|

Túl drága az UH-1N rendszeresítése – Visszautasítjuk az amerikai ajánlatot?

A HM-nek jelenleg nincs nyolcvanmilliárd forintja a harminckét UH–1N gép felszerelésére. Ennyibe kerülne az ingyen kapott helikopterek rendszerbe állítása. November elejéig kell megküldeni az Egyesült Államoknak a Honvédelmi Minisztérium hivatalos válaszát a felajánlott „ingyenhelikopterekkel”, illetve a velük együtt járó csomaggal kapcsolatosan.

A magyar vezetés várhatóan nem kíván élni a lehetőséggel – értesült a Népszabadság. Az Egyesült Államok harminckét (pontosabban harminc működő és két repülésképtelen, de kiképzésre alkalmas), még az 1970-es években gyártott, az amerikai hadrendből kivont helikoptert akart „ingyen” átadni Magyarországnak. A csomag ezzel együtt mégis sokba kerülne az amúgy is szűk, a rendszerváltás óta soha ilyen mélyen nem lévő honvédelmi költségvetés számára. Az UH–1N típusú helikoptereket térítésmentesen kapnánk, de a felszerelést, a kiképzéseket, a rendszerbe állítást és a kiszolgálást a magyar államnak kellene kifizetnie. Ez az első ajánlat szerint 426 millió dollárba, azaz megközelítőleg százmilliárd forintba kerülne, a végső tárgyalások után azonban az utolsó ajánlat ennél jóval, állítólag közel húszmilliárd forinttal olcsóbb lett.

Lapunk értesülései szerint a HM végül várhatóan mégis arra az álláspontra helyezkedik, hogy az amerikai csomag túlzott költségeket jelent, ezért a november elejéig megküldendő hivatalos válaszban el fogják utasítani az ajánlatot. A helikopterbeszerzés tervének hírére menet közben a nemzetközi hadiipari cégek sorra jelentkeztek be a szaktárcánál, többek között az UH-60 Black Hawk helikoptereket gyártó Sikorsky vállalat és az AW139-est kínáló olasz–brit AgustaWestland jelezte ajánlattételi szándékát.

UH-1N Huey Iroquois

Mi lesz veled, UH-1N program? | Fotó: USAF ,

Úgy tudjuk, hogy az UH–1N-ajánlat hivatalos lezárása után a minisztérium megkezdi a tárgyalásokat mindkét gyártóval, állítólag a Sikorsky ajánlata tűnik egyelőre inkább előnyösnek. Ami a honvédség jelenlegi gépeit illeti: a Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek az üzemidejük lejártáig, 2014-ig teljesíthetnek szolgálatot, ezt követően kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A jelenleg hadrendben lévő Mi–17 típusú közepes szállítóhelikoptereket egy nagyjavítást és modernizációt követően még körülbelül hét évig lehetne üzemben tartani. Ez azonban további tizenegymilliárd forintjába kerülne a költségvetésnek.

Bemutatkozott csütörtökön a honvédelmi tudósítók körében a HM új parlamenti államtitkára, az angoltanár-végzettségű Vargha Tamás. Az új vezető egyértelművé tette, hogy elkötelezett a honvédelem ügye iránt, és folytatni akarja az elődei által megkezdett munkát. Újságírói kérdésre közölte: nem lát „megszorítást” a tárcánál, csak kényszerhelyzetet, de szerinte a minisztérium „jó úton jár”. A tanácskozáson Borbíró Zoltán helyettes államtitkár bejelentette, hogy 2013 augusztusában újra lesz kecskeméti repülőnap, amelyre huszonkét országot hívtak meg. Közülük az oroszok már jelezték, hogy Szu–27-es vadászgépeikkel képviseltetik majd magukat.

Forrás: Népszabadság

126 hozzászólás “Túl drága az UH-1N rendszeresítése – Visszautasítjuk az amerikai ajánlatot?”

  1. Már akkor megmondtam hogy AW-139 lessz a végén a befutó amikor még úgy adták elő az UH-1 eket mintha teljesen ingyen lennének.
    Már akkor levezettem miért is ez a legjobb megoldás számunkra (AW-119Ke miatt amibe nagy mértékben vannak közös műszerek alkatrészek pl a hajtómű és sok egyéb amit ha a 139 est rendelünk akkor nyomott áron kapunk tehát megoldódik a rendőrség a katasztrófa védelem és a LÉGIMENTÉSI heli problémák. Az egyik legjobb ár/érték arányba) (teszem hozzá hogy később könnyű „harci” heli is jöhet vagy egy két AW-609 )

  2. @tankman: ajánlom figyelmedbe a szöveg ezen mondatát:

    „A helikopterbeszerzés tervének hírére menet közben a nemzetközi hadiipari cégek sorra jelentkeztek be a szaktárcánál, többek között az UH-60 Black Hawk helikoptereket gyártó Sikorsky vállalat és az AW139-est kínáló olasz–brit AgustaWestland jelezte ajánlattételi szándékát.”

    Az UH-60 és az S-70 ugyanaz a konstrukció. Ha hazánk a Black Hawk mellett döntene, akkor biztosan a nemzetközi partnereknek fejlesztett S-70i (azaz international) verziót kapnánk, amit mellékesen a lengyelek gyártanak. Ez már csak azért is előnyös lenne, mert a lengyeleknél nagyjavítóbázis is létesül.

  3. Mivel nincs pénz ez a megoldás szerintem kézenfekvő:
    „A jelenleg hadrendben lévő Mi–17 típusú közepes szállítóhelikoptereket egy nagyjavítást és modernizációt követően még körülbelül hét évig lehetne üzemben tartani. Ez azonban további tizenegymilliárd forintjába kerülne a költségvetésnek.”

    Ez azt jelenti, hogy 2021-ig lenne még szállítóhelikopterünk. Az olasz masina szerintem visszalépés a MI-17-hez képest, az S-70-re meg nincs pénzünk.

  4. Black Hawk már csak azért se lesz biztos mert (józan ésszel belegondolva) Az Uh-1N eket nem tudnánk rendszeresíteni amiket az USA Black Hawkokkal cserél le (tehát gondolkozzunk kicsit ha a régit nemtudjuk rendszeresíteni ami a redszerből ki van vonva hogy a …ba tudnánk azt amit helyette rendszeresítettek az USA-ba.)

  5. szittya88 szerint:2012. október 19. péntek @ 18:49

    A gyártóval lehet olyan szerződést kötni, amilyet az amerikai Védelmi Minisztériummal nem. Ellentételezés, alkatrészgyártás/-beszállítás, halasztott fizetés stb. Beszerezhetjük fegyver és ilyen-olyan elektronika nélkül, amelyet majd később veszünk meg stb.

  6. Terminator

    „Beszerezhetjük fegyver és ilyen-olyan elektronika nélkül, amelyet majd később veszünk meg stb.”

    Ez ismerős. A Griffek is A-nak indultak és C lett belőlük. De mondom én csak a MI-17-ek felújítását látom reális alternatívának. Az ország költségvetése terén nagyobb a szar a palacsintában, mint gondolnánk. Szóval örüljünk ha a minyókat egyáltalán lesz pénzünk felújítani.

  7. Hát, én arra fogadok, hogy olyan megoldást fognak választani,találni a Panteonban, amire senki sem gondolt, durván a legtöbbe fog kerülni és a legkevesebb haszna lesz :(

    A baj tényleg elég durva. Szoros időn belül kellene sok mindent lecserélni. Ha csak a légierőt nézzük, a Gripenen kívül minden szarban van. Fel kellene újítani a Mi-17-eseket, új heliket venni, lassan nem marad tehergépünk, a harci helikoptereket szerintem el is felejthetjük. Az az 1-2 Mi-24 még elrepked talán egy, esetleg két évig, utána bezárhatják a boltot. És akkor személyi fejlesztésekről, bér emelésről még nem is beszéltünk. A pilóták és a műszakiak is pénzből élnek.

