Szíria közelébe igyekszik a Royal Navy és a Marine Nationale

Október 1-jén, hétfőn Portsmouth kikötőjében a szokottnál is nagyobb embertömeg gyűlt össze, annak ellenére, hogy az eget sűrű, szürke felhőtakaró borította, az eső lába pedig erősen lógott, nem beszélve a szélről és a hidegről. A rossz idő azonban nem tántorította el azokat, akik látni szerették volna, miként indul útjára a Brit Királyi Haditengerészet HMS Illustrious helikopter-hordozója. Az esemény jelentőségét növelte, hogy 2010-óta, mikor is 40 millió font értékben felújították, ez a hajó első nagyobb bevetése, ezen kívül az esőtől áztatott fedélzetén az átlagosnál több repülőeszköz kapott helyet – az Illustrious célja ugyanis a Földközi-tenger keleti medencéje, a rajta települt egységeket pedig szükség esetén akár Szíriában is bevethetik.

Mint ismeretes, a jelenleg helikopter-hordozóként rendszerben tartott egység korábban könnyű repülőgép-hordozóként működött, ám miután Nagy-Britannia kivonta Harriereit, fedélzetéről végleg eltűntek a merevszárnyú típusok. A 22 000 tonnás vízkiszorítású HMS Illustrious, amint már említésre került, mediterrán éghajlaton tölti a követhető időszakot, mégpedig a Francia Haditengerészet repülőgép-hordozója, a Charles de Gaulle társaságában egy két hónapos hadgyakorlaton vegyen részt. A két hajó és kíséretük Szíria partjaitól nem messze tevékenykedik majd – nem titkoltan azért, hogy ha úgy hozza a helyzet, minél gyorsabban beavatkozhassanak az eseményekbe. A flottilla összetételéből arra következtethetünk, hogy egy esetleges hadművelet során a britek biztosítanák a helikopteres személyszállítási és közeltámogatási kapacitást, míg a francia hordozóról felszálló vadászbombázók adnák a csapásmérő erőt, illetve őriznék a légteret az esetleges szír ellenlépésekkel szemben.

Az HMS Illustrious, amint éppen kihajózik Portsmouthból ,

A Royal Navy helikopterei mellett a hajó fedélzetére a kihajózást követően több, a Royal Army állományába tartozó Apache és Chinook is landolt, melyek szintén részét képezik majd az HMS Illustrious állományának a következő két hónapban. További érdekesség, hogy az alapvetően 700 fős kiszolgáló személyzeten kívül, most még egyszer ennyi katonát kellett elhelyezni a hajón – az állomány ugyanis kiegészült a hét, helikoptereket üzemeltető század pilótáival és műszakisaival, valamint a Királyi Tengerészgyalogság 300 bőrnyakújával. S bár a cél elsődlegesen az új képességek kipróbálása a hadgyakorlat során, a Brit Királyi Haditengerészet úgy készítette fel a hajót, hogy az bármikor képes legyen beavatkozni Szíriában. Ennek érdekében kidolgozták a megfelelő terveket, amiknek végrehajtására felkészítették a személyzetet.

A „Lusty” becenevű helikopter-hordozó parancsnoka, Martin Connell kapitány a kihajózás kapcsán elmondta: „Fegyverzetünk éles, személyzetünk pedig képzett és motivált, így ha kell, bármikor képesek vagyunk beavatkozni bármilyen konfliktusba.”

A hadgyakorlatnak egyébként van egy harmadik résztevője is, mégpedig Albánia.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Franciaország is H145-ösöket rendelt

Franciaország is H145-ösöket rendelt

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Új európai szállítógép készül