|

HTKA Hírhalom 2012. 43. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az Elbit Systems kapta a megbízást az AH-64E Longbow Apache Block III harci helikopterek fedélzeti számítógépének újratervezésére. A Boeing 17,5 millió dollárt szán a legfontosabb fedélzeti komputer újratervezésére, hogy az a jövőben is képes legyen együtt dolgozni a később beépítésre kerülő rendszerekkel, berendezésekkel. Az Elbit Systems 5 évet kapott a munka kivitelezésére, mely a tervezés mellett magában foglalja a számítógép integrálását az Apache fedélzetére.

—-

Szemfüles olvasóink talán már észrevették, hogy az előző hírben a Longbow Apache Block III típusjelzésében az eddig szereplő „D” betű helyén egy „E”, mint „Echo” állt. Az új megnevezés nem tévedés, a US Army AH-64E Longbow Apache néven állítja szolgálatba a harci helikopter legújabb verzióját. A hadsereg a régebbi „Indiánok” leváltására 690 példány beszerzését tervezi az új változatból, amely szerintük annyival jobb képességeket birtokol mint a Block I és Block II verziók, hogy megérdemli az új elnevezést: az új hajtásláncnak, a T700-GE-701D hajtóműnek és a kompozitból készült rotornak köszönhetően javultak a repülési képességek, de a maximális sebesség is 25 csomóval (46 km/h) nőtt, a nyitott architektúrájú avionikának köszönhetően pedig könnyedén integrálhatók a gép fedélzetébe a jövőben kifejlesztésre kerülő berendezések, eszközök.

—-

Az Embraer elkészült az első mauritániai megrendelésre gyártott EMB-314 Super Tucano könnyű harci géppel. A törzse alatt forgatható kupolában elektro-optikai és infravörös kamerával és levegő-föld fegyver hordozására alkalmas pilonnal, valamint a szárnyaiban 1-1 12,7 milliméteres M3P nehézgéppuskával felszerelt gépet október 20-n már át is adták a megrendelőnek, Sao Paolo-ban a gyár helyi egységénél tartott ceremónia keretében. A gyártó elmondása szerint az idei év elején megrendelt gépeket (a darabszámról nem hoztak nyilvánosságra adatot) az új tulajdonos határvédelmi feladatokra kívánja használni.

Mauritánia első EMB-314 Super Tucano-ja | Fotó: Embraer ,

Október 24-én a 4. példány leszállításával teljessé vált a dél-koreai 737 AEW&C légtérellenőrző flotta. A 2006-ban aláírt „Peace Eye” program keretében 1,6 milliárd dollárért a Dél-Koreai Légierő 4 példányt vásárolt a Boeing 737-700 utasszállítón alapuló légtérellenőrző és irányító típusból. Az első két repülőgépet még tavaly átvették, a harmadik idén májusban érkezett Ázsiába. A program teljesítésével a légierő képessé vált a Koreai-félsziget teljes légterének és vízfelületének állandó felügyeletére, a nap 24 órájában az év 365 napján.
A Boeing-nak lassan, de biztosan megtérül a típus kifejlesztése, Dél-Korea mellett már hadrendbe állította Törökország és Ausztrália is, de a potenciális vevők közé tartozik Olaszország, valamint az Egyesült Államok, utóbbi az E-3 flotta lecserélésére vásárolna a típusból.

—-

889,5 millió dolláros szerződéssel látta el a Pentagon a Lockheed Martin haditechnikai gyártót újabb C-130 repülőgépek gyártására. A megállapodás értelmében a Maryland-i székhelyű vállalat 7, a különleges erők bevetéseit támogató MC-130J, négy kutató-mentő HC-130J, egy szállító C-130J, valamint egy légi-utántölő KC-130J repülőgépet gyárt Marietta-i gyárában, 2015 július 31-ig bezárólag. Az első 3 variáns példányai mind az USAF-hoz kerülnek, míg a KC-130J-t az Amerikai Tengerészgyalogság veheti át elkészülte után.