  8. @Phoenix, @ Terminato

    Srácok nem értem ezt a nagy UH-60 imádtatott ? Ha igazi szállító helikopter szeretnénk akkor igenis H-92 a hogy @Tankman írta (ha a pénz nem számít) Más racionális okot nem tudnék a mondani vagy esetleg CH-53, Mi-171 …stb . Szerintem a UH-60 = UH-1 teherszállítás, használhatóság szempontjából. Ha már teherautót vesz az ember, akkor nem kis furgonról álmodozik. De csak is szigorúan műszaki szempontból. Ha lehetőségünk lenne szerintem két típust kellene rendszeresíteni egy normális közepes szállító típust (PL:H-92 Mi-171..stb MH szállító feladatra) és egy kis szállított (W-3sokol, AW-139..stb Kutató-mentő,kiképzés, rendőrség, mentő feladatra.)

  9. :D Ahány pilóta van.. azt még csak kibirják valahogy, de mindenkinek? Ehh… A közkatona parancsot kap, hogy éljen meg 90 ezerből s probléma letudva. Ha nem él meg, még parancsmegtagadásért is felel :D
    Amugy is azt mondják 54 ezerből meg lehet élni… de hogy hol? Kongóban?

  10. Feltehetően, bár ez csak naiv elgondolásom, felújítjuk a MI-17-eseket és 12 db MI-24-est.
    Aztán egy darabig ennyi…
    Kell, legalább 2 db szállító repülőgép.
    Valamint, ott a légvédelmi rakéták hamarosan lejáró ideje…
    Aztán harckocsik, gyalogsági harcjárművek, tüzérség, stb… :)
    Hende miniszter, de nem hinném hogy sokan irigylik a pozícióját.

  11. Sajnos a mi-171-ből addig főleg nem lesz semmi amíg nem jelentkezik, a sikorsky meg az s-70-et kínálja nem a h92 (sajnos) ami állítólag olcsóbb és jobb! Amerikai típust látok befutónak, ugyanis Amerika felé jól jönne valamilyen „gesztus” amit majd a találkozókon lehet emlegetni, mint most Afganisztánt hogy a dicsőséges Magyar Honvédek a legjobbak ott! :)
    „Poton” pénzből lehetne csodát csinálni csak most nem az az érdek, illetve a felújításra nem adnak hitelt meg 5év fizetési haladékot! :)

  12. Ez a cikk felszakítja a „régi” sebeket. :)
    Bevallom őszintén én örülök, hogy nem UH-1N lesz. Bár kb 2 órája mondták a „hírekben”, hogy az olasz konstrukció a jó kapcsolatok miatt a legvalószínűbb befutó. Itt meg az S70i-ről olvasom ugyanezt. A szóvivő kisasszony szerint nem folytatnak tárgyalást a gyártókkal, de valami ajánlatot biztos átgondoltak ha elengedték a Huey kezét. Sajnos én már keverés szagot érzek, és ennek sosem volt jó vége.
    Szerintem is S70i kéne. :D

  13. Luthero szerint: 2012. október 19. péntek @ 19:14

    Nem értem mi a bajod az EH/AW-101 Merlinnel, egy hozzászólásodban sem említed :)

    Visszautalva a „Kapcsolódó hírek”-ben felsorolt korábbi cikkeknél lefolytatott vitákra:

    Milyen feladata van/lesz a Honvédségnek amit nem lehet egy a jelenleginél kisebb helikopterrel is ellátni?

    A feladatok ellátásához gazdaságosabb-e egy kisebb helikopter?

    Gazdaságos-e kis számban különböző típusokat rendszeresíteni és üzemben tartani?

    Milyen szintű háttér kell a gépek üzemeltetéséhez és ez mennyibe kerül?

    Mi-24-ünk addig lesz, amíg a kiképzők Afganisztánban lesznek. Mi-17 sorsa meg attól függ, milyen gyorsan lesz döntés. Mennyi idő alatt képzik ki az embereket és mikor szállítja le a gyártó az első gépeket. Az oroszfóbia miatt az orosz típusoknak mennie kell, csak eddig húzzák,hosszabbítgatják az üzembentartását.

  14. Azt is lehetett olvasni, hogy 90 milliárdod elkülönítettek jövőre gépjárműbeszerzésre, persze a minisztériumok részére, ha jól emlékszem.

    Szerintem az lenne a célszerű, hogy ha már pénzt költenek, olyanra költsék, amit x időn belül nem kell lecserélni, mert mondjuk az üzemideje lejár. Bár itthon nem ez szokott a baj forrása lenni. S ide tartozik még, hogy mert nem vesszük meg a használt helikoptereket, csak hogy ne legyenek durcásak, veszünk tőlük másikat. Remélem hamarosan a józan ész diktálja majd az ez irányú törekvéseket.

    Úgy látszik, a Gripen sem volt túl rossz választás, elolvasva egy nem is olyan régi cikk alatt a hozzászólásokat. Tehát, ha megy is a mutyi, azért talán valamelyest még mindig a környező országok felett vagyunk e téren.

  15. Persze csináltunk már olyat is hogy felújítottunk egy típust (Szu-22), majd kivontuk. Ez is előfordulhat: egy-két helikoptert felújítanak és ha rendszerbe állnak az új gépek, gyorsan kivonják a régit. Vagy nem vonják ki és értelmetlenül párhuzamosan üzemeltetjük őket a végtelenségig (MiG-29). Melyik a jobb forgatókönyv?

    Új gépet venni kell, mert kell a pénz a zsebekbe és a pártkasszákba.

  16. dudi
    Ezt sajnálattal hallom. Azt hittem a kozkatonáknak olyan 90 körül van s a többi onnan felfele. Valamiket találtam hirtelen, egy toborzó füzetecskeben:
    http://www.honvedelem.hu/container/files/attachments/8663/hogyan_lehetek_szerzodeses_katona.pdf
    A 13-ik lap alján. Igaz itt valami 2008-ról is beszél. Ez alapján még mindenféle juttatásokkal csak kuszik felfele valamit… Igaz nem tudom mi ez a sok pótlék, meg illetmény, nem tudom kinek jár nem jár…

  17. Noha nem vagyok objektív – mivel a kedvencem – egyedül a Black Hawknak látnám értelmét. Egy kiforrott, korszerű, erős, bevált tipus, melyről negatív hangok nem nagyon hallani. Ráadásul egy kitűnő fegyverplatform (Hellfire, Hydra).
    Az olasz gép az inkább félkatonai gép.
    Ha az Eurocopter szóba jöhet még, akkor az EC725 erős ajánlat lenne, de lehet ők már nem játszanak.

  18. @ Terminator

    Semmi bajom AW-101 el csak beleset a „ …..STB ” kategóriába :)

    „Milyen feladata van/lesz a Honvédségnek amit nem lehet egy a jelenleginél kisebb helikopterrel is ellátni?”

    Egy hadseregnek fel kell készülni komolyabb logisztikai feladatokra is (katasztrófa helyzetek)
    Nem csak egy két látványos deszant kirakás a feladata, amire a az UH-60 való.
    Például nézd meg a holland hadsereget miért ragaszkodnak a CH-47 hez.

  19. Luthero: azért a ch-47 kicsit már más kategória… de szivesen halgatok olyan kataszófa logisztikai helyzeteket ahova kicsit az UH60 és CH-47 méretű kopter kell. Ilyen alapon meg aztán arra is lehet mondani, hogy a Ch-47 kicsi nézd meg az Oroszok most kezdik újra maguknak gyártani a k a Mil-26ot, amik majd a CH53Kt….

