Az Egyesült Államok parti őrségének jelenleg zajló, hosszútávú modernizálási programjának becsületes neve ugyebár az Integrated Deepwater System Program – a csöppet sem új keletű program egyes elemei kapcsán érintőlegesen már szerepelt híreink között. Emlékeztetőül: a program célja, hogy 25 év leforgása alatt megvalósuljon az önálló haderőnemként funkcionáló U.S. Coast Guard nagyobbrészt teljes eszközparkjának lecserélése.
A problémáktól nem teljesen mentes programban hajó vonalon a Hamilton-osztályú kutterek váltótípusa, a Legend-osztály / National Security Cutter terén áll a legjobban, lévén már három ilyen osztályú hajó is hadrendbe van állítva. Igaz a legutóbbi építése kapcsán valamit valahol elbaltáztak, mert rövid időn belül több helyen is kilyukadt.
A frissebb fejleményekre koncentrálás előtt azért még, részben a cím miatt megemlítenénk még a Sentinel-osztályú kuttereket, amik a Fast Response Cutter (FRC) program módosításának eredményei. Ezek alapja ugyanis az FRC program korábbi módosítása miatt a holland Damen csoport Stan 4708 jelölésű, a Dél-Afrikai Köztársaság által is kiválasztott járőrhajója. A holland tervekre alapozott módosítást, azaz a Sentinel-osztályt a Louisiana államban található Bollinger hajógyár építi a parti őrség részére. A tervezett 58 hajóból az első idén áprilisában állt hadrendbe.
Ezen két, eltérő mértékben sebességben lévő program mellett mozgolódás van az Offshore Patrol Cutter háza táján is. Korábban, a végleges kritériumok nehéz megszülése miatt az anyagi elkaszálás réme is felmerült már a programmal kapcsolatban. Szeptember végén végül elkészült a végleges dokumentum, a 25 hajó szállításának jogáért és a 8,1 milliárd dollárért ölre menni készülő hajógyáraknak 2013. január 10-ig van idejük beadni pályázataikat. Amiket a jelenlegi tervek szerint 2013 júniusáig bírálnának el. Ezt követően 2-3 nevezőt választanának ki a terveik finomhangolására, majd az ezen szakaszból győztesen kikerülő versenyző 2015 októberében maximálisan 11 hajót építésének jogát nyerné el, melyek közül az első beszerzése 2017-re várható. A fennmaradó 14 hajót egy újabb versenyeztetés keretében szereznék be.
No de lássunk pár alapkövetelményt! A parti őrség 210 és 270 láb hosszú kutterjeinek váltására hivatott, azokat többek között járőrözési idő, tűzerő és forgószárnyas vonatkozásokban túlszárnyaló új hajóosztály kapcsán 3 500 – 4 000 tonna köröli vízkiszorítás várható, mellyel akár elég közel is lehet majd súlycsoportban a 4 500 tonnás nagytesó Legend-osztályhoz. A U.S. Coast Guard leendő új szerzeménye természetesen rendelkezik majd helikopterhangárral, melynek alkalmasnak kell lennie a haderőnem Sikorsky H-60 és Eurocopter H-65 típusainak fogadására. A helipaddal szemben némiképp nagyobbak az elvárások: kellően erősnek kell lennie az összes Black Hawk elfajzás, beleértve az S-92 fogadásához.
A tender kapcsán a tisztán amerikai versenyzők mellett európai szálak is vannak. Vagy mint kész tervek szállítói ksiebb amerikai hajógyáraknak, vagy mint európai tulajdonú amerikai hajógyárak. A közös bennük, hogy egyelőre nem túl bőbeszédűek a program kapcsán, hiába próbálkoztak vélhetően harapófogóval is a helyi szaksajtó illetékesei.
Amit tudni lehet, hogy a jelenlegi mezőnyben több súlycsoport képviselteti magát a kis, ilyen jellegű tapasztalattal akár nem is rendelkező hajógyáraktól kezdődően az olyan „nagyvadakig” mint a General Dynamics hajógyárai, vagy épp a francia DCNS.
A nagy amerikai hajógyárak közül a Huntington Ingalls mellett a General Dynamics három hajógyára közül kettő érdekelt a versenyben – egymás riválisaként.
És akkor jöjjenek az európai szálak!
A parti őrség által még a nyáron közzétett lista alapján az érdeklődők között van a Marinette Marine is, melynek neve az LCS program kapcsán lehet ismerős. A parti őrségnek már számos hajót építő hajógyár jelenleg az olasz Fincantieri tulajdona.
Európai segítségre alapoz a U.S. Coast Guard jól bevált partnere, a Bollinger hajógyár, akik a holland Damen csoporttal és az amerikai Gibbs & Cox tervezőirodával karöltve szeretnék kiütni a riválisaikat. Tehát a Damen a Sentinel-osztáléy mellett akár még be is zsebelhet egy másik méretkategóriát is – ezúttal a Holland Haditengerészet által rendszeresítés alatt álló, 3 750 tonna vízkiszorítású Holland-osztályú OPV alapjain.
Korábban említve lett a DCNS is. Ők a VT Halter hajógyárral karöltve próbálnak betörni az amerikai piacra. A francia vállalat közlése szerint egy már bizonyított fregatt törzsére alapoznák ajánlatukat. Ezen utalás vélhetően a La Fayette-osztályt jelentheti, mert vízkiszorítás vonatkozásban nagyjából az egyezik az amerikai elvárásokkal.
Európában persze nem csak a hollandok és a franciák értenek a hajók tervezéséhez, építéséhez – nincs szégyellni valójuk a norvégoknak sem. Ezt a főleg a parti őrség hajóinak javításával foglalkozó Vigor Industrial is így gondolhatta. Az északnyugati régió jelentős játékosának a norvég Ulstein nevéhez köthető speciális X-Bow fantázianevű hajóorr kialakítás tetszett meg.
http://youtu.be/gdxQjfQpuoM