—-

Az ONR (Office of Naval Research) új autonóm szállítójármű kifejlesztésére indított pályázatot, mely az Amerikai Haditengerészet és Tengerészgyalogság követelményeit elégítené ki. Az új repülőeszköztől elvárt követelmények között szerepel a pilóta nélküli üzemelés, függőleges fel és leszállás képessége, valamint a harctéri alkalmazhatóság. Az Autonomous Aerial Cargo Utility System (AACUS) jelölést kapott program keretében már a két pályázó céggel szerződést is kötöttek, a Lockheed Martin és az Aurora kutatóintézet megosztva 28 millió dollárt kap a saját terveik elkészítésére.
A gyártók részéről idáig a Lockheed kommentálta a programban való helyzetüket, ezek szerint szeptember 28-án írták alá a szerződést az ONR-el, melynek értelmében a cég 13,5 millió dollárból kell hogy gazdálkodjék. A terveik szerint egy pilóta nélküli helikopterrel pályáznak, melyet a nagy magasságú repülés során földi állomásról is irányíthatnak, ám az alacsony magasságú repülés, valamint a le és felszállás teljesen automatikus módon történik majd. Az új típus néhány technológiai megoldását már alkalmazták a K-MAX teherhordó forgószárnyúnál, mely már Afganisztánban, a tengerészgyalogság színeiben bizonyította a pilóta nélküli szállítóhelikopter elképzelésének megvalósíthatóságát. A szerződés 5 évre szól, ez alatt kell kifejleszteni az új típust, a győztes vállalat prototípusának megépítése ezután kezdődhet.

A pilóta nélküli gép alapjául szolgáló K-MAX ,

Bővült az Olasz Légierő Eurofighter Typhoon-t repülő alakulatainak száma. A 37. ezred állományába tartozó 18. század a szicíliai Trapani-Birgi légibázison kezdi újra szolgálatát, miután májusban leadták az utolsó F-16-aikat. A légi készültséget október 18-n vették át, amikor már 8 Typhoon-t kézhez kaptak, közülük 4 már korábban is üzemelt a légierő másik egységeinél. A pilóták persze a régi gépeik leadása és az új gépeik átvétele között sem álltak le a munkával, más egységeknél gyakorolták feladataikat, sőt, néhányuknak alkalma adódott részt venni egy németországi elektronikai hadviselési gyakorlaton, szeptemberben.

Az Olasz Légierő gépei | Fotó: Eurofighter ,

A Brit Hadsereg nyilvánosságra hozta az Afganisztánban lezuhant Hermes 450 pilóta nélküli felderítők listáját, ez szerint a szigetország az elmúlt 5 évben 11 UAV-ját veszítette el a távoli országban. Az eredményt október 24-én hozták nyilvánosságra, mely szerint 2007 és 2012 szeptembere között Afganisztán harcmezein 60 000 repült óra során 11 izraeli gyártású felderítőjük veszett oda, miközben az otthon, Nagy-Britanniában lévő példányok közül egy sem került veszteséglistára. A kutatás eredményeként több területen is módosítottak az üzemeltetésben, melyektől azt remélik hogy csökken a balesetek, és így az elvesztett gépek száma.

—-

Az Amerikai Hadsereg elkészült az OH-58F Kiowa Warrior első prototípusával. A legtöbb katonai projekttel ellentétben ez esetben maga a hadsereg mérnökei tervezték meg és gyártották le az OH-58 új variánsának első példányát, mellyel a számításaik szerint 37 millió zöldhasút spóroltak meg. A hadsereg repülés és rakéták kutatására, fejlesztésére és tervezésére szolgáló központjának (Aviation and Missile Research Development and Engineering Center – AMRDEC) ez volt az eddigi legnagyobb kihívásokat szolgáltató programja, ám sikerrel vették az akadályokat. Utóbbi kijelentést mi sem bizonyítja jobban, hogy a helikopter üres tömegét sikerült 1630 kg-ra leszorítani, ez 24 kg-al a tervezett, és 90,7 kg-al az OH-58D hasonló adata alatt szerepel.
A helikoptert most felszerelik a tesztelésekhez szükséges műszerekkel, majd 2013 áprilisában elvégezheti első repülését. Az AMRDEC további 2 tesztpéldányt készít majd Alabama-i gyárában, mielőtt 2013-ban megkezdik a sorozatgyártású helikopterek átadását. Az OH-58F Kiowa Warrior példányai nem új építésűek lesznek, eleinte az OH-58D-ket építik át az új sztenderdnek megfelelően, de később az eredetileg A és C, de mára már D verzióra átépített példányokat is tovább alakítják majd. Egy helikopter átépítésének költségei valahol 4 és 5 millió dollár között mozognak, a teljes program során 368 példányt építenek át az új változatra, és összesen 551 millió zöldhasút spórolnak ahhoz képest, mintha egy nagy repülőgépgyárral módosíttatnák a forgószárnyúakat.