  20. ha tényleg egy géppel akarnak leváltani/ellátni mindent, akkor csak a black hawk jöhet szóba, de ez az elképzelés egy részről logikus, mivel talán a sólyom „elég” univerzális mindenhez, más részről faszság, mert ez csak erős kompromisszumokkal menne azért sokkal kisebb mint egy minyó, pedig abba sem fér bele minden…

    de az egy típus üzemeltetése elég csábító anyagilag, viszont nem véletlenül alkalmaznak nálunk komolyabb országok több típust a különböző feladatokhoz

    a minyókat telibe h92-vel kellene váltani, ezek mellé lehetne sólyom :) de nálunk a kis darabszám miatt, nem biztos hogy megéri a két típus

    ha csak a sólom lenne abból minimum két de inkább három tucat kellene hogy mindenkinek jusson mondjuk 6-8 rendőr és tek, 6-8 mentő, 12-20 katonai szállító leosztásban?

    DE 80Mrd sincs ez meg többszöröse lenne, és akkor még a feneketlen zsebekkel még nem számoltunk… álló gazdasággal semmi nem lesz, és ha a közfoglalkoztatottak sem termelik ki :) akkor jön majd matolcsy és a helikopteradó…

    valószínű hogy a már itt említett legdrágább és legrosszabb verzió lesz.

  21. Luthero szerint: 2012. október 19. péntek @ 21:15

    >Például nézd meg a holland hadsereget miért ragaszkodnak a CH-47 hez.

    Fordítsuk meg a kérdést: kinek van Európában CH-47 és CH-53 méretű helikoptere?

    CH-53 csak a németeknek.
    CH-47 görög, török, olasz, spanyol, angol és a kakukktojás a kisméretű Hollandia.

    Így azért már másképp néz ki a dolog nem, nem?

  22. Fade

    A büfészakosokat”díjazzák” de nem kell óriási összegekre gondolni.Ami a nyelvpótlékot illeti azt talán már csak azok kapnak akiknek a beosztásához kell a nyelv de ebben nem vagyok biztos(csak franciára vagy angolra fizet).

    gigabiga

    A főtisztek és tábornokok jó része rendelkezik nyelvvizsgával ha más nem orosszal de szerintem angollal is.

    Megnéztem a kedvetekért az egyik fizetési papíromat:
    beosztási illetmény,honvédelmi pótlék,illetménykiegészítés,sze 6,35%-os kieg ill.(ezt nem tudom mi),egyéb járandóság ez összesen 145.733ft amiből megkaptam az adott hónapban 87.141Ft- úgy,hogy levontak belőle 5001Ft-t EÜ.pénztár,szakszervezeti tagdíj és önkéntes nyugdíjpénztéri díjat(ezek ugye szabadon választhatóak akik ezekbe nem lépnek be azoknak ezeknek a díjait nem vonják le).

  23. dudi

    Igen, de egy felső és egy közép fokkal kevesen rendelkeznek.

    A büfé szakosokkal inkább az a baj, hogy századost, őrnagyot csinálnak belőlük egy kis hátszéllel főleg. Sokan 10-15 éve a rendszerben vannak, mire ugyanide elérnek.

  24. Én mindig a kezdő orvosok fizuján vagyok leakadva ami 6+3+3 év tanulás után 90K netto… de ez se semmi.

    Eközben már senki sem mer beruházni, mert ki tudja melyik szektorra csap le következőnek az állam bácsi, ki tudja mikor milyen adót talál ki, ki tudja…

  25. Off:
    Fade

    Nem olyan rég írtam, hogy nálunk egy Phd. (Dr.) 130.000 nettót visz csak haza. Ellenben az adminisztráción a faék „saját nyomtatványunkat sem ismerjük fel, ellenben a pofánk nagy” érettségivel rendelkező hölgyemények 300.000 nettót keresnek. Nah ez a nem mindegy…

    UI:
    1. Most abba ne menjünk bele, hogy kinek a f.sz.t sz.p.t.k le azért, hogy ott üljenek, ellenben semmit ne tudjanak elintézni.
    2. dr. és Dr. között van különbség. Amit Fade írt az a „szakmájában” doktor, de amit én írtam a Phd. (filozófia tudományok doktora) az egy tudományos rangfokozat. Idővel és tanulással a dr.-ból is Dr. lesz jó esetben.

    ON:

    Valóban a honvédségnél elég sok mindent cserélni kéne pénz meg nuku. Szóval ezért lenne jó a Mi-17 felújítás, ráadásul egy jó képességű típus, nem valami borzadály.
    A légvédelmi ütegek lecserélésének lehetséges alternatíváit megírtam költség/hatékonyság elemzés formájában, el is küldtem a szerkesztőségnek, vissza is jeleztek, ellenben nem került még ki.
    Teherszállító gépet szintén be kéne szerezni, akárcsak harckocsit, vagy önjáró tüzérséget.
    De nem csak a honvédség területén vannak ilyen jellegű problémák.
    Kéne venni vagy 7-8000 új buszt, 100 új személyszállító vasúti szerelvényt (vonatott:P), kéne egy új atomerőmű mert a mostani utolsó blokkja 2035-ig húzza aztán vége, kéne egy nemzeti légitársaság, sok megyei jogú városba villamos szerelvény illetve pálya, meg kéne oldani BP. 100% szennyvíz tisztítását+fel kéne újítani az ivóvíz hálózatot stb… Nap estig lehetne folytatni.
    A vicc az, hogy mégis csak a kormányzati luxusverdákat cserélik saját maguknak meg a bútorokat. Ezt minden kormány. Borzalom.

  26. A Komondor tud repülni? Mert ha nem,akkor ideje,hogy megtanuljon azt is:):D).

    Félő,hogy itt semmink se lesz vagy egy „két szék közé estem” esetnek leszünk szem és fültanui. Csak legalább a leóink legyenek,bár a helik tényleg fontosabbak lennének (ugye áradások,mentések stb…) mint a nehéz cicák.

  27. off:
    fip7: ” 7-8000 új buszt, 100 új személyszállító vasúti szerelvényt”
    Előbbinek a fele elég, utóbbi kevés. Ahogy napi szinten látva nővekvő utasszámot az általam használt járatokon (reggel és délután 3*200 ülőhely/szerelvény kevés és még csak nem is a legforgalmasabb vonal!), csak Budapest elővárosába elkellene kb. 60 új motorvonat a Startnak és akkor hol van még a vidék igénye?

  28. Fade: ” 6+3+3 év tanulás után 90K netto… de ez se semmi. ”
    Ez vicc, milyen aránytalanságok mennek hazánkban!
    Egy barátom főnöke fejes az egyik áruház láncnál. Mégcsak nem is abszolút fejes, de a 8 általánosával, diónyi eszével és a röhejes „szakértelmével” keres havi bruttó 750k-t (nem elírás! és kap emelést 15%-ot!)…

  29. Hans az hogy az a bizonyos árúházlánc mennyit fizet egy alkalmazottjának az a cég döntése (ha a cégnek meg ér annyit akkor had szórja csak a pénzt) Az államnak vagy az iskolai végzettségnek ehhez semmi köze. És annyira mégse lehet hülye az illető ha sikerült ilyen fizetést kiérdemelnie. (Boccs az abszolút Offért)

