|

HTKA Hírhalom 2012. 41. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A hírek szerint Kína egyszerre két új repülőgép-hordozó építését kezdte el. Az első blokkok gyártása már be is fejeződött. Most a kérdés az, hogy hány hajógyár vesz majd részt a blokkok gyártásában, azaz milyen gyorsan lesznek képesek a ladikok legyártására és rendszerbe állítására.

—-

Mint kiderült, hogy Kína 1998-ban többek között megvette a TU-22M3 bombázók haditengerészeti változatának liszenszét is. Azonban a Szu-27-esek kapcsán felmerült jogosulatlan gyártás miatt az oroszok leállították az együttműködést. Ez a fedélzeti rendszereket és a sárkány gyártását annyira nem érintette, de a hajtóművel azóta sem boldogultak. Most úgy hírlik, hogy egy másik külföldi ország segítségével megoldottak a problémát és hamarosan sorozatban fogjak gyártani a típus „hazai változatát”.

Az oroszok felajánlották, hogy a régi AS-4 ‘Kitchen’ rakétájuk modernizálását és gyártását újraindítják, ha Kína rendel.

—-

Még korábban, az idei Singapore Air Show keretében a Boeing közölte, hogy idén átadják a 24. és egyben utolsó F-15SG vadászbombázókat Szingapúrnak. Az amerikai mamutvállalat a napokban közölte, hogy megtörtént, a #05-0024 oldalszámú gép megérkezett új otthonába. Az esemény kapcsán közzétették az átadott gépek oldalszámait is. Íme: 8301, 8302, 05-0003, 8306, 05-0005, 8308, 05-0007, 05-0008, 05-0009, 8312, 8315, 05-0012, 8317, 8318, 8319, 8320, 8321, 8322, 8323, 8325, 05-0021, 05-0022, 8328 és 05-0024.

—-

Az Amerikai Légierő állományában jelenleg 6 tucat hírszerző, megfigyelő és felderítő (intelligence, surveillance and reconnaissance – ISR) repülőgép üzemel, azonban a Boeing 707 utasszállítón alapuló verziók felett mára eljárt az idő. Míg az elektronikai felderítésben használt RC-135 Rivet Joint típus példányai már lassan 50 éve szelik a levegőt, addig földi egységek irányításában jeleskedő E-8 JSTARS gépek immár 45 éve álltak szolgálatba, de a legfiatalabb típus, a légi erőket irányító E-3 Sentry példányainak átlagéletkora is a 35 évhez közelít.
Mivel a 4 hajtóműves típusok fenntartási költségei nagyon magasak, ezért az Amerikai Légierő a gépek közeli leváltását tervezi. A szigorú költségvetés miatt jelenleg a legolcsóbb megoldás felé kacsingatnak, ami a polgári légi forgalomból már mindenki által ismert B737 átalakítása lenne. A két hajtóműves típus katonai alkalmazása nem újdonság, a korai előrejelző és légtérirányító Boeing 737 AEW&C már üzemel a Dél-Koreai, Török és Ausztrál Királyi Légierő állományában, utóbbinál Wedgetail néven. Az Amerikai Légierő a következő 3 évtizedben cserélné le a jelenlegi ISR flottáját. Mivel a tervezési munka nagyobbik része már kész, így alacsony költségeket várnak a programtól, amit viszont még így is 100 milliárd dollár köré számolnák.

RC-135

RC-135 ,

Október elsején jelentették be a hírt, mely szerint az AB Volvo és a GKN Aerospace megegyezett a hajtóműgyártásban jártas Volvo Aero eladásáról-megvásárlásáról. A GKN Aerospace a repülés terén használt kompozitok tervezésében élenjáró cég, mely a 6,9 milliárd svéd koronát fektetett a Gripen-ek hajtóművét is gyártó Volvo Aero felvásárlására. Az együttműködésből a világ egyik vezető vállalata jöhet létre a repülőgép szerkezeti elemek és hajtóművek gyártásának piacán.

—-

És most következzenek az elmúlt két hét balesetei: csütörtökön, azaz október 11-én a Török Csendőrség veszítette el egyik S-70A Black Hawk közepes helikopterét. Felszállás közben a forgószárnyas farokrésze magasfeszültségű kábelbe ütközött, ezért irányíthatatlanná vált. A pilóta egy közeli útra próbált kényszerleszállást végrehajtani, de a helikopter a fedélzetén lévőkkel együtt egy mezőre zuhant és összetört. 12-en sérülésekkel megúszták a nem mindennapi repülést, de sajnos egy ember életét vesztette.