—-

A modernizálások ellenére egy forgószárnyas repülési idejét sem lehet a végtelenségig kitolni, és ezt nagyon jól tudja az előző hírben szereplő OH-58 Kiowa Warrior eredeti gyártója, a Bell Helicopter-is – véleményük szerint a hadsereg könnyen juthat arra a döntésre, hogy a régebbi, eredetileg A és C verziójú OH-58-kat nincs értelme tovább üzemben tartani, és ezek helyére új helikoptereket szereznének be. A váltótípus a Bell OH-58F Block II lehetne, mely az előbb említett F variánson alapszik, ám erősebb, 1000 lóerős hajtóművet (Honeywell HTS-900), a Bell 407 típusból átvett erőátviteli rendszert és főrotort, valamint a Bell 427-ből származó farokrészt kapott. A változtatásoknak köszönhetően az új típus képes egy helyben lebegni akár 1830 méteres magasságban és 35˚C-os hőmérsékletben.
A Bell Helicopter az eladási esélyek növelésének érdekében októberben repülési bemutatókba kezdett a US Army bázisain, de az Armed Aerial Scout (AAS) programba való belépésről a hadsereg illetékesei csak decemberben döntenek.

—-

A Svéd Légierő vadászrepülői vehetik át Izland légvédelmét. Az utóbbi években a független ország sokat közeledett a NATO-hoz, több közös hadgyakorlaton is részt vettek, és ezt a kapcsolatot főzné még szorosabbra most a Svéd Kormány. A héten a Szociális Demokrata párt is támogatta a helyi kormány azon ötletét, mely szerint Svédország és Norvégia közös légi hadgyakorlatot tarthatna Izland felett, ezzel már kémlelve a sziget adta lehetőségeket. Az ötlet maga az Izlandi kormánytól érkezett, akik szeretnék, ha a hidegháború amerikai vadászgépei után újra lenne légi felügyelete a szigetnek, mivel az amerikaiak más esetben bezárnák a helyi katonai repterüket.
Ha a NATO fejesei rábólintanak az ötletre, akkor minden akadály elhárul a svéd Gripenek Izlandra érkezése elől.

—-

117 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 43. hét”

  1. „Szép munka!” Ha már elfogadjuk a megelőző csapás jogosságát, akkor ugye az is szép lenne ha mit tudom én, öngyilkos terroristák megelőzíő csapást mérnének jónéhány izraeli katonai célpont ellen, illetve mondjuk meggyilkolnának egy akcióban tőbb izraeli pilótát, ugyancsak megelőzvén hogy berepüljenek Iránba, s ott pusztitó tevékenységet végezzenek?

  2. „de egy heliben mitől fárad el a sárkány?”

    Egy helikopter strukturális igénybevétele hatalmas. Jól mondod, az egyik forrás rezgés, ha repültél volna egy Mi-8/17-essel, akkor fel sem merült volna a kérdés. A rotor nyomaték kiegyenlítése folyamatosan el akarja „törni” a faroktartót, stb.

  3. Talán pont a mostani Aranysasban van egy cikk, amiben a helikoptereket tárgyalják. Konkrétan a Kamovokat. Ott esik szó arról, hogy a hagyományos elrendezésű helikre milyen erők hatnak. Mondjuk már megírták az előttem szólók is.