  30. De hogy ne legyek akkora átkozott trol
    Szólnák pár kritikus szót a Magyar Honvédség tisztképzéséről.
    Ott van az egyik legnagyobb probléma hogy a tisztképzés az alapjaitól el van rontva. Ne suliba járjon és aztán végeztével „akárkiből” tiszt lehet még az arra alkalmatlanokból is (nem csak fizikai felmérés kellene az alkalmasságin hanem kellene mellé egy irányítás szervezés felmérés talpraesettség leleményességi is.) És ezt úgy lehetne a legegyszerűbben megoldani ha minden tiszti suliba jelentkező a jelentkezés elött kapna egy 3 hónapos kiképzést akik megfelelnek iskolába küldeni aki nem az rosta. (Ugyanis nem tudom hányan tudják hogy anno a Magyar Királyi Honvédségbe a II.VH alatt azok a harctéri tisztek teljesítettek a legjobban akik a civíl életben szervezéssel is foglalkoztak eberek koordinálásával (Ált iskolai tanárok, gazdasági főnökök …stb) és csak utánuk jöttek a hivatásos tisztek (Mi közbe a abba az időbe Magyarországon a hivatásos tisztképzésre hatalmas hangsúlyt fektettek mérhetettlen infót töltöttek a hallgatók fejébe (világszinvonalú elméleti képzés folyt(hisz parasztokat,munkásokat,kisiparosokat kellett volna irányítani vezényelni vagy épp a gondok bajok intézését) de a csatatéren a fronton nyílvánult meg hogy semmire se megy a tömérdek tudás ha nem képes irányítani a rábízottakat (mert ugyebár senki se szívesen megy oda ahol lőnek rá) (vólt olyan akit a saját emberei lőttek agyon (na az mennyire alkalmattlan volt az katonaiskolák ellenére.) Ne kövessük el ugyan azt a hibát és tényleg a rátermett katonákból legyenek a tisztek (hisz amit az eggyik ember képes megtanúlni azt a másik is és lexikális tudást könnyebb adni mint embereket megtanítani mások vezetésére.

  31. Nagyon pozitív, hogy a 40 éves kohószökevényekkel nem foglalkozunk, de az AW139 sem a legjobb választás. Gyakorlatilag teljesen polgári rendeltetésű gép. Érthetetlen, hogy nem a katonai célú AW149-et ajánlották fel az olaszok. Arról nem beszélve, hogy nem olcsóbb, mint az S70i csak legfeljebb később kell fizetni érte. Szerintem a legjobb választás a Black Hawk lenne. Ha azt akarjuk, hogy legyen verseny az ár csökkentése érdekében akkor inkább a koreaiaktól kérjünk ajánlatot. A KAI Surion nagyon ígéretesnek tűnik.

  32. Üdv!

    Abszolút off, de most itt megy a téma :)
    Ennek van értelme?
    http://www.origo.hu/techbazis/20121019-egyre-tobb-zeppelin-a-darpa-kornyeken.html
    Mármint mire akarják használni? A légi szállító flotta tehermentesítésére a belföldi régiókban? Vagy költséghatékony szállítás óceánon túli területekre? Vagy ha esetleg jobban elterjed (újra) a technika, (sci-fi sci-fi sci-fi)marhanagy mozgó előrejelző radar… Az egész persze szigorúan béke időben, mert háborús helyzetben egy ilyet szvsz bármi le tudna kapni az égről…

  33. Elkezdődött az információ kiszivárogtatás helikopter ügyben.
    Szerintem rövid időn belül tudni fogjuk, más beszerzés, vagy MIL felújítás lesz.
    Jó lenne szabadulni az Orosz technikától, de a költségvetési források gátat szabhatnak most ennek.
    Olyan érzésem van, felújítunk.
    MI-17, MI-24, gépek esetében.

  34. @Fade
    „szakszvezetőként 130brutto az nem csak az alap? pl angol, német nyelvizsgát emlékeim szerint elég jól díjazzák (egy felső+közép), meg akármilyen “büfé” fősulit is.”
    Jujj, jujj, jujj de jóóóó :)

    Szóval a nyelvvizsgapótlékot akkor kapod ha a beosztásodhoz feltétlen szükséges és ugyanez igaz a felsőfokú végzettségre. Szvsz „niggerként” nem kell ilyesmikről álmodozni. Ismerek nem egy olyan embert Aki pl jogi vagy műszaki egyetemi végzettséggel szakaszvezetőként koptatja a flasztert miközben az utcáról beesett büfészakosokra aranycsillageső hullott. És olyanra is emlékszem mikor NATO lövészeten vagy delegáció érkezésekor niggert delegáltak hogy ugyan segítsen már kommunikálni mert ezek a hülye HM-esek nem küldtek tolmácsot.
    Arra meg hogy szakaszvezetőként nem rossz pénz a 90 : ==!=!+/!+”!=!+=%!+=!!%=%+
    a viccet félretéve : sztem meg kb a duplája lenne elfogadható. És hogy miért? Mert mondjuk ha eladod a lelked a Honvédségnek akkor ugye bizonyos alkotmányos jogaidban is korlátozhatnak, a napi munkavégzésed sem egy irodában történik hanem adott esetben pampázhatsz napestig hóban-szélben-napsütésben, és ha a sors úgy hozza, akkor elmész pár hétre kitelepülni stb-stb…

  35. Azt a katasztrófavédelemre nem jó az UH60 dolgot mondjuk nem tudom feldolgozni!!!
    Valaki mutasson már egy olyan eseményt az utóbbi 50 éveben a környékről, ahol azért halt meg valaki , mert mondjuk nem fért volna be az épp felette csüngő helikopterbe mert nem volt már hely!!!
    Ha ennyire a „civil” katasztrófákra kell összpontosítani, akkor vegyenek a mentőszolgálatnak még pár helikoptert, és tegyenek rájuk csörlőt!
    De ezt nem nagyon erőlteti senki! Számoljunk már! Plussz két mentőhelikopter megment évente mondjuk plussz 20 embert! Az UH60 helyett vett akármilyen böhöm, meg megment mondjuk 10 évente 1-et pluszban azzal,hogy nagyobb! (de sokat mondtam szerintem!) Akkor miről is beszélünk? Miért is kicsi az UH60? EGY FA….T KICSI!!!
    És nehogy valaki azt mondja , hogy , de lehet … meg fel kell készülni rá!!!! Mert ennyi erővel az UFOK-RA is készülhetnénk!

  36. nem mintha ragaszkodnék bármelyik típushoz.
    Suriont Euba a Eurocopter forgalmazza, tehát gondolom franciáknál,Euba is kéne legyen javítóbázis. Uaz a hajtóműve mint a S-92 nek csak kissebb gép. A T-50 kiképzőgép exportja kapcsán is szó volt róla hogy ellentételezésképp kitelepítenek Surionhoz gyártókapacitást Izraelbe. de aztán azok olasz gépet választottak.
    A hajtóműre tényleg nem ártana odafigyelni, hogy mire építkeznénk.
    De a többi aspiránssal AW etc. már az alkudozás megy mint látható.
    Kérdés mi lesz a fontosabb az aktuálpolitika vagy a gazdaság.(szvsz ha olyan gépet választunk amibe „amerikai” erőmű dolgozik a mi szintünkön/ld.Kusturica/ már az is egy gesztus, kérdés kinek érdemes jobban kedvezni,MO márcsak a földrajzi helyzetéből is adódóan min. a mérleg nyelve a térségbe -levagyfel ).

    Dél-Korea és a Csendes-óceáni térség szerepe éppenhogy politikailag felértékelődik. De ha 20év alatt nem lettünk Eu kistigrisei végülis felakaszthatuk magunkat, az is igaz :o)

  37. shornet24: Támogatom az ötleted! De mi lenne úgy, ha a rendőrség, TEK, mentők megkapnák a w3 Sokolt, a honvédség pedig rendszeresítene Black Hawk-okat? Annyival nagyobb lenne a költség, ha két különböző típust üzemeltetnénk? A Sokol alapja egyébként is ismert hazánkban.
    Mindkét típus jönne a lengyelektől, cserébe a pénz mellett megkapnák a migeket is alkatrésznek mondjuk, ha már Ők megbecsülik a típust…
    Tovább erősítenénk velük a jó kapcsolatunkat és mindenki jól járna.

