig könnyedén integrálhatók a gép fedélzetébe a jövőben kifejlesztésre kerülő berendezések, eszközök.

—-

Az Embraer elkészült az első mauritániai megrendelésre gyártott EMB-314 Super Tucano könnyű harci géppel. A törzse alatt forgatható kupolában elektro-optikai és infravörös kamerával és levegő-föld fegyver hordozására alkalmas pilonnal, valamint a szárnyaiban 1-1 12,7 milliméteres M3P nehézgéppuskával felszerelt gépet október 20-n már át is adták a megrendelőnek, Sao Paolo-ban a gyár helyi egységénél tartott ceremónia keretében. A gyártó elmondása szerint az idei év elején megrendelt gépeket (a darabszámról nem hoztak nyilvánosságra adatot) az új tulajdonos határvédelmi feladatokra kívánja használni.

Mauritánia első EMB-314 Super Tucano-ja | Fotó: Embraer ,

Október 24-én a 4. példány leszállításával teljessé vált a dél-koreai 737 AEW&C légtérellenőrző flotta. A 2006-ban aláírt „Peace Eye” program keretében 1,6 milliárd dollárért a Dél-Koreai Légierő 4 példányt vásárolt a Boeing 737-700 utasszállítón alapuló légtérellenőrző és irányító típusból. Az első két repülőgépet még tavaly átvették, a harmadik idén májusban érkezett Ázsiába. A program teljesítésével a légierő képessé vált a Koreai-félsziget teljes légterének és vízfelületének állandó felügyeletére, a nap 24 órájában az év 365 napján.
A Boeing-nak lassan, de biztosan megtérül a típus kifejlesztése, Dél-Korea mellett már hadrendbe állította Törökország és Ausztrália is, de a potenciális vevők közé tartozik Olaszország, valamint az Egyesült Államok, utóbbi az E-3 flotta lecserélésére vásárolna a típusból.

—-

889,5 millió dolláros szerződéssel látta el a Pentagon a Lockheed Martin haditechnikai gyártót újabb C-130 repülőgépek gyártására. A megállapodás értelmében a Maryland-i székhelyű vállalat 7, a különleges erők bevetéseit támogató MC-130J, négy kutató-mentő HC-130J, egy szállító C-130J, valamint egy légi-utántölő KC-130J repülőgépet gyárt Marietta-i gyárában, 2015 július 31-ig bezárólag. Az első 3 variáns példányai mind az USAF-hoz kerülnek, míg a KC-130J-t az Amerikai Tengerészgyalogság veheti át elkészülte után.

—-

Az ONR (Office of Naval Research) új autonóm szállítójármű kifejlesztésére indított pályázatot, mely az Amerikai Haditengerészet és Tengerészgyalogság követelményeit elégítené ki. Az új repülőeszköztől elvárt követelmények között szerepel a pilóta nélküli üzemelés, függőleges fel és leszállás képessége, valamint a harctéri alkalmazhatóság. Az Autonomous Aerial Cargo Utility System (AACUS) jelölést kapott program keretében már a két pályázó céggel szerződést is kötöttek, a Lockheed Martin és az Aurora kutatóintézet megosztva 28 millió dollárt kap a saját terveik elkészítésére.
A gyártók részéről idáig a Lockheed kommentálta a programban való helyzetüket, ezek szerint szeptember 28-án írták alá a szerződést az ONR-el, melynek értelmében a cég 13,5 millió dollárból kell hogy gazdálkodjék. A terveik szerint egy pilóta nélküli helikopterrel pályáznak, melyet a nagy magasságú repülés során földi állomásról is irányíthatnak, ám az alacsony magasságú repülés, valamint a le és felszállás teljesen automatikus módon történik majd. Az új típus néhány technológiai megoldását már alkalmazták a K-MAX teherhordó forgószárnyúnál, mely már Afganisztánban, a tengerészgyalogság színeiben bizonyította a pilóta nélküli szállítóhelikopter elképzelésének megvalósíthatóságát. A szerződés 5 évre szól, ez alatt kell kifejleszteni az új típust, a győztes vállalat prototípusának megépítése ezután kezdődhet.

A pilóta nélküli gép alapjául szolgáló K-MAX ,

Bővült az Olasz Légierő Eurofighter Typhoon-t repülő alakulatainak száma. A 37. ezred állományába tartozó 18. század a szicíliai Trapani-Birgi légibázison kezdi újra szolgálatát, miután májusban leadták az utolsó F-16-aikat. A légi készültséget október 18-n vették át, amikor már 8 Typhoon-t kézhez kaptak, közülük 4 már korábban is üzemelt a légierő másik egységeinél. A pilóták persze a régi gépeik leadása és az új gépeik átvétele között sem álltak le a munkával, más egységeknél gyakorolták feladataikat, sőt, néhányuknak alkalma adódott részt venni egy németországi elektronikai hadviselési gyakorlaton, szeptemberben.