    Más:
    Ja, szép munka…
    Ez a megelőző csapás furcsa egy dolog. Kicsit olyan, mint amikor bemész a kocsmába és egyből megkéselnek.
    Egyébként Izraelben a lakosság talán egésze hadköteles, nem?
    Megint egy Aranysasra hivatkoznék, ott írták, hogy szinte mindenkinek át kell esnie a kiképzésen, onnantól kezdve tartalékos. A nők is.
    Persze az ortodoxok kimagyarázhatják…
    Így azért elég nehéz civilről beszélni, mert kis túlzással aki eddig nem volt katona, az majd lesz.

  4. Mackensen a kedvedért az öngyilkost kéretik cserélni speciális alakulatra. remélem a következő kifogás nem az lesz,hogy ugy sem jutnának el addig. A felvetés részemről csupán arra próbált rávilágitani, hogy a megelőző csapás mennyire lehet jogos, illetve miért is kellene elfogadni az izraeli megelőző csapást és nem elfogadni pl az iránit.

  5. boris, ez így egy kissé eröltetett. Bárki behívható szinte bármilyen országban vészhelyzet esetén. Tehát ez alapján akárkiből legitim célpont lehet.
    Ha nagyon leegyszerüsítjük, akkor katona az, akin uniformis van. Ha tartalékos és civilként él, akkor már nem az, csak miután mozgosítják és újból felölti a mundért.

  6. aerophyl szerint: 2012. október 29. hétfő @ 13:21

    > ha repültél volna egy Mi-8/17-essel,

    Szerinted hány embernek van/volt itt ilyenre lehetősége? :)

    Mi csak a kecskeméti repülőnapokon láthatunk élőben haditechnikát.

  7. Ha sikerülne pilótákat kinyírniuk, akkor elméletileg jogos lenne. A baj, hogy asszem ilyesmire még nem volt példa. Katonai létesítményekben sem tudnak komoly kárt tenni. Maradnak a búszmegállók, üzletek stb.
    A másik jogilag vitatható dolog az, hogy az öngyilkos merénylők nem az iráni reguláris haderő tagjai.

  8. Mackensen
    Most direkt beszélsz mellé, vagy én nem fejezstem ki magam érthetően? Felejtsd el a teroristát, speciális alakulat, a felvetés csak hipotetikus, ne próbáld arra csavarni hogy ilyen még nem volt… Nem volt de attól még lehetséges. Még csak nem is a pilóták a lényeg, hanem hogy a megelőző csapásnak lenne e legitimitása ha nem izrael, hanem iran hajtana végre ilyen akciót.

  9. Így azért elég nehéz civilről beszélni, mert kis túlzással aki eddig nem volt katona, az majd lesz.

    Bocs, de ez elég nyakatekert érvelés. Ennyi erővel akkor ölj le minden csecsemőt, mert a lehetősége megvan, hogy katona lesz. A civil szempontjából nem az számít, hogy mi lehet. Az, hogy mi van. A fegyvertelen civilruhás nem ártalmas egyén az civil. Pont. A civilruhás fegyveres, aki törvényen kívül „üzemel” az meg gerilla/partizán/terrorista…

  10. Allesmor Obranna

    Terminator,

    Aerophyl nem elvárja tőled, vagy mástól, hogy ilyen technikával repülj, csak említi.

    Azonban itt jövök a képbe én és csinálok ingyen reklámot a siófok-kiliti Minyónak, mert ott 8000 forintért mehetsz (ha van hely) az ernyősökkel 4000 méterig és le.
    A leutazás költsége mellé ez már nem tétel, de nem sokkal haladja meg egy kecskeméti repnap (csak az idézett példa kedvéért) költségét.
    Csak ajánlani tudom. Igaz, nekem leszállásom még nincs…

  11. gacsat
    Az,hogy magukon kívül szarnak mindenkire az nem új így van már egy ideje viszont azt nem értem,hogy egy Németország ami az utóbbi 60-70 évben erőteljesen háború ellenes még is,hogy a bűbánatba ad el nekik fegyver?Vagy ha nekik elad miért nem ad el más államoknak akik hasonlóan leszarnak mindent és mindenkit?

  12. Dudi
    Ez már inkább politika. Ahogy a mondás tartja, amit szabad Jupiternek, nem szabad a…
    Nem foglalnék állást se mellettük, se ellenük, de a józan ész azt sugallja, hogy erre válasz is fog menni, ha nem is ezer kilós bombákkal adják meg. Érdeklődve várom, mikor unják majd meg a csipkelődést az arab államok, végre. Aztán lehet pislogni.