    …tudom…fel kéne kelni…

  38. Ezt a minden feladatra egy tipust sem igazan ertem! Szerintem az a draga, ha van egy tipus, ami semmire sem pont jo, hanem mindenre egy kicsit. Annyi de annyi pelda bebizonyitotta mar az eletben, hogy az univerzalis dolgok, kalap kakit ernek egy spec holmihoz kepest! Larrsl mar hentesnel svajci bicskat? Lattal mar szabonal? Autoszerelonel? En meg csak Meggajvernel lattam!

  39. A legjobban a lengyel Black Hawk-kal járnánk.

    Piros pontot kapnánk a lengyeleknél, amiknál és a NATO-ban. A környező országok meg irígykedhetnének. Tudom ez pénzbe kerül, de miért nem lehet évente 2 db gépet rendszerbe állítani? Az kb. 11-12 milliárd forint / év. Néhány év alatt meg lenne a flottánk.

    A szubjektív döntés nekem a delfin orrú Mi-171.

  40. Rendőrség, TEK, Mentőszolgálat, Katasztrófavédelem, Tűzoltóság, mind más igénnyel kell hogy bírjon.
    Mindegyiknél egy a közös vonás, hogy szükségük van forgószárnyasra feladatuk jobb ellátásához.
    Ezen kívül mindegyik fél, eltérő paraméterekkel, képességekkel rendelkező gépet kellene hogy kapjon.
    Én sem hiszek, az egy típussal mindent megoldunk elméletben.
    Még a honvédségen belül is, szigorú magánvéleményem szerint, szükség lenne a különlegeseknek bevetéseikhez egy kisebb, egyéb erőknek és a kifejezett szállítási feladatokat ellátóknak nagyobb helikopterre.
    Valamint ott van még a harci helikopterek kérdése.
    Amit megoldani, egy kicsit mindenre jó, de igazán semmire nem jó géppel nem lehet.

  41. Hm… hát nem egyszerű a probléma, az már biztos.

    Mondjuk eleve az a kérdés, hogy mi a cél?

    Félve jegyzem meg, hogy ha csak az, hogy valamivel váltsunk, mielőtt az orosz vasak lepotyognak, akkor szarban vagyunk, mert a legvastagabb borítékkal kínált gépet fogják választani az akciós távirányítóval…

    Ha a Honvédség nem akar képességet veszteni, akkor a többiekkel való közös üzemeltetés kilőve, mert csak kis gép jöhet szóba, mivel egy Mi-17 kategóriájú gépet egyszerűen nem tudnak majd fenntartani (max. a TEK, mert ott most van zsé), de az olyan, mintha a Honvédség a BTR-eket Fiat Pandákkal váltanánk (modernnek modern, a hőmérő is digitális benne, de két rekesz ásványvízzel már tele a csomagtartó)

    A Honvédségnek fel kell készülnie a katasztrófa-helyzetekre is (noha ez nem elsődleges feladata, de számításba kell venni, hogy az országban ma nincs más olyan szervezet, ami hatékonyan tudna reagálni mondjuk egy gát átszakadására), és ebben a nagy teherbírású helikopterek megléte elengedhetetlen.

    A legolcsóbb megoldás a Mi-17-esek + Mi-24-esek együttes nagyjavítása ÉS modernizálása, mivel az üzemeltetési háttér adott hozzá, legfeljebb bővíteni kell, a gépek is megvannak kiképzett személyzettel együtt, azonban több gond is van ezzel: egyrészt ez csak időnyerés, amivel el lehet odázni pár évig a váltást, illetve WARNING! OROSZ! WARNING! (ami szerintem csak ok nélküli paranoia), de ennek az egésznek meg van az az előnye is, hogy megmaradnak a jelenlegi képességek, sőt, modernizálás esetén még növekednek is némileg.

    Új típus rendszeresítése ehhez képest anyagilag jóval többe fog fájni, bármilyen fizetési opciót is kínáljanak fel, összességében mindenképpen drágább lesz, mivel teljes hátteret kell kiépíteni az új gépeknek. Azonban ez csak az ügyvédeken/szakértőkön/politikusokon múlik, hogy mennyire előnyös szerződést és milyen ellentételezést tudnak majd kihozni.
    A váltótípusként felsorolt gépekről én érdemben nem tudok nyilatkozni, mivel nem ismerem azokat, de csak kis gépet venni a Honvédségnek szerintem egyértelműen hülyeség, mert annyi darabra biztosan nem lesz pénzünk, hogy legalább számban kipótoljuk a Minyók kapacitását.
    Képességek szempontjából talán a legjobb az S70i és W-3 Sokol kombó lenne, mert így a Honvédség és a rendtűzmentTEKőrség is jól jár (persze csak a honvédeknek kéne S70i), mondjuk ehhez két hátteret kéne kiépíteni… de legalább a lengyelekkel szorosabbra lehetne fűzni a kapcsolatokat, biztosan csurranna-cseppenne még ez-az (főleg, hogy benne vannak a V4-ben is).

    Ha a Hende elég tökös, akkor a meglévő képességekből nem hagy lefaragni.

  42. Az ajánlat gazdasági része fog dönteni. Veszünk valamit ami a TEK-nek jó lesz (3-4 db), mert az a „legfontosabb”, a Honvédség meg majd használja amire tudja (7-8 db). A rendőrség nem kap semmit, vesz majd magának külön amit tud. A légimentők bérlik tovább az EC-135-ösöket.

    Lesz beszerzés, lehet vele büszkélkedni. Van pénzmozgás, jut belőle a zsebekbe. Minden döntéshozó boldog lesz.

  43. Olvasva az előző hozzá szólásokat.Sajnos valószínűsítem,hogy nem az ország érdek hanem a „zsebek” kapnak prioritást a beszerzésekben.
    Ugyanakkor az amcsi gépek rajongóinak jegyezném meg (Pár éve még én is örültem volna ha ilyen ajánlat érkezik,most már más véleményen vagyok..),hogy a használt UH-1N nem biztos ,hogy annyira jó üzlet.70′-es években gyártott technika mennyire marad megbízható? Mert most jó,de 5-10 év múlva ugyan azok a gondok kezdenek majd körvonalazódni, ami jelenleg is van. (Öreg a géppark)
    Én megfontolnám nagyon Agusta Westland ajánlatát…. 20 zsír új gép 30 használt áráért….
    Illetve a harci gépeknél pedig gondolkodóba esnék ugyan ettől a gyártótól a A129 Mangusta beszerzésére…

    Ezek beszerzésénél rengeteg előnyt lehetne élvezni és nem utolsó sorban azért világszínvonalú technika………..

  44. Terminator szerint:
    2012. október 20. szombat @ 22:01

    Terminator nem értelek. Minek a TEK-nek 3-4 helikopter? Talán össz. nincs annyi a rendőrségnek. Nem is értem miért kellene nekik a rendőrségen belül külön flotta.

    Azt elhiszem, hogy kamera függők és a helik jól mutatnak a TV-ben. :)

  45. Az AW-139/149 A-129 kombó szerintem nem passzentos kombósítás mivel a gyártón kívül nem sok minden passzentos még a hajtómű se p&W pt6 vs T800! ???
    Előttem írta valaki hogy a katasztrófa védelemnek-tűzoltóságnak külön helikopter kell! miért is? Vagy a TEK-nek-rendőrségnek be is szarnék ha mindegyiknek külön volna sajátjuk! Ha pedig a katasztróvavédelemnek vagy a tűzoltóságnak kell akkor meg majd a honvédség elintézi mivel nem annyira lefoglalt a géppark! :)
    A lengyeleknek van még egy jó típusuk a w-4 ami a későbbiekben kifutó rendőrségi md-500-ok cseréjére passzentos típus!

