Szűk egy éve írtunk róla, hogy a SNECMA az első M88-4E verziójú erőforrást a Francia Légierő számára, azóta néhány érdekes infó is előkerült a gall hajtóműről.
Az új verzió tesztelése még 2010 folyamán megkezdődött, februárban magashegyi körülmények között nyüstölték földi próbapadon, majd március 22-én az Istres légibázisról sikeres első repülést teljesített egy Rafale-ba építve. 2010 folyamán 70-nél több tesztrepülést hajtottak végre vele, megszerezvén az új erőforrás légialkalmassági bizonyítványát. A 2011-es év az élettartam-teszteké volt, decemberre pedig átadták az első szériagyártású példányt.
A gyártó tájékoztatása szerint az azóta eltelt szűk egy év alatt 16 darab M88-4E-t adtak át. A 20 százalékban megújult hajtóműről elárulták, hogy a nagyjavításközi 2500 ciklust 4000-re növelték, az intenzív karbantartást igénylő elemek élettartamát pedig 60 százalékkal sikerült emelni.
A SNECMA eddig több mint 300 darab M88-ast adott át a Francia Légierő és a Francia Haditengerészet számára, a régebbi verziókat 4-5 éven belül a 4E sztenderdre korszerűsítik.
A gall konstruktőr nem áll le a fejlesztéssel, egyelőre M88X jelzéssel készül a hajtómű erősebb változata, melybe a Theo program keretében kikísérletezett nagynyomású turbina kerül.
Elárulták azt is, hogy tárgyalások folynak Indiával, az M88-as helyi gyártásáról, hisz az MMRCA tenderen győzedelmeskedő Rafale legtöbb részegységével egyetemben az ázsiai országban készül majd a hajtómű is, melynek a legyártásához és összeszereléséhez a SNECMA tájékoztatása szerint 36 nap szükséges.
Emellett egyeztetnek arról is, hogy az ázsiai országban évtizedek óta sikertelenül fejlesztett Kaveri erőforráshoz az M88-as gázgenerátorának nagynyomású részét használják fel, így remélhetőleg nőhet majd az indiai erőgép élettartama és tolóereje.
—–
Kapcsolódó hír, hogy a Dassault Aviation 2012 folyamán eddig 6 darab Rafale-t adott át, egyel kevesebb, mint tavaly ilyenkor.
szép, hogy nyert de még mindig nincs szerződés. India.
The United Arab Emirates has halted negotiations with France to buy Rafale fighter jets
http://www.4-traders.com/DASSAULT-AVIATION-5215/news/DASSAULT-AVIATION-UAE-Halts-Talks-to-Buy-French-Rafale-Fighter-Jets-Report-15419036/
Arra leszek kiváncsi, hogy milyen fegyverzettel szállítják a gépet. A MICA pl. már egy kifutó típus, ha van esze a franciáknak, akkor annak most gyorsan eladják a licenszét. Aztán 10 év múlva jön az átfegyverzés a sokkal nagyobb teljesítményű Meteorra- és azon is jócskán keresnek.