  13. gcsat, afganisztánban ott vannak az afgán erők is a katonai komplexumokban (akik nem feltétlenül lojálisak), míg izraelben nincs bejárásuk másoknak. Szerintem ne eröltessük a párhuzamot.
    Valóban, megsértették Szudán légterét és ezért Szudán egész nyugodtan hadüzenetet küldhet Izraelnek:))

  14. dudi: Nem hegyezném ki Németekre. Németeknél inkább az a spec, hogy pl gyártási áron adnak nekik el dolgokat.

    luper: Fordíts. Nem erre válasz fog menni, hanem ez volt a válasz. Ha tetszik Szudán(és vele Irán) csipkedte Izraelt. Persze erre is jöhet válasz és arra is fog válasz menni….

  15. Ez a szudáni akció hogyismondjam… ezért cserébe úgy kb totális blokád alá kellene vonni Őket, ugyanis egy szuverén és nem ellenséges ország ellen hajtották végre. Ez kb olyan mintha Dél Korea északot fenyegetve csapást mérne vietnami célpontokra , hogy na látjátok képesek vagyunk rá :) Finoman szólva is röhej. Addig amíg izraelnek latorállamként illegális atomfegyverei vannak addig egyszerűen nincs miről beszélni. Ami viszont sokkal aggasztóbb és én speciel nemzetbiztonsági kockázatnak is tartom, hogy rengeteg külföldi állampolgár is kiképzést kap izraelben , akik később „hazatérnek” és szerete a világban éldegélnek. Vajon melyik hazájukhoz hűségesek ezek és vajon hány százalékukat szervezi be a moszat? És amiért ez nagyon bacca a csőröm : több embert is ismerek Aki itthon lelkiismereti és egyéb indoklással kibújt a sorkatonai szolgálat alól, majd önként és dalolva eelment Izraelbe arra a nem is egy hanem 3 évre…

  16. US pips Russia as ‘lowest bidder’ for heavy-lift 15-chopper deal

    http://articles.timesofindia.indiatimes.com/2012-10-28/india/34779815_1_p-8i-heavy-lift-chinook

    http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/vereseget_szenvedett_a_mi26_indiaban/

    „az Egyesült Államok alacsonyabb árat jelölt meg, mint Oroszország.

    A hírforrás elmondása alapján az amerikaiak nem csupán a helikoptereket kínálták kedvezőbb áron, hanem a későbbiekben a forgószárnyasok kiszolgálását is olcsóbban fogják végezni.”

  17. Mérnökök és mérnökjelöltek figyelem :D

    Pilóta: A bal főfutó belső gumiját majdnem cserélni kell.
    Mérnök: A bal főfutó belső gumija majdnem cserére került.

    Pilóta: A tesztrepülés rendben lezajlott, az automatikus landolás nagyon durva volt.
    Mérnök: Ezen a gépen nincs automatikus landolás.

    Pilóta: Valami meglazult a pilótafülkében.
    Mérnök: Valami meghúzásra került a pilótafülkében.

    Pilóta: Döglött rovarok vannak a homloküvegen.
    Mérnök: Élő rovarok rendelés alatt.

    Pilóta: A robotpilóta magasságtartó módban 60 méter per perces ereszkedést produkál.
    Mérnök: A hibát nem sikerült reprodukálni a földön.

    Pilóta: Bizonyíték a bal főfutó szivárgására.
    Mérnök: Minden bizonyíték eltüntetésre került.

    Pilóta: A DME hihetetlenül hangos.
    Mérnök: DME hihetőbb szintre halkítva.

    Pilóta: Az önzárótól beragadnak a tolóerő szabályzó karok.
    Mérnök: Az jó, pont arra találták ki.

    Pilóta: A barát-ellenség azonosító működésképtelen kikapcsolt állapotban.
    Mérnök: Igen, ez így szokott lenni.

    Pilóta: Repedés gyanúja a homloküvegen.
    Mérnök: Gyanú megerősítve.

    Pilóta: Nincs 3-as hajtómű.
    Mérnök: Rövid keresés után a jobb szárny alatt meglelve.