  46. Patria szerint:
    2012. október 19. péntek @ 22:02

    A végén kihozzák, hogy veszünk 300milliárdért a románoktól 15 használt iar-316-t, mert az közel van és adnak +1 helit alkatrésznek és bónusz ajándék egy majdnem zsírúj 1988-as Ifa tréler, amin elhozhatjuk őket.

    Ezen felsírtam….:D Szomorú alternatíva, de az IFA az LOL!

  47. A lengyel W-3-astól a csehek is szsbadulni akarnak. A heli jó, de amióta a digók megvették a régi gyártót (Swidnik) azóta triplájára emelték az időszakos karbantartások árát. Már nem éri meg, mert ahhoz az árszinthez nem tud eleget a gép.

  48. ” Illetve a harci gépeknél pedig gondolkodóba esnék ugyan ettől a gyártótól a A129 Mangusta beszerzésére…”
    Szerintem a harcihelikopter kategóriát lassan felejtsük el. Mikor arra se biztos a pénz, amire kell (szállítóheli), akkor szerintetek lenne harcira pénz? Mangusta? Apache? Max repnapon! Ha valaki ezt felvetné a HM-ben, akkor hiszem, hogy kiröhögnék! (Való igaz, hogy sokkal fontosabb dolgok is kellenek az MH-nak, mint egy harciheli.)
    De megfordítom. Mivel nagy a csóróság, akkor nincs értelme inkább egy felfegyverezhető, erős, szállítóhelinek? És akkor már megint ugyanott vagyunk :) Azaz a Black Hawknál!
    Hellfire, Hydra (akár a lézeres változat – mi a neve?) erős fegyverzet. A gép ugyanakkor ha nem kell odab@szni, akkor repülhet sima szállító vagy SAR feladatot és pénzügyileg sincs ereszd el a hajam.

  49. Szóval most több működő helije van a rendőrségnek mint a tűzoltóságnak?

    Miért nem lehet a rendőr/TEK/tűzoltó heliket együtt üzemeltetni? Flir kell mindre meg pilóta, nem? MAx a teknek a tökösebb pilóta jut.

    Hogy akarnak egybe beszerezni? A sólymot kicsinylitek, ugyanakkor mentő helinek túl nagy.

    Imádom a minyót, de szerintem nem feltétlenül szükséges nekünk. Még sosem láttam telepakolva.

    Harci heli meg szerintem kb jobban kellene mint szállító. A 24 is tud terhet emelni, de csak ő tud pc-ost elhárítani.

    (szerintem)

  50. Az AW-139M alapja ténylegesen nem katonai alkalmzásra kifejlesztett polgári helikopter, de a honvédségünk legtöbb – békeidős – feladatára alkalmas. Néha át kéne gondolni, hogy minden eddig képességre szükség van-e. Pld. helikopterből eje. ugratás. Venni kell egy AN-2, vagy PC-6-ost és a jelenlegi költségek töredékéből lehet ugratni.
    Szakaszzintű 30 fős körüli egységek mozgatása minimális. A rajszintű mozgatásra elég a a BH, AW-139 körüli méret. A külső teher függesztmény fontos a katasztrófavédelem szempontjából. A BH és az AW is tud bár kisebb súlyú külső függesztményt hordozni. egyébként nem mindegy, hogy most egy Minyo hideg indítása kb. 15-20 perc, ezek a modernebb kopterek néhány perc alatt a levegőben vannak (SAR és MEDEVAC feladatnál az idő a legfontosabb).. mindkét koptert fel lehet szerelni ehhez berendezésekkel. Mindig a minyo teherbírásával, strapabírásával és nagyobb fülkéjével vagyunk elfoglalva, pedig az bevetések nagy részében ez nincs is kihasználva. gyakorlatilag hiányzik a rajszintű könnyű-közepes forgószárnyak, ami a legjobban kihasznált igásló és mindent a minyokkal oldunk meg, mert ez van..

  51. Kelepisti (úr) :) : szerintem is teljesen jogos a felvetés és én ezért érzem úgy hogy elég volna hosszútávra az a 7 mi-17-es (feltéve ha nagyjavítják, modernizálják)!

    A hidegindításról annyit még, hogy a tárolás is közre játszik a dologban! Nem tudom hogy az AW mennyire ragaszkodik a fűtött (+5C) hangárhoz (szerintem jócskán), mert azt tudjuk hogy a mentős EC-135-ök a fűtött hangárok ellenére is többször bekrepáltak a hidegben (Az elektromos kütyük)! Azért 20 helikoptert így tárolni hosszútávom súlyos zseton, főleg hogy sztem nem is áll rendelkezésre annyi normális hangár!??
    Pápán 2 mi-8-as állomásozik?

    johnibyg: a rendőrség a Balaton mellett szokott gyakorlatozni azt hiszem a Siófok-Kiliti reptéren, nyáron az egyik MD vagy mi-2 az ott állomásozik, illetve itt SzÖgeden is szokott egy lenni ami a határt figyeli különben Ferihegyen van a főhadiszállás! A rendőrségnek jó a gépállománya ott biztosítva van a pénz az üzemeltetéshez és még a mi-2-ek is fel vannak szerelve FLIR kamerákkal!

  52. @kelepisti @terminator

    Abban egyetértek veled hogy az ejtőernyős ugrásokhoz bőven elég lenne egy AN-2 es beszerzése, kész pazarlás a drága repidőt erre fordítani a heliknél. De szerintem egy háborús konfliktus során nem rajszintű megmozdulások lennének a csapatok részéről hanem szakasz és század szintű mozgások.
    Persze béke időszakban nem nagyon kihasznált a nagyobb teljesítményű gép de konfliktus esetén szerintem mindenképpen előnyösebb (PL:afganisztán). Én UH-60 on nem utaztam csak UH-1 en meg MI-8/17 ,de szerintem hatalmas különbség van a MI-8/17 javára.
    Én is nyugati típust preferálnék elsősorban (S-92). Nekem a UH -k szállító terének kialakításával vannak fenntartásaim, nem szerencsés ez a, csak oldalról pakolós megoldás szállító gépnél.

  53. „Az MD500-zal csak az a baj, hogy állítólag hamarosan életbe lép egy szabály, ami szerint egyhajtóműves géppel nem lehet város felett repülni.”
    Majd lesz egy kivétel és kész. Ismereteim szerint a Ka-26-ost is ki akarták irtani a bürokraták és az sem sikerült.

    Janaj: az mindjárt más :-) szerintem hol így, hol úgy. Ha jobb napja van a seregnek, akkor lehet ki tudnak állítani akár 6-7 helikoptert is.

  54. „Az MD500-zal csak az a baj, hogy állítólag hamarosan életbe lép egy szabály, ami szerint egyhajtóműves géppel nem lehet város felett repülni.”

    Van megoldás: ne lépjen életbe.

    @ Vilmoci: ami szenvedés megy itthon a Kamovokkal, az egyszerűen zseniális. Mind üzemeltetési, mind jogi téren. Filmbe illik.

