HTKA Hírhalom 2012. 41. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A hírek szerint Kína egyszerre két új repülőgép-hordozó építését kezdte el. Az első blokkok gyártása már be is fejeződött. Most a kérdés az, hogy hány hajógyár vesz majd részt a blokkok gyártásában, azaz milyen gyorsan lesznek képesek a ladikok legyártására és rendszerbe állítására.

—-

Mint kiderült, hogy Kína 1998-ban többek között megvette a TU-22M3 bombázók haditengerészeti változatának liszenszét is. Azonban a Szu-27-esek kapcsán felmerült jogosulatlan gyártás miatt az oroszok leállították az együttműködést. Ez a fedélzeti rendszereket és a sárkány gyártását annyira nem érintette, de a hajtóművel azóta sem boldogultak. Most úgy hírlik, hogy egy másik külföldi ország segítségével megoldottak a problémát és hamarosan sorozatban fogjak gyártani a típus „hazai változatát”.

Az oroszok felajánlották, hogy a régi AS-4 ‘Kitchen’ rakétájuk modernizálását és gyártását újraindítják, ha Kína rendel.

—-

Még korábban, az idei Singapore Air Show keretében a Boeing közölte, hogy idén átadják a 24. és egyben utolsó F-15SG vadászbombázókat Szingapúrnak. Az amerikai mamutvállalat a napokban közölte, hogy megtörtént, a #05-0024 oldalszámú gép megérkezett új otthonába. Az esemény kapcsán közzétették az átadott gépek oldalszámait is. Íme: 8301, 8302, 05-0003, 8306, 05-0005, 8308, 05-0007, 05-0008, 05-0009, 8312, 8315, 05-0012, 8317, 8318, 8319, 8320, 8321, 8322, 8323, 8325, 05-0021, 05-0022, 8328 és 05-0024.

—-

Az Amerikai Légierő állományában jelenleg 6 tucat hírszerző, megfigyelő és felderítő (intelligence, surveillance and reconnaissance – ISR) repülőgép üzemel, azonban a Boeing 707 utasszállítón alapuló verziók felett mára eljárt az idő. Míg az elektronikai felderítésben használt RC-135 Rivet Joint típus példányai már lassan 50 éve szelik a levegőt, addig földi egységek irányításában jeleskedő E-8 JSTARS gépek immár 45 éve álltak szolgálatba, de a legfiatalabb típus, a légi erőket irányító E-3 Sentry példányainak átlagéletkora is a 35 évhez közelít.
Mivel a 4 hajtóműves típusok fenntartási költségei nagyon magasak, ezért az Amerikai Légierő a gépek közeli leváltását tervezi. A szigorú költségvetés miatt jelenleg a legolcsóbb megoldás felé kacsingatnak, ami a polgári légi forgalomból már mindenki által ismert B737 átalakítása lenne. A két hajtóműves típus katonai alkalmazása nem újdonság, a korai előrejelző és légtérirányító Boeing 737 AEW&C már üzemel a Dél-Koreai, Török és Ausztrál Királyi Légierő állományában, utóbbinál Wedgetail néven. Az Amerikai Légierő a következő 3 évtizedben cserélné le a jelenlegi ISR flottáját. Mivel a tervezési munka nagyobbik része már kész, így alacsony költségeket várnak a programtól, amit viszont még így is 100 milliárd dollár köré számolnák.

RC-135

RC-135 ,

Október elsején jelentették be a hírt, mely szerint az AB Volvo és a GKN Aerospace megegyezett a hajtóműgyártásban jártas Volvo Aero eladásáról-megvásárlásáról. A GKN Aerospace a repülés terén használt kompozitok tervezésében élenjáró cég, mely a 6,9 milliárd svéd koronát fektetett a Gripen-ek hajtóművét is gyártó Volvo Aero felvásárlására. Az együttműködésből a világ egyik vezető vállalata jöhet létre a repülőgép szerkezeti elemek és hajtóművek gyártásának piacán.