Szintén Törökországhoz köthető baleset, hogy lezuhant a hazai fejlesztésű ANKA pilóta nélküli légi jármű egyik prototípusa. A 2010 decemberében először levegőbe emelkedő típussal idáig mintegy 100 repülést hajtottak végre, a szeptember 27-i balesetet egyelőre ismeretlen technikai probléma okozta.
Az ANKA egy MALE (Medium Altitude Long Endurance) kategóriájú, pilóta nélküli felderítő repülőgép, 8 méteres hosszal és 13 méteres fesztávolsággal. Maximális felszálló tömege 1600 kg, míg hatótávolsága 4800 km. Meghajtásáról egy 155 lóerős Thielert Centurion 2.0 turbófeltöltős dugattyús motor gondoskodik.

Turkish Aerospace Industries ANKA UAV ,

Két AgustaWestland AW139 közepes szállítóhelikoptert rendelt Thaiföld. Az október 8-án kötött szerződés értelmében az olasz/angol gyár két AW139 helikoptert, a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközöket, logisztikai csomagot, valamint személyi képzést biztosít a Thai Királyi Hadsereg részére 2014-ig, egyelőre ismeretlen összegért.
A Thai Hadsereg a megrendeléssel tovább bővíti jelenleg is tekintélyes méretű, több mint kétszáz forgószárnyast magába foglaló flottáját. A típusválasztékuk is bő, magában foglalja a Bell UH-1 , 206, 212/412, Boeing CH-47, Mil Mi-17 valamint Sikorsky S-70 típusokat, de itt nem álltak meg, már megrendeltek a Sikorsky-tól két UH-60M közepes szállítóhelikoptert, valamint a múlt hónapban négy EC725 Caracal-t az Eurocopter-től, utóbbit 128 millió dollárért.

—-

A Khatam-ol-Anbiya iráni légvédelmi bázis vezetője új légtérfigyelő radar használatáról rántotta le a leplet szeptember 30-án. Farzad Esmaeili dandártábornok az IRNA iráni hírügynökségnek tett interjújában számolt be egy új VHF és HF radarrendszer létezéséről, mely már az ország több pontján is üzemel, keresve a légi behatolókat. A hazai tervezésű radarral immáron az ország területének bármely részén képesek követni az alacsonyan repülő légi tárgyakat.
A dandártábornok azt is hozzátette, hogy az országban tervezet közepes és nagy hatótávolságú légvédelmi rendszerek fejlesztése előrehaladott állapotban van, valamint hogy a vállról indítható légvédelmi rakétákat és a kis hatótávolságú légvédelmi gépágyúkat már sorozatban gyártják.

—-

Nagyon úgy tűnik, hogy véget ért a Román Légierő típusváltása körüli hercehurca, ugyanis a Romániában a Legfelsőbb Védelmi Tanács jóváhagyta a használt F-16-osok beszerzésének tervét, számolt be róla a bukaresti székhelyű Mediafax hírügynökség. A Román Légierő 12 példányt szerezne be az említett típusból a MiG-21 LanceR-ek leváltására, méghozzá a típus egyik nyugat-európai üzemeltetőjétől, Portugáliától. A 670 millió dolláros beszerzésből a gépek ára mindössze 120 milliót tesz ki, a fennmaradó összeget a pilóták kiképzése, valamint az 5 éves logisztikai támogatás emészti fel. A megvételre szánt „Fighting Falcon-ok” átlagosan 4500 órát töltöttek a levegőben, ez 20 év további üzemeltetésre ad lehetőséget. A román védelmi miniszter, Corneliu Dobritoiu elmondta, hogy a Block 40-es szinten lévő vadászbombázókat 2016-tól veszik át, valamint hogy a pilóták kiképzése két lépcsőben történik: az első csoport még Portugáliában kapja meg a jogosítást az új típusra, míg a többiek már az Egyesült Államokban.
Dobritoiu vélemény szerint ha nem hozták volna meg ezt a döntést, akkor pár év múlva abba a veszélybe kerülnének, hogy nem tudnák ellátni a saját légterük védelmét, a NATO felél vállalt kötelezettségekről nem is beszélve, mint pl. a Balti államok légvédelme.