    A képességekről: …és az milyen drága, amikor van egy faszántos helikopterflottánk, és csak arra nem jó, amire kéne…
    Ugratni lehetne Do228-esből, nemár a teherszállítás Zsukjával is (AN-2) cseszekedjünk 2010ben, amúgy annyi a titok, hogy sok jó gép kell. ;)

    A TEK-nek meg nem helikopter kell, hanem útilapu a talpára.
    Ez egy magánhadsereg. Tudjátok, Hajdút miért rakták ki annak idején?
    Tudjátok, hogy most gyak. azok viszik a valódi terrorelhárítást, akiket az”arculat váltás” idején nem vettek át a TESZtől, mert nem voltak politikailag megbízhatóak?
    Az a rohadt nagy terror is szervezett bűnözés.
    A TEK meg kéthavonta lejáratja magát a saját dilettanizmusával.

    Najó, a rendőrségi heliket talán le lehetne cserélni, de nekik amúgy pont megtenné az UH-1. Vagy a Sokol.

  55. Én a Mi-171 vagy Mi-17 V5 vásárlást tartanám a leginkább megfelelőnek,olyan elektronikával ami majd a következő videón is látható. Hogy miért is? Mert egy jól bevált,elismert rengeteg helyen alkalmazott típus.Mert ehhez már megvan a földi kiszolgáló rendszer,amit esetleg egy két új elemmel kéne kiegészíteni. Van kiképzett személyzet,akiknek egy rövidebb típusátképzés elég lenne,sőt a Mi-171 esetében,még ha nem is rendszerben álló típus nálunk,de tudtommal az Afganisztánt megjárt pilóták és műszakiak ki vannak rá képezve,mert ott ezt a típust is kellett oktatniuk az afgánoknak.Persze,mondjuk előfordulhat,hogy ott egy változaton kellett oktatniuk ami kevésbé modern elektronikailag.És akkor viszont nekik is kell egy átképzés.Ami viszont mindenképpen olcsóbb,mint ha vennénk egy közepes nyugati típust,vagy ne adja Isten valami okos a Mi-2-esek korábbi kivonásának mintájára kitalálná,hogy a Mi-17-es család nekünk nem kell,túl nagy bőven elég mindenre a könnyű helikopter.Bármilyen nyugati típust is veszünk meg kell hozzá venni a komplett kiszolgálórendszert,mindent a nulláról kell felépíteni,ami nagyon megdrágítja az egészet. Ha a Mi-17 valamely modern változatát választanánk ott legalább nem kéne a nulláról indulni.Továbbá meg kéne próbálni alkudni a gépek árából, például,hogy valahogy számolják bele a magyar MiG-29-eseket. Amiket rá lehetne sózni a horvátokra,vagy a szerbekre. A könnyű helikopterek esetében nekem is a Sokol jutott eszembe,mivel olcsó és modern könnyű helikopter. Aerophyl kommentjét olvasva,lehet,hogy az olcsó kifejezés már nem helytálló vele kapcsolatban. A Mi-17v5-ösök állítólag 1.3 milliárd USD-ba fájtak az indiaiaknak tokkal-vonóval. 80 darab új helikopterről van szó.
    Itt az ígért videó a gépekről:
    http://www.youtube.com/watch?v=YvWwSZQHgOs

  56. Borisz. A rendőrség meg a mentők bonyolult kérdéskör. A Légirendészetnél az is gond rendkívül kevesen vannak a hajózók. Egyszer amikor egy repülési üzemnapon jöttek ellenőrizni megkérrdeztem tőlük,miközben nézegették a papírjaimat,hogy,hogyan lehetne hozzájuk bekerülni. Mondták,hogy nyugodtan gyere,és akár a társaid is jöhetnek,csak tudjatok felmutatni legalább 500 repült órányi helikopteres tapasztalatot,lehetőleg fő és farokrotoros típussal.Bár a választ ekkor már tudtam,de azért megkérdeztem,hogy hol is lehet megszerezni ezt az 500 óra tapasztalatot,esetleg Nyíreggyel van szerződésetek,ott csináljátok az előképzést?A válasz amire számítottam bejött. Sehol nem csinálnak előképzést,az 500 órát mindenki úgy szedi össze és ott ahol tudja.Az állomány nagy része leszerelt katonai helikoptervezető. nem nyújtva tovább a rétest azt mondták,hogy nagyon kevesen vannak,még a szabadságok kivétele is bajos,pontosan ezért,és ezen kívül az utánpótlás meg egy nagy kérdőjel. Ők javasolták a nyíregyi képzést a belügynek de ott jött a szokásos „nincs pénz” című mondat,és azóta is folyamatosan hajtogatják ezt a mondatot. Az látszik,hogy az igazán nagy gond akkor fog majd kijönni,ha nyugdíjba kerül az az állomány akik még a rendszerváltás előtt kezdtek vagy a seregnél,vagy a rendőrségnél,vagy mg-ben. Vagyis akik sokat tudtak repülni. Most már, ha rendőr vagy,akkor sem mehetsz,oda,hogy te repülni szeretnél náluk,mert ha nincs meg az a bizonyos 500 óra akkor ott nem is lesz meg. Mert nincs rá pénz (vagy nem akarnak adni vagy passz),hogy kiképezzenek. Az eddigi „beszerzőhelyekkel” vagyis a sereggel és az mg-vel ugyanez a gond,bár az mg-vel még csak kevésbé. Ugyanis a seregnél is immár baromi nehéz összeszedni a kívánt 500 órát. A rendszerváltás előtt ez 2-3 év alatt megvolt a seregnél egy pilótának. Mostanában örülhet ha 10 év alatt tud annyit repülni.
    Szóval kéne lassan valamit csinálni,mert ezek szerint az egész rendszer bajban van sajnos. Arra meg nem feltétlenül lehet alapozni,hogy lesz annyi jókezű, milliomos fiatal fiú és lány akinek minden vágya az,hogy miután a saját pénzén lerepült 500 órát,azután jelentkezik a légirendészethez,és némi „zsebpénzért” készültséget ad kommandósokat szállít,tömegoszlató bevetésen csapaterő mozgását koordinálja a levegőből. És persze vállalja azt a „zsebpénzért” cserébe,hogy őt esetleg lelőhetik. Amit a mentőkről és az mg-helyzetéről hallotta, majd a következő részben írom mert ez így is rohadt hosszú lett.