    Pilóta: A gép viccesen viselkedik.
    Mérnök: A gép figyelmeztetésre került, hogy nőjön föl, repüljön tisztességesen, és komolyodjon meg.

    Pilóta: A célkereső radar hümmög.
    Mérnök: A célradar újraprogramozva vers szavalás segítségével.

    Pilóta: Egér a pilótafülkében.
    Mérnök: Macska bevetése megtörtént.

    Pilóta: Zaj hallatszik a műszerfal alól. Mintha egy manó egy kalapáccsal dobolna valamin.
    Mérnök: A kalapács a manótól elvételre került.

  18. Bulgária 2014: „Célunk 8 harci repülőgép, de lehet hogy kilenc,az ártól függően.”

    http://www.defender.hr/europa-i-rusija/oruzane-snage-1/bugarska-planira-kupiti-osam-borbenih-zrakoplova-u-2014.php

    „Angelov was rejected for an aircraft Eurofighter Typhoon and the new F-16 due to financial constraints. However, he indicated that there is the option to purchase the Gripen fighter jets from Sweden. „The possibility of purchasing new aircraft Gripen is still standing. Gripen offer will be considered on an equal basis with the rest used the offer,” said the Minister. (Author’s note offers eight Gripen aircraft for Croatia was EUR 611 million including the training of pilots and ten Sidewinder missiles for which the U.S. should obtain a license, the cost of maintenance for eight aircraft package was 14 million euros per year)”

  19. Ha minden igaz akkor a románok megvették előlük a használt portugál F-16-osokat. Vagy van még valakinek használt jóárasított F-16-osa vagy gripen lesz belőle.

    Ha gripen lesz, biztos járnak majd ide hozzánk a bolgár gripenek gyakorlatozni :)

  20. Készen áll az új orosz AIP rendszer a tesztekhez. Év végéig kezdik tesztelni az orosz AIP rendszert az orosz teszt tengón a Szarovon. Ha a tesztek sikeresek lesznek , folytatódhat a „Kronstadt” és a „Szevasztopol” építése.

  21. Tankman:
    A Rába-Volvo dologra még ne vegyél mérget.
    Egyenlőre csak annyit tudunk:
    1, A HVG és a Magyar Nemzet kutakodott.
    2, A Rába vezetése megmondta, hogy semmi nincs nekik buszgyàrtàsra. Se eszköz, se hely.
    3, Fentről leszóltak, hogy a pofátok befogjàtok és akkoris fogtok buszt gyártani.
    4, A Volvo Wroclawban készíti a Skandináv piacra a buszait is (eddig a lengyelektől csak más piacra dolgoztak!).
    5, Ezt úgy oldja meg, hogy bezár a Shaffle gyár a svédeknél, ami eddig Volvo alvázra karosszált.
    6, Egyes forrás szerint ezen bezárt gyár eszközei kerülhetnek Győrbe, hogy legyen a Rábának eszköz parkja a Volvo alvázra való építéshez.
    7. Közben a hazai buszgyártókat a kormány az szép csendben kinyírja a Volánok beszerzési stopjával, ami 2. éve tart!
    8, A Rába elkészíti a CSAK hazai piacra jó, Volvo alvázas buszait, a többi hazai cég végre megdöglik, a BKV kap állami hitelt buszokra és a Volánok is zöld utat kapnak.
    9, A jelenlegi hazai cégeknek és munkásainak annyi, van egy NAGY NEMZETI BUSZGYÁR, a nép csak a végterméket látva tapsol, a kormány meg élvezi a sikert.
    Ha még a Szélestől ki sikerül az Ikarus feliratú matricákat bizniszelni, még nagyobb a parasztvakító siker!
    10, Ja? Utána mi lesz? Export biztos nem, mert a Volvo – joggal – nem járul hozzá. Lévén csak kompromisszummal ad alvázat! A saját piacába – joggal – nem enged belerondítani.