—-

És most következzenek az elmúlt két hét balesetei: csütörtökön, azaz október 11-én a Török Csendőrség veszítette el egyik S-70A Black Hawk közepes helikopterét. Felszállás közben a forgószárnyas farokrésze magasfeszültségű kábelbe ütközött, ezért irányíthatatlanná vált. A pilóta egy közeli útra próbált kényszerleszállást végrehajtani, de a helikopter a fedélzetén lévőkkel együtt egy mezőre zuhant és összetört. 12-en sérülésekkel megúszták a nem mindennapi repülést, de sajnos egy ember életét vesztette.

Szintén Törökországhoz köthető baleset, hogy lezuhant a hazai fejlesztésű ANKA pilóta nélküli légi jármű egyik prototípusa. A 2010 decemberében először levegőbe emelkedő típussal idáig mintegy 100 repülést hajtottak végre, a szeptember 27-i balesetet egyelőre ismeretlen technikai probléma okozta.
Az ANKA egy MALE (Medium Altitude Long Endurance) kategóriájú, pilóta nélküli felderítő repülőgép, 8 méteres hosszal és 13 méteres fesztávolsággal. Maximális felszálló tömege 1600 kg, míg hatótávolsága 4800 km. Meghajtásáról egy 155 lóerős Thielert Centurion 2.0 turbófeltöltős dugattyús motor gondoskodik.

Turkish Aerospace Industries ANKA UAV ,

Két AgustaWestland AW139 közepes szállítóhelikoptert rendelt Thaiföld. Az október 8-án kötött szerződés értelmében az olasz/angol gyár két AW139 helikoptert, a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközöket, logisztikai csomagot, valamint személyi képzést biztosít a Thai Királyi Hadsereg részére 2014-ig, egyelőre ismeretlen összegért.
A Thai Hadsereg a megrendeléssel tovább bővíti jelenleg is tekintélyes méretű, több mint kétszáz forgószárnyast magába foglaló flottáját. A típusválasztékuk is bő, magában foglalja a Bell UH-1 , 206, 212/412, Boeing CH-47, Mil Mi-17 valamint Sikorsky S-70 típusokat, de itt nem álltak meg, már megrendeltek a Sikorsky-tól két UH-60M közepes szállítóhelikoptert, valamint a múlt hónapban négy EC725 Caracal-t az Eurocopter-től, utóbbit 128 millió dollárért.

—-

A Khatam-ol-Anbiya iráni légvédelmi bázis vezetője új légtérfigyelő radar használatáról rántotta le a leplet szeptember 30-án. Farzad Esmaeili dandártábornok az IRNA iráni hírügynökségnek tett interjújában számolt be egy új VHF és HF radarrendszer létezéséről, mely már az ország több pontján is üzemel, keresve a légi behatolókat. A hazai tervezésű radarral immáron az ország területének bármely részén képesek követni az alacsonyan repülő légi tárgyakat.
A dandártábornok azt is hozzátette, hogy az országban tervezet közepes és nagy hatótávolságú légvédelmi rendszerek fejlesztése előrehaladott állapotban van, valamint hogy a vállról indítható légvédelmi rakétákat és a kis hatótávolságú légvédelmi gépágyúkat már sorozatban gyártják.

—-

Nagyon úgy tűnik, hogy véget ért a Román Légierő típusváltása körüli hercehurca, ugyanis a Romániában a Legfelsőbb Védelmi Tanács jóváhagyta a használt F-16-osok beszerzésének tervét, számolt be róla a bukaresti székhelyű Mediafax hírügynökség. A Román Légierő 12 példányt szerezne be az említett típusból a MiG-21 LanceR-ek leváltására, méghozzá a típus egyik nyugat-európai üzemeltetőjétől, Portugáliától. A 670 millió dolláros beszerzésből a gépek ára mindössze 120 milliót tesz ki, a fennmaradó összeget a pilóták kiképzése, valamint az 5 éves logisztikai támogatás emészti fel. A megvételre szánt „Fighting Falcon-ok” átlagosan 4500 órát töltöttek a levegőben, ez 20 év további üzemeltetésre ad lehetőséget. A román védelmi miniszter, Corneliu Dobritoiu elmondta, hogy a Block 40-es szinten lévő vadászbombázókat 2016-tól veszik át, valamint hogy a pilóták kiképzése két lépcsőben történik: az első csoport még Portugáliában kapja meg a jogosítást az új típusra, míg a többiek már az Egyesült Államokban.
Dobritoiu vélemény szerint ha nem hozták volna meg ezt a döntést, akkor pár év múlva abba a veszélybe kerülnének, hogy nem tudnák ellátni a saját légterük védelmét, a NATO felél vállalt kötelezettségekről nem is beszélve, mint pl. a Balti államok légvédelme.