Norvég F-16AM. Hamarosan román felségjellel is láthatunk hasonló példányokat |Fotó: NATO ,

Első alkalommal fogadott MV-22 Osprey-t az Amerikai Haditengerészet egyik repülőgép-hordozója. A történelmi eseménynek a USS Nimitz adott otthont, október 6-án. A példány, mely először hajtott végre leszállást egy repülőgép-hordozón, a tengerészgyalogság VMM 165. századához tartozik. A gép fogadása a Joint Program Manager keretében zajlott, melynek célja, hogy növeljék a tiltrotoros típus számára elérhető platformokat. Utóbbit annak fényében végzik, hogy a hordozók ellátásáról gondoskodó C-2 Greyhound típus felett lassan eljár az idő, és az MV-22 a lehetséges váltótípusok között szerepel.

Az Osprey épp megközelíti a USS Nimitz leszállófedélzetét. ,

Az AgustaWestland a Northrop Grumannal kooperációban pályáz két újraindított amerikai helikoptertenderen. A tengerészgyalogság „Marine One” programjának célja az amerikai elnök kis távolságú szállítását biztosító forgószárnyas beszerzése, melyet korábban már elnyert a cég AW101 típusának egy Lockheed Martin által módosított verziója, ám ezt a megnövekedett költségek miatt a kongresszus elkaszálta.
A légierő harci kutató-mentő helikopter beszerzését ugyan a Boeing nyerte a HH-47F-el, ám a másik két pályázó cég, azaz a Sikorsky és az AgustaWestland/Lockeed Martin megtámadta a döntést, ezért programot ebben az esetben is újraindították.
A két újraindított tenderre ezúttal a Northrop Grumman-al közösen pályáz az európai cég, ettől remélve a sikereket. A győzelem esetén a helikoptereket licensz alapján gyártaná Northtop Grumman, némi módosításokkal ellátva.

—-

És a végére jöjjön néhány hír a JSF programmal kapcsolatban: idén januárban az addig problémamentesen haladó F-35C fejlesztésében bukkantak hatalmas mérnöki hibára, amikor kiderült, hogy a gép fékezőhorga túl közel van a főfutóművekhez. A megoldásra egészen szeptemberig kellett várni, a szárazföldi teszteken a módosított fékhoroggal 5 próbálkozásból háromszor sikerült elkapni a fékezőkábelt. A sikertelen próbálkozások pilótahibából eredtek, amikor is túl messze értek földet a kábeltól.
Ha további problémák nem késleltetik a programot, a hajófedélzeti teszteket 2014-ben kezdik.

Ehhez kapcsolódik, hogy a US Navy keményen dolgozik a típus integrálásával a hordozók fedélzetére, ám ez komoly kihívások elé állítja a Naval Sea Systems Command (NAVSEA) embereit. A legnagyobb problémát a hajtómű méretei jelentik – a Nimitz-osztály tárolóegységeit nem ilyen méretű hajtóművek számára tervezték, ezért a logisztikai ellátáshoz át kel alakítani a hajók raktárait. Ugyanez vonatkozik az ellátóhajókra, de a Gerald Ford osztályú hordozókat már úgy tervezik, hogy a fedélzeten könnyedén kezelhessék az F404 és 414 hajtóműveknél jelentősen nagyobb méretű erőforrást. A hajók módosítása ellenére a hajtóműveket több részre szétszerelve tárolják majd a fedélzeten, de lehetséges hogy a hajók közötti légi szállítást is szétszerelve oldják meg. Utóbbi feladatot a V-22 Osprey és CH-53 Sea Stalion forgószárnyasok végeznék, de ez kérdés még viták tárgyát képezheti.

—–
Közreműködött: Kurucz71, Phoenix

159 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 41. hét”

  1. fip7:
    Nem csak neked ez a véleményed! Nekem is.
    Amúgy ha ne adja az ég, de Svájcban balhé lesz, akkor nem akarom tudni itt mi lesz…
    Azért ő vezetőiket 7szer tökösebbnek, felkészültebbnek és tájékozottabbnak tartom, mint a mieinket.

  2. Mindig is tudtuk, hogy a svájciaknál valami nem kerek. Még hogy van egy ország ezen a bolygón, ami jól működik… piha! A 19. század elején minket magyarokat néztek földönkívülinek, akkor vajon a svájciak mik? Én mondom, hogy ez egy ötödik dimenzióbeli invázió előkészítése… Még csak gyakorlatozgatnak, gyártják a kis óráikat meg bicskáikat, aztán egy szép napon arra ébredünk, hogy agyszívó fehér keresztek bedöntötték a gazdasági rendszerünket…

  3. Most képzeljük el, hogy mi lenne itt ha mondjuk a Jobbik felhozta volna azt , hogy a magyar honvédségnek fel kellene készülni valami hasonlóra!
    Lett volna itt olyan nácizás, meg sárdobálás,hogy csak na! De ha ezt a svájciak csinálják, nem felvetik, csinálják, akkor egész más a történet!
    Lóg a svájciak seggében a sok fa…fej nyelve, hogy ők az okosok!!!
    (nem a fentebb kommentelőkre gondoltam)

  4. „földi egységek irányításában jeleskedő E-8 JSTARS gépek immár 45 éve álltak szolgálatba”

    Ez igy ebben a formaban nem igaz. Az E8 platformnal hasznalt 707-esek epultek 45 eve. Ezeket alakitottak at kesobb az uj feladatkorre. Az elso JSTARS alakulatot 1996 allitottak fel, bar maguk a gepek mar a Desert Storm alatt is bemutatkoztak prototipus valtozatban…

  5. A leendő román Falconok még mennyit repülhetnek órában, hogy 20 évig szolgálhatnak még?

    Az Osprey-ről azt hittem, évek óta járkálhat a hordozókra.
    Davs: köszi az új háttérképet :-)

    Svájciak hozzáállása tetszik, hogy lőjjön, ami a csövön kifér, különben csökkentik a fejadagot lőszerben XD

  6. @Janaj: Miért sántít az elfogás? Az elfogás nem feltétlenül jelent éles fegyverhasználatot. És éles helyzetben nem egy adott helyszínen használhatnak, érdekes is lenne, hogy ha bejelentenék az esetlegesen ellenséges betolakodónak, hogy repülj már Hajmáskér fölé, mert le akarunk lőni… Lakott területen kívül nyugodt szívvel lepuffanthatják.

    De nem tudom, hogy a Honvédvég és jogelődjei története folyamán volt-e olyan, hogy magányos betolakodót lelőttek volna. Általában kisgépek lekényszerítése vagy utasszállítók átkísérése lesz az elfogásból. Ehhez nyilván utol kell őket érni, az utasszállítókhoz igenis kell a szuperszonikus repülési képesség.

  7. Kolombusz szerint: 2012. október 15. hétfő @ 14:03

    A csehek a balti légtérvédelem alatt minden elfogott típusról csináltak fotót és ezek a különböző honlapokon láthatók is.

    Nálunk – szerintem – ha készült is fotó, sosem kerül nyilvánosságra. A pilóta gyűjteményét gazdagítja.

  8. Olyat tudok, hogy lelövési szándék volt. 1951(?)ben rendszeresen turnézott egy angol Canberra fölöttünk. Végül egy MiG-15ös kurvára meghajkurászta, de mire tűzparancsot kapott, átért Jugóba. Mindenesetre többet nem jött vissza.

  9. >A megoldásra egészen szeptemberig kellett várni, a szárazföldi teszteken a >módosított fékhoroggal 5 próbálkozásból háromszor sikerült elkapni a >fékezőkábelt.

    Aki talál fotót az új fékhorog kialakításról, linkelje már be.

  10. Off
    Tudtok segíteni? imageshack-re feltöltöttem 2 képet, kidobott vmit, hogy írjam az e-mailemet, hogy oda küld el vmit, hogy regisztráljak (persze, már feltöltötte a 2 képet… igazi amcsi hozzáállás) viszont e-mailt még nem kaptam. Kb mennyi az átfutási idő a rendszerben, hogy megkapjam a dolgokat az e-mailemre?
    On

  11. „…Gacsat, nem 51-ben, hanem négy évvel később, nem 15-ös hanem 17-es, nem hajkurászta meg, mivel nem tudott abba a magsságba emelkedni. A többi stimmel…”

    Hátha a fiatalabbak nem ismerik:

    Bemondja jereváni rádió a hírt /Semmi aktuálpolitika!/

    Moszkvában Mercédeszeket osztogatnak.