  22. @Kuruc71

    A cikk szerint ha nem is az egészet, de a beszerzés egy részét a MiG-29-esek eladásából akarják fedezni. És ha tényleg sikerülne elpasszolni a nagyvasakat, akkor merem remélni, hogy nem holmi költségvetési hiánypótlásra, meg egyéb marhaságokra verik el a befolyt pénzt…

  23. „A cikk szerint ha nem is az egészet, de a beszerzés egy részét a MiG-29-esek eladásából akarják fedezni. ”

    Ami ertek volt a 29 sekbol ( a meglevo potalkatreszek hajtomuvek azt mar el is vittek. Szinte azonnal. Ami maradt az meg egy helire sem eleg.

    Amugy a koltsegvetes olyan szinten instabil hogy szinte napi szinten kell at meg atszabni, uj „forrasokat” talalni. Ebbe egy egyszeru 10 millio USD beszerzes sem fer bele nem hogy egy 200-300 millios !

  24. GtGLy

    Persze hogy kell heli, meg ezer mas is de azok akik dontenek azok tojnak erre magasrol mert ez nem tartozik bele a szabadsagharcba.

    Eltudom kepzelni hogy megis fognak valami hibrid megoldast talalni de nem vagyok benne biztos hogy az jo is lesz.

  25. Eltudom kepzelni hogy megis fognak valami hibrid megoldast talalni de nem vagyok benne biztos hogy az jo is lesz.

    A MiG-ekből meg a Mi-kből építenek majd valamit :D „Mert hát a MiG-ben benne van, hogy Mi, szóval biztosan ugyanazokra az alapokra készültek és teljesen összeépíthetőek. Majd a Rába megoldja ezt is.” – nyilatkozta a kormány összhaderőnemzeti fegyverzetfejlesztési szakállamtitkár helyettesének a szomszédja.

  26. Október 30-án a Szevmashi gyárból kihajźott a Szeverodvinszk (projekt 855-Yasen) a Barentsz tengerre. Megkezdi a végso teszteket a flottának valo átadása elott(ha minden rendben lesz). Letesztelik az osszes berendezést, rendszereket, lovészeti teszteket is tartanak, 3 rakáta tesztet hajtanak végre a Kalibr rakétákkal (2 víz alatt, 1 víz felett kilove) és torpedo kilovéseket . Majd lemerulnek 600 m mélységbe és ha minden rendben akkor johet az átadás év végén. A tavalyi teszteken 2000 kisebb-nagyobb hibát észleltek, ezeket 1 év alatt kijavították (kb annyit volt bent a Szevmashban)

  27. kaktusz

    http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/helikopteruzlet-versengo-jelentkezokkel-1115024

    Ajajajajajjj, nem teszik ez nekem… Totál olyan, mintha mindenáron ránk akarnák sózni azokat a Huey-kat. És adódik a kérdés, hogy miért erőszakolják nekünk ennyire az „ingyenheliket”? Mert ugye, ha annyira jók lennének és nekünk nem kellenek, akkor bőven lenne máshol is helyük, akár az USA-n belül (pl. https://htka.hu/2012/02/28/a-konkurencia-kozbeszol-masnak-is-kellhet-az-uh-1n/ ), akár más, partnerüknél/szövetségesüknél, ennek ellenére mégis minket győzködnek. Szóval bűzlik ez az egész, de nagyon…

  28. Az UH-1N beszerzésével nagyon kiszolgáltatott helyzetbe kerülnénk, értesüléseim alapján a komolyabb javításokat egyedül az USA-ban lehetne kivitelezni – gondoljatok csak a szállítási költségekre.
    Továbbá engen az is meglepett, hogy mint szövetségesnek az USA nem adná át nekünk a helikhez a legmodernebb FLIR és rakétavédelmi – besugárzójelző – zavaró berendezéseket.

  29. „A fotón látható rózsaszínű harckocsi nem T-34, hanem ISZ-2 !!!”

    Pontosan, most láthattunk „szakmai” melléfogást egy hivatalos HM honlapon. :)
    Még egy harckocsi típusmeghatározása se egyszerű ezek szerint. :)

  30. Az európai helikopterek beszerzésével kapcsolatban még nem derült ki hogy az UH-1-hez tervezett háttér megteremtése az európai típusok esetén mennyibe kerülne. Az európai gépekhez pl. metrikus vagy angolszász szerszámok kellenek?