|

Helikopteres hírek Indiából és Olaszországból

Nemrégiben nagy csata dőlt el Indiában: a légierő és a szárazföldi erők között folyt a küzdelem, mégpedig a harci helikopterekért. A vita értelemszerűen abban állt, hogy melyik haderőnem kötelékébe kerüljenek például az új Boeing AH-64D Longbow Apache Block III forgószárnyasok, és a többi kávédaráló. Végül utóbbi nyert, így mostantól a hadseregé harci a helikopterek feletti felügyelet joga. Ennek örömére bejelentették, hogy egyből szélesíteni szeretnék képesség-palettájukat: helikopterre szerelt korai előrejelző rendszert kívánnak beszerezni. Ennek érdekében jelenleg is folyik a majdani tender végleges követelményrendszerének elkészítése, mely után kiírhatják a pályázatot.

A platform adott, mégpedig hazai forrásból: a hadsereg a Hindustan Aeronautics Limited vállalat által gyártott Dhruv ALH (Advanced Light Helicopter) fedélzetére szeretné telepíteni a korai előrejelző és figyelmeztető rendszert, mellyel az ellenséges földi és légi eszközök mozgását követhetnék figyelemmel. A nyilvánosságra hozott információk szerint, ha külföldi pályázó győzedelmeskedik, akkor a gyártás jelentős részét Indiába telepítenék. Ebben valószínűleg a Bharat Electronics Limited közreműködik majd, mely egyébként felajánlotta, hogy önállóan is képes egy ilyen rendszer kifejlesztésére.

HAL Dhruv – itt éppen a US Army katonáival, egy indiai-amerikai hadgyakorlaton ,

Október 12-én, pénteken landolt az első AgustaWestland HH-139A harci kutató-mentő (CSAR – Combat Search and Rescue) helikopter az olaszországi Gioia del Colle bázison, ahol a 84. CSAR század állomásozik, mégpedig szeptember 10-e óta. A forgószárnyast az első olyan személyzet irányította, mely a 84. század állományából elvégezte az átképzést az új típusra, ami a HH-3F Pelican mellett lát majd el a kutató-mentő feladatokat. A bármilyen időjárási körülmények között, nappal és éjszaka, hegyvidéki és tengeri viszonyok között is alkalmazható helikopter sok tekintetben fejlődést jelent a HH-3F-hez képest, mely az 1960-as évek gyermekeként húzta ki a 21. század elejéig. Nyugdíjba viszont nem a HH-139, hanem a HH-101 Caesar küldi majd, mégpedig néhány éven belül.
A 84. század a Cerviában állomásozó 15. ezred alárendeltségébe tartozik, feladata pedig az év 365 napján, 0-tól 24 óráig tartó kutató-mentő készültség biztosítása.

Olasz HH-139 |Fotó: AgustaWestland ,