    Mindenki megpróbál betelefonálni a rádióhoz! /Már ha van telefonja és ha kap vonalat…/

    Így a rádió fél órával később bemondja:
    A hír igaz, csak pontosítunk:
    – Nem Moszkvában, hanem Leningrádban
    – Nem Mercédeszeket, hanem Volgákat
    – S nem osztogatnak, hanem fosztogatnak…

    De a hír igaz!

    S ha valaki ebben is aktuálpolitikát lát, az gondolatbűn!

  12. Gacsat, nézzük a történelmi tényeket. 1951. február 10-én volt légtérsértés, 17 percig volt Mo felett egy máig ismeretlen típusú külföldi gép. MiG-15-össel azért nem lehetett elfogni, mert három hónappal később érkezett meg az első példány, Canberra meg azért nem lehetett, mivel az ha nem is sokkal, de később állt csapatszolgálatba.

  13. Amúgy a DShK géppuskával az nem gond, hogy világháborús konstrukció, ha a kategóriájában az még a mai napig hatásos fegyver lehet.
    A problémát inkább abban látom, hogy az általunk is használt eszköz, 1945-ben készült. :)
    Feltehetően, már sokat használták, mielőtt kiküldtük Afgániba és ott persze, hogy nem az igazi már.
    Tegnap délután, Kőszegen láttam egy MG-42-est egy hadijátékon „működni”
    Félelmetes és megborzongató érzés volt, látni és hallani, még úgy is hogy jómagam lőttem PKM-el.
    Az az 1200 lövés/perc tűzgyorsaság, egyszerűen lenyűgöző, még ma is.
    A háborús géppuska vonzotta a legtöbb érdeklődőt.
    Noha régi szerkezet, de a működése, tűzereje, tűzgyorsasága, a mai napig megfelel az elvárásoknak.
    Nem véletlen, hogy nagyon sok ország rendszeresítette, gyártja, alkalmazza, a háború óta, csak kicsit korszerűsített verzióját.

  14. http://www.network54.com/Forum/211833/thread/1350240541/last-1350323624/Russia+India+state+friendship+continues.+No+arm+sales+to+Pakiland.

    Pakisztán nem kap orosz fegyvereket ahogy azt korábban mondta Rogozin .

    Amúgy van valami link arról hogy Kína tu-22 fog gyártani? mert hát ugye azé nagy hatótávú rakéta is kellesz ahoz hogy kukázni tudják a jenki hordozókötelékeket .

    http://worlddefencenews.blogspot.hu/2012/10/new-krivak-iv-class-frigate-project.html

    Nem tudom miért ezt a kis szart csinálják az oroszok mikor ott lesz az 5000 tonnás Gorskov, inkább azt gyártsák.

  15. Tegnap megszereztem a csatahajó filmet és hát nem voltam elvarázsolva tőle .

    Annyi mindent nem csináltak benne hogy már szinte fájt .
    Amikor az idegenek elkezték lőni a kis robbanó szarságokat, hajók miért nem lőtték le sm-2/3 rakétákkal?

    Már a legelején megtehették volna hogy tomahawk rakétákkal gajra vágják őket már ha olyan sebezhetőek voltak, erre meg a kis ágyukkal lőttek .
    Ja! az AGM-84 meg még nem is lőttek .

    Az már csak vérnyomás emelő volt amikor a 70 éves hajóval elkezdtek manőverezni egy több száz évvel fejlettebb izé ellen és akkor az még be is vált .

    Olyan ez mint ha a visszaküldenének a 2 világháborúba egy zumwalt rombolót a bismarck ellen .

  16. „ez feleslegessé teszi az olyan rakétákat mint a brahmos 2”

    Az meg odebb van. A railgun projectile iranyitasanak a kerdese meg mindig nincs megoldva. A kiloveshez szukseges hiperszonikus sebesseg hohatasa es eletronikus hullama miatt uj modszereket kell kidolgozni a vezerles hardware-enek.

    Plusz railgun-t nem lehet minden hajora telepiteni, mivel hatalmas az energiaszukseglete. Viz alatti es legi platformokrol mar ne is beszeljunk!

    Summa summarum, nagyon jo kis dolog lesz ez jopar (de nem minden) feladatra, ha majd minden problemat orvosolnak, de ez minimum 10 ev meg…

  17. Oroszoknál én nem tudok ilyen fejlesztésről így a brahmost nehezen. Meg ugye gps vezérlésről írnak ami azért nem egy EM, tény bőven elég a legtöbb esetben.

    btw amit most átadtak az a 110nmes(200km) verzió, azaz keményen leadtak a 250nm+ból. De az oriási dolog, hogy átadták a navynak, ez a 110nmvel is félelmetes fegyver lehet a 250nmel meg sok szempontból ultimate.

  18. „Biztos,hogy nem fogja kiváltani mert ez nem irányított fegyver azaz 350km-ről eltalálni vele egy mozgó célpontot szerencse kérdése.”

    Erről kicsit a gatling jutott eszembe meg egy tőle 2-3-4kmre haladó autó. ha tudod a célt, merre megy és meghúzod a ravaszt…

  19. Valahányszor elsütik azt a raigunt bekerül a hírekbe. De mivel ez nem fordúl elő túl gyakran egy évben, gyanítom, hogy miután lőnek vele szedhetik is szét darabokra és javítgathatják megint.
    Azt hiszem messze még a hadrendbe állítás…

  20. Plusz railgun-t nem lehet minden hajora telepiteni, mivel hatalmas az energiaszukseglete.

    Ezt meg lehet oldani nuki erőművel is nem ?
    Hisz az biztosítja a áramellátást az egész rephordozón.

    „nem lehet minden hajóra telepíteni”

    Ha valamikor is lesznek ilyen ágyúk akkor szerintem külön terveznek nekik hajókat átalakítják a tengeri hadviselést ,nem kellesz 3-4 millió dolláros rakéta .

    Az már csak hab a tortán hogy ezeknek a távolsága az ágyuk nagyságától, cső hosszúságától fog függeni .vagy nem ?

  21. Fade

    És hány gépágyú lövedék kell,hogy eltaláljanak egy célpontot???
    Ez nem gépágyú ennek nincs több ezres tűzgyorsasága…Azt se felejtsük el,hogy nem 0,5-1sec-re előre kell tudni hogy hol lesz a célpont hanem kb 40-re ami azért nem ugyan az a kategória.Szóval rendezd át a gondolataidat ebben az esetben.

    OFF

    Ha egy szilárd test elmenne mellettem fénysebességgel akkor mit látnék belőle?Az,hogy jelen állás szerint nem tudunk szilárd testet ennyire felgyorsítani nem azt jelenti,hogy nem is lehet(az ókorban úgy gondolták,hogy az atom oszthatatlan aztán mégsem…)?

  22. „Ez nem gépágyú ennek nincs több ezres tűzgyorsasága…Azt se felejtsük el,hogy nem 0,5-1sec-re előre kell tudni hogy hol lesz a célpont hanem kb 40-re ami azért nem ugyan az a kategória.Szóval rendezd át a gondolataidat ebben az esetben.”

    ? ha preciziós csapás kell mert X arra ott a GPS.

  23. Fade

    A GPS-hez irányíthatóság is dukál márpedig ez gyakorlatilag egy marha nagy puska azaz a lövedéke nem irányított.

    papichulo

    Mi most úgy tudjuk,hogy az univerzum összes energiája kell hozzá(már ha annak a nem túl buta embernek igaza volt)de ez nem azt jelenti,hogy így is van(erre írtam azt,hogy ne menjünk abba bele,hogy ehhez mi kell vagy lehetséges-e a dolog).Fogadjuk el,hogy van egy test ami fénysebességgel mozog PONT!Mit látnék én belőle?

  24. dudi

    „Fogadjuk el,hogy van egy test ami fénysebességgel mozog PONT!Mit látnék én belőle?”

    Te semmit, az biztos. Túl gyors az agyad felfogó képességének.(Ez nem bántás volt hanem így van. A 24képkocka/s is folyamatosnak látod közben meg állóképek. Gyakorlatilag irgalmatlanul nagy test kéne ahhoz, hogy az észre vedd amikor fénysebességgel megy. Amúgy tételezzük fel, hogy a test visszaveri a fényt (különben láthatatlan), és tényleg ilyen nagy. Akkor valószínűleg nem azt látnád amikor ott van hanem azt amikor ott volt, hiszen mire a vissza vert fény hozzád elér az is idő+ mire felfogod mi történt az is idő. Nagyon nem ez a szakterületem, de kb. én így gondolom el ezt a dolgot.

  25. „A GPS-hez irányíthatóság is dukál márpedig ez gyakorlatilag egy marha nagy puska azaz a lövedéke nem irányított.”

    Mi gátolja meg? Számtalan példa van arra, hogy amit írsz az nincs így.
    Amúgy bocs de elmosolyodtam ezen a puskás hasonlattól…. egy katonától ilyet…

  26. Fade

    A puska egy olyan szerkezet ami egy testet lő ki adott irányba,a raligúny sem csinál mást.

    Ami a fénysebességes dolgot illeti nem érdekel csak az,hogy mit látnék egy testből ami fénysebességgel halad,nem akarok többet tudnia témáról.Ha akarnék akkor nem itt kérdeztem volna.

    fip7

    Semmit nem látunk real time mindent „múlt időben” látunk ahogy írtad is hisz ahhoz is idő kell,hogy egy tőled két méterre elhaladó autóról visszaverődő fény megtegye azt a két métert még ha ez érzekelhetetlen is számunkra és az agyadnak is fel kell dolgozni az információt.

  27. Erről kicsit a gatling jutott eszembe meg egy tőle 2-3-4kmre haladó autó. ha tudod a célt, merre megy és meghúzod a ravaszt

    Rohadtul fals példa. A célpontig legfeljebb 2sec alatt elér a tűzfolyam és a CEP értéke még a legszarabb GAU-8-nak is 8-10 méter. Egy 350 km-re levp célpont a raukgubbal is több tucat sec. A szél és egyéb hatások miatt olyan szórása van, hogy végfázis korrekció nélkül egy focipályányi területet sem talála el, nemhogy álló vagy mozó harckocsi méretű pontcélt..

  28. A GPS szerintem kevés ehhez. Mert nagyjából 20 mp-el előre kellene megmondani a célpont helyzetét. A Gatling hasonlat több helyen is sántít, maradjunk inkább az 1 maximum 2 km-nél mert a hatásos lőtáv nagyjából annyi egy GAU-8 esetében. Vesd össze ~25mp/2mp kb 1 lövedék/200 lövedék és nem utolsósorban a pontosság 350 km-en és (nagyon max.!) 2 km-en. Egyszer majd lesz belőle valami de egyenlőre érjenek el oda hogy 1 óra alatt leadnak vele 30 lövést és nincs akadály, valamint a hajó elektromos rendszere is zavartalanul üzemel a teszt idején teljes harckészültségi szinten.

  29. „Elvileg lehetséges ha képesképes vagy olyan irányító rendszert csinálni ami kibírja azt a gyorsulást ami lövéskor fellép.”

    Az excalibur jóval nagyobb csúcs Gt kap aztán mégis működik. Nagyon hasonló a kettő csak míg az excalibur max hatótáva ~45km, addig ugye itt 200kmről beszélünk már első körben.

  30. Hazánkat Fodor Lajos, a Honvédelmi Minisztérium közigazgatási államtitkára képviseli, aki a magyar kiállítóhelyen a honvédelem.hu kérdésére elmondta: „Kiemelt figyelmet kell fordítani a magyar hadiipari fejlesztések elindítására és a már meglevő programok továbbvitelére”. Hozzátette: ezek segítségével a Magyar Honvédség katonái mind a missziókban, mind az itthoni kiképzések során hazai fejlesztésű és gyártású, magas minőségű eszközökkel, felszerelésekkel tudják majd végrehajtani feladataikat.

    http://www.honvedelem.hu/cikk/34372_kozeppontban_a_kibervedelem

  31. Egyenlőre még csak 1 ötlet nem méret arányos , nincs célom vele és még van rajta mit csinálni , csak ott motoszkált a fejembe és ki kellet szerkesztenem onnan :) (kösz a 3D progik nevét ) .

    http://kepfeltoltes.hu/view/121019/NK86D5_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    http://kepfeltoltes.hu/view/121019/07_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    http://kepfeltoltes.hu/view/121019/2869149504_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    http://kepfeltoltes.hu/view/121019/NK86D2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

  32. Esetleg 3ds max valamelyik újabb változata… Vagy a már fent említett AutoCAD* v. Catia**

    * sulian tanultunk vele dolgozni, nem rossz cucc, ha megvan a hozzá való 400+ oldalnyi könyv is…
    ** ezt csak próbálgattam szabadidőmben, ez se rossz, de nem mélyültem bele.

  33. @jancsiga:

    ez benne a legérdekesebb mondat:
    „Ez az első ajánlat szerint 426 millió dollárba, azaz megközelítőleg százmilliárd forintba kerülne, a végső tárgyalások után azonban az utolsó ajánlat ennél jóval, állítólag közel húszmilliárd forinttal olcsóbb lett.”

    Kíváncsi vagyok mit hagytak ki belőle..

  34. Mibe vagytok ti ezzel a törzsféklappal.DD

    Szeretné Európa hogy kb 5 év múlva rendszerbe állítson egy 5 gen gépet.

    „Sem az F-35-ön sem a T-50-en nincs törzsféklap”

    És attól még lehet jobb mint a T-50 lopakodó képessége vagy ha j-20-sé nem is de a j-31 szerintem veri .

  35. Szerintem törzsféklap. Amit nem értek, hogy az ilyen szereléseket miért nem egy hangárban végzik. És ami még birizgálja a fantáziámat az EDODAS rendszer ablakocskái.
    Egyre inkább az az érzésem, hogy rezsim készakarva mutogatja a gépet.

  36. „Nem a lopakodó képességek miatt hátrány a törzsféklap hanem azért mert nehéz,sok helyet foglal és növeli a karbantartás igényt.”
    Minden relatív. A MiG-21-esen pl. nulla mértékben növelte a karbantartásigényt. Sok helyet nem foglal, egy plusz munkahenger és annak a vezérlése kell hozzá. Tény, hogy néhány új típusnál már nincs, de csak ennek alapján nem, lehet megítélni egy gépet.

  37. Milyen karbantartás igénye van egy törzsféklapnak? Jelentéktelen. A helykihasználása is az, a plusz tömege mindennel együtt 30 kg? Tény, hogy a legújabb típusoknál már nem nagyon alkalmazzák, de ennek ára is van, a bonyolultabb FBW szoftver, nagyobb igénybevételnek kitett kormányfelületek és szárnyak, vezérsíkok. A méretezésnél ezt nyilván figyelmbe kell venni, a súlymegtakarítás előnye itt lehet, hogy már el is veszett.

  38. aerophyl: nehezen szántam rá magam, de szeretnék kérni valamit. Lehetséges lenne, hogy valamikor a jövőben legyen egy cikk a HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalatról az újságban? Folyamatosan emlegetve van a cég és gyakorlatilag az Indiában működő valamennyi repülőgéptípushoz közük van, és egy új beszerzésnél szinte természetes, hogy gyártani fognak hozzá részegységeket vagy az összeszerelésüket fogják végezni. Ezért érdekelne ez a cég, a wikin is csak angolul van egy ismertető róla.

  39. aerophyl

    Totálisan kizárt dolognak tartom,hogy egy törzsféklap és a hozzá tartozó összes rendszernek(hidraulika vezetékek,munkahengerek hengerek,szivattyúk, áramkörök stb)30kg legyen a tömege.Ha nincs valaminek féklapja akkor ezekre sincs szükség.

  40. Ha viszont van törzsféklap akkor ezek is kellenek minden hátrányukkal együtt:tömegük van ami károsan hat a repülési teljesítményre,helyet foglalnak mondjuk a kerozin elől így csökken a hatótáv,van karbantartásigényük(több mint a semmi)valamilyen szintű energia igénye is van a rendszernek amit elő kell állítani amit megint csak a teljesítményből vesznek el(és ha ez csak 10kg-nyi tolóerő akkor csak annyi de ez is pont 10kg-val több mintha nem lenne).Már amennyire én tudom egy modern vadászgép a végletekig kihegyezett fegyverrendszer ahol minden egyes +kiló,+kilométer vagy +liter kerozin sokat számít.Arról nem is beszélve,hogy én még nem nagyon láttam olyan új gépet ami ne küzdene súlyfelesleggel és nem hiszem,hogy a kínaiak törik meg ezt a „szép” hagyományt.

  41. Jaaa! Már reménykedtem, hogy az új 8X8 PSZH-ról jelent meg valami.
    Még a 80-as évek végén megjelent a Rába D588, mely 8X8 kerékképlettel rendelkezett és ha jól tudom a tervdokumentáció el is készült egy PSZH-hoz, de mostanáig nem lehetett hallani róla.

    http://www.csepel-sziget.hu/wordpress/files/teherauto/d588.htm#

    http://www.csepel-sziget.hu/wordpress/wp-content/fgallery/nagyvasak/d588.jpg

    http://www.csepel-sziget.hu/wordpress/wp-content/fgallery/nagyvasak/d588-2.jpg