Norvég F-16AM. Hamarosan román felségjellel is láthatunk hasonló példányokat |Fotó: NATO ,

Első alkalommal fogadott MV-22 Osprey-t az Amerikai Haditengerészet egyik repülőgép-hordozója. A történelmi eseménynek a USS Nimitz adott otthont, október 6-án. A példány, mely először hajtott végre leszállást egy repülőgép-hordozón, a tengerészgyalogság VMM 165. századához tartozik. A gép fogadása a Joint Program Manager keretében zajlott, melynek célja, hogy növeljék a tiltrotoros típus számára elérhető platformokat. Utóbbit annak fényében végzik, hogy a hordozók ellátásáról gondoskodó C-2 Greyhound típus felett lassan eljár az idő, és az MV-22 a lehetséges váltótípusok között szerepel.

Az Osprey épp megközelíti a USS Nimitz leszállófedélzetét. ,

Az AgustaWestland a Northrop Grumannal kooperációban pályáz két újraindított amerikai helikoptertenderen. A tengerészgyalogság „Marine One” programjának célja az amerikai elnök kis távolságú szállítását biztosító forgószárnyas beszerzése, melyet korábban már elnyert a cég AW101 típusának egy Lockheed Martin által módosított verziója, ám ezt a megnövekedett költségek miatt a kongresszus elkaszálta.
A légierő harci kutató-mentő helikopter beszerzését ugyan a Boeing nyerte a HH-47F-el, ám a másik két pályázó cég, azaz a Sikorsky és az AgustaWestland/Lockeed Martin megtámadta a döntést, ezért programot ebben az esetben is újraindították.
A két újraindított tenderre ezúttal a Northrop Grumman-al közösen pályáz az európai cég, ettől remélve a sikereket. A győzelem esetén a helikoptereket licensz alapján gyártaná Northtop Grumman, némi módosításokkal ellátva.

—-

És a végére jöjjön néhány hír a JSF programmal kapcsolatban: idén januárban az addig problémamentesen haladó F-35C fejlesztésében bukkantak hatalmas mérnöki hibára, amikor kiderült, hogy a gép fékezőhorga túl közel van a főfutóművekhez. A megoldásra egészen szeptemberig kellett várni, a szárazföldi teszteken a módosított fékhoroggal 5 próbálkozásból háromszor sikerült elkapni a fékezőkábelt. A sikertelen próbálkozások pilótahibából eredtek, amikor is túl messze értek földet a kábeltól.
Ha további problémák nem késleltetik a programot, a hajófedélzeti teszteket 2014-ben kezdik.

Ehhez kapcsolódik, hogy a US Navy keményen dolgozik a típus integrálásával a hordozók fedélzetére, ám ez komoly kihívások elé állítja a Naval Sea Systems Command (NAVSEA) embereit. A legnagyobb problémát a hajtómű méretei jelentik – a Nimitz-osztály tárolóegységeit nem ilyen méretű hajtóművek számára tervezték, ezért a logisztikai ellátáshoz át kel alakítani a hajók raktárait. Ugyanez vonatkozik az ellátóhajókra, de a Gerald Ford osztályú hordozókat már úgy tervezik, hogy a fedélzeten könnyedén kezelhessék az F404 és 414 hajtóműveknél jelentősen nagyobb méretű erőforrást. A hajók módosítása ellenére a hajtóműveket több részre szétszerelve tárolják majd a fedélzeten, de lehetséges hogy a hajók közötti légi szállítást is szétszerelve oldják meg. Utóbbi feladatot a V-22 Osprey és CH-53 Sea Stalion forgószárnyasok végeznék, de ez kérdés még viták tárgyát képezheti.

—–
Közreműködött: Kurucz71, Phoenix

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Elkészült az első belga F-35A

Elkészült az első belga F-35A