  57. A entőknél ugyanez a helyzet,mint a légirendészetnél,azzal az egy különbséggel,hogy a mentőknél a tavalyi pilóta pályázaton 1500 óra helikopteres tapasztalat volt az elvárás.Az állománnyal itt is ugyanez a helyzet,a nagy részük ex-mg pilóta,aktív mg pilóta,ex katonai pilóta.Akad persze olyan is aki a rendszerváltás előtt már a mentőknél repült. Egy ismerősöm pár éve került be a mentőszolgálathoz EC-135-re. Níyregyen a rendszerváltás előtt végzett,mint helikopterpilóta,most is aktív Kamov pilóta,és elképesztően tud repülni a Kamovval. Arról,hogy az EC-vel,hogy boldogul arról szerencsére nincs tapasztalatom:) Persze biztosan azzal is profin bánik. Jelenleg nyíregyen tudomásom szerint nincs államilag támogatott helikopterpilóta képzés. A seregnél már csak marha sok idő alatt lehet összeszedni azt a bizonyos 1500 órát.Ha évi 80 órával számolsz az, is több mint 18 év szolgálat. Az mg,bár nem a régi már,de még így is többet repülnek a pilóták,mint a seregben. Évi 120-150 óra. Viszont csökkenő tendencia várható,mert nem csak a Ka-26-os típust akarja kinyírni az okos európai únió,hanem az An-2-es és az egész mg-repülést,úgy ahogy van.Hála a traktorlobbinak ami igen erősen,és hatékonyan nyomul az EU-ban a legfelső vezetés szintjén is.Ezek azt akarják,hogy minden földet,az akár 2 méterig emelhető alvázmagasságú hidas traktorok permetezzenek. A taposási kár,meg az,hogy esetleg egy domboldalban simán felborul az a 60 milliós csoda,az nem zavarja őket.Pedig ilyenre Magyarországon is többször volt már példa,és olyanra is,hogy a tök sima sík terepen tört ki a kereke a trakesznak,persze rögtön borult is.Meg az sem,hogy a Ka-226-nak is van mg változata,aminek a hajtóművei az EU-ban készülnek.Egyébként egy sima magánpilóta szakszolgálati engedély helikopterre ami 45 repült órát foglal magában,az a Fly4less kft-nél Budaörsön 4 440 000 forint+ÁFA Schweizer 300-as típuson. Ha ennél komolyabb technikán(pl.Ka-26,AS-350,Gazelle) is akarsz repülni,akkor 12 óra átképzés,és utána fizetheted a drágább légióra-díjat,mert a jogosítást meg kell tartani. A Fly Coop-nál úgy hallottam olcsóbb, 3.5 millióról hallottam,de ők a honlapra nem írtak ki árat.Így is egy autó ára.Ez az oka annak,hogy ha mondjuk a mentőktől nyugdíjba megy egy magyar EC-pilóta,akkor a helyére esetleg nem egy fiatalabb magyar,jön,hanem egy osztrák.
    A mentők új típusáról meg annyit,hogy bármi lesz azért keményen zsebbe kell nyúlni,mert nagyon drága technikák. Egy pilóta ismerősöm volt kint a HeliRussia kiállításon. Ki volt állítva a Ka-226-os mentő változata. Természetesen 2 hajtóműves. Nagy erőtartalékkal bíró francia hajtóművekkel adják,nagyon jó,kényelmes gép,el lehet benne férni,és az elérhető legkorszerűbb amerikai orvosi felszereléssel adják.Megkérdezte az árát. A válasz: a mentőváltozatot 1 milliárd forint/gép áron tudjuk adni.Mert a modern orvosi berendezések drágák. Nagyon. Valószínű,hogy ennél csak drágább mentőgépek vannak a piacon.
    Szóval én az EC maradását tartom valószínűnek.Nem csak azért mert Orbánék russzofóbok,hanem mert tényleg elképesztően drága minden mentő heli,és lehet,hogy ez éri meg legjobban még az egyre több osztrák pilóta mellett is.Ezen kívül már megvan,és kiépült hozzá minden szükséges. Talán nem fognak mindent lerombolni,és újrakezdeni egy új típussal.

    Találtam egy nagyon tanulságos videót,ami a mezőgazdasági repülés jelenlegi helyzetéről és arról szól,hogy miként próbálják az mg repülést egyre inkább felszámolni,elpusztítani.A szakmában repülő és földi kiszolgálást végző szakemberek szólalnak meg a filmben,és azt is elmondják,hogy mennyibe kerülne valakinek,ha mezőgazdasági pilótává szeretné magát kiképeztetni:
    http://www.youtube.com/watch?v=0Rn3Zvbs8VY

  58. A helikopterek mellett mindig előjön a teherszállító gépek kérdése is. Itt egy An-26 videó amiből érdekes információk derülnek ki: pl. 100-nál többször jártak Irakban (?).

    http://index.hu/video/2012/10/21/orban_viktor_kulongepe/

    (Borzasztóan irigy vagyok mindenkire, aki olyan lehetőségekhez jut, amilyenekhez én is szeretnék. Persze én nem tudnék ilyen minőségű és „szórakoztató” videót összerakni. Az átlagnézőnek pedig ez a fontos.)

  59. Sidewinder1-ből kitört a szólásszabadság igénye :-)

    Nagyon érdekes amiket írtál. Én eddig nem láttam bele ennyire a Mo.-i mentős/rendőrös helyzetbe csak sejtettem, hogy valami hasonló.

    Legyen bármilyen drága is egy mentőheli, soha nem fogom megérteni, hogy nap, mint nap 100 milliárdokkal dobálóznak a parlamentben, de pár darab kopterra nincs pénz. Ha nem is foglalkoztatja őket, legalább egy jó húzás lenne a sajtóban az emberek előtt. pl.: Lássátok van értelme adózni, mert lehet holnap ez a gép menti meg anyádat.

  60. http://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=230&ID=6079#comment_6079

    „a Blackhawk-ot még az amerikai szerelők is utálják. Üdv sárkányos”

    Erről tud valaki bővebbet mondani? Miért utálják a szerelők?

    Egy régi-új váltásnál ez mindig meg van az emberekben, a többség utálja a változást. Lehet hogy itt többről van szó?

    (A makettinfón nekem nem működik a regisztráció, így ott nem tudom megkérdezni.)

  61. Addig, amíg Magyarország a NATO tagja és ebből kifolyólag a nyugati hatalmak seggét nyalja, valamint minden állami vagyonát uzsorásokra és parazitákra költi nem lesz erős honvédségünk. Laikus szemel a legcélszerűbb a helikopter flotta újra felépítése szempontjából az lenne, ha MI 171-es és MI 35-ös helikoptereket vennénk, esetleg ezek mellé még jó néhány tucat Mi 26-os teherszállító helikoptert is. No de mindegy, álmodik a nyomor. :(

  62. dudi

    Rájuk már azért sem vonatkozik az, ami ránk, mert nem voltak tagjai a Varsói szerződésnek és nem volt alap koncepció a szovjet technika. Egyébként meg minden nézőpont kérdése. Ha úgy állunk hozzá például, hogy 89-ben volt még magyar gazdaság, ma meg már szinten semmink sincs és mindenből importra szorulunk (természetesen többségében a nyugat és közép Európa országaiból), akkor nem baromság, hanem igazság.

    vilmoci

    Nem kell elaprózni a dolgokat, ha honvédelemről van szó. :)

  63. Mondjuk megfontolnám,hogy az uh-1 ből, kutatómentő feladatokhoz beszerezhetnénk 4db-ot legalább ezzel tehermentesítenénk a Mi-8 -kat .
    Vagy jobb esetben 8db ot csak hogy tudjunk repülni és elodázzuk a végét a katonai helikopteres repülésnek. De lehet arra sem lenne pénzük hogy 4 -et haza hozunk a tengerentúlról.

  64. Azért kerestem ezt a cikket mert itt jól le van írva mi minden kellhet az üzemeltetéshez. Itt sokan elfelejtik, hogy nem csak megvenni kell a helikoptereket, hanem üzemeltetni is. A nyugati típusokhoz semmink sincs, az orosz típusokat meg gyakrabban kell nagyjavítani.

  65. Az, hogy nyolcat, vagy 32-t veszünk, majdnem ugyan ott van árban.
    A gépeket adják ingyen, tehát foghatnánk és vihetnénk, csak lószart sm tudnánk velük kezdeni. A „minden más”t kell kifizetni, az meg majdnem ugyan annyi.
    Minden szir-szar angolszász mértékegységű, a kiszolgáló eszközökből úgyis újat kell venni, mert fix, hogy a minyóké nem jó, hajózó állományt, szerelőket, stb-t kiképeztetni, műveleti eljárások, stb.
    Ez a nagy pénz. Ha már rendszerben lenne itthon a gép, ezek jó részét megspórolhatnánk.

  66. A mentőszolgálat gépbeszerzéséhez.
    Kb. egy-két hete írt nekem a Légimentő Kht. egyik tisztviselője a következőt írta: „Egy közel 20 éves összetört AS-350-es biztosítási díjából még némi állami támogatással sem lehet EC-135-t venni. Ez biztos. Többet nem mondhatok,közbeszerzés folyamatban.” A Balatonfüreden összetört As-530-asról van szó. Szóval bizonytalan hogy mi lesz ezek szerint.