Az Olasz Légierő gépei | Fotó: Eurofighter ,

A Brit Hadsereg nyilvánosságra hozta az Afganisztánban lezuhant Hermes 450 pilóta nélküli felderítők listáját, ez szerint a szigetország az elmúlt 5 évben 11 UAV-ját veszítette el a távoli országban. Az eredményt október 24-én hozták nyilvánosságra, mely szerint 2007 és 2012 szeptembere között Afganisztán harcmezein 60 000 repült óra során 11 izraeli gyártású felderítőjük veszett oda, miközben az otthon, Nagy-Britanniában lévő példányok közül egy sem került veszteséglistára. A kutatás eredményeként több területen is módosítottak az üzemeltetésben, melyektől azt remélik hogy csökken a balesetek, és így az elvesztett gépek száma.

—-

Az Amerikai Hadsereg elkészült az OH-58F Kiowa Warrior első prototípusával. A legtöbb katonai projekttel ellentétben ez esetben maga a hadsereg mérnökei tervezték meg és gyártották le az OH-58 új variánsának első példányát, mellyel a számításaik szerint 37 millió zöldhasút spóroltak meg. A hadsereg repülés és rakéták kutatására, fejlesztésére és tervezésére szolgáló központjának (Aviation and Missile Research Development and Engineering Center – AMRDEC) ez volt az eddigi legnagyobb kihívásokat szolgáltató programja, ám sikerrel vették az akadályokat. Utóbbi kijelentést mi sem bizonyítja jobban, hogy a helikopter üres tömegét sikerült 1630 kg-ra leszorítani, ez 24 kg-al a tervezett, és 90,7 kg-al az OH-58D hasonló adata alatt szerepel.
A helikoptert most felszerelik a tesztelésekhez szükséges műszerekkel, majd 2013 áprilisában elvégezheti első repülését. Az AMRDEC további 2 tesztpéldányt készít majd Alabama-i gyárában, mielőtt 2013-ban megkezdik a sorozatgyártású helikopterek átadását. Az OH-58F Kiowa Warrior példányai nem új építésűek lesznek, eleinte az OH-58D-ket építik át az új sztenderdnek megfelelően, de később az eredetileg A és C, de mára már D verzióra átépített példányokat is tovább alakítják majd. Egy helikopter átépítésének költségei valahol 4 és 5 millió dollár között mozognak, a teljes program során 368 példányt építenek át az új változatra, és összesen 551 millió zöldhasút spórolnak ahhoz képest, mintha egy nagy repülőgépgyárral módosíttatnák a forgószárnyúakat.

—-

A modernizálások ellenére egy forgószárnyas repülési idejét sem lehet a végtelenségig kitolni, és ezt nagyon jól tudja az előző hírben szereplő OH-58 Kiowa Warrior eredeti gyártója, a Bell Helicopter-is – véleményük szerint a hadsereg könnyen juthat arra a döntésre, hogy a régebbi, eredetileg A és C verziójú OH-58-kat nincs értelme tovább üzemben tartani, és ezek helyére új helikoptereket szereznének be. A váltótípus a Bell OH-58F Block II lehetne, mely az előbb említett F variánson alapszik, ám erősebb, 1000 lóerős hajtóművet (Honeywell HTS-900), a Bell 407 típusból átvett erőátviteli rendszert és főrotort, valamint a Bell 427-ből származó farokrészt kapott. A változtatásoknak köszönhetően az új típus képes egy helyben lebegni akár 1830 méteres magasságban és 35˚C-os hőmérsékletben.
A Bell Helicopter az eladási esélyek növelésének érdekében októberben repülési bemutatókba kezdett a US Army bázisain, de az Armed Aerial Scout (AAS) programba való belépésről a hadsereg illetékesei csak decemberben döntenek.

—-

A Svéd Légierő vadászrepülői vehetik át Izland légvédelmét. Az utóbbi években a független ország sokat közeledett a NATO-hoz, több közös hadgyakorlaton is részt vettek, és ezt a kapcsolatot főzné még szorosabbra most a Svéd Kormány. A héten a Szociális Demokrata párt is támogatta a helyi kormány azon ötletét, mely szerint Svédország és Norvégia közös légi hadgyakorlatot tarthatna Izland felett, ezzel már kémlelve a sziget adta lehetőségeket. Az ötlet maga az Izlandi kormánytól érkezett, akik szeretnék, ha a hidegháború amerikai vadászgépei után újra lenne légi felügyelete a szigetnek, mivel az amerikaiak más esetben bezárnák a helyi katonai repterüket.
Ha a NATO fejesei rábólintanak az ötletre, akkor minden akadály elhárul a svéd Gripenek Izlandra érkezése elől.